Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Jag förstår inte alls vad du menar? Hur kan du INTE ha nytta av att veta hur stor mängd energi, protein och mineraler ditt grovfoder innehåller? Hästarnas behov ändrar ju inte vad grovfodret innehåller, det ändrar ju bara mängden du utfodrar med - eller hur sjutton menar du? Det är inte så att du förväxlar grovfoderanalys med hästars behov enligt tabell?

Hur vet du det?[/QUOTE]

Om jag for hoppa in:
Det finns lantbruk tabeler över det genomsnitt värdet i dom olika sorts hö och säd, om du har tillgång till Göste Bengtssons ABC OM HÄSTER där stor det.

Nej, jag KAN få tillgång innan det plastas men vilken människa vid sina sinnens fulla bruk springer runt på gärdet för att analysera varenda bal?
Dessutom brukar det finnas annat att göra än hoppa ut och in ur traktor varje gång det spottar ut en bal, samt att balarna plastas samtidigt som det balas.

ungefär sådana här maskiner används.

http://www.youtube.com/watch?v=eeugeH4Fzt0

Här kan du läsa om olika sätt att ta prov för att få representativa värden.

http://svenskmjolk.se/Global/Dokume... mjölkproduktion/Provtagning_analys_foder.pdf

Vill du köpa flera hundra balar hösilage utan att veta vad det innehåller så är det helt upp till dig. Personligen vill jag veta ungefär vad jag lägger pengarna på.

Jag förstår inte alls vad du menar? Hur kan du INTE ha nytta av att veta hur stor mängd energi, protein och mineraler ditt grovfoder innehåller? Hästarnas behov ändrar ju inte vad grovfodret innehåller, det ändrar ju bara mängden du utfodrar med - eller hur sjutton menar du? Det är inte så att du förväxlar grovfoderanalys med hästars behov enligt tabell?

Hur vet du det?[/QUOTE]

Om jag for hoppa in:
Det finns lantbruk tabeler över det genomsnitt värdet i dom olika sorts hö och säd, om du har tillgång till Göste Bengtssons ABC OM HÄSTER där stor det.

Men så bra, då kan ju mjölkproducenter och köttproducenter lägga ner det här med analys och läsa vad Gösta Bengtsson har skrivit....

Jag köper inte flera hundra. Men leverantören tar in flera hundra balar.
Och jag tänker varken sprätta upp plastade balar elelr springa efter hans traktor för att ta prov på varje bal, då jag inte vet vilka balar exakt jag kommer att använda.

Däremot vet jag vilket gärde och vilken skörd, samt vad de innehåller för gräs.

Absolut ingen av de stora producenterna här analyserar.
De balar inte ens ensilaget....

ungefär så här gör en av de större bönderna. Detta är mjölkkornas mat:
Packning.JPG

balarna är för försäljning och för att användas till ungdjur och liknande för att de är lättare att flytta.

Senast ändrad:

Jag köper inte flera hundra. Men leverantören tar in flera hundra balar.
Och jag tänker varken sprätta upp plastade balar elelr springa efter hans traktor för att ta prov på varje bal, då jag inte vet vilka balar exakt jag kommer att använda.

Däremot vet jag vilket gärde och vilken skörd, samt vad de innehåller för gräs.

Då kan du ju ta prov direkt på fältet, du hade vetat om du bemödat dig att läsa länken att det inte handlar om att ta prov på varenda bal.....

Men som sagt var och en väljer vad man vill lägga sina pengar på.

Det är därför man, om inte analys finns från början, tar prover från flera balar... Man tar ett prov, stoppar i frysen, och när man har så många man vill ha blandar man och skickar in den mängd labbet vill ha.

Men vet du exakt vilka fält dessa balar kommer ifrån? Och vet du att de balar du kommer att fortsätta med resten av vintern kommer från samma fält som de du tagit prover ifrån? Annars kan du aldrig få en rättvis analys, då är det ju liksom döfött:confused:

Vi har ju tidigare i tråden konstaterat att värdena kan skilja även inom fältet.
Speciellt om det är stora fält.

Men vet du exakt vilka fält dessa balar kommer ifrån? Och vet du att de balar du kommer att fortsätta med resten av vintern kommer från samma fält som de du tagit prover ifrån? Annars kan du aldrig få en rättvis analys, då är det ju liksom döfött:confused: Det är såhär fólk gör, och tror att det blir rätt, och det blir långt ifrån rätt om du inte garanterat vet att du tar från alla hörn på alla fält. Det skiljer jättemycket..

Jag har bokat balar från samma parti för hela säsongen, ja.

Ja om man inte odlar sitt hö själv får man helt enkelt tro på producentern om denne säger att ett visst parti kommer från ett visst fält. Jag flyttar i höst och har fått rekommenderat en leverantör som jag dessutom pratat med om när och var det partiet jag var intresserad av var slaget och hur prov tagits.

Att det skulle bli exakt har jag inte påstått men det ger ett riktvärde. Jag vet att Ca/p-kvoten är ok och att dagsransonen med råge fyller behovet men att det ligger lite lågt i protein så jag kompletterar med nåt kg gräspellets och selentillskott. Billigt och bra.

Senast ändrad:

Vi har ju tidigare i tråden konstaterat att värdena kan skilja även inom fältet.
Speciellt om det är stora fält.

Ja det är ju därför det finns rekommendationer om HUR man ska ta proverna för att få ett så representativt resultat som möjligt.

Som sagt, du kan ju läsa vad "Swedish dairy association" säger om foderanalyser.

http://svenskmjolk.se/Mjolkgarden/Foder/Analyser1/

Är detta en rättstavningstråd eller en fodertråd? Så länge vi förstår vad som menas behöver vi inte rätta allt i absurdum... eller????

Jag har bokat balar från samma parti för hela säsongen, ja.

Ja om man inte odlar sitt hö själv får man helt enkelt tro på producentern om denne säger att ett visst parti kommer från ett visst fält. Jag flyttar i höst och har fått rekommenderat en leverantör som jag dessutom pratat med om när och var det partiet jag var intresserad av var slaget och hur prov tagits.

Att det skulle bli exakt har jag inte påstått men det ger ett riktvärde. Jag vet att Ca/p-kvoten är ok och att dagsransonen med råge fyller behovet men att det ligger lite lågt i protein så jag kompletterar med nåt kg gräspellets och selentillskott. Billigt och bra.

Vet du att din höbonde gör rätt i sin analys då? Samma parti betyder inte alltid från samma fält tyvärr..jag vet hur jargongen går hos de flesta bönder. Jag litar inte på andra. Det är ju just det många skrivit innan i tråden, att de flesta tror blint på andras analyser, och följer dom blint, när det egentligen är fel..

Är du återförsäljare eftersom detta tjatande om länken???

Oavsett analys så får jag riktvärde. Inte EXAKTA värden på just den givan jag fodrar med just då!

Undrar vem det är som inte riktigt förstår här...

Vet du att din höbonde gör rätt i sin analys då? Samma parti betyder inte alltid från samma fält tyvärr..jag vet hur jargongen går hos de flesta bönder. Jag litar inte på andra. Det är ju just det många skrivit innan i tråden, att de flesta tror blint på andras analyser, och följer dom blint, när det egentligen är fel..

Jag väljer vem jag litar på utifrån rekommendationer och den kunskap personen ger uttryck för. Man kan aldrig gardera sig till 100% här i världen.

Senast ändrad:

Är du återförsäljare eftersom detta tjatande om länken???

Oavsett analys så får jag riktvärde. Inte EXAKTA värden på just den givan jag fodrar med just då!

Undrar vem det är som inte riktigt förstår här...

Ja jag undrar vem....

Då kan du ju ta prov direkt på fältet, du hade vetat om du bemödat dig att läsa länken att det inte handlar om att ta prov på varenda bal.....

Men som sagt var och en väljer vad man vill lägga sina pengar på.

Min höleverantör vill inte ta direkt från åkern då silage faktiskt ändrar sitt energivärde i o m fermenteringen.
De vet oxå att det mest är bladverket som står för proteinhalten- är noga att få med av det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama