Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Oj, nej jag menar Leafnånting, sorry. Fast nog har du haft ett annat namn, samma nick dock. Men rätt lätt att förstå att jag skrev fel där eftersom jag pratade om en annan användare.

Och vad får man ut av denna tråd? Intressant med allt tyckande. Mycket bra att du tog upp det. Jag håller med dig TS. Har samma "problem" svårt att få en analys pga orsaker som du säger. Men, ser hösilaget bra ut, luktar gott, smakar gott:D Man får ha koll på hur hästen mår och ser ut. Ge mineraler, hästen äter om den behöver sägs det. Min häst lämnar gärna mineralerna nu sen vi börjat med hösilaget. Möjligen kan man öka proteinerna lite senare. Har man ett bra grovfoder så ska man inte behöva tillföra så mycket mer, tänk med sunt förnuft. Inte undra på att välfärdssjukdomarna ökar på våra hästar. Säger jag som har en häst som fick ett fånganfall i somras, men det var definitivt inte av för mycket kraftfoder eller dyl. för det har han aldrig fått mycket av.

Men jag kan hålla med om att en analys naturligtvis är det bästa, men ibland kanske man som hästägare inte kan välja.

Sen är det så tråkigt med att det anmärks på om någon råkar stava fel;)

Och vad får man ut av denna tråd? Intressant med allt tyckande. Mycket bra att du tog upp det. Jag håller med dig TS. Har samma "problem" svårt att få en analys pga orsaker som du säger. Men, ser hösilaget bra ut, luktar gott, smakar gott:D Man får ha koll på hur hästen mår och ser ut. Ge mineraler, hästen äter om den behöver sägs det. Min häst lämnar gärna mineralerna nu sen vi börjat med hösilaget. Möjligen kan man öka proteinerna lite senare. Har man ett bra grovfoder så ska man inte behöva tillföra så mycket mer, tänk med sunt förnuft. Inte undra på att välfärdssjukdomarna ökar på våra hästar. Säger jag som har en häst som fick ett fånganfall i somras, men det var definitivt inte av för mycket kraftfoder eller dyl. för det har han aldrig fått mycket av.

Men jag kan hålla med om att en analys naturligtvis är det bästa, men ibland kanske man som hästägare inte kan välja.

Sen är det så tråkigt med att det anmärks på om någon råkar stava fel;)

Problemet är att det från flertalet här inte handlar om personligt tyckande utan om den forskning och de näringsråd för häst som idag finns tillgängliga.

Att hästar skulle känna av vilka mineraler dom behöver är inte sant, det enda de någorlunda kan reglera intaget av är salt.

Har hästar förmåga att själva välja foder med rätt näringsinnehåll?

Hästar, liksom de flesta andra djur, har liten förmåga att själva välja ut en diet med rätt sammansättning av näringsämnen då de fritt får välja mellan ett antal erbjudna fodermedel. Av de domesticerade djuren är det förmodligen grisen som har bäst förmåga att på detta sätt komponera en väl sammansatt foderstat. En viss förmåga att känna av vad kroppen behöver finns dock även hos hästen, vilket tyder på att det måste finnas någon fysiologisk kontrollåtgärd som styr djurets foderval.

Djurens intag av olika mineralfodermedel anses idag av de flesta forskare till största delen bero på smaklighet och tillgänglighet, istället för att djuren skulle känna behov efter något specifikt mineralämne. Det är därför av största vikt att hästen erbjuds en väl sammansatt foderstat. Hittills är det bara natrium som det med säkerhet går att säga att hästar har aptit för, men bara till en viss gräns. Då salthalten i en foderblandning överstiger 8 % minskar det totala foderintaget drastiskt.

http://www.unisus.se/fakta.html

Sidan tillhör en agronom med specialinriktning på hästutfodring

Senast ändrad:

Håller med, även SLU har forskning som visar att hästar alls inte vet vad de lider brist på och att de heller inte äter mineraler "om de behöver".

Dessutom kan ju mineralerna som presenteras vara helt fel balans för det grovfodret man har, och då är det ju (för hästen?) att välja mellan pest (inga mineraler) eller kolera (mineralblandnings om inte balanserar och bryter ner istället för bygger upp).

Eller hästen kanske lämnar ett litet meddelande någonstans där den berättar vilka ämnen och hur mycket den behöver? Då kommer nästa fråga: hur och vem kan tolka detta meddelande och var lämnas det?

Hittade följande på Hippocampus (SLU) om just mineraler, inflikat i text om mineraler på bete (men gäller ju för allt foder och intag).
---
Tyvärr fungerar det inte så att hästen alltid äter just det den behöver, den äter med förtjusning det som smakar gott. De allra flesta mineralfoder har någon smaktillsats, just för att få hästarna att äta. Salt är en vanlig smaktillsats, och kanske kan det vara enklare för en häst att äta av mineralfodret istället för att stå och slicka på en saltsten när natriumbrist uppstår.
---
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder#35

Märkligt vad du blir undvikande när man ber dig precisera och förklara dina påståenden....

Det är knappast första gången nån utan analyserat grovfoder vill ha råd om hur dom ska fodra och inte heller första gången nån blir stött för att dom får höra att det inte går att ge några råd om man inte har en aning om vad fodret innehåller.
Såvitt jag kan se har du varit medlem i 7 månader, Lovis och jag i 11 resp 8 år så jag tror att vi har lite mer på fötterna ang vilka frågor som varit uppe tidigare och inte.

Fö håller jag med ovanstående om att dina inlägg är väldigt svåra att förstå, inte bara för att de innehåller så många faktafel och missuppfattningar utan för att grammatiken är helt uppåt väggarna. skriv på engelska om det är ditt modersmål för nuvarande varianter med hemmasnickrad fonetisk skrift är hopplösa att begripa sig på.

you got a lot too learn.

Citat:
Ursprungligen postat av Leafhillranch
Vi behöve inte bråka på en annans tråd men börja med vår eget.
PM om du vill.

Frågan är väll varför man ska lägga ner pengar på urin och träckprov istället för att direkt ta en analys på fodret ?;)

Låter ju tokigt att börja kolla det vad man nu ska kolla när man kanske ser en brist där efter flera år ?

Sen blir jag själv fundersam när man anser attt en analys inte behövs och det sen är samma människor som sen sitter och rider sina halta hästar och inte ser detta i ren okunskap att pålle är sjuk . Dock var detta ett sidospår men anser att här lyser okunskapen genom .

Mia med migrän och svårt med orden .... och stavning :crazy:

Tll dig och andra:
Det är inte bruklig att göra såna prov på friska husdjur, inte föran dom bli sjuk.
Men det är just dessa prov som ger ett inblikt i kroppen, är det nåt som fättas? är det ett överskott? och det är har jag själv kan inte få klam, jag kan ta ett analys på mitt 200kg. bal hö och sitta har med fästa siffer i näven, men jag kan inte vet om dom siffer är för hög eller för låg för just den hästen utan att ta ett blod prov som säjer att hästen har ett låg vardet eller urin prov där hästen har för mycket av nåt som kroppen kan inte tu upp.
För lita av nåt kan lida till ett nersätt tillstånd, för mycket, ett belästning på vissa organ.

Analys kan vara bra för dom som tycka det är rolig och har det gott ställt eller dom osäkert häst äger som klara inte ett foderstätt utan analys.

Men den har tråden var avsätt för oss "icka analys folk" som har aldig känt ett sånt behov.
Våra häster är trtts allt frisk.

Nej, om du L Ä S E R vad TS skriver så hade hon föredragit analys, eftersom hon tidigare fodrat med analyserat grovfoder. Hur kan då tråden vara avsedd enbart för de som "aldrig känt behov av att analysera"?

Jag har alltid tagit analys på mitt hö (alltid köpt eget, småbal) men till vintern kommer jag att fodra med hösilage och oanalycerat då gården tar själv och från så många olika ängar att man hade behövt analycera varje bal enskilt för att få fram rätt värden, vilket naturligtvis inte går.

Hästarna på gården är i toppform så jag är inte på något sätt orolig att det skulle vara dåliga värden, tvärt om!

Men ändå, hur tänker ni?
(Mer än det självklara att man kollar på hästen!)

Utöver hösilage kommer hon att äta D&H (Müsli + Vit/Min), Betfor, Morötter, Olja, Saltsten och givetvis friskt vatten varje dag! ;):D

Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!
"hur tänker ni?

I expected a little more from you Lovis :cry:

Du har ju själv citerat det?! Återigen - L Ä S vad som skrivs.

"Jag har alltid tagit analys på mitt hö"...

you got a lot too learn.

Ja för nu svarade du ju verkligen på frågorna som ställts till dig...

Såna som du som snackar vitt och brett utan att någonstans kunna eller vilja backa upp dina påståenden med varken logik eller vetenskap avskriver jag helt enkelt som tomma tunnor, och såna skramlar ju som bekant en hel del.

Du får gärna leva vidare i din lilla bubbla och fortsätta tillbe guden Ignorance. Eftersom du inte har nåt att komma med som du kan backa upp med några referenser så finns det inte mer att tillägga.

Tll dig och andra:
Det är inte bruklig att göra såna prov på friska husdjur, inte föran dom bli sjuk.
Men det är just dessa prov som ger ett inblikt i kroppen, är det nåt som fättas? är det ett överskott? och det är har jag själv kan inte få klam, jag kan ta ett analys på mitt 200kg. bal hö och sitta har med fästa siffer i näven, men jag kan inte vet om dom siffer är för hög eller för låg för just den hästen utan att ta ett blod prov som säjer att hästen har ett låg vardet eller urin prov där hästen har för mycket av nåt som kroppen kan inte tu upp.
För lita av nåt kan lida till ett nersätt tillstånd, för mycket, ett belästning på vissa organ.

Analys kan vara bra för dom som tycka det är rolig och har det gott ställt eller dom osäkert häst äger som klara inte ett foderstätt utan analys.

Men den har tråden var avsätt för oss "icka analys folk" som har aldig känt ett sånt behov.
Våra häster är trtts allt frisk.

Referenser???

Och snälla, skriv på engelska om det nu är så svårt med svenskan.

Jag tar ju analys för att jag INTE vill köpa foder i onödan så jag fattar inte vad du menar med att man ska ha det gott ställt?

I övrigt så kan jag bara säga :rofl::rofl::rofl: :crazy:

Tll dig och andra:

För mycket av vadå?
För lite av vadå?
Belastning på vilka organ?

Så du menar att man ska först se till att hästen blir sjuk och sen ta en massa dyra omöjliga prov för att se vad man skulle ha gett för foder för ett år sen?

Så du menar att man ska först se till att hästen blir sjuk och sen ta en massa dyra omöjliga prov för att se vad man skulle ha gett för foder för ett år sen?

Är det inte så det bruka gå till? foderanalys expert folk som hamna på sjukvårds siden ;)

korven, jag kan berätta om ett par fall dar med all god mening analys hade hästerna död av njursvikt.
Ett urin prov hade talet om att det fanns ett problem.

Menar du att hästen dog p g a att fodret var analyserat? Knappast, med tanke på att analysen knappast förändrar fodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama