Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Precis, på sidan 24 står precis det som upprepats gång efter annan i den här tråden. Att det är viktigt att man tar ett representativt prov.

Min höleverantör vill inte ta direkt från åkern då silage faktiskt ändrar sitt energivärde i o m fermenteringen.
De vet oxå att det mest är bladverket som står för proteinhalten- är noga att få med av det.

Så spännande. I senaste Ridsport står det precis om detta och om att det inte blir skillnad i näringsinnehåll om man gör hö, eller silage av vallen.
Tror det var Cecilia Muller som uttalat sig om den forskning som pågår.

Ja Cecilia Muller från SLU: "Vi har gjort hö, hösilage och ensilage från en och samma vall och fann att de hade samma energi och proteininnehåll, samma smältbarhet och samma mängd lättlösliga kolhydrater". Vi kunde också visa att hästen hade samma Ph i tarmvätska och träck oberoende av foder"

Senast ändrad:

*kl*

Alltså jag står som ett stort fån efter att har läst igenom det som hänt sen sist jag öppnade tråden. Det jag inte fattar är att så många har svårt att få att få bra värden på sitt hö/ensilage. :confused: Och att mjölkproducenter inte tar analyser på sitt foder måste vara olika från landsände till landsände, för här gör alla det av den enkla anledningen att korna mår bättre av korrekt utfodring och kor som mår bra mjölkar bättre = mer pengar in. Lantbruket är rätt så pressat idag så att jaga kostnader är viktigt. Men om man anser sig ha ekonomiskt uttrymme till att inte göra det så visst.

Tillbaka till analyser och värden då. Vi tar tre skördar/år (i år blir det faktiskt fyra) och visst skiljer sig värdena åt beroende på årsmån till en viss del. Men av någon anledning så lyckas vi ändå inte med att få riktigt dåligt ensilage. Till stor del så beror det nog på att det inte tullas med skördetidpunkt, även om skörden blir mindre än om man skulle låta den växa ett par veckor till så slås vallarna för att behålla bra värden på fodret. Det är bättre att att ta fler skördar då. Sen så har vi alltid klöverinblandning i vallarna, något som hästfolk i allmänhet inte inte vill ha av någon anledning. Men det ger ju ett garanterat högre proteininnehåll i fodret och just proteinvärdet är ju ett återkommande problem. Så varför inte satsa på mer klöver i vallen istället för att behöva komplettera med lusern år efter år?

Analysen tar vi genom att gå diagonalt över fältet innan det rullas eller hackas. Värdena håller ungefär mellan 11-13 MJ och 140-170 g smrp/kg TS. För tillfället så har jag 6 hästar, från shetlandsponny till svårfött avelsto med föl vid sidan som äter denna typ av ensilage. Och ja, det fungerar utmärkt även för shettisen att äta ca 4 kg TS av detta foder. Utifrån min erfarenhet så fungerar det bra att fodra med ett mycket bättre ensilage än vad man tror ska passa olika hästtyper.

Återigen så tipsar jag om denna sidan http://www.vallprognos.se/ om man vill optimera sin skördetidpunkt. Det här gäller naturligtvis inte vallar i allmänhet, utan vallar som är ordentligt skötta och gödslade.

Tack o :bow:

Jo det är det där gamla som hänger kvar- att proteiner är farligt.

Däremot har jag fått balar med övervägande del alsikeklöver eller rent utav bara.
Det önskar jag inte o heller inte det foderbytet som bli med nästa bal som är helt utan.

Ang klöver så säger Cecilia Muller såhär i samma artikel:

"Odlingsförsök på SLU har visat att energinivån kan sjunka till ca 7,5 Mj/kg Ts om första skörd sker i augusti - en intressant tanke för lättfödda hästar. Hygienen verkar inte heller bli sämre, enligt preliminära forskningsdata. I detta försök höll sig dessutom proteinhalten hyfsad trots den sena skörden, eftersom rödklöverinnehållet ökade kraftigt.

-Varför inte satsa på med baljväxter i vallen, istället för dyr kvävegödning, föreslår Cecilia och passar samtidigt på att döda en felaktig föreställning om att rödkläver inte är bra för fånghästar.

- Det finns en hel del olyckliga vanföreställningar om grovfoder. Många påstår tex att inplastat vallfoder är för surt för att ge till hästar. Eller att det är för näringsrikt och innehåller för mycket socker. Sanningen är en annan om man undersöker detta vetenskapligt. "

Och så följer stycket som jag citerat ovan ang näringsinnehåll.

Och vad säger du om att SLU påstår att näringsvärdet är detsamma oavsett om man gör hö, hösilage eller ensilage av vallen? För Cecilias uttalande går ju stick i stäv med ditt påstående.

Om du läser igen var det inte mitt påstående.

Då undrar jag hur studien ser ut.
När öppnades balarna- hur länge hade de lagrats?
Hur många hästar o i vilket skick var dem i. Hur lång tid var uppföljningen ?

jag tä'nker såhär- när sveriges kanske skickligaste vet på fång från samma instutition menar att de hästar som kommer till honom tål hö bättre av någon anledning.

Rödklöver är ganska svårt att få igen från år till år o inga hästägare vill ju ha det. Man köper hellre importerat lucern.

Om du läser igen var det inte mitt påstående.

Då undrar jag hur studien ser ut.
När öppnades balarna- hur länge hade de lagrats?
Hur många hästar o i vilket skick var dem i. Hur lång tid var uppföljningen ?

jag tä'nker såhär- när sveriges kanske skickligaste vet på fång från samma instutition menar att de hästar som kommer till honom tål hö bättre av någon anledning.

Rödklöver är ganska svårt att få igen från år till år o inga hästägare vill ju ha det. Man köper hellre importerat lucern.

Nej men du framförde det som en sanning, inte som att det var personligt tyckande och troende från din höbonde.

Om du undrar hur studien genomförts kan du säkert kontakta SLU för att få mer information.

Du tänker hurdå angående vaddå?

Inga hästägare vill ha rödklöver, kanske för att de tror att det inte är bra. Det finns som Cecilia påpekar många missuppfattningar.

http://www.ensilagenytt.se/rodklover.htm

Jag har läst studien igen nu- obs! skummat vissa avsnitt, men en sak som man bör tänka på är som hon skriver
*Smältbarheten i fodret skiljer sig mellan raser o troligtvis individer o nyttjandet/ arbetet.

*Storbalssilage har oxå en högre smältbarhet gällande all näringsämnen kontra hö. Den får alltså i sig mer på samma TS som lika mängd hö.
Kanske är det där det skiter sig på lättfödda

*studien är mest gjord på stuteriindivider o sporthästar- elitnivå.

*De flesta studierna var inte gjorda på foder från samma fält eller ens samma tidpunkt..
du kanske hittar ngt annat?

Använder du själv klöverinslag?

en sak till som Forest autumn brukar hänvisa till. att det kostar energi att omvandla ett större proteinöverskott. Jo men BARA om den är högpresterande.

Vad gör en IR-häst med det överskottet? jag tror att de bildar mer fettdepåer.
Kroppen kan inte distrubuera sockret som den ska o vad gör då kroppen med proteinet- när cellerna inte fungerar?

Jag tycker nog att hennes delning av grovfoder såsom vallfoder resp. stråfoder dvs halm är vettigt o ngt som borde ingå i de flesta hobbyhästar diet.

Senast ändrad:

Jag har läst studien igen nu- obs! skummat vissa avsnitt, men en sak som man bör tänka på är som hon skriver
*Smältbarheten i fodret skiljer sig mellan raser o troligtvis individer o nyttjandet/ arbetet.

*Storbalssilage har oxå en högre smältbarhet gällande all näringsämnen kontra hö. Den får alltså i sig mer på samma TS som lika mängd hö.
Kanske är det där det skiter sig på lättfödda

*studien är mest gjord på stuteriindivider o sporthästar- elitnivå.

*De flesta studierna var inte gjorda på foder från samma fält.
du kanske hittar ngt annat?

Använder du själv klöverinslag?

Jag vet inte vad du hänvisar till.

Jag refererar till en artikel i senaste Ridsport där man intervjuat Cecilia Muller.

Jag producerar inte eget hö.

Senast ändrad:

Jag referade till hennes publicerade studie.

Vet du inte vad höt innehåller som du ger din häst:confused:
Om du ger den hö med klöverinslag.

Mina lättfödda klarar inga större mängder klöver, magen pallar inte. Samma gäller surt silage. Magen kraschar. Man måste få i hästarna halm om man ska ge blött silage, i alla fall de flesta, och mina är svåra att få i sig några större mängder halm tyvärr. Även om dom äter en del.

Jag försöker i största möjliga mån ta mitt hö så sent som möjligt som första skörd. I augusti i alla fall. Förra året hade vi perfekt höväder i september, det var toppen!

Precis, på sidan 24 står precis det som upprepats gång efter annan i den här tråden. Att det är viktigt att man tar ett representativt prov.

:confused: you lost me :confused:
Storbalar, ensileraderund-eller fyrkantbalar:
3rd pg.
På grund av risken för att ensilaget skadas eller förstörs så bör man "undvika" att ta prov ur ensilaerade storbalar i lager.
Det går heller "inte" att få ett representativt prov om man endast tar prov från en eller några få balar.

Dom flesta köpa sitt hö Parti vis och inte allt med en gång, så hur kan man få ett rättviss analys utan att ta från värja bal eller 60% + av det total.

Den siten är avsett för mjölk produktion med ton vis av foder, inte för folk med ett par häster.

På grund av risken för att ensilaget skadas eller förstörs så bör man "undvika" att ta prov ur ensilaerade storbalar i lager.
Det går heller "inte" att få ett representativt prov om man endast tar prov från en eller några få balar.

därav...detta ..citarat från mitt inlägg på sida nio i denna tråd.

Jag antar att åtgången är så pass att det går några balar i veckan? Om du tar lite ur varje bal i ca 14 dagar eller längre och förvarar provet i frysen kan du sedan skicka in provet och få ut ett ganska bra riktvärde på hösilaget. 400 kr plus moms kostar ju en fullständigt analys och du kanske inte ens behöver tillskottsfodra med lite tur och du kommer undan billigare i det långa loppet och behöver inte chansa med tilläggsfoder i samma utsträckning.
Ni kanske kan gå ihop er i stallet och dela på kostnaden?

Och titta redan där hade jag skrivit vad det kostar.. det du tagit ur menas när man öppnar en bal och sedan stänger den igen. DET funkar inte.det jag menar därimot är att man tar lite ur varje bal man fodrar med i takt med att hästarna äter av det.. Ny bal ..ta ett litet prov stoppa i frysen med det andra som man tagit från redan utfodrade balar. och så håller man på under en längre period. I större stall är detta inget problem alls pga att det oftast går åt ungefär 1-2-3 bal om dagen. vilket gör att på 14 dagar har du fått ihop prov på minst 14 olika balar. och pga att man förvarar provet i frysen håller det sig fint tills man har tillräckligt att skicka på analys.

Det är väldigt mycket lättare att föra en dialog med dig om du faktiskt läser vad som skrivs.

Senast ändrad:

Haj Croquis:
#283 var det till mig??
Jag köpa in mitt hö.
präst gården fick jag reda på ta analys, men det rör sig om stor besättning och 3 silo foder.
Rund baler säljer han, dom är inte analyserad.
10 ton Torr Hö för kalver och sjuk djur.

Ett krav gård jag känner med kött djur besättning på 600+
600kg. rundbal foder, igen analys, ett parti av plastet torr hö för sjuk djur.

Hänvisar till inlägg 294, det är samma information som tidigare givits i tråden - hur man tar ett vettigt analysunderlag.

Det spelar ju ingen roll vad vi skriver om du inte läser.

Mina lättfödda klarar inga större mängder klöver, magen pallar inte. Samma gäller surt silage. Magen kraschar. Man måste få i hästarna halm om man ska ge blött silage, i alla fall de flesta, och mina är svåra att få i sig några större mängder halm tyvärr. Även om dom äter en del.

Jag försöker i största möjliga mån ta mitt hö så sent som möjligt som första skörd. I augusti i alla fall. Förra året hade vi perfekt höväder i september, det var toppen!
Surt silage.
Kan det vara då det bildat mer smörsyra?

KL

Vilka bönder tillför egentligen ensileringsmedel o alls för häst?

därav...detta ..citarat från mitt inlägg på sida nio i denna tråd.

Jag antar att åtgången är så pass att det går några balar i veckan? Om du tar lite ur varje bal i ca 14 dagar eller längre och förvarar provet i frysen kan du sedan skicka in provet och få ut ett ganska bra riktvärde på hösilaget. 400 kr plus moms kostar ju en fullständigt analys och du kanske inte ens behöver tillskottsfodra med lite tur och du kommer undan billigare i det långa loppet och behöver inte chansa med tilläggsfoder i samma utsträckning.
Ni kanske kan gå ihop er i stallet och dela på kostnaden?

Och titta redan där hade jag skrivit vad det kostar.. det du tagit ur menas när man öppnar en bal och sedan stänger den igen. DET funkar inte.det jag menar därimot är att man tar lite ur varje bal man fodrar med i takt med att hästarna äter av det.. Ny bal ..ta ett litet prov stoppa i frysen med det andra som man tagit från redan utfodrade balar. och så håller man på under en längre period. I större stall är detta inget problem alls pga att det oftast går åt ungefär 1-2-3 bal om dagen. vilket gör att på 14 dagar har du fått ihop prov på minst 14 olika balar. och pga att man förvarar provet i frysen håller det sig fint tills man har tillräckligt att skicka på analys.

Det är väldigt mycket lättare att föra en dialog med dig om du faktiskt läser vad som skrivs.

Thank you, :bow: jag försöka hänga med.
Så jag inte Missförstå, jag lägga prov i freezen från värja open bal, och efter 2 weeks skicka in prov och få ett analys report "hur månge dager efter?)

PLEASE HELP ME UNDERSTAND :confused:
What i the point in takeing an analys when my horses have allready made manuer out of it? or gotten sick från some dead animal, too much dirt or too high a protein/suger content?
To me it´s like locking the barn door after the horses have gotten out :crazy:!!

Du beställer hem foder, får hem balarna. Säg att du fodrar tre balar/vecka. På en månad får du prov från ungefär 12 balar. Skickar in det, tre dagar senare har du analysen - för att kunna räkna på vad hästen behöver över vintern.

Vad är problemet? Varför ska du vänta på att hästen blir sjuk/faller ur/får röntgenförändringar?

Vad får du för värden då? Jag antar att du är nöjd med dem eftersom då fortsätter att göra på det viset. :)

Det ensilage vi ger till hästarna håller en TS-halt på runt 60%. Och det upplevs inte som blött när man fodrar med det. Inga magar har krånglat hittintills, men det gör sällan magar som har fri tillgång på grovfoder tycker jag. Gräs så här års kan ju ha en TS-halt som är så låg som runt 20% bara, blir de dåliga i magen av det också? Ensilaget är inte heller hackat som det vi ger till korna, det blir automatiskt blötare eftersom det hanteras och lagras på ett annat sätt, i torn eller packat i plansilo.

För mig med avelston och unghästar bla, skulle det var omöjligt att fodra med ett sent slaget grovfoder. Men eftersom det även har passerat ett antal hästar av andra sorter genom stallet här hemma som även de har mått bra av det som fodrats med här. Då är det ganska så lätt att dra den slutsatsen att man inte behöver vara så rädd för att ge ensilge med bra värden till det flesta sorter hästar. Naturligtvis så kan det förekomma individuella skillnader. Barnens shettis är riktigt snyggt för hon ser ut som en häst ska se ut, med överlinje och utan jättebuk. Och är det något som folk knorrar över så är det lättfödda ponnyer. Jag funderar på, och detta är min egen teori och jag är inte bergsäker på att jag har rätt, om man inte fodrar dem med en för låg kvot/dåliga värden av ren rädsla och av gammal hävd.

Och jag tycker att det är återkommande år efter år bla här på Buke att folk får för dåliga värden på sitt grovfoder. Då rekommenderas lusern (med rätta!), men om man skulle ha en annan sammansättning på vallen med rödklöver inblandad så skulle det förmodligen inte vara nödvändigt.

Jag ger proteinfoder till mitt avelssto eftersom hon är svårfödd och detta trots fri tillgång på riktigt bra ensilge, men aldrig lusern av den enkla anledningen att jag tycker det är slöseri med pengar eftersom vi har grovfoder med liknande värden. Sen tvärvägrar hon att äta det också. :p Ska jag ge proteinfoder då ska det vara något som är bättre än det grovfoder som jag ger.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama