Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Jag har faktiskt ingen aning om vad du vill ha sagt med det inlägget, du får gärna klargöra.

Då måsta jag fråga:
När tog du urin/avförnings prov sist utan att kolla för mask?
Via såna prov kan man se om det finns ett balance av protien, mineral och spår amnen.

Vi har varit på den har karasal förutt Lovis:
Det föste du göra när du gå till vårdcentralen är att ger ett urin prov.

"Argue all you want, you cannot fomulat a diet when you only have 1/2 the eqashion"

Senast ändrad:

Jag ska vara helt ärligt; jag förstår inte vad du skriver. Det är för mig obegripligt. Totalt. Hemskt ledsen.

Väntar - tillsammans med andra - på en förklaring VAD som skulle göra näringsvärden högre i hösilage än hö, förutsatt att det är samma förutsättningar i övrig.

Verka lite långt sökt att påstå höensilage är lika kraftig som kraft foder.

Det är inte bara öget men med finger känsle, dra jag handen ner för benen känns det om häster har bra ben.

I din hästens fall låter det som den hade kalk brist från början.
Ett stor änledning är att fölet tas bort från mamma för tidig och foderet innahål för lite kalk.

Jag ska ner till Lovis där ni kan gå intill en site.

Varför tror du att den hade kalkbrist från början ?

Kan det vara möjligt att pållen fått fel Ca/P kvot ....

Mia

Verka lite långt sökt att påstå höensilage är lika kraftig som kraft foder.

Det är inte bara öget men med finger känsle, dra jag handen ner för benen känns det om häster har bra ben.

I din hästens fall låter det som den hade kalk brist från början.
Ett stor änledning är att fölet tas bort från mamma för tidig och foderet innahål för lite kalk.

Jag ska ner till Lovis där ni kan gå intill en site.

Vet du vad? Jag tror också att den har fått för lite kalcium under uppväxten, alternativt för mycket fosfor.

Ja veterinären kunde iallafall inte känna att hästen var urkalkad (hur man nu skulle kunna göra det) det var rtg-plåtarna som visade att det fanns urkalkningstendens.

Och hur göra för att få reda på om fodret innehåller för lite kalk tycker du?
Jag tycker ju personligen att en analys känns som ett bra alternativ....

Senast ändrad:

Hej!

Jag tar alltid analys och tycker mej ha märkt att "betesmineraler" passar bättre om man bara ger hö.

Nu började jag i fel ordning..

Om jag inte har analys ger jag fri tillgång på hö och betesmineraler. Vid behov ger jag även lusern (dvs när jag ser att hästen faller ur- vilket egentligen är på tok för sent, men vad ska man göra?).

Om hästen går upp i vikt, ja då drar jag ner på höet. Sen hoppas jag på det bästa..

/Lavinia, som ser till att få analys för att slippa magert skrälle/fetto.

En god horseman vet att höensilage är kraftig och det kan vara risker för häster som bara stå och jäser hella dagen runt en hö bal. Dom vet man måste ränsonera, blanda utt med hälm och se till att dom få den motion dom behöva.

Där visade du själv att du inte har någon aning vad du pratar om.
Hö, ensliage, det är värden som gör fodret kraftigt.

Att folk som är intresserade hur de bäst ska fodra sina hästar (vilket de ofta blir när det blir något som kunde fixats med rätt fodring, behöver inte vara dom som fodrat) samlas på Hästvård/Foder... konstigt? Nej.

Jag ska vara helt ärligt; jag förstår inte vad du skriver. Det är för mig obegripligt. Totalt. Hemskt ledsen.

Väntar - tillsammans med andra - på en förklaring VAD som skulle göra näringsvärden högre i hösilage än hö, förutsatt att det är samma förutsättningar i övrig.

För det fösta Lovis du vill inte förstå, och det har jag markt i tidigar trådar.
Jag har ställt ett valdig enkle frågar,"när tog du urin/avförnings prov sist?"

Och den andra, har jag redan sakt, det är alltid foder annalys folk häster som hamna på hästvård siden som vill prata om sina sjuka häster.
För mig det måste vara ett anledning värför man läsa om hö ensilage häster men sallen eller aldrig om torrfoder häster, det kan knappest rör sig om undernäring? snära tvärtom!

Och sist Lovis: (inte att vara åtrevlig)
Jag förstå inte vad du och dina grovfoderanalys kompis har att göra på den har tråden?
TS vill vet hur VI som inte analysera fodra tänke, inte om era foder annalys expertis.

Till TS vill jag bär om förlåt, jag skulla har kommit ihåg vad Ingela H sa i ett annan tråd:
"matta inte trollen"

Jag har haft analys dom 2 senaste åren. Ger min häst müsli, betfor, lusern, mineraler, e-vitamin, foderjäst samt gurkmeja. Anpassar såklart fodret hur hästens ser ut. Är den buktig och muskelfattig - öka proteinet, har den dåligt hull, öka energin osv. Att det har varit för mkt mineraler i höt har jag aldrig stött på så ger mineraler av normal dos.

Och jag, hästen är i väldigt bra hull och muskelmässigt. Blank och fin päls. Lagom pigg att rida. Så ja, det går det med!

:)

Om du hade besvärat dig med att läsa istället för att bara kasta skit omkring dig hade du sett att jag faktiskt är en av de som INTE alltid fodrar analyserat. Det har du alltså missat? Känns inte det som rätt viktigt med tanke på hur hårt du går åt mig? (och jo, du är otrevlig).

Jag tog ett träckprov senast i söndags. Hur det nu kan vara relevant i en diskussion om grovfoderanalyser.

I övrigt har du själv valt och vrakat bland de frågor jag och andra ställt till dig. Det mest fängslande påståendet torde vara att hösilage alltid är "kraftigare" (vad innebär kraftigare - näringsrikare?) - vad finns det för grund för det påståendet?

Att hästägare efter att de fått problem med t ex fång och andra foderrelaterade ämnen börjar göra analys - är väl inte konstigt utan bara ansvarsfullt hästägande? Vari ligger felet med det?

Och den andra, har jag redan sakt, det är alltid foder annalys folk häster som hamna på hästvård siden som vill prata om sina sjuka häster.
För mig det måste vara ett anledning värför man läsa om hö ensilage häster men sallen eller aldrig om torrfoder häster, det kan knappest rör sig om undernäring? snära tvärtom!

Eh, nej det finns endel som delar med sig sina erfarenheter och som nu har friska hästar. Men varför ska folk med friska hästar prata om dom? Verkar väldigt onödigt på Foder/Hästvård om det nu inte är förebyggande/mindre sak. Som analys. Finns många feta hästar på hö och alla fodrar inte med hösilage här. Alla som är här har inte analys.

TS skulle säkert fått lite bättre svar om hon hade varit mer ödmjuk istället för att prata om hur fina hästarna är även de på kandar (?) etc. Dina svar är ju helt fel som vanligt, mata dina hästar med vad du vill men kom inte med påståenden som inte stämmer.

Varför ska man ta onödiga blodprov när man kan fodra så att man kan undvika det? Save the bucks and the horse.

Och du säger emot dig själv hela tiden som "Verka lite långt sökt att påstå höensilage är lika kraftig som kraft foder." Du är väldigt svår att tyda ibland och skulle vara lättare för folk att förstå dig om du la in dina inlägg i till exempel Word/Works före du postar.

Jag vet Elly, om hästen är frisk då finns det inte mycket att prata om :laugh:
Så länge jag har varit har är det första gången non har fråga hur vi ej analys folk bar sig ått, jag tänkt det kunde vara ett trevlig tråd :) men du vet hur buka tråder skena iväg :grin:

Jag hoppas TS har kunna pluka utt lite införmaiton som h-n kan jobba med.

Senast ändrad:

Om du hade besvärat dig med att läsa istället för att bara kasta skit omkring dig hade du sett att jag faktiskt är en av de som INTE alltid fodrar analyserat. Det har du alltså missat? Känns inte det som rätt viktigt med tanke på hur hårt du går åt mig? (och jo, du är otrevlig).

Jag tog ett träckprov senast i söndags. Hur det nu kan vara relevant i en diskussion om grovfoderanalyser.

I övrigt har du själv valt och vrakat bland de frågor jag och andra ställt till dig. Det mest fängslande påståendet torde vara att hösilage alltid är "kraftigare" (vad innebär kraftigare - näringsrikare?) - vad finns det för grund för det påståendet?

Att hästägare efter att de fått problem med t ex fång och andra foderrelaterade ämnen börjar göra analys - är väl inte konstigt utan bara ansvarsfullt hästägande? Vari ligger felet med det?

Vi behöve inte bråka på en annans tråd men börja med vår eget.
PM om du vill.

Nej, men eftersom vi är flera som ställer samma fråga till dig tycker jag det tillhör normalt hyfs att svara i tråden.

Jag vet Elly, om hästen är frisk då finns det inte mycket att prata om :laugh:
Så länge jag har varit har är det första gången non har fråga hur vi ej analys folk bar sig ått, jag tänkt det kunde vara ett trevlig tråd :) men du vet hur buka tråder skena iväg :grin:

Jag hoppas TS har kunna pluka utt lite införmaiton som h-n kan jobba med.

Märkligt vad du blir undvikande när man ber dig precisera och förklara dina påståenden....

Det är knappast första gången nån utan analyserat grovfoder vill ha råd om hur dom ska fodra och inte heller första gången nån blir stött för att dom får höra att det inte går att ge några råd om man inte har en aning om vad fodret innehåller.
Såvitt jag kan se har du varit medlem i 7 månader, Lovis och jag i 11 resp 8 år så jag tror att vi har lite mer på fötterna ang vilka frågor som varit uppe tidigare och inte.

Fö håller jag med ovanstående om att dina inlägg är väldigt svåra att förstå, inte bara för att de innehåller så många faktafel och missuppfattningar utan för att grammatiken är helt uppåt väggarna. skriv på engelska om det är ditt modersmål för nuvarande varianter med hemmasnickrad fonetisk skrift är hopplösa att begripa sig på.

Senast ändrad:

Citat:
Ursprungligen postat av Leafhillranch
Vi behöve inte bråka på en annans tråd men börja med vår eget.
PM om du vill.

Du får gärna berätta vad det är för träckprov du pratar om. Gärna också med en läsbar faktalänk.

Frågan är väll varför man ska lägga ner pengar på urin och träckprov istället för att direkt ta en analys på fodret ?;)

Låter ju tokigt att börja kolla det vad man nu ska kolla när man kanske ser en brist där efter flera år ?

Sen blir jag själv fundersam när man anser attt en analys inte behövs och det sen är samma människor som sen sitter och rider sina halta hästar och inte ser detta i ren okunskap att pålle är sjuk . Dock var detta ett sidospår men anser att här lyser okunskapen genom .

Mia med migrän och svårt med orden .... och stavning :crazy:

TS har haft minst 1 annat nick, det promotade mer gamla råd från typ 1920 (en bok) så det kanske är bättre såhär.

Nej förstår inte alls varför man ska behöva ta en massa blodprov på en tillsynes frisk häst när man kan analysera fodret. Billigare dessutom.

Ursäkta? Jag har vart samma användare hela tiden! :mad:

Jag har aldrig gett råd ur en bok! :crazy:

Köra alltid med analyserat hö numera. Mest för att spara pengar faktiskt. En liten analys kostar runt 400 och en stor runt 800 så det är ju inga pengar att prata om jämnfört med att fodra på med massor av lusern/betfor/havre/pellets och annat jox som kanske inte ens behövs i sista ändan.

Att man inte kunde analysera höet förr tycker jag inte hör hit! Man ska naturligtvis använda de tjänster som finns att tillgå för att göra det så bra som möjligt för sina djur! Annars kan man ju tänka likadant om vaccinering, träckprov osv. osv. orimmligt resonemang anser jag! Vi lever på 2000-talet och det gör våra djur med!

*kl*

Lämnar diskussionen om analys eller ej därhän (jag tycker dock att man ska göra en) och försöker ge ett handgripligt råd till TS.

TITTA på höet hur det ser ut! Är det spätt eller grovt? Är det slaget före axgång eller efter? Innehåller det baljväxter och i så fall sitter bladen kvar på dessa? Hur ser färgen ut? Hur luktar det? Hur är det hanterat efter skörd?

En sådan besiktning ger enbart en VÄGLEDNING om vilka värden som fodret kan tänkas innehålla, inte någon absolut sanning alltså. Det får man bara med en analys. Generellt så kan man säga att:

Är det tidigt skördat (före axgång) så är MJ och SRP högre än om det är sent skördat (efter axgång). Det är också spädare då och innehåller mindre växttråd, alltså mer näring i det.

Om det innehåller stor andel baljväxter (särskilt om bladen sitter kvar) så är protein och Ca-värden högre.

Grönt hö har högre A-vitaminhalt, när det blir solbleks bryts betakarotenet ner och halten sjunker. Men å andra sidan så stiger D-vitaminhalten i soltorkat hö.

Luktar det f-n eller känns klibbigt, fodra inte!

Det värsta med att inte ha analys är att det inte går att se hur pass hygieniskt grovfodret är. Det kan se hur fint som helst ut, men var dåligt att fodra med ändå.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama