Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Hej

En stilla undran, hur överlevde hästarna innan det fanns foderanalyser?

Till er båda, därav kunde jag inte trycka på båda knappar samtidigt, om du läste inlägget före dig så såg du nog att svaret passade er båda:) Men meningen med knappen är kanske att man ska slippa tänka??

Eftersom ditt svar passar på ungefär 20 av de tidigare inläggen, ska alla tolka det som att du argumenterar med dem? Det blir lite jobbigt att tolka och svara när du tittar på en men talar till en annan...

*kl*
Jag jobbar med mjölkkor på en halvstor gård. Det tas inga analyser alls på deras foder. Jag vet flera som har mjölkbesättningar, men kan inte påminna mig om att någon tagit analyser på grovfodret. Men då är det bara 60-200mjölkkossor på anläggningen. (plus kalvar och tjurar, ungefär lika många)

Jag kan höra med dom jag jobbar hos i em varför dom inte analyserar, men jag kan ana vad svaret blir. (Det slår på så stor skillnad..)

Hej

En stilla undran, hur överlevde hästarna innan det fanns foderanalyser?

Det handlar inte om att hästarna ska överleva. Det gör dem garanterat även utan analys, så vida du inte slutar mata dem helt. Det handlar om att hästarna ska må så bra som möjligt, få den näring de behöver och inte ha brist på något.

Innan analysens tid gissar jag att hästarna i mycket större utsträckning hade brist/överskott av olika ämnen eftersom man i slutänden bara kunde gissa sig till vad hästarna behövde och bara kunde fodra med ögat.

Min personliga erfarenhet är dessutom att antalet ohälsosamma hästar (oavsett om de är feta eller smala) är överrepresenterade bland de som inte har en foderstat med analysvärden som grund. Sen att det finns ohälsosamma analyshästar också är självklart.

Dock måste jag medge att vissa personer tycks vara alldeles för petiga med hästarnas foder. Får hästen minsta lilla gram fel av X är katastrofen ett faktum. Man ska däremot vara medveten om att för mycket eller för lite av något har en bi-effekt av något slag, även om det inte alltid märks, eller ens har någon avsevärd betydelse för hästens hälsa eller prestation.

*kl*
Jag jobbar med mjölkkor på en halvstor gård. Det tas inga analyser alls på deras foder. Jag vet flera som har mjölkbesättningar, men kan inte påminna mig om att någon tagit analyser på grovfodret. Men då är det bara 60-200mjölkkossor på anläggningen. (plus kalvar och tjurar, ungefär lika många)

Jag kan höra med dom jag jobbar hos i em varför dom inte analyserar, men jag kan ana vad svaret blir. (Det slår på så stor skillnad..)

Samma här! Man har såpass bra koll på sina vallar att man vet ändå var svaret jag fick,samt att det diffar så mkt på fälten att de analyser som tas idag inte är tillräckliga oavsett, men hästägarna idag har blivit itutade att dom får rätt resultat, och det är väldigt svårt att förklara för folk att det dom gör är fel..tyvärr..Som sagt, luftslott!

Ursäkta att jag inte förstod exakt hur jag skulle svara så att alla fattade, finns det någon handbok eventullet? Så att man kanske kan få bli medlem i den heeeemskt trevliga bukemaffian?

Vissa försöker ju inte ens vara trevliga..jätte trist..

Men en bi effekt som inte har någon som helst effekt på hälsa eller prestation spelar väl ingen roll? Och som sagt, så vet jag ju att den största delen av de analyser som görs idag är direkt missvisande eller felaktiga då folk inte fattar hur mycket det kan diffa på ett fält. Du bör ta prov från minst fem balar på VARJE fält, en från varje hörn samt en i mitten, för att få ett någorlunda resultat. Det gör inte de höbönder jag vet alls. Man måste vara med vid pressning och följa balarna, samt skicka in analysen själv för att få rätt resultat. Det är värre enligt mig att ha superdålig kol på vallarna, lita på analysen och sen köra efter den, än att som jag, ha väldigt bra koll på vallarna och lärdom om vad de ger efter det jag ser, och strunta i analysen. Dessutom ser jag varje individ och dess behov då. Man kan helt enkelt inte lita på analyser!

Första tråden på länge som har fortgått i en kanonbra diskussion! HEJA på det! :bump::banana:

;);););)

Det lutar väl åt att jag gör en analys, men jag tror att jag väntar några veckor, tycker stallet att det funkar utan vill jag inte komma där som en viktigpetter och kräva analys det första jag gör! :)

Så om du tittar på dragdjur i de fattiga länder som fortfarande är beroende av hästar, åsnor osv för att sköta jordbruket, tycker du att dessa ser välnärda ut?
Sverige var faktiskt också rätt fattigt för inte allt för länge sedan.

Nu har jag pratat med arbetsgivaren. Dom analyserar inte pga att det inte lönar sig och att dom inte driver kossorna så hårt att det behövs. Dom som har ekologiskt jordbruk brukar analysera iom att det är känsligare. Dom använder inte konstgödsel och det är svårare att få en skapligt jämna värden. Det är så mycket yttre faktorer som styr tillväxten och värdena. Hö analyseras nästan aldrig utan det är silaget.

De bönder som analyserade var de som hade ca400st kossor och uppåt. Men dom pressar kossorna ordentligt mycket hårdare och byter i snitt en besättning varannat år. Där jag jobbar finns kor som är ganska många år. Men då är det en betydligt mindre mängd mjölk som kommer ur dom med. (vi hade provmjölkning ikväll och ska ha det imorgon bitti med)

Jag frågade henne (hon har hållts med hästar med) om analys och vad hon tyckte. Hennes svar var att eftersom hästarna inte presterar så mycket så kvittar det nästan.

Jag vet inte ännu hur jag ska göra. Jag har ett foder nu, går över på ett annat när det blir kallt och sen har jag från flera gärden..

Jag frågade henne (hon har hållts med hästar med) om analys och vad hon tyckte. Hennes svar var att eftersom hästarna inte presterar så mycket så kvittar det nästan.

Men det handlar väl om hästars välmående också, inte bara vad de "presterar"? Det behövs ju, t.ex., en viss mängd protein bara i underhåll. Har man ett riktigt uselt grovfoder kan man ju få proteinbrist även på en häst som bara går och skrotar i hagen. Dina håller ju dessutom på att läka från diverse skador och då, om något, är det väl viktigt att se till att alla behov är tillgodosedda? Sedan har du ju föl och unghästar, och då är det ju väldigt viktigt att se till att det inte blir brister. Så dina hästar "presterar" väl???

Så om du tittar på dragdjur i de fattiga länder som fortfarande är beroende av hästar, åsnor osv för att sköta jordbruket, tycker du att dessa ser välnärda ut?
Sverige var faktiskt också rätt fattigt för inte allt för länge sedan.

Djur bruka spegla dess herr, i såna länder mager och fattig, dom kan inte ger dyrbar säd till djuren när dom kan inte mata sina egen barn;
Har i Sverige, tjöck och överflodig rik där man kan kosta på foderanays.

Vad vet du om fattigdom eller hur det var före i tiden har i Sverige?

Det är inte särskilt svårt att lista ut hur mkt protein det finns i hö/silage. Bara man tittar på vallen, gräset och skördningstid samt om det är första eller andra skörd. Proteinet är det lättaste att lista ut. Sen kan man stödfodra med lusern till växande/ svårfödda/digivande individer. Sunt förnuft. På en analys får man fortfarande väldigt missvisande svar för det allra mesta.. Jag fattar inte varför folk väljer att lita på andras analyser fortfarande, trots att man vet att de flesta hö bönder gör fel. Men men..

Det är inte särskilt svårt att lista ut hur mkt protein det finns i hö/silage. Bara man tittar på vallen, gräset och skördningstid samt om det är första eller andra skörd. Proteinet är det lättaste att lista ut. Sen kan man stödfodra med lusern till växande/ svårfödda/digivande individer. Sunt förnuft. På en analys får man fortfarande väldigt missvisande svar för det allra mesta.. Jag fattar inte varför folk väljer att lita på andras analyser fortfarande, trots att man vet att de flesta hö bönder gör fel. Men men..

Du har fortfarande inte svarat på hur mycket protein du har i ditt hö. Det värdet som du ser.

Hur vet du förresten att det är missvisande svar i analyserna?

Men det är ju väldigt olika på olika fält:confused:
Det jag ger just nu, från det stora fältet pendlar mellan 30-40 g på ett ungefär,alltså ett ganska bra medelvärde (smältbart råprotein)Kan hända jag bara behöver använda mig av det i år, då jag har så få hästar.
just nu har jag enbart väldigt lättfödda hästar (tre kallblod som jag haft väldigt länge)som inte kommer att motioneras något alls i princip pgamin graviditet med foglossningar, och detta ska dom i regel klara sig på utan extra lucern, möjligtvis ger jag den gamle lite efter nyår.

Vad jag mer vet att den vallen är ganska fattig på kalk, det växer en del vatengräs där som trivspå kakfattiga marker, så det blir lite foderkalk utöver samt en mineralbalja ute i ligghallen.
Vi har testat att analysera några olika fält och fick väldigt varierande resultat beroende på vart på fältet vi tog analysen. Detta var en studie som gjordes mellan oss och flera hö bönder. Där och då, bestämde vi att om folk vil ha felaktiga analyser får dom göra dom själva, vi använder hellre näsan. Som sagt, ni lever i tron i ala fall, hästarnalär inte lidda a det oavsett, det ä bara era plånböcker. Och så är ni ju nöjda med att ni är så himla bra djurägare som analyserar:)

Och hur listar du ut energi och mineraler?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama