Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!


Horsenality är Parellis "påhitt", man kan läsa mer om det på deras hemsidor och medlemssidor(man kan bli medlem bara en månad om man bara vill kika lite). Där finns både texter och videos som dels förklarar de olika "personlighetstyperna" men även hur man lämpligast motiverar dem och vilken typ av träning som passar dem bäst. Inte alla personlighetstyper tycker att variation är bäst, en del gillar mönster och kontinuitet medan andra gillar att man utmanar dem hela tiden och att de aldrig vet vad matte kan tänkas hitta på för kul.
:idea:
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

hej allihopa:)
Idag var jag på djuraffären och köpte mig en klicker, så efter jobbet begav jag mig till hästen för att prova.
Jag gjorde som förslaget här längre upp att ta en flaska och hålla framför han och klicka när han nuddade vid den, först blev han lite förvånad att de lät när han nuddande den och tyckte de var en lite konstig grej. Men efter ett tag såg man på han hur han tänkte att de var något han gjorde, som gav han godis. Så då börja han testa lite grejer att bla titta bort (har lärt han att inte tigga så), stå och titta på flaskan och se om något godis kommer då:P sen så börja han fatta att ta jag i flaskan får man godis :D

De positiva jag märkte med de här var att han inte blev frustrerad när han inte fick godis som han annars kan bli, utan man såg hur han tänkte och fundera hur de kommer sig att han får godiset.

Hur går jag vidare från de här? Flaskan kommer jag göra fler gånger så jag verkligen känner att han har förståt vad han ska göra. Steget efter de,är de att byta föremål?

/Jeanette
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Jag hittade det här: http://naturalthinking.webs.com/horsenality.htm

Tror inte jag hört om det innan :D

Min häst tror jag är typ RBI men är man själv klantig går han antingen över till mer extrem RBI eller LBI. Förutom att han är totalt matfixerad :D

Men generellt är väl många typiska ponnyer åt LBI? Hästar jag ridit som stämt in på den beskrivningen mest har behövt TYDLIGA gränser och tydliga önskemål som man stenhårt följt. Då börjar de väldigt snabbt arbeta för en och bli motiverade. Att klema bort dem har bara lett till mer och mer motstånd. Precis som med min om man är velig och otydlig, då plockas verkligen LBI-grejerna fram och man får en surkart. Säger man bara tydligt "Nej" när det är nej och "Nu gör vi detta" när vi ska göra något så är han med och glad.

Jag tror mao att tydlighet, beröm och konsekvens fortfarande är det viktigaste, oavsett vilken häst typ man har. Men jag läser ändå gärna mer om det jag frågade om innan! Man kan alltid lära sig mer och annorlunda synsätt är nyttigt att ta del av :)


Min erfarenhet är att ponnyer varierar precis lika mycket som stora hästar gällande horsenality bara det att det märks mer när en häst på 1.70 blir rädd än när en ponny blir det...

Mina ponnyer jag har haft har varit RBE, LBI, RBI, RBI, LBE, LBE

Men sen får man inte glömma att det kan skifta från dag till dag också! Man får helt enkelt träna med den häst som dyker upp för dagen. Min nuvarande LBE hade jättelätt att bli RBI innan jag hittade "knapparna" för att stoppa det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 671
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp