Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Om åkrarna ligger på samma plats och har skördats vid ungefär samma tidpunkt och gödslats etc på samma sätt så lär du få en hyfsat bra analys om du samlar lite hösilage varje gång ni öppnar en ny bal. Ta från olika ställen i balen och torka. När du samlat ihop från så många balar du kan utan att vänta allt för länge så blandar du ihop alla dina prov och väljer sen ut en del av blandingen som du skickar till analys.

Jag är mest brydd om sockret och mineralerna och det är svårt at bedöma utifrån yttre faktorer. Hade tex väldigt lågt kalcium, en decimal över fosforet. Så mineralerna beräkner jag, även spårmineraler! Men räknar inte så noga på protein/energibehov, det stämmer ändå aldrig med vad man "skall" ge utan måste anpassas.

Om åkrarna ligger på samma plats och har skördats vid ungefär samma tidpunkt och gödslats etc på samma sätt så lär du få en hyfsat bra analys om du samlar lite hösilage varje gång ni öppnar en ny bal. Ta från olika ställen i balen och torka. När du samlat ihop från så många balar du kan utan att vänta allt för länge så blandar du ihop alla dina prov och väljer sen ut en del av blandingen som du skickar till analys.

Jag är mest brydd om sockret och mineralerna och det är svårt at bedöma utifrån yttre faktorer. Hade tex väldigt lågt kalcium, en decimal över fosforet. Så mineralerna beräkner jag, även spårmineraler! Men räknar inte så noga på protein/energibehov, det stämmer ändå aldrig med vad man "skall" ge utan måste anpassas.

Men om man torkar proverna så får man ju inte veta ungefärligt TS. Jag har fått lära mig att provet ska i plastpåse, sug ut luften och in i frysen.

Här är det dagis ser jag :crazy:

Iaf våra hästar knaprar oanalyserat hö.
Och hör och häpna de lever :D :rofl:

MEN den saken är din egen att avgöra om du vill ha en analys eller inte :)
Du gör ju givetvis det som du känner dig trygg med.

Delvis knapplån

Alla ni som gör er lustiga över människor som tar analys, jag antar att ni tar allt ert grovfoder själva? Att ni vet exakt vad som är insått och vad som växer på den vall ni tar ert hö ifrån och att ni vet vad det är för typ av jord precis som hästmänniskorna förr visste?
Ni vet väl också om att hästar förr levde mestadels på halm och grenar vintertid som man hade samlat in åt dem på hösten. Hö var alltför dyrbart. Det gav man i första hand till korna som var tvungna att mjölka hela året.
Ni vet väl också om att hästarna inte var särskilt vackra framåt vårkanten och att det fanns en hel del sjukdomar som man inte visste orsaken till och som man inte kunde göra något åt.
Ni vet väl också om att ni genom era uttalande förklarar för alla hur okunniga ni är?
Ni visar på hur inskränkta ni är som inte kan ta till er ny forskning och kunskap. Jag antar att ni inte vill veta av den om era djur blir sjuka heller?
Jag antar att ni fortfarande tror att jorden är platt också?

Delvis knapplån

Alla ni som gör er lustiga över människor som tar analys, jag antar att ni tar allt ert grovfoder själva? Att ni vet exakt vad som är insått och vad som växer på den vall ni tar ert hö ifrån och att ni vet vad det är för typ av jord precis som hästmänniskorna förr visste?
Ni vet väl också om att hästar förr levde mestadels på halm och grenar vintertid som man hade samlat in åt dem på hösten. Hö var alltför dyrbart. Det gav man i första hand till korna som var tvungna att mjölka hela året.
Ni vet väl också om att hästarna inte var särskilt vackra framåt vårkanten och att det fanns en hel del sjukdomar som man inte visste orsaken till och som man inte kunde göra något åt.
Ni vet väl också om att ni genom era uttalande förklarar för alla hur okunniga ni är?
Ni visar på hur inskränkta ni är som inte kan ta till er ny forskning och kunskap. Jag antar att ni inte vill veta av den om era djur blir sjuka heller?
Jag antar att ni fortfarande tror att jorden är platt också?

Amen klart den inte e platt.... Den är ju som en skål... Annars skulle ju vattnet rinna ut ju :devil:

Om man tar min 4-åring som exempel då? Blank i pälsen, fin i hull och muskler avslappnade lugna ögon. Hon hade antagligen vurpat i hagen och att hasen röntgades hade inget att göra med att vi misstänkte urkalkning men nu visade det sig att det fanns tendens till det. Du menar alltså att du hade kunnat se och misstänka detta utan röntgen?

På vissa forum finns det en smiley som dunkar huvudet i väggen, ett antal såna hade suttit fint i den här tråden...

Hästen är 4 år och redan vissas Urkalkning?!
Och du sitta har och :rofl: och göra nar av andra ?

Läser du länkarna ser du vad forskningen kommit fram till vid bete. Saxar ur tidigare länk till Hippocampus:
---
Slutsatsatsen man kan dra av tabellen är att så länge det finns tillräckligt med bete = så länge hästen håller sitt hull på betet, finns det tillräckligt med mineraler förutom natrium. Natriumbehovet tillgodoses enklast och billigast genom att man ger hästen en saltsten att slicka på.
---

Man behöver inte forska fram detta själv. Det är redan gjort. Man behöver bara vara läskunnig och intresserad för att tillgodogöra sig den information som finns (otroligt lätt-)tillgänglig på nätet.

Forskning i all ära, men man ska inte låta den stå i vägen för det sunda förnuftet. Just den "forskning" på hippocampus som du hänvisar till vill jag minnas är baserad på standardvärden för mineralinnehållet i bete, och lär väl då stämma precis lika bra/dåligt som en foderstat räknad efter standardvärden på hö.

Hemma hos oss är det (som på många andra ställen) ingen egentlig skillnad på vallarna som är till hö och de som är till bete, sommarbete blir de vallar som står på tur att plöjas nästa vår, och på hösten går hästarna på återväxten. Då är alltså det enda rimliga antagandet att minneralinnehållet är ungefär detsamma i betet som i höet (det blir ju knappast en fusionsreaktor i gräset bara för att man torkar det). Hur kan jag då säga att på sommarhalvåret får hästarna alla mineraler de behöver i rätt mängd, men på vinterhalvåret måste jag analysera för att det inte ska bli helt uppåt väggarna, trots fri tillgång på (nästan) samma grovfoder?

Nu vet jag, efter att ha analyserat höet vissa vintrar, att vi ligger ganska lågt på mineraler överlag (troligtvis för att förra gårdsägaren gödslade med bara kväve), med ordinär Ca/P-kvot (något högre de år lusernen trivts extra bra). Det ser jag som tillräckligt för att jag ska kunna välja mineralfoder för både sommar och vinter. Att jag ska analysera i höst beror mest på att jag vill ha koll på proteininnehållet efter denna osedvanligt dåliga hösommar, mineralinnehållet anser jag mig ha tillräckligt statistiskt underlag för redan.

Jag har faktiskt ingen aning om vad du vill ha sagt med det inlägget, du får gärna klargöra.

Det är ju jättebra att du har full koll på hur ni har det hemma, frågan är om era förhållanden är representativa för majoriteten av svenska hästars (genom sina ägare/stallägares förutsättningar).

Jag tror mycket väl att en häst som är fin i hull under 2-3 månaders sommarbete inte drar på sig något avgörande mineralunderskott förutsatt att man resterande tid (uppstallning) håller koll på foderstaten. Genom t ex analys.

Anledningen till att det fungerar för dig är ju dessutom att ni - just det! - analyserat för att få fakta. Och det är ju vad många av oss försöker berätta för TS, utan fakta är det bara gissningar. Gissningar som kan slå rätt fel.

Vad jag tycker mig se är att analyserandet oftast börjar EFTER insjuknandet så att det ska vara lättare att förhindra. Tex fång/irhästar.

Är det inte bra att kunna förhindra saker innan de gått förlångt? Ta lite prover, varför ska man göra det när man kan undvika det, är hästen sjuk är det väl självklart man tar prover men sånt som inte syns utan märks senare?

Du har alldeles riktig Elly, när häst är val sjuk då är det för sent.
Det som jag kan inte förstå är dessa annalys folk som med all foder kundskap hamna på hästvård siden med sjuk häster.
En god horseman vet att höensilage är kraftig och det kan vara risker för häster som bara stå och jäser hella dagen runt en hö bal. Dom vet man måste ränsonera, blanda utt med hälm och se till att dom få den motion dom behöva.
jag är inte imått foder annalysring, det kan ger man ett "guide line" och för häster som har blivi sjuk kan det vara förståndig; men annalys kan aldrig ersätter suntförnuft och erfarenhet.

Fast hösilage är inte kraftigt bara för att det är hösilage. Min ponny hade kunnat äta 14 kg av det silaget vi hade i vintras
men hon kan äta 5 kg av det hö vi har nu. Annars blir hon fet.

Hästen är 4 år och redan vissas Urkalkning?!
Och du sitta har och :rofl: och göra nar av andra ?

Ok, för att göra det enkelt för dig så lägger jag in vad jag redan skrivit i tråden ang denna häst.

"Har en unghäst importerad från Wales och henne upptäckte vi viss urkalkning på när det togs plåtar på ena hasen i våras. Inte vad man förväntar på en unghäst uppväxt på gigantiska beten kanske.
För mig är det ännu större anledning att försöka hålla koll på vad hon får i sig, i den utsträckning det går, ca/p-kvoten i synnerhet. "

Hon är alltså inte uppfödd här utan kom hit som treåring.

Du får fortfarande gärna förklara hur du med dina fantastiska ögon skulle kunna se en sån sak utan att röntga.

Senast ändrad:

Det som jag kan inte förstå är dessa annalys folk som med all foder kundskap hamna på hästvård siden med sjuk häster.
En god horseman vet att höensilage är kraftig och det kan vara risker för häster som bara stå och jäser hella dagen runt en hö bal. Dom vet man måste ränsonera, blanda utt med hälm och se till att dom få den motion dom behöva.
jag är inte imått foder annalysring, det kan ger man ett "guide line" och för häster som har blivi sjuk kan det vara förståndig; men annalys kan aldrig ersätter suntförnuft och erfarenhet.

Det här verkar vara en ganska spridd missuppfattning, att hösilage skulle vara "kraftigare" än hö. Om hösilaget hade fått torka lite till så hade det blivit, just det, hö....

Hörde detta av en stallägare för ett tag sedan, som haft hästar i 20-30 år, att hösilage nästan är som kraftfoder...

Jag måste säga att detta knappast är en av de svårare tankenötterna att knäcka så jag undrar hur :devil: man tänker när man drar en sån slutsats.

Varför skulle det per automatik vara "kraftigare" (innebär det högre näringsvärde?) bara för att det är mer vatten? Det är ju ändå skillnaden mellan "fält 1" ts 64 och "fält 1" ts 84.

Säg att du slår vallen, låter hälften bli hö (fälttorkat) och hälften hösilage. Det enda som skiljer är då vattenhalten och möjligen att höet tappar en del blad om det finns mycket blad i materialet (som är ömtåligare då det torkat).

Som jämförelse kan sägas att det absolut högsta näringsvärden jag haft på ett stråfoder har varit på torrhö, köpt av en mjölkbonde. Inget silage har ens kommit i närheten av de värdena.

Senast ändrad:

Så du menar att analys är en garanti för att ens häst aldrig ska bli sjuk?

Jag antar att du anser dig vara "en god horseman" så förklara gärna hur du tänkte när du kom fram till att hösilage är kraftigare än hö.... Jag vill nämligen jättegärna höra en trovärdig förklaring på det påståendet :grin:

Tror du på fullaste allvar att bara för att folk använder sig av analyserat foder så slutar dom att motionera sina hästar och bara låter dom stå i hagen och hänga runt en hösilagebal?

Dina faktakunskaper och uttalanden är faktiskt rent skrattretande.

Varför skulle det per automatik vara "kraftigare" (innebär det högre näringsvärde?) bara för att det är mer vatten? Det är ju ändå skillnaden mellan "fält 1" ts 64 och "fält 1" ts 84.

Säg att du slår vallen, låter hälften bli hö (fälttorkat) och hälften hösilage. Det enda som skiljer är då vattenhalten och möjligen att höet tappar en del blad om det finns mycket blad i materialet (som är ömtåligare då det torkat).

+ att det blir mer d-vitamin i ett hö som legat i solen och torkat.

Verka lite långt sökt att påstå höensilage är lika kraftig som kraft foder.

Det är inte bara öget men med finger känsle, dra jag handen ner för benen känns det om häster har bra ben.

I din hästens fall låter det som den hade kalk brist från början.
Ett stor änledning är att fölet tas bort från mamma för tidig och foderet innahål för lite kalk.

Jag ska ner till Lovis där ni kan gå intill en site.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama