Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Nu är det några år sedan jag sålde av mina hästar (-99), men under de 10 åren jag höll på så hade vi inte ett analyserat höparti på slinnet.

Det var 15-20 hästar i stallet, från nybörjare till Sverigeelit. De rutinerade tvåbeningarna sade direkt till om de såg att en häst såg ut att vara felfodrad, men det hände någon enstaka gång, oftast reagerades det om foderstaten såg fel ut, alla fodringarna sköttes kollektivt på rullande schema.

Visst är det bra att ha en analys på fodret och kunna räkna ut behovet, men det som är viktigare är känsla och *öga* för hur hästen mår.

Det min häst fodrades med sista året jag hade honom hade fått merparten av er att gå i taket, men det var det han funkade på, om jag skulle fodrat honom efter tabeller skulle han varit ett vandrande spjälstaket.

Han såldes som 5-åring och tävlade ytterligare 10 år till, på toppnivå!

Men igen; vad är det som diskvalificerar foderstatsräknande? Att titta på hästen måste man göra även om man fodrar utifrån en analys.

Behov är ju en helt annan sak, det är ju vad man får fram genom att fodra med vetskapen om vad hästen behöver. Första säsongen provar man sig fram vad hästen funkar på. Resten av hästens liv VET man vad hästen behöver (Mj & smrp) för att hålla sig fin.

Varför skulle man fodra efter tabell om hästen inte funkar på de värdena? Det är ju som att rida med en sadel som inte passar bara för att en annan häst funkat med en sådan sadel.

Men igen; vad är det som diskvalificerar foderstatsräknande? Att titta på hästen måste man göra även om man fodrar utifrån en analys.

Jag diskvalificerar inte foderstatsräknande, men jag får intrycket av att analys och räknad foderstat är viktigare än att se hur hästen mår.

Skulle jag skaffa häst idag så skulle jag kolla upp vad den fått tidigare för foder, kolla av mot lite rikttabeller vad rasen/aktiviteten rekommenderades ha för behov.
Sedan skulle jag gå efter vad jag ser på hästen.

Detta då hästmodellen jag skulle skaffa i dagsläget skulle skilja sig väldigt mycket mot vad jag hade innan, även om tävlingsgrenen är den samma.

Ursäkta? Jag kommer till en ny stad, nytt jobb osv och hästen kostar mig redan nästan 5000kr i måndaden. Det går inte att lägga flera tusen extra på hö när det redan finns ett kanonbra hö i stallet! :mad:

Alla som står där har stått där länge, och dom är nöjda!

Jesus, varför kan man ALDRIG få de man ber om? GENERELLA råd och inte panikpåhopp om just min häst! :confused::crazy:

Om jag var som dig skulle jag kolla vad de andra fodrade med och sedan jämföra med det, beroende på om deras/din häst är av lätt/svårfödd sort.

De flesta hästar i stallet är ganska lika mina, dvs blivande eller tävlingshästar (dock dressyr, inte hopp ;))

Jag hade tillfälle att prata med två som har sina hästar där, den ena ger sin hyffsat svårfödda grabb som tränas på kandar (såg henne bara trava av, såg riktigt trevligt ut!!) får Krafft Groov 125 vad jag kunde se...
Den andra kom precis när vi åkte så hennes foder såg jag aldrig! :)

Ursäkta? Jag kommer till en ny stad, nytt jobb osv och hästen kostar mig redan nästan 5000kr i måndaden. Det går inte att lägga flera tusen extra på hö när det redan finns ett kanonbra hö i stallet! :mad:

Jesus, varför kan man ALDRIG få de man ber om? GENERELLA råd och inte panikpåhopp om just min häst! :confused::crazy:

Om du aldrig får det du ber om kanske du borde omformulera dina frågor...

Problemet, vilket du inte verkar vilja förstå, samtidigt som du skriver att du förstår vad vi menar (jag börjar bli lite förvirrad faktiskt) är ju att de i stort sett inte finns några råd att ge!

Fodra med fri tillgång på hösilaget, titta på hästen och håll tummarna för att den varken blir dålig i magen, börjar kalka ur, faller ur osv.

Jag förstår faktiskt inte hur man kan nonschalera den forskning som finns ang mineralernas betydelse för utvecklingen och hållbarheten hos tex hästens skelett. Det är viktigast för en unghäst som växer men det är faktiskt så att skelettet nybildas hela tiden.
Tänkt vad många hästkarlar förr som hade varit glada om de hade haft samma möjligheter som vi att få svart på vitt vad årets skörd innehöll.

Nej det handlar nog mer om att latheten bedrar visheten när man pratar om att "det funkade förr", för det gjorde ju inte alltid det. Om det inte hade existerat några foderrelaterade problem så hade det ju inte behövts läggas ner massvis med forskningspengar på att försöka ta reda på hästens näringsbehov.

Senast ändrad:

De flesta hästar i stallet är ganska lika mina, dvs blivande eller tävlingshästar (dock dressyr, inte hopp ;))

Jag hade tillfälle att prata med två som har sina hästar där, den ena ger sin hyffsat svårfödda grabb som tränas på kandar (såg henne bara trava av, såg riktigt trevligt ut!!) får Krafft Groov 125 vad jag kunde se...
Den andra kom precis när vi åkte så hennes foder såg jag aldrig! :)

En unghäst som ska bli tävlingshäst med förhoppning om att den ska hålla många år för hård träning, där behövs väl verkligen de bästa förutsättningarna, eller?

Det kostar ju knappast flera tusen att köpa in hö/silage till 1 häst.

Jag ska flytta ca10 mil bort under hösten och i det nya stallet köper var och en in sitt eget grovfoder. Utmärkt lösning tycker jag för då kan var och en köpa grovfoder utifrån SIN hästs behov. Vill man ha hö köper man hö, vill man ha hösilage köper man det. Det finns tack och lov småbalshösilage nu för tiden.

Senast ändrad:

Men herregud, lugna ner dig.
Du vet ju inte om det är ett kanonhö om ni inte tar analys! Och om du räknar ut vad det kostar med all kraftfoder så kommer du säkert komma upp i samma summa som det kostar att köpa hö, eller mindre.
Så skulle jag ha gjort.

Behov är ju en helt annan sak, det är ju vad man får fram genom att fodra med vetskapen om vad hästen behöver. Första säsongen provar man sig fram vad hästen funkar på. Resten av hästens liv VET man vad hästen behöver (Mj & smrp) för att hålla sig fin.

Varför skulle man fodra efter tabell om hästen inte funkar på de värdena? Det är ju som att rida med en sadel som inte passar bara för att en annan häst funkat med en sådan sadel.

Hej hoppar in i tråden.
Alla bönder jag har pratat med säger att det skiljer så otroligt mycket i värdena på höet som blir bara på en åker. Och att det därför är totalt meninglöst att ta någon slags analys på höet eftersom det ändå inte ger ett svar värt att räkna efter. Varje meter hö på åker har olika näringsvärden och man kan aldrig få med alla skillnader som finns. Att därför lita blint på grovfoderanalysen och räkna foderstat precis efter den är därför ganska onödigt. Då är det enklare (och ger samma exakthet eller icke exakthet som en analys) att prata med bonden om hur han tror att hur höet har blivit ungefär efter årets väder och vind.

Visst skulle det vara önskvärt om man fick en analys som man var säker gällde varje strå, då skulle man ju noggrant kunna beräkna vad hästen behöver. Nu är det inte så och därför ser jag inget annat alternativ än att alltid fodra med ögat och på känsla jämt.

Nu ger jag upp, ni är ju omöjliga! :eek::eek::mad::mad:

Jag ville ha tankar och funderingar hos dom som väljer att fodra utan analys, elle rsom jag, som kommer till ett stall där det är svårt att göra en korrekt analys!

Jag ser ingen som helst anledning att köpa nytt hösilage när det redan ingår i hyran.... Och alla hästarna ser snygga ut, inga går på direkt fett sommarbete då de tävlas så det är hösilaget som har byggt upp det mesta skulle jag tro...
Och allt är skördat innan midsommar vilket jag har förstått är det bästa..

Hur kan ni säga att jag missfodrar min häst när....
Jag har som sagt bara erfarenhet av analys!

:cool:

Senast ändrad:

Hej hoppar in i tråden.
Alla bönder jag har pratat med säger att det skiljer så otroligt mycket i värdena på höet som blir bara på en åker. Och att det därför är totalt meninglöst att ta någon slags analys på höet eftersom det ändå inte ger ett svar värt att räkna efter. Varje meter hö på åker har olika näringsvärden och man kan aldrig få med alla skillnader som finns. Att därför lita blint på grovfoderanalysen och räkna foderstat precis efter den är därför ganska onödigt. Då är det enklare (och ger samma exakthet eller icke exakthet som en analys) att prata med bonden om hur han tror att hur höet har blivit ungefär efter årets väder och vind.

Visst skulle det vara önskvärt om man fick en analys som man var säker gällde varje strå, då skulle man ju noggrant kunna beräkna vad hästen behöver. Nu är det inte så och därför ser jag inget annat alternativ än att alltid fodra med ögat och på känsla jämt.

Fast du får gärna förklar för mig hur du fodrar med öga och känsla när det gäller minerlinnehållet.

http://int.taurus.mu/aciro/Websidor...Q3o2SFIhNYeeQsQNfEN9l169lKNbRFKUdMI2B&Sprak=1

Här kan man läsa om hur man tar prov på ett så optimalt sätt som möjligt. Sveriges kött och mjölproducenter verkar ju tycka att analys, rätt utförd, är ett umärkt redskap. De lär ju inte analysera för skojs skull iallafall...

Senast ändrad:

Nu ger jag upp, ni är ju omöjliga! :eek::eek::mad::mad:

Jag ville ha tankar och funderingar hos dom som väljer att fodra utan analys, elle rsom jag, som kommer till ett stall där det är svårt att göra en korrekt analys!

Jag ser ingen som helst anledning att köpa nytt hösilage när det redan ingår i hyran.... Och alla hästarna ser snygga ut, inga går på direkt fett sommarbete då de tävlas så det är hösilaget som har byggt upp det mesta skulle jag tro...
Och allt är skördat innan midsommar vilket jag har förstått är det bästa..

Hur kan ni säga att jag missfodrar min häst när....
Jag som sagt bara har erfarenhet av analys!

:cool:

Vad man vill ha och vad som är möjligt att få är ju helt olika saker ibland tyvärr.
Du vill ha tankar och funderingar i en fråga där det bara går att gissa och spekulera och så blir du förbannad när du blir upplyst om att det inte finns vettiga svar att ge.

Men det är klart att det man inte förstår, det begriper man inte...

Jag blir inte förbannad för att jag inte får dom svaren jag vill ha.

Jag blir förbannad när jag får en massa onödiga svar, jag bad om funderingar från de som fodrar utan analys!

Svårt? :angel:

Men folk har ju försökt berätta för dig att mineralinnehållet är jätteviktigt! Och det kanske inte syns efter 1 vecka på en häst, skelettet osv tar längre tid på sig att kalka ur osv.
Hästen kan ju vara rund för det. Protein och energi, visst ser man det med ögat, men hur ska du se Ca/P kvoten?

Jag blir inte förbannad för att jag inte får dom svaren jag vill ha.

Jag blir förbannad när jag får en massa onödiga svar, jag bad om funderingar från de som fodrar utan analys!

Svårt? :angel:

Ja jag har väldigt svårt att begripa vad du ska göra med folks gissningar? Jag antar att du vill att det ska leda till att du kan fodra din häst på ett bra sätt, men hur skulle det kunna göra det?

Det VET jag! Om det är någon som villl ha koll på hästens mat så är det väl jag..:angel:

Hmm.. Jag får väl vara en skitägare som inte fodrar med analys i år då... :cool:

Du måste ju avgöra själv, vill du chansa att hästen får i sig tillräckligt med mineraler och bli hållbar, eller vill du veta? Det är ju 50% chans/risk beroende på hur man ser det. Går hästen sönder i unga år är det ju surt om man vet att det beror på att man själv inte orkade ta tag i det. Samtidigt finns det ju chans (50%) att den får i sig det den behöver.

Om det nu är kanonhö-hur vet man det utan analys-så behövs nog inget extra foder. Det är ju också en ekonomisk fråga.

Själv flyttar jag och hästen 40 mil om 3 månader, jag förstår inte vad flytt har med saken att göra? Precis som du har jag nytt jobb, ny bostad, nytt stall på en ort jag inte känner en kotte. Men jag vill ju veta vad min häst äter!

I år känns det ju extra noga med analys då skördarna har varit väldigt dåliga, och många har urusla värden.

Det är ju just därför jag har startat denna tråd, jag är kanon noga med att min donna får i sig vad hon behöver, hon är det viktigaste i mitt liv och jag vill ge henne det bästa!
Men som det ser ut nu så har jag ingen ekonomisk möjlighet att köpa in eget hö, det känns ganska oförskämt att göra det det första man gör när deras hästar är kanonsnygga på höet de tar själva.

Hmm.... Och tar jag en analys så kanske den stämmer för en bal, men inte för nästa, vi är ungefär 14 i stallet så det går ju åt ca 140kg om dagen om man räknar med att alla hästar äter precis det som ingår...
Det är ju direkt orimligt att göra en analys varannan dag.... :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama