Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Jag kan ju såklart inte veta exakta värden, MEN jag vet på ett ungefär hur mkt protein det är tex. Jag vet om det är mkt eller lite, jag vet om marken just där är kalkrik och vad det växer för slags gräs där, vilken jordmån det är. och jag ser på hästarna hur dom mår och ser ut. Kan man det duger det bra. Jag vet dessutom att ingen kan få exakta värden, eller ibland ens nära genom att analysera. Man måste då ta prover från varje fält, ibland även från alla hörn på fälten. Är man duktig på odling och är uppfostrad med att lära sig om jordmån osv så behövs inga analyser. Det har i alla tider varit viktigt att korna mår bra för att få största avkastning på kött och mjölk, man lär sig..

Du borde ju jobba på analysföretagen så slapp dom köra allt i sina apparater:idea:

Även jag stämmer in i kören ang Tinywiny,s inlägg.. Strålande!
*kl*
Och vad gäller mjölkbönder specifikt är väldigt noga med att ta analys på sitt grovfoder för att kunna säkerställa mjölkens kvalitet.Vid krav mjölk är det ännu viktigare.
tex under uppstallningsperioden år 2005-2006 togs ca 1000 grovfoderanalyser och 2000 grönmasseprover och utöver dessa även analyser på hö och spannmål av mjölkbesättningar runt om i sverige .Och detta var inte i går som ni ser :angel:
EU dessutom kräver att grovfodret hygienanalyserars då en del mögelarter kan gå vidare via kon till mjölken.samtliga av dessa analyser ska dessutom sparas och finnas lättillgängliga vid eventuell kontroll.

ska även inflika att ridskolan här i närheten räknade foderstater åt hästarna där redan 1998 ;)
Och köper in sitt grovfoder av grovfoderproducent som analyserar sitt foder.

Senast ändrad:

Ja, mjölkproducenter ta ju för tusan analys på gräset INNAN de slår det t o m. Just för att få ett så bra foder som möjligt.

Vi slår vår första skörd av gräs i slutet av maj och tar totalt tre skördar varje sommar.

Den här sidan är värd att slänga ett öga på.

Det här med att säga att det är ett bra hö är väldigt lätt, de sade när jag flyttade in ett nytt stall, med en ny häst för mig. Dom hade ingen analys, eller jo fast från 2009...:grin:, utan jag gjorde en egen, dock svårt när det är plastat och allt, men jag gjorde vad jag kunde och fick värsta tänkbara resultat, knappt något protein, massa energi, massa calcium, men ingen fosofr osv.. Fick fodra med allt möjligt för att få det att gå ihop, sen vet jag inte hur representativ min prov var eftersom jag baar kunde ta från två balar..men det kan ju visa hur illa det kan vara fast man tycker det är fint. Och visst såg det bra ut, luktade gott och så, men man står ganska rådvill utan analys.

Varför har dom inte gjort analys från början, tävlingfolk och speciellt med massa inackorderingar, som det verkar vara brukar ju vara väldigt noga vad dom stoppar i sin häst, det har väl inte ungått någon, med alla diskussioner att det behövs.

/miiiiiiia, som är glad att hon numera har bra stallägare som är måna om sina och deras inackorderingars hästar!

Hej TS. Orkar inte läsa hela tråden i vanlig ordning, men ger mina tips iaf.

Har alltid "fodrat med ögat", helt enkelt för att jag är uppväxt på det viset och inte ens visste att det fanns hö-analys förrän jag började köpa hö själv. Numera köper jag dock enbart analyserat hö. Varför?

Fodrar du utan att kunna räkna på hästens behov så famlar du i mörker. Det tar lång tid innan du märker om hästen faller ur/saknar någon mineral osv. Och när problemen kommer får du gissa dig till vad som kan saknas. Det är dessutom dyrt, för ofta ger man mer än som behövs.

När du har oanalyserat hö från många åkrar så är det dessutom som om du bytat foder varje gång du tar en ny bal, och det är inte bra för hästens mage. Rekomenderar att du ger något som är bra för magen, Pro-Equo eller foderjäst tex.

Har du en analys så sparar du kanske in de där tusenlapparna du behöver lägga ut på dyra fodertillskott, för att vara på den säkra sidan, om du köper ett hö med bra analysvärden. Ett bra hö är alltid A och O. och i ditt fall är det ju omöjligt att veta, dessutom kan värdena skiljas mycket från vilken åker det skördats pga jordvärden, gödsling osv.

I min värld är det optimala att ge hästen så mycket grovfoder det går för att uppnå hästens behov, därefter komplettera med den kraft som behövs och de mineraler som behövs. Detta är ju oxå svårt att veta om man inte har en analys att gå efter.

Trotts att man har analys måste man ju ändå fodra med ögat. Ingen av mina hästar stämmer in i "mallen" för foderstatsuträkning, men jag får iaf ett hum om vad varje individ behöver och kan utgå ifrån detta.

Lite rörigt inlägg, men jag rekomenderar att du läser boken "hästens näringsbehov och utfodring". Det är min bibel i foderdjungeln! Och man kan aldrig bli för påläst!

Min tanke är att hur har då alla hästar överlevt innan vi kunde analysera vårat foder?? Och dom gick MYCKET hårdare förr i tiden!!!

Själv först analyserat vårat foder i år, dessförinnan har jag kört på hur hästarna sett ut och gett därefter. Blir dom glanslösa i pälsen bla så är det nått som saknas osv. Mycket av det vi ger "för mycket" försvinner ju ur hästen utan större nytta nån stans, så visst kanske man "slänger pengar i sjön" men det är ju valfritt! Dessutom kan du se rätt bra om höt/silaget du ger är bra eller dåligt genom att se på det bara (mineraler är svårare, men då får du fodra detta)
Kan även säga att jag inte haft många hästar som varit sjuka/halta eller annat som kan ha berott på foder!

Även om jag fått analys i år som säger att jag kan ge ENBART ensilage till mina unghästar så vill jag inte gå ifrån mina rutiner... så dom kommer få sitt kraftfoder + annat ändå! (kanske är att slänga pengar i sjön, men då får jag väll göra det!)

Min tanke är att hur har då alla hästar överlevt innan vi kunde analysera vårat foder?? Och dom gick MYCKET hårdare förr i tiden!!!

Helt rätt! Jag tycker också att vi ska återgå till att ha hästarna uppstallade i spilta under vinterhalvåret, och endast ta ut dem när det är jobb på gång. :grin: Det var alltid bättre förr!

Själv först analyserat vårat foder i år, dessförinnan har jag kört på hur hästarna sett ut och gett därefter. Blir dom glanslösa i pälsen bla så är det nått som saknas osv. Mycket av det vi ger "för mycket" försvinner ju ur hästen utan större nytta nån stans, så visst kanske man "slänger pengar i sjön" men det är ju valfritt! Dessutom kan du se rätt bra om höt/silaget du ger är bra eller dåligt genom att se på det bara (mineraler är svårare, men då får du fodra detta)Kan även säga att jag inte haft många hästar som varit sjuka/halta eller annat som kan ha berott på foder!

Även om jag fått analys i år som säger att jag kan ge ENBART ensilage till mina unghästar så vill jag inte gå ifrån mina rutiner... så dom kommer få sitt kraftfoder + annat ändå! (kanske är att slänga pengar i sjön, men då får jag väll göra det!)

Men har du inte läst nånting om hur man kan se på höt? Man kan INTE se hur värdena är. Vi hade ett hö som såg ut som skrutt men hade kanonfina värden. Sen hade vi ett år grönt o fint o luktade gott, pissdåliga värden. Du vet inte ett dugg om mineralerna heller, man kan inte fodra bara hipp som happ med mineraler. Läs på !

Om du vill slänga dina pengar på dynghögen så varsågod, alla vill inte det så tipsa inte nån om dina metoder.

Helt rätt! Jag tycker också att vi ska återgå till att ha hästarna uppstallade i spilta under vinterhalvåret, och endast ta ut dem när det är jobb på gång. :grin: Det var alltid bättre förr!

Och inte fanns det några nödår heller när hästarna såg för jävliga ut, nej det vara bara bra det också.

Ja, har du ardenner eller nordsvensk som arbetar i skogen och kan ta att de faller ur totalt på våren, äter gammalt gräs och pinnar och möjligen lite säd - då tycker jag absolut du ska gå tillbaka i tiden och ignorera alla dumma moderniteter. För nog lever du väl själv i en stuga utan el och rinnande vatten? Lagar mat över öppen eld?

Eller är det kanske så att vi har andra hästtyper idag, som lever på ett annat sätt och ska prestera andra saker? Nä, allt var ju bättre förr. Kvinnors rösträtt kan vi också återdra - modernt trams!

Håller med.

Tycker samma personer att vi lika gärna kan leva utan moderna läkemedel och undersökningsmetoder? Vi kanske rent av ska börja åderlåta folk. Sen kan vi sluta ge tex antibiotika för grötomslag funkar ju minst lika bra mot lunginflammation....

Och så det där med kostnader. Hur i hela havet kan man vara beredd att lägga tusentals kronor om året på nåt som man inte vet vad det innehåller, samtidigt som man tycker att 500 kr för en analys är dyrt. För det måste ju någonstans handla om pengar när man inte vill analysera. Vissa av dessa personer köper sen gladeligen kraftfoder för 15 kr kg och tycker att det är fullt rimligt.

Jo jag är medveten om att vissa odlar sitt foder själva, vet exakt hur jordmånen är, vilka grässorter som är insådda, hur många soltimmar och millimeter regn varje grässtrå fått osv. Men ärligt, dessa människor är knappast den vanlige hästägaren.

Hur man får indikation om näringsvärden (producerar själv, vet ungefär, har bra kunskap eller analyserar köpt grovfoder) spelar ju mindre roll. Det är ATT man får en uppfattning om innehållet som är det väsentliga.

Visst, den uppfattningen får man ju ändå framåt vårkanten - när hästen faller ur och ser ut som ett spjälstaket - men det tycker jag inte känns som god hästhållning...

Tänk att trots ett stall med drygt 12-15 hästar som jag skött själv i över tio år, hästar av väldigt olika behov. Så har aldrig mina hästar fallit ur och sett ut som spjälstaket på våren:confused: Trots att jag inte haft analys på mitt hö. Som sagt så tycker jag att sunt förnuft räcker, jag ser vad hästar har för behov, jag vet ungefär vad våra fält ger, jag kan se på när det skördas, vilket väder det var och vilken jordmån det är, även vilka grässorter som trivs. Har aldrig haft några som helst problem, och alla som haft dina hästar hos mig har varit väldigt nöjda. Faktum är att de fuillblod som kommit till mig har sett ut som spjälstaket när de kom, och lämnat stallet runda och glansiga med lyckliga ägare. Jag säger inte att alla besitter min kunskap, men ni känner inte mig, och vet inte hur mina hästar mår. Jag besitter bara kunskap som gör att jag inte behöver analyser. Och jag VET av erfarenhet att de analyser som görs idag till hästägare är helt fel tagna. Oftast tar bönderna bara från en bal på varje fält om ens det, och det ger ett mycket missvisande resultat, det vet jag av erfarenhet. Vill ni lita på era analyser, gör dem själva på minst en bal från varje hörn av fältet, samt en i mitten. Detta på ALLA fält. Då kanske ni får rätt svar. Innan desss kan ni inte sitta och kalla er bättre hästägare än mig.

Tänk att trots ett stall med drygt 12-15 hästar som jag skött själv i över tio år, hästar av väldigt olika behov. Så har aldrig mina hästar fallit ur och sett ut som spjälstaket på våren:confused: Trots att jag inte haft analys på mitt hö. Som sagt så tycker jag att sunt förnuft räcker, jag ser vad hästar har för behov, jag vet ungefär vad våra fält ger, jag kan se på när det skördas, vilket väder det var och vilken jordmån det är, även vilka grässorter som trivs. Har aldrig haft några som helst problem, och alla som haft dina hästar hos mig har varit väldigt nöjda. Faktum är att de fuillblod som kommit till mig har sett ut som spjälstaket när de kom, och lämnat stallet runda och glansiga med lyckliga ägare. Jag säger inte att alla besitter min kunskap, men ni känner inte mig, och vet inte hur mina hästar mår. Jag besitter bara kunskap som gör att jag inte behöver analyser. Och jag VET av erfarenhet att de analyser som görs idag till hästägare är helt fel tagna. Oftast tar bönderna bara från en bal på varje fält om ens det, och det ger ett mycket missvisande resultat, det vet jag av erfarenhet. Vill ni lita på era analyser, gör dem själva på minst en bal från varje hörn av fältet, samt en i mitten. Detta på ALLA fält. Då kanske ni får rätt svar. Innan desss kan ni inte sitta och kalla er bättre hästägare än mig.

Jag tror inte Lovis sikta personlig på dig, den är mer rikted åt alla av oss som inte känna behov av ett foder analys som tråden gick utt på men bliv "övertaget" av foder experterna.
Om du har inte markt har tråd skapern lämnet rummet för längesen, ärg och
ledsen.

Att skörter så många häster är ingen små uppgift :bow:
var glad att du har gjört ett bra jobb :bump:
och bry dig inte om dom andra.

Varför hoppar du på mig? Jag håller ju med dig även om jag är lite undrande över hur du kan få till mineralbalansen.

Skulle skrivit delvis kl på mitt inlägg då det inte var direkt menat till någon speciell utan allmänt till alla:)

Skriver du till Leafhillranch nu - eller menar du mig? (väldigt svårt att förstå när du verkar hugga knappar till höger och vänster)

Jag har en häst och syrran har 3 hästar som vi har hemma på gården. Oanalyserat hö, fri tillgång på mineraler och saltsten. Inget mer alla 4 är jättefina i hull.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama