Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Hänvisar till inlägg 294, det är samma information som tidigare givits i tråden - hur man tar ett vettigt analysunderlag.

Det spelar ju ingen roll vad vi skriver om du inte läser.

No Lovis: det var ett tidigar brev.
Jag läser, har bara svårt att hänge med vissa tänke sätt.
Det mer folk skriver det mer jag bli :confused:
Det verka för vissa, att dom kan inte foder en häst utan analys, och då fråga jag:
"ska såna personer sysla med häster överhuvud tagit.

Vilken idiot som helst kan väl slänga in 10 kg grovfoder till en häst. Det är inte något problem.

Men vissa av oss vill ju säkerställa att hästen får det den behöver (så den slipper få urkalkningar, hållbarhetsproblem, fång etc) och vi vill gärna säkerställa det INNAN hästen drabbas av det. Och då är ju analys ett himla billigt och enkelt sätt att gå tillväga.

Haj Croquis:
#283 var det till mig??
Jag köpa in mitt hö.
präst gården fick jag reda på ta analys, men det rör sig om stor besättning och 3 silo foder.
Rund baler säljer han, dom är inte analyserad.
10 ton Torr Hö för kalver och sjuk djur.

Ett krav gård jag känner med kött djur besättning på 600+
600kg. rundbal foder, igen analys, ett parti av plastet torr hö för sjuk djur.

Nej, det var inte riktat direkt till dig. Det var mina allmänna reflektioner efter att ha läst i tråden. Om du tittar i mitt inlägg så knapplånade jag lite från dig bara. :)

Du beställer hem foder, får hem balarna. Säg att du fodrar tre balar/vecka. På en månad får du prov från ungefär 12 balar. Skickar in det, tre dagar senare har du analysen - för att kunna räkna på vad hästen behöver över vintern.

Vad är problemet? Varför ska du vänta på att hästen blir sjuk/faller ur/får röntgenförändringar?

Hur kan jag vet att dom nästa 12 balar har samma vardet?
Det är just det dom andra säjer också!
Man ligga på efter skällken hella tiden och 7-8 seperate prov som koster 400+ åt gången.

It CAAAAZY Lovis, makes no sense at all.

Ang klöver så säger Cecilia Muller såhär i samma artikel:

"Odlingsförsök på SLU har visat att energinivån kan sjunka till ca 7,5 Mj/kg Ts om första skörd sker i augusti - en intressant tanke för lättfödda hästar. Hygienen verkar inte heller bli sämre, enligt preliminära forskningsdata. I detta försök höll sig dessutom proteinhalten hyfsad trots den sena skörden, eftersom rödklöverinnehållet ökade kraftigt.

-Varför inte satsa på med baljväxter i vallen, istället för dyr kvävegödning, föreslår Cecilia och passar samtidigt på att döda en felaktig föreställning om att rödkläver inte är bra för fånghästar.

- Det finns en hel del olyckliga vanföreställningar om grovfoder. Många påstår tex att inplastat vallfoder är för surt för att ge till hästar. Eller att det är för näringsrikt och innehåller för mycket socker. Sanningen är en annan om man undersöker detta vetenskapligt. "

Och så följer stycket som jag citerat ovan ang näringsinnehåll.

Det där med första skörd i augusti kan jag inget om för det ägnar vi oss inte åt. Det ger inte den typ av foder som vi vill ha. Det andra håller jag med om fullständig! Och det utifrån praktisk erfarenhet sen 10 år tillbaka. Jag har aldrig tidigare haft så fina hästar eller så låga foder kostnader som efter det att jag flyttade ihop med en kobonde. :p

I ensileringsprocessen så åtgår en hel del socker och ensilage är bättre att ge till fångbenägna hästar så vitt jag vet. Sen om man ska dra paralleller till människor så är det ju bättre för diabetiker att äta mat med högt proteininnehåll eftersom blodsockret hålls mer stabilt då.

Hur kan jag vet att dom nästa 12 balar har samma vardet?
Det är just det dom andra säjer också!
Man ligga på efter skällken hella tiden och 7-8 seperate prov som koster 400+ åt gången.

It CAAAAZY Lovis, makes no sense at all.

För vissa kanske det verkar vara crazy, men Gud gav å andra sidan inte horn åt skalliga kor....:devil:

Jag referade till hennes publicerade studie.

Vet du inte vad höt innehåller som du ger din häst:confused:
Om du ger den hö med klöverinslag.

Jag har aldrig påstått att jag ger hö med klöverinslag, jag har berättat vad Cecilia Muller anser om klöverinslag och länkat till en sida om klöver i vall.

Ja, det får du ju tycka vad du vill om, många fånganfall hade kunnat undvikas genom bättre kunskap om vad fodret innehåller (socker).

Att förkasta att folk vill lära sig mer, tycker jag är helt vansinnigt. Att analysen inte är en exakt vetenskap är ju ingen överraskning, ändå ger det betydligt mer information än att spå i kaffesump, ta fram kristallkulan eller sätta fingret i vinden.

Hö med klöver inslag är svårt att få hygieniskt bra har jag förstått?Det är i allafall vad min leverantör säger.Han vill gärna inte använda klöver i vallarna som ska bli hö trots att han har tork mm.det blir inte hygieniskt bra säger han och det är svårt att få det riktigt torrt.

Annat är det med plastat vallfoder ger själv plastat med 25% andel rödklöver i utan problem.

Ja tjocka stjälkar torkar långsamt o det är stor risk för mögel.

Tänk om... vi kan acceptera klöver o därmed kunna ha inhemskt grovfoder som är tillräckligt för de allra flesta:bow:

Om man ska tänka om i vidare perspektiv kanske gödslade beten är bättre.

Jag gödslade förr o även i somras o fick ett bättre bete- mer gräs/ tillväxt o troligen en hel del mer gynnsamma näringsämnen än bara konc. energi i futtigt gräs.

Senast ändrad:

Ja, det får du ju tycka vad du vill om, många fånganfall hade kunnat undvikas genom bättre kunskap om vad fodret innehåller (socker).

Att förkasta att folk vill lära sig mer, tycker jag är helt vansinnigt. Att analysen inte är en exakt vetenskap är ju ingen överraskning, ändå ger det betydligt mer information än att spå i kaffesump, ta fram kristallkulan eller sätta fingret i vinden.
Fast de flesta får inte fång bara sådär.
Det är en längre process där ofta övervikt är med i bilden.

Vetenskapen måste stå i proportion till alla andra variabler.

Faran med dessa foderprogram är att folk lyder dem blint, överskattar sin ridning o hästens verkliga behov o ser inte ens att den är fet.

Man drar heller inte ner om de står o har de haft fång så är det lätt hänt att de trillar dit igen iom den vilan.

Tidigt bete är ngt som mer kommer nuförtiden- då hästarna redan är i ett för gott hull o de får i sig alldeles för mkt konc. energi.

förr fanns det inte lika många mullehästar o som då släpptes senare o under en kortare period- vilade inte lika mkt o var o god kondition.

Precis så har jag också uppfattat det.Det är nästan omöjligt att torka klöver så pass att den hygieniska kvaliteten går att säkerställa. Man ska ha en ofantlig tur i så fall.
jag har inga problem att ge klöver i det plastade grovfodret 25% inslag tycker jag funkar jättebra och verkar vara en lagom andel för höjning av proteinhalten. Men som sagt det är svårt att sälja till hästfolk. precis som soltorkat hö .Hästfolk vill inte ha det även om det inte påverkar värdet i grovfodret.

Min producent får kompromissa även om han vet att det är bättre att göra på andra sätt..han tar torrare hösilage pga att där finns efterfrågan (ts över 70) även om hållbarheten är lägre på detta.Och han ser till att höt är knallgrönt..För är det solblekt är det dåligt hö tycker kunderna.

Mina får "kossehösilage" lägre ts (ca 60%) med 25% klöver .en kanon kombination för mina hästar vilket gör att jag inte behöver tillskottsfodra alls.detta ovan vill hästägarna här omkring inte ha.

Om man ska tänka om i vidare perspektiv kanske gödslade beten är bättre
Här är det nog en hel del att jobba på tror faktiskt jag.MÅNGA bryr sig inte om att sköta sin beten alls. Gräs som gräs liksom .Men så är det ju inte.

KL

Ang. debatten om felslag i analysen/alt. ta många prover som kostar mycket pengar så är vi ju inte alla som fodrar med silage och bara kan ta prov från några få balar (om man inte tar från fält då).

Själv fodrar jag med hö och vi kan ta hem hela vintern hö (10 ton) på en gång. Så jag tar små tussar ur varje storbal (ja jag kommer åt alla väldigt lätt). Försöker variera vart på balen jag tar, gräver ibland med handen för att komma in i balarna.

Detta blandar jag väl och klipper sönder och skickar in. Så 400 + moms behöver man ju inte vara Krösus Sork för att klara;)
Och jag tror att resultatet inte kan bli så mycket mer rättvist än så.

Fast du pratar ju hela tiden om två skilda saker och blandar dem hej vilt. En höanalys beskriver innehållet av näringsämnen i grovfodret. Resultatet av analysen går att använda i ett foderstatsprogram om man vill. Men jag kan inte för mitt liv förstå hur en grovfoderanalys kan orsaka fetma? Vad är felet med att analysera sitt grovfoder och att veta hur mycket energi, protein, socker + mineraler det innehåller? Vad man sedan gör med sina siffror är ju en annan femma, men FEL kan det väl aldrig vara att veta vad grovfodret innehåller, eller:confused:?

Jag har aldrig analyserat mitt grovfoder som i år blir hö.
Min ena häst, Kadde får utöver det lusern, men inte så mycket. Och så får han Hippobas Harmoni och inte heller det så mycket. Lusern på kvällen och hippobas på morgonen. Detta får han i år. Förra året fick han hösilage, lusern i början men så slutade han äta det och då fick han enbart krafft (den blå säcken) och han gick upp i vikt och va jätte fin i pälsen.

Fast nu skulle jag faktiskt kunna analysera höet då alla balar kommer från samma åker.

Fast de flesta får inte fång bara sådär.
Det är en längre process där ofta övervikt är med i bilden.

Vetenskapen måste stå i proportion till alla andra variabler.

Faran med dessa foderprogram är att folk lyder dem blint, överskattar sin ridning o hästens verkliga behov o ser inte ens att den är fet.

Man drar heller inte ner om de står o har de haft fång så är det lätt hänt att de trillar dit igen iom den vilan.

Tidigt bete är ngt som mer kommer nuförtiden- då hästarna redan är i ett för gott hull o de får i sig alldeles för mkt konc. energi.

förr fanns det inte lika många mullehästar o som då släpptes senare o under en kortare period- vilade inte lika mkt o var o god kondition.

Hur folk använder foderberäkningsprogrammen har ju ingenting med själva analysen att göra. Det finns gott om hästägare med smällfeta hästar som INTE använder sig av foderberäkningsprogram, vad vill du skylla på i dessa fall? Jag tror att orsaken är densamma, okunskap och ovilja att ta reda på fakta.

Det är inte bilar som orsakar trafikolyckor det är människorna som kör bilarna.

Vad man gör med informationen får ju var och en stå för. Ska vi sluta röntga hästar för att det ändå är tveksamt om människor lyder veterinärens ordinationer?

Den som får en analys blir förhoppningsvis lite vetgirig. Vad står siffrorna för? Vad ska man göra med dem? Hur fungerar hästens system? Så har det i alla fall fungerat för dem jag pratat med, när de börjar fråga om foder och varför. Intresset utvecklas.

Det har varit en rad olika artiklar i bl a Tidningen Ridsport om just gödslade beten - ett fördärv för den moderna hästen. Det anses av många ha gett fångboomen, för mycket näring till för lite arbete i kombination med långa betesdagar (äta 24/7). Hästen får i sig så mycket näring att den inte kan göra av med den även om den springer hela påföljande dygnet.

Fast även där så måste man ju se till vilka hästar som ska gå på betet. Till avelston med föl och unghästar så är det i stort sätt ett måste med gödslade beten annars så åker man i de flesta fall på att stödfodra. De håller inte hullet om de inte har bete av mycket hög kvalitet.

Till vanliga skogsmullar är det väl dock lite overkill. :crazy:

Här har vi gödslat bete då avelsston och unghästarna ska kunna beta utan stödfodring. Både märren med föl och unghästarna
är runda och fina fortfarande på betet dock kommer de in till natten och får då lite hö. Ridhästen som går på samma gräs får äta halm inne. :)

Min ponny får gå på grus eller i den söndertrampade hagen som ej gödslades i år.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17