Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej
En stilla undran, hur överlevde hästarna innan det fanns foderanalyser?
Hej
*kl*
Jag jobbar med mjölkkor på en halvstor gård. Det tas inga analyser alls på deras foder. Jag vet flera som har mjölkbesättningar, men kan inte påminna mig om att någon tagit analyser på grovfodret. Men då är det bara 60-200mjölkkossor på anläggningen. (plus kalvar och tjurar, ungefär lika många)
Jag kan höra med dom jag jobbar hos i em varför dom inte analyserar, men jag kan ana vad svaret blir. (Det slår på så stor skillnad..)
Hej
Jag frågade henne (hon har hållts med hästar med) om analys och vad hon tyckte. Hennes svar var att eftersom hästarna inte presterar så mycket så kvittar det nästan.
Så om du tittar på dragdjur i de fattiga länder som fortfarande är beroende av hästar, åsnor osv för att sköta jordbruket, tycker du att dessa ser välnärda ut?
Sverige var faktiskt också rätt fattigt för inte allt för länge sedan.
Det är inte särskilt svårt att lista ut hur mkt protein det finns i hö/silage. Bara man tittar på vallen, gräset och skördningstid samt om det är första eller andra skörd. Proteinet är det lättaste att lista ut. Sen kan man stödfodra med lusern till växande/ svårfödda/digivande individer. Sunt förnuft. På en analys får man fortfarande väldigt missvisande svar för det allra mesta.. Jag fattar inte varför folk väljer att lita på andras analyser fortfarande, trots att man vet att de flesta hö bönder gör fel. Men men..
Det är inte särskilt svårt att lista ut hur mkt protein det finns i hö/silage. Bara man tittar på vallen, gräset och skördningstid samt om det är första eller andra skörd. Proteinet är det lättaste att lista ut. Sen kan man stödfodra med lusern till växande/ svårfödda/digivande individer. Sunt förnuft. På en analys får man fortfarande väldigt missvisande svar för det allra mesta.. Jag fattar inte varför folk väljer att lita på andras analyser fortfarande, trots att man vet att de flesta hö bönder gör fel. Men men..