Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Jag Har haft häst i ca 20 år och de första åren pratades de inte så mycket om analys vet inte ens om de va på tapeten då .
Jag har lyckas fått en del skit hö med åren som varit bortkastade pengar .
Nu har jag en seriös hö bonde som har jätte fin grov foder o verkligen tänker på sina köpare vilket jag uppskattar.
men nu är jag då lite fundersam varför alla verkar tycka att de är endast de som har köpt hö med analys som är måna om sina hästar ( ursäkta men de är lite så de blir fram fört i tråden )
Jag fattar att har man en om kostnad på 5000 Kr som TS har är de helt enkelt lite svårt att dessutom få ytterliga 1000-2000 kr till i månaden

för vi vet väl alla att de alltid blir lite dyrare med hästar en den fasta månads kostnaden.
Jag skulle andvända sunda förnuftet o ha ögonen på hästens hull glans av päls o ögonen.
Tror också att jag skulle köpa ett bra färdig blandat kraftfoder ( lite lyxigare än tiden före analys då de flesta körde med korn o havre )
Va rädd om er o era underbara vänner lycklig häst ägare

Det brukar inte vara några problem att ta en analys ändå och få ut ett snitt värde.så att man i allafall vet att det inte är katastrof värden och hästarna ser ut som spjäll fram åt våren eller rullar fram.

Jag antar att åtgången är så pass att det går några balar i veckan? Om du tar lite ur varje bal i ca 14 dagar eller längre och förvarar provet i frysen kan du sedan skicka in provet och få ut ett ganska bra riktvärde på hösilaget. 400 kr plus moms kostar ju en fullständigt analys och du kanske inte ens behöver tillskottsfodra med lite tur och du kommer undan billigare i det långa loppet och behöver inte chansa med tilläggsfoder i samma utsträckning.
Ni kanske kan gå ihop er i stallet och dela på kostnaden?

Mina hästar har stått på oanalyserat i alla år. Efter år av hästhållande vet jag ungefär hur mkt proteion det finns i höet för året uträknat efter skördetid, första andra skörd eller ej, nyodlad/gammal vall osv. Dessutom vet ju på ett ungefär om marken här är tex kalkrik osv då man ser det på vilka grässorter som trivs. Jag har alltid säkrat upp med extra protein till de svårfödda/ hårt arbetande/dräktiga samt med mineraler till alla. Ger dessutom selen bredvid. kalk ger jag de år vi tagit från de områden som innehåller mindre kalk. Nu har jag inte hårt tävlande hästar tex, utan de flesta är väldigt lättfödda. Har aldrig haft några problem med mina hästar någonsin faktiskt. Jag har alltid haft kunskapen att tillsätta om jag SER att det behövs. Man ser nämligen ganska snabbt om en häst tex behöver mer protein. Sen vet man idag att för att få ett riktigt värde måste du ta en analys från varje fält, och genom att testa vid ett tillfälle vet jag oxå att analyserna kan diffa en hel del mellan de fyra olika hörnena på ett fält, och hur många tar så många analyser? Jag är uppfödd med bondvett, vi vet ungefär vad fälten och skördarna ger på ett år helt enkelt. Varför ska vi betala dyra pengar för luftslott?

Mina hästar har stått på oanalyserat i alla år. Efter år av hästhållande vet jag ungefär hur mkt proteion det finns i höet för året uträknat efter skördetid, första andra skörd eller ej, nyodlad/gammal vall osv. Dessutom vet ju på ett ungefär om marken här är tex kalkrik osv då man ser det på vilka grässorter som trivs. ....... Jag är uppfödd med bondvett, vi vet ungefär vad fälten och skördarna ger på ett år helt enkelt. Varför ska vi betala dyra pengar för luftslott?

Men de flesta har inte de kunskaper du har. De skulle inte kunna skilja en ny från en gammal vall om de så fick den i huvudet. Så enkelt är det.

De flesta vet inte ens var deras grovfoder odlas. Vilket gör det ännu svårare... Många köper från handlare, och då är det i princip omöjligt att få varken analys eller ens en uppskattning om innehåll.

Nej det såklart..jag menade bara på att om man har det så är analysen inte så viktig, man MÅSTE inte analysera till varje pris som många verkar tycka, men då måste man såklart ha en väldigt stor kunskap i övrigt:)

Ursäkta? Jag kommer till en ny stad, nytt jobb osv och hästen kostar mig redan nästan 5000kr i måndaden. Det går inte att lägga flera tusen extra på hö när det redan finns ett kanonbra hö i stallet! :mad:

Alla som står där har stått där länge, och dom är nöjda!

Jesus, varför kan man ALDRIG få de man ber om? GENERELLA råd och inte panikpåhopp om just min häst! :confused::crazy:

Kan du inte ta analys på höet? Det gjorde jag i mitt stall och jag är glad att jag gjorde det eftersom det sparar mig mycket pengar varje månad och jag upptäkte även att jag hade superdåligt med fosfor i foderstaten och måste komplettera till min unghäst speciellt. Mina hästar mår jättebra på sina uträknade foderstater och jag fodrar bara med den uträkning som riktlinjer. Sen fodrar jag resten med ögat och känslan för vad min häst mår bra av. Min ena tål tex inte vissa färdigfoder osv. Innan har jag alltid fodrat oanalyserat och det har alltid gått åt mycket foder för att hålla den dåvarnde hästen i hull, jag inser i dag att jag hade nog hittat en bättre lösning med analys. Visst kan man fodra efter ögat men som andra säger så kan ett negativt resultat av felaktig fodring visa sig senare. Lite sent att ångra sig då. Jag har själv sett en hel del och därför vill jag numera ha analys för mina hästars bästa.

Nu tror jag TS tänker göra vad som förslagits, ta prov från flera och frysa in till hon kan skicka?
Men annars står det ju i första inlägget varför det är svårt för henne att analysera?

Hästarna hade nog dött även om de inte analyserat.

Maybe, men om häst ägern hade varit mer uppmarksom på hästen an att stira sig blind på ett foderananlys kanska den hade fätta att nåt stog inte rätt till.
Jag hade sko i stället och när jag gick in jag nästan svimmad av från amoniak lukten. Hur långt gången hästen var kan jag inte vet.

Uttfodering kravs som är redan sakt "bond förnufft och ett gott öga"
Jag känner igen bonde som ta analys på sina foder, igen ridskol heller för den del.

Det är ju ungefär lika relevant som att säga att det är hovslagarens fel att hästen fick njursvikt.

Det är ÄGAREN som brister, det har ju absolut NOLL med analysen att göra. Menar du på fullt allvar att man kan inte vara en god, ansvarsfull hästägare om man tar en foderanalys? Varför skulle det ena utesluta det andra?

När man ser en brist på hästen, då har det gått väldigt långt och borde absolut ha åtgärdats tidigare. Är det alltså i dina ögon god hästhållning?

Är det inte så det bruka gå till? foderanalys expert folk som hamna på sjukvårds siden ;)

korven, jag kan berätta om ett par fall dar med all god mening analys hade hästerna död av njursvikt.
Ett urin prov hade talet om att det fanns ett problem.

Blodprover är snarare förstahandsvalet när det handlar om att kolla njurfunktionen.

Hästen fick knappast njursvikt av att ägaren hade analys på fodret.

Har du verkligen inget relevant att backa upp alla dina märkliga påståenden med?

Jag kan ju såklart inte veta exakta värden, MEN jag vet på ett ungefär hur mkt protein det är tex. Jag vet om det är mkt eller lite, jag vet om marken just där är kalkrik och vad det växer för slags gräs där, vilken jordmån det är. och jag ser på hästarna hur dom mår och ser ut. Kan man det duger det bra. Jag vet dessutom att ingen kan få exakta värden, eller ibland ens nära genom att analysera. Man måste då ta prover från varje fält, ibland även från alla hörn på fälten. Är man duktig på odling och är uppfostrad med att lära sig om jordmån osv så behövs inga analyser. Det har i alla tider varit viktigt att korna mår bra för att få största avkastning på kött och mjölk, man lär sig..

Visst kan man få en uppfattning om vad grovfodret innehåller med dina kunskaper men visst hade det blivit ännu bättre om du hade en analys. Då hade du kanske sluppit ge mineraler t.ex. Förra året levde våra hästar enbart på hö och selen. De behövde inget annat för grovfodret innehöll allt de behövde. Jag sparade in analyskostnaden på en månad då. Tänk då vad pengar man kan spara om man dessutom har för vana att ge lite extra protein som många gör...

Vad gäller analysen så tar man inte ifrån ett hörn. Om man tar på fälten så går man diagonalt över fältet i båda riktningarna och plockar lite ifrån varje sträng. Då får man ett snitt av vad grovfodret innehåller. Om man tar ifrån balar så tar man ifrån många balar, minst tio har jag fått lära mej och då på två-tre ställen i varje bal. Då får man också ett snitt av vad grovfodret innehåller.

Maybe, men om häst ägern hade varit mer uppmarksom på hästen an att stira sig blind på ett foderananlys kanska den hade fätta att nåt stog inte rätt till.
Jag hade sko i stället och när jag gick in jag nästan svimmad av från amoniak lukten. Hur långt gången hästen var kan jag inte vet.

Uttfodering kravs som är redan sakt "bond förnufft och ett gott öga"
Jag känner igen bonde som ta analys på sina foder, igen ridskol heller för den del.

En seriös hästägare stirrar sig inte blind på foderanalysen. Det är något sådana som du har fått för er. En analys är ett redskap för att veta grunderna. Sedan är alla hästar olika och när man vet hur många MJ och hur mycket smb rp ens egen häst behöver så behöver hästan aldrig falla ur eller bli för fet igen om man vet vad ens grovfoder innehåller. Vet man inte det så är det ju samma visa varje år, oj hen blev för fet, oj, hen blev för tunn.

Massor av hästägare har fått för sig att deras hästar måste ha lucern för det är ju så bra. Men det är inte alls bra med för mycket protein. En lättfödd häst kan det vara okej med eftersom det ökar förbränningen till en vis grad men blir det alldeles för mycket så blir den ju fet och vad gör man då? Jo då minskar man på energin istället för man vet inte att hästen får för mycket protein.
Är det än svårfödd häst så står den där varje år och är tunn och ser tråkig ut och då ökar folk på lucernet ännu mer istället för att ge en balanserad foderstat. Lucern är inget universalmedel som alltid ska ges men det är ett väldigt bra foder när det behövs.

Alla bönder och alla ridskolor jag känner till som är seriösa tar analyser. Mjölkbönderna här omkring tar analyser vid varje nytt parti eftersom de annars måste ge på känn. De kan tjäna in analyskostnaden på en enda ko eftersom de slipper ge många kilo kraftfoder helt i onödan. Självklart analyserar de! Vissa (alla?) mejerier har egna foderrådgivare till bönderna som hjälper dem att göra foderstater för varje ko och den revideras en gång i månaden. Tror du att de skulle kunna göra en riktig foderstat utan analys? Givetvis inte.

Kan du inte bara inse att dina sk. kunskaper är förlegade och ta till dej ny kunskap? Du är precis en sådan där människa man hoppas man slipper dela stall med eftersom du sprider så mycket lögner i din okunskap. Du står där och tjurar och håller fast vid något som du lärde dej på en tid då analyser inte fanns och du är så rädd för ny kunskap att du inte vågar ta till dej den utan istället sprider lögner om den. Precis som vissa gör för allt de är rädda för, allt som är nytt.

Trycker på 'gilla' knappen på den!

Ett redskap som sagt var! :bow:

Och till TS så förstår jag dilemmat men jag skulle tagit prover från några av balarna, stoppat i frysen och sen analyser för att åtminstone få ett hum om läget. Till nyår tagit ytterligare några prover för att kolla om läget är ungefär det samma på de balarna de använder då.

Menar du att med dina kunskaper kan du se att mineralhalterna är okey även om du vet att jorden är kalkrik ?

Mia

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama