Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

JeaNette__

Trådstartare
Jag själv har en "extrem" LBI häst, och känner nu att ideer att motivera han är helt slut, så därför tänkte jag att vi kunde starta en tråd med roliga övningar och ideer som funkar för att motivera dessa pollar:laugh: Ni får gärna lägga in bilder eller ett klipp när ni gör övningarna:)

Just nu har jag typ börjat om med min kille så de vi sysslar med nu är så simpelt som att när jag kommer till hagen tar jag ut han, och bara en liten bit från hagen står en hink med gotta i;) Min tanke med de här är att jag vill få han mer motiverad att följa med ut, inte för att han är svår fångad eller så, utan man ser på han - åh måste vi gå ut. Så nu förhoppningsvis "lurar" jag han lite så han tror vi bara ska ut och äta:D Sen har jag tänkt öka kraven lite eftersom innan han för gå till hinken, typ halt innan han får gå fram, sen gå liten längre väg till hinken osv, till sist får han hinken efter ridtur. Själv klart blir de annat slags beröm under arbete också typ vila en lite stund när han gör rätt som också är uppskattat. Men tänkte att de här ska få han känna sug att komma ut.

Vad tror ni om denna ide? Dom flesta vet nog att vägen till en LBIs hjärta är genom mat och vila så tänkte att detta kanske funkar:laugh:
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Precis en sådan häst har jag. Snäll och lugn och stressar inte för något men svarar på alla typer av krav med att stanna och bara vägra. (Trots att jag VET att hon förstår vad jag vill) Testar ofta om hon kan få sin vilja igenom istället för min. Precis som din när man ska hämta henne i hagen, inte svår att fånga alls men seg, seg, seg och "måååste vi verkligen göra något idag?" Och samtidigt världens goaste häst när man kan motivera henne.

Lösningen för oss har varit klickerträning.:idea: Så fort hon fattade vad det gick ut på blev det en helt annan häst att ha att göra med. Hon har fattat att vill hon ha godis (och det vill hon ju jämt;)) så måste hon göra något för att få mig att klicka och ge godis. Detta har gjort underverk för framåtbjudning och samarbetsvilja. Jag kan varmt rekommendera Alexandra Kurlands böcker om klickerträning för häst.
De andra i stallet tyckte nog jag var lite knäpp först. Vadå klickerträning...det är väl ingen hund du har heller?! Men de börjar ändra sig nu när de ser att det FUNKAR.
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Min islandshäst är ju iofs mer extrovert än introvert, men han blir ibland lätt utråkad och vet han vad som väntas kan han ibland göra innan jag bett om det. På en lbi häst så är varierad träning A och O annars går de bara och blir extremt uttråkade. Ibland om vi bara lullat runt i skogen så kan det kännas som att de inte räcker. Kan då fortsätta ev från marken. Vissa dagar om ridit en timme i skogen och är på väg hem och sen ut i hagen och märker att han vill mer. Brukar vänta och göra nått från marken samma dag, då är han sedan nöjd :).
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Åh lät spännande med klicker träningen:) Hur började du med de, hur klickade du in din häst? Vad var dom första övningarna osv? :)
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Med min kille har jag verkligen försökt variera träningen, tex ridit ut en dag, tränat på banan den andra, nästa tömkört osv. Men han blir ändå så där - måste vi göra något idag också. Felet ligger i mig att jag säkert varierar för lite under tiden vi tränar, hur brukar du lägga upp ett träningspass? :)
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Själva ridningen är densamma (trappan+kommandon) men övningarna varierar och kan fokusera på vissa gångarter olika dagar. Sen lägger jag in olika övningar då och då. Rider ut mkt.


Tex: ut m långa tyglar på vägen, känna in vilket humör gubben är på ;)... Börja med lösgörande arbetet. Lägga in lite olika moment. Har inte tillgång till ridbana så tar ibland naturen till hjälp. Ibland tar vi en uppfriskande galopp innan jag börjar kräva något. Andra gånger rider jag bara i skritt runt sjön på stigen. Har svårt attkräva så mkt då, han får hålla koll på hovarna å ja bara njuter ;).. Ibland börjar vi från marken, antingen som jag kallar det AR-longeri g ;) eller flytta ru t koner eller vad som helst egentligen


Gör väldigt olika för att själv i te tröttna, är nog lite lätt för att bli uttråkad själv (sådan pålle sådan ägare :D)

Längtar för övrigt tills ridbanan är klar. Så innåt h****te :crazy:... Då kan jag börja ta hit tränare slippa åka hot å dit hela tiden.


Men som sagt har en röd tråd fast varierar själva träningarna.
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Jag började med targeting, dvs hon ska nudda ett föremål, för att lära henne reglerna och "klicka in" henne. Jag har en klicker som sitter fast på fingret med ett gummiband så att man har händerna hyfsat fria, vet att andra har klickat med tungan istället för att slippa ha något i händerna. Funkar med ett ord också men då ska det vara ett ord som du aldrig använder till något annat, dvs inte "Bra" eller "Duktig" som man ju kan råka häva ur sig lite när som helst.

Jag började med att stå i boxen med en tom plastflaska i handen. Höll flaskan så att den befann sig mellan henne och godisfickan. Nyfiken och godissugen som hon var råkade hon ju så småningom putta till flaskan med nosen. Klick-godis. Viktigt att godiset kommer snabbt i början så att de kopplar ljudet med godis. Hästen såg något förvånad ut över att få godis men fattade ju så klart inte än vad hon gjort. När hon råkat stöta till flaskan ett antal gånger och fått klick och godis för det höll jag flaskan lite längre bort åt sidan. Hästen fortsatte leta efter godis men fick ju inget för det. Nu började hon förstå att det var något som hon gjorde som fick mig att klicka och ge godis. När hon råkat stöta till flaskan några gånger till och fått godis för det riktigt såg man hur poletten trillade ner. Jag höll flaskan ganska långt ut åt sidan och hon sträckte väldigt medvetet ut nosen och puttade till den. Klick-godis! Nu hade hon fattat att hon själv kunde påverka och göra saker som fick mig att ge henne godis.
Sedan var det bara att fortsätta använda detta med allt som vi hade problem med. Lyfta hovar, gå framåt för egen maskin utan övertalning hela tiden osv. Tricket är att ta det i väldigt små steg så att hästen hela tiden klarar det du ber den om och får klick för det. Långsamt höjer man kraven i pyttesteg så att hästen bara behöver anstränga sig pyttelite mer än förra gången för att lyckas. Hästen ska inte "misslyckas", då har man tagit ett för stort steg och får backa till en nivå där hästen lyckas och sedan ta ett mindre steg nästa gång man höjer kraven.
Det går att skriva en hel uppsats om det här men det finns fler trådar på forumet med bra tips om klickerträning.
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Parelli har ju tonvis med övningar och material på deras hemsidor. Parelliconnect har 30 dagar gratis med filmer och artiklar. Även savvycluben är fullspäckad.
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Klickerträning. Jäklar vilken motivation man kan få upp! Om du aldrig har provat det innan rekommenderar jag en tränare. Visst kan man läsa sig till hur det fungerar men en tränare kan spara mycket tid och tankekraft.
Och som alltid oavsett metod, att vara konsekvent är A och O. Är man inte konsekvent går allt käpprätt åt helvete, oavsett hästens "läggning".
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

knapplån


Tror inte man ska stirra sig blind på någon "läggning" överhuvudtaget.

Det handlar om att hitta vad som motiverar - håller faktiskt med sthu, affirmativ träning brukar göra underverk! Till och med kan du få lite väl mycket initiativ och engagemang i början, när hästen väl "lossnat" mentalt.

Man måste inte använda klicker om man inte vill, men det är praktiskt i vissa sammanhang.

Vanlig häst- och ridträning är oftast uppbyggd på negativ förstärkning, du lägger till ett obehag - tryck - antingen fast, eller i sekvenser. När hästen gör du som vill försvinner trycket. Belöningen är att obehaget försvinner. I affirmativ träning använder du inget tryck alls, ingen korrigering, du inväntar "rätt" respons och ger belöning. Ex som med att följa en target som någon skrev.

Vissa hästar har svårt för att ta initiativ, särskilt om de är mycket tränade på att aldrig reagera; genom viss desensibiliseringsträning, viss nh-träning, eller passivitetsträning - de ska stå still, och aldrig hoppa iväg om de blir skrämda. Övningarna går ut på att de ska förbli passiva. Bekvämt för människan givetvis, men det uppmuntrar inga initiativ hos hästen.

Då är affirmativ träning rakt motsatt, de ska hela tiden försöka, vad är det nu de vill... aha, nudda targeten! klick - godis. Passivitet ger ingen belöning, och egen aktivitet resulterar inte i korrigering, tvärtom är det vad som krävs för att få belöningen.

Det är en väldigt kul och trevlig träningsform eftersom man helt tar bort all korrigering, allt straff, allt negativt. Man kan gott blanda in det i den vanliga hästhanteringen, tänka vad vill jag att den ska göra istället för vad vill jag inte att den ska göra.

Sedan är det ju de vanliga svaren för motivation hos häst:
* Variera träningen varje dag
* Beröm mycket och ofta
* Ge "jackpot" om den gör något riktigt jättebra - massor av beröm
* Våga ställa krav ibland så att ni kommer över de små trappstegen
* Lyssna på hästen - är den grinig och trött så skritta en sväng i skogen bara
* Kräv dock alltid att den reagerar på hjälper, det behöver inte bli precis som du tänkt, men den får inte "stänga av"
* Godis, smek på halsen, beröm verbalt, heja på den när det är svårt. Beröm beröm beröm. :love:
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Släpper du inte in hästen i boxen innan du tränar den?

In i boxen med mat FÖRST är en självklarhet för mig. Hästen kan kissa, dricka och får alltid lite i krubban när den kommer in - glad häst.
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Usch vilket tråkigt inlägg :(

Alltså det var jättebra! Men så tråkigt att hästar blir inlärt passiva i bara helt vanlig ridning :(

Jag är en typisk vanlig ridmänniska, jag använder mina hjälper för att be hästen om saker - dvs lägger på någon form av tryck och belöning blir eftergift och beröm. Hur ändrar man på sådant? Jag har väldigt svårt att se de praktiskt liksom?

Hur listar hästen ut att jag vill ha en skänkelvikning, en skola eller bara en sväng?
Hur listar hästen ut att jag vill ha en övergång till trav, skritt eller halt?

Ge gärna några TYDLIGA (jag är som sagt helt vilse :D) svar på praktisk tillämpning. Jag är inte intresserad av cirkuskonster utan ridning (inte menat som något elakt bör tilläggas :p).
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Om det hjälper så använder jag mig redan av allt i dina sista två inlägg, men det tycker jag inte har att göra med att inte lägga på tryck i någon form för att be hästen om saker?
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Jag hittade det här: http://naturalthinking.webs.com/horsenality.htm

Tror inte jag hört om det innan :D

Min häst tror jag är typ RBI men är man själv klantig går han antingen över till mer extrem RBI eller LBI. Förutom att han är totalt matfixerad :D

Men generellt är väl många typiska ponnyer åt LBI? Hästar jag ridit som stämt in på den beskrivningen mest har behövt TYDLIGA gränser och tydliga önskemål som man stenhårt följt. Då börjar de väldigt snabbt arbeta för en och bli motiverade. Att klema bort dem har bara lett till mer och mer motstånd. Precis som med min om man är velig och otydlig, då plockas verkligen LBI-grejerna fram och man får en surkart. Säger man bara tydligt "Nej" när det är nej och "Nu gör vi detta" när vi ska göra något så är han med och glad.

Jag tror mao att tydlighet, beröm och konsekvens fortfarande är det viktigaste, oavsett vilken häst typ man har. Men jag läser ändå gärna mer om det jag frågade om innan! Man kan alltid lära sig mer och annorlunda synsätt är nyttigt att ta del av :)
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Usch vilket tråkigt inlägg :(

Alltså det var jättebra! Men så tråkigt att hästar blir inlärt passiva i bara helt vanlig ridning :(

Jag är en typisk vanlig ridmänniska, jag använder mina hjälper för att be hästen om saker - dvs lägger på någon form av tryck och belöning blir eftergift och beröm. Hur ändrar man på sådant? Jag har väldigt svårt att se de praktiskt liksom?

Hur listar hästen ut att jag vill ha en skänkelvikning, en skola eller bara en sväng?
Hur listar hästen ut att jag vill ha en övergång till trav, skritt eller halt?

Ge gärna några TYDLIGA (jag är som sagt helt vilse :D) svar på praktisk tillämpning. Jag är inte intresserad av cirkuskonster utan ridning (inte menat som något elakt bör tilläggas :p).


Haha - jag är också en helt vanlig ridmänniska. Har aldrig fattat poängen med att de ska vifta med tassen eller sånt. Jag har häst för att rida liksom. :bump:

Hästar lär sig inte automatiskt passivitet bara för att man rider på dem - det var inte meningen att inlägget skulle tolkas så. Men det finns ganska många övningar, särskilt inom vissa genres, som uppmuntrar passivitet i väldigt hög grad.

Det är inte fel att använda negativ förstärkning, det är också en motivation. Så länge man inte använder tryck som blir smärtsamt såklart. Jag använder också det vanliga engelska/klassiska signalsystemet när jag rider, tryck i sekvenser, sedan beröm - aldrig hålla fast. Och jag tycker det är ett hästvänlig och trevligt ridsystem. Lägger man dessutom till beröm i det så är det lätt att få hästen att snarare sträva efter berömmet än att undvika tryck. Det är lätt (tycker jag) att motivera. :bow:

Affirmativ träning är inte något uteslutande system, man kan använda sig av exempelvis klicker i vissa situationer - om man vill. Jag tänker på när folk blir arga för att hästen skrapar med hoven i stallet och skäller på den, när man faktiskt lika gärna kan berömma när den står still. Eller korrigerar hästen när den överreagerar på hjälper, när man faktiskt kan använda den där reaktionssnabbheten till mycket positivt istället.

Lite - vilka beteenden bjuder hästen på? Vad kan jag göra av detta? Istället för att bli lite nervös för att den hitta på egna grejer och korrigera den.

Förstår du? Låter jag fortfarande helt negativ till ridning? :o :D
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Jättebra m hästar som tänker själva och jag gillar ju de som gärna testar, till en viss grad dådå:p... detta m passivitet. Inte bra om hästen stänger av. Men ibland är det faktiskt till en fördel att både häst och människa stannar upp. En del hästar m mkt i huvudet tkr att det är bland det jobbigaste som finns. Precis som vissa människor som aldrig kan varva ner, går i ett. Jag tkr det kan vara svårt ibland att bara stanna upp själv och hästen är precis lika dan därför ser jag faktisk bättre resultat när jag fokuserar på att bara andas å slappna av helt. För lätt att man bara vill prestera hela tiden å göra massa roliga saker hela tiden.
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Generellt vet jag inte. Men många är ju glada i käk :D sen många andra mer ädla raser har ju ganska ofta mer nerverna utanpå. Sällan en häst är bara en typisk lbi, lbe, rbi, rbe utan en blandning och varierar. Men tkr ändå benämningarna är lite intressanta. Behöver dock inte stirra sig blind på det. För oavsett läggning så konsekvent, varierat arbete å positiv attityd har man :)
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Haha - jag är också en helt vanlig ridmänniska. Har aldrig fattat poängen med att de ska vifta med tassen eller sånt. Jag har häst för att rida liksom. :bump:

Hästar lär sig inte automatiskt passivitet bara för att man rider på dem - det var inte meningen att inlägget skulle tolkas så. Men det finns ganska många övningar, särskilt inom vissa genres, som uppmuntrar passivitet i väldigt hög grad.

Det är inte fel att använda negativ förstärkning, det är också en motivation. Så länge man inte använder tryck som blir smärtsamt såklart. Jag använder också det vanliga engelska/klassiska signalsystemet när jag rider, tryck i sekvenser, sedan beröm - aldrig hålla fast. Och jag tycker det är ett hästvänlig och trevligt ridsystem. Lägger man dessutom till beröm i det så är det lätt att få hästen att snarare sträva efter berömmet än att undvika tryck. Det är lätt (tycker jag) att motivera. :bow:

Affirmativ träning är inte något uteslutande system, man kan använda sig av exempelvis klicker i vissa situationer - om man vill. Jag tänker på när folk blir arga för att hästen skrapar med hoven i stallet och skäller på den, när man faktiskt lika gärna kan berömma när den står still. Eller korrigerar hästen när den överreagerar på hjälper, när man faktiskt kan använda den där reaktionssnabbheten till mycket positivt istället.

Lite - vilka beteenden bjuder hästen på? Vad kan jag göra av detta? Istället för att bli lite nervös för att den hitta på egna grejer och korrigera den.

Förstår du? Låter jag fortfarande helt negativ till ridning? :o :D

Förlåt, jag menade såklart vad du skrev nu, att viss ridning/hjälpgivning kunde leda till passivitet är tråkigt. Jag borde varit tydligare!

Det du skriver nu låter helt okej, då är jag med :D Tror jag försöker göra något liknande, spec det där att hästen testar själv och "söker beröm" gillar jag väldigt mycket och vill uppmuntra på alla vis!

Jag förstår och nej du låter inte alls negativ till ridning :D
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Nu svarar jag till er alla här:)
Klickerträning är något jag kommer testa så fort jag har införskaffat mig en klicker, hade gärna tagit hjälp av en tränare, men vad jag vet så finns de ingen här uppe i lappland:p

Jag följer inte direkt någon metod hur jag hanterar hästar utan de jag strävar efter är att jag och mina hästar har kul tillsammans, att dom ska tycka de är kul att vara med mig.

I veckan har vi haft en rätt bra vecka vi har varit mycket på promenader, tagit första turen i skogen så här efter vintern, och har haft de väldigt mysigt och han verkade tycka de var lika rolig som jag. Men idag så bestämade jag att vi skulle tömköra lite på vallen som äntligen har tina fram.
I början gick de väldigt bra han hade egen framåtbjudning ville gärna trava och så. Så när vi väl hade värmt upp och skulle trava lite på volten så tyckte han att de var nog, så han drog iväg i full galopp bocka och hade sig, två gånger gjorde han så. Just när han börja dra iväg så ser man på han att de är för att tycker de är väldigt tråkigt de vi gjorde, och springa lös själv var ju hur kul som helst.

Så de här måste ju ha varit en protest från han? Han har inte ont eller så, när jag tömkör han efter vägen har han inga problem att trava serpentiner göra volter mm. Så hur ska jag få han tycke de är kul på vallen? De är de här som är så himla svårt, hur jag ska få han att se en mening med att gå på vallen. Just nu känner jag mig riktigt kass :(
 
Sv: Ni med LBI häst eller hästar som är svår att motivera!

Vill bara inflika att klickerträning inte måste innebära free shaping. Free shaping är ett sätt att använda klickern, men inte det enda. Man kan använda klicker i andra situationer också, i "vanlig" ridning och hantering, där hästen gör saker på kommando.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 671
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp