Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!
Vad får du för värden då? Jag antar att du är nöjd med dem eftersom då fortsätter att göra på det viset.
Det ensilage vi ger till hästarna håller en TS-halt på runt 60%. Och det upplevs inte som blött när man fodrar med det. Inga magar har krånglat hittintills, men det gör sällan magar som har fri tillgång på grovfoder tycker jag. Gräs så här års kan ju ha en TS-halt som är så låg som runt 20% bara, blir de dåliga i magen av det också? Ensilaget är inte heller hackat som det vi ger till korna, det blir automatiskt blötare eftersom det hanteras och lagras på ett annat sätt, i torn eller packat i plansilo.
För mig med avelston och unghästar bla, skulle det var omöjligt att fodra med ett sent slaget grovfoder. Men eftersom det även har passerat ett antal hästar av andra sorter genom stallet här hemma som även de har mått bra av det som fodrats med här. Då är det ganska så lätt att dra den slutsatsen att man inte behöver vara så rädd för att ge ensilge med bra värden till det flesta sorter hästar. Naturligtvis så kan det förekomma individuella skillnader. Barnens shettis är riktigt snyggt för hon ser ut som en häst ska se ut, med överlinje och utan jättebuk. Och är det något som folk knorrar över så är det lättfödda ponnyer. Jag funderar på, och detta är min egen teori och jag är inte bergsäker på att jag har rätt, om man inte fodrar dem med en för låg kvot/dåliga värden av ren rädsla och av gammal hävd.
Och jag tycker att det är återkommande år efter år bla här på Buke att folk får för dåliga värden på sitt grovfoder. Då rekommenderas lusern (med rätta!), men om man skulle ha en annan sammansättning på vallen med rödklöver inblandad så skulle det förmodligen inte vara nödvändigt.
Jag ger proteinfoder till mitt avelssto eftersom hon är svårfödd och detta trots fri tillgång på riktigt bra ensilge, men aldrig lusern av den enkla anledningen att jag tycker det är slöseri med pengar eftersom vi har grovfoder med liknande värden. Sen tvärvägrar hon att äta det också.
Ska jag ge proteinfoder då ska det vara något som är bättre än det grovfoder som jag ger.