Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Tja jag gör som man tränar människor med vissa saker.

Laddar inför träning med havre, ger större dos soja efter- proteindrink;)

Hästar som inte gör ngt bör givetvis bara få hö men oxå ofta halm.
Hästar äter av tristess- genetiskt betéende.

en häst i hög kondition är inte lika matfixerad- vill göra annat än att stå vid hötappen.

Mina äldre hästar orkar t o m busa i hagen o är vakna/ på G ngn timme efter pass.

Jag tror på kunskapen i andra hästländer där basen inte bara består av hö utan oxå halm- som hästen äter för att den behöver det- inte bara för att det är smaskens o sen fodrar upp den utifrån det- styrt av det reella behovet.
När en 20-åring piper o skuttar iväg utan synbar anledning dagen efter lite hårdare jobb så tror jag att den mår himla bra:banana: Galopperar dit den ska istället för att loda runt.
Så vill jag ha friska välmående kusar.

Senast ändrad:

Tycker att det är en bedrövlig syn när man numera ser smällfeta hästar samsas runt en silagebal.
Visst de får mat- status, men oxå vällevnadsproblem.

Det sparar även energi o tid för oss. inget individuellt fodrande, ingen passning av tider o heller inget arbete att bära hästarnas mat.
"2000-talet-frosseriet o bekvämlighetens tid

Senast ändrad:

Halm är faktiskt underskattat, det har gjorts studier på att hästar som står på halm har färre beteendestörningar än de som står på tex spån och torv oxå, så har man möjlighet att ha hästen på halm tycker jag man ska ha det, och blir den tjock får man helt enkelt försöka arbeta runt det problemet, om det går :)

Du det är bara att öppna historieböckerna.
Varför tror du massemigrationen till amerika ägde rum?

Och du får fortfarande förklara hur du kan tycke att något som SPARAR pengar bara är till för folk med ett överflöd av pengar. I min värld är det i synnerher till för dom som behöver hålla koll på sina utgifter och inte handla (fodra) i onödan.

Ett valdig hopp från 40 år sen till 1800tal bärkbröd svergia.
Historieböcker kan vara valdig missvissenda. Vill man har en uppfättning om svergia häst bestånd dom gamle militar arkivie kan vara till hjälp.

Häst egendet är ett dyr lyx i det har ländet och att lägga på ett tvycksom foderanalys kostnad på allt annat för mig är "överflöd".

Fättigdom, när du har sett skeletet till barn "eating rotten garbage in Bueno Aris" då kan du och jag prata om fättigdom.

Tycker att det är en bedrövlig syn när man numera ser smällfeta hästar samsas runt en silagebal.
Visst de får mat- status, men oxå vällevnadsproblem.

Det sparar även energi o tid för oss. inget individuellt fodrande, ingen passning av tider o heller inget arbete att bära hästarnas mat.
"2000-talet-frosseriet o bekvämlighetens tid

Hej Axel:
Som barn kan samsas i en goodis affäir medan mamma kan skoppa i frid :D
Du vet vissa kan vara smarter an andra och pila i sig dom gooooesta biterna och låta andra nöja sig med ströet (har en egen som har deckat in det, snå åt sig blommer och blad och lämna stemmen och den andra :cool: kärring)...såååå, oavsätt ett bal analys, för den ena häst mer näring an den andra, eller rent av ett överskott som dom flesta höanalys folk bruka ger prodien/mineral tillskott som hästen inte behöve.

Mina hästar står alltid på riktigt fin havrehal m, både som strö och mat på fri tillgång. På så sätt kan dom få utlopp för tuggbehovet när dom vill och jag kan fodra med hö två-tre ggr pr dag i mindre givor. om kan absolut inte ha fri tillgång i dagsläget. Undantaget blir eventuellt en period i februari-mars då jag ska föda barn, då finns en risk att det blir fri tillgång på hö en period om ja måste helt enkelt.

Ett valdig hopp från 40 år sen till 1800tal bärkbröd svergia.
Historieböcker kan vara valdig missvissenda. Vill man har en uppfättning om svergia häst bestånd dom gamle militar arkivie kan vara till hjälp.

Häst egendet är ett dyr lyx i det har ländet och att lägga på ett tvycksom foderanalys kostnad på allt annat för mig är "överflöd".

Fättigdom, när du har sett skeletet till barn "eating rotten garbage in Bueno Aris" då kan du och jag prata om fättigdom.

Men vad är det du inte förstår med att det blir billigare att inte behöva köpa foder "för säkerhets skull" när man vet vad grovfodret innehåller? Du argumenterar utan att ha några argument hela tiden.

Vad jag har sett i fattigdom har du ingen aning om och jag förstår inte vad det har att göra med att sverige var ett jävligt fattigt land för inte så himla länge sedan.

Och du pratar om 40 år sedan, det var inte så många hästar och oxar som användes i jordbruket på 70-talet.....

Hej Axel:
Som barn kan samsas i en goodis affäir medan mamma kan skoppa i frid :D
Du vet vissa kan vara smarter an andra och pila i sig dom gooooesta biterna och låta andra nöja sig med ströet (har en egen som har deckat in det, snå åt sig blommer och blad och lämna stemmen och den andra :cool: kärring)...såååå, oavsätt ett bal analys, för den ena häst mer näring an den andra, eller rent av ett överskott som dom flesta höanalys folk bruka ger prodien/mineral tillskott som hästen inte behöve.
Precis så:rofl:

nu när mina går på fri tillgång så ser man just detta- äter selektivt precis som på betet o skiter sen på det övriga.
det är helt OK. Fast jag försöker att gömma höt i tätt buskage osv så de får leta lite. Jag serverar ogärna på en enda plats, då den ena då ska äga allt- som små barn- MITT!
De har även hö i vindskyddet o de skiter faktiskt inte där längre- troligen för att jag alltid har mockat där.

Ang. analysen. det funkar inte då jag har ett ganska brett spann i vad jag anser att de behöver. Om de nu äter 7-8kg mer en dag så är differensen ganska stor- som jag även anser gäller behovet.

Jag vet på ett ung. vad höt innehåller o det räcker för mig. Jo jag anser att analysen är ett medianvärde-förhoppningsvis.
Jag tror inte att var bal eller ens varje kaka hö innehåller exakt lika. Jag vet som sagt ej heller hästens exakta dagsbehov.
De äter även gräs o ngn påstod att det nu var rena energibomben:confused:
Jag anser nog att det bara räcker tillför en gynnsam tillväxt- fibrer o vatten- därav de äter även av hö.

min stora häst väger 1/3 del mer än den normalstora o den får oxå mkt mer tillskott o har ett hett temperament- livlig. En rödhårig:D:love:

Den får ung. samma foderstat som förr då den tävlade- har blivit mkt snyggare i kroppen o starkare- havren:banana:

Precis så:rofl:

nu när mina går på fri tillgång så ser man just detta- äter selektivt precis som på betet o skiter sen på det övriga.
det är helt OK. Fast jag försöker att gömma höt i tätt buskage osv så de får leta lite. Jag serverar ogärna på en enda plats, då den ena då ska äga allt- som små barn- MITT!
De har även hö i vindskyddet o de skiter faktiskt inte där längre- troligen för att jag alltid har mockat där.

Ang. analysen. det funkar inte då jag har ett ganska brett spann i vad jag anser att de behöver. Om de nu äter 7-8kg mer en dag så är differensen ganska stor- som jag även anser gäller behovet.

Jag vet på ett ung. vad höt innehåller o det räcker för mig. Jo jag anser att analysen är ett medianvärde-förhoppningsvis.
Jag tror inte att var bal eller ens varje kaka hö innehåller exakt lika. Jag vet som sagt ej heller hästens exakta dagsbehov.
De äter även gräs o ngn påstod att det nu var rena energibomben:confused:
Jag anser nog att det bara räcker tillför en gynnsam tillväxt- fibrer o vatten- därav de äter även av hö.

min stora häst väger 1/3 del mer än den normalstora o den får oxå mkt mer tillskott o har ett hett temperament- livlig. En rödhårig:D:love:

Den får ung. samma foderstat som förr då den tävlade- har blivit mkt snyggare i kroppen o starkare- havren:banana:

Smart :idea: få dom lite motion, aktiviera hjärnen, rättviss fördelning.
Jag lägga utt fler hög, som jag är hemma kan jag ransonera 4 gånger om dagen.

I call that Spirited :devil:

Vad koster ett analys? det måste rör sig om valdig mycket pengar, vem känner på det?

Vad koster ett analys? det måste rör sig om valdig mycket pengar, vem känner på det?
Jag har skrivit det flera ggr .en Analys kostar 400+moms .

Då ingår TS och energi/protein och de viktigaste mineralerna. kalcium fosfor magnesium osv..

med tanke på att folk lägger betydligt större summor på krafftfoder per år så tycker jag inte det är speciellt dyrt.
två säckar krafft muskel kostar mer som jämförelse.

Senast ändrad:

Det är mer än vad jag betalar för en rundbal med ensilage...
Ska jag få rättvis analys borde jag ju då dessutom analysera varje bal. eftersom det dessutom inte bara kan skilja på gärden utan även balar på samma gärde.
Knappast ekonomiskt. Tycker jag...:cool:

Det är mer än vad jag betalar för en rundbal med ensilage...
Ska jag få rättvis analys borde jag ju då dessutom analysera varje bal. eftersom det dessutom inte bara kan skilja på gärden utan även balar på samma gärde.
Knappast ekonomiskt. Tycker jag...:cool:

Det är därför man, om inte analys finns från början, tar prover från flera balar... Man tar ett prov, stoppar i frysen, och när man har så många man vill ha blandar man och skickar in den mängd labbet vill ha.

Jag har skrivit det flera ggr .en Analys kostar 400+moms .

Då ingår TS och energi/protein och de viktigaste mineralerna. kalcium fosfor magnesium osv..

med tanke på att folk lägger betydligt större summor på krafftfoder per år så tycker jag inte det är speciellt dyrt.
två säckar krafft muskel kostar mer som jämförelse.

Ja 1 säck krafft muskel kostar väl närmre 400 kr.

Så här har du suttit sida upp och sida ner och berättat att man måste ha det jäkligt gott ställt för att kunna lyxa till det med en analys och så har du inte bemödat dig att ens ta reda på vilka summor det handlar om... :grin:

Ang. analysen. det funkar inte då jag har ett ganska brett spann i vad jag anser att de behöver.

Jag förstår inte alls vad du menar? Hur kan du INTE ha nytta av att veta hur stor mängd energi, protein och mineraler ditt grovfoder innehåller? Hästarnas behov ändrar ju inte vad grovfodret innehåller, det ändrar ju bara mängden du utfodrar med - eller hur sjutton menar du? Det är inte så att du förväxlar grovfoderanalys med hästars behov enligt tabell?

Jag vet på ett ung. vad höt innehåller o det räcker för mig.

Hur vet du det?

Snälla nån. Jag snackar inte om ett par balar. Det rör sig om flera hundra och inte sjutton går det analysera varenda en av dem?
Och hur ska jag veta vilken bal som är vilken sedan när de är plastade och hemkörda?:confused:

Snälla nån. Jag snackar inte om ett par balar. Det rör sig om flera hundra och inte sjutton går det analysera varenda en av dem?
Och hur ska jag veta vilken bal som är vilken sedan när de är plastade och hemkörda?:confused:

Säg att dina balar väger 300 kg och du har flera hundra st (400 st?).
Du har alltså köpt hem 120 ton hösilage utan att veta vad det är du köpt?
Det verkar väldigt ekonomiskt....

Det låter som att du har tillgång till hösilaget innan det plastas, varför tar du inte prov direkt på åkern innan plastning i så fall?

Senast ändrad:

Nej, jag KAN få tillgång innan det plastas men vilken människa vid sina sinnens fulla bruk springer runt på gärdet för att analysera varenda bal?
Dessutom brukar det finnas annat att göra än hoppa ut och in ur traktor varje gång det spottar ut en bal, samt att balarna plastas samtidigt som det balas.

ungefär sådana här maskiner används.

http://www.youtube.com/watch?v=eeugeH4Fzt0

Det verka logisk för att kunna göra ett rättviss foderstätt då måste man göra prov på värja bal + som Axel har påpeka själva hästens närings behov vid olika arbates intensetit.
Så 400sk x 400 prov bli 160.000sk+moms (:eek: har jag räknad fel? :eek:)

Om mätta stammer!! då vet jag inte vad Hanna-Z mena med ekonomisk och icke lyx pengar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?