Ni andra aspergerare, och vänskap?

Läser också med stort intresse. Har en son med dessa drag och ADHD. Vi försöker verkligen stötta honom i att vara sig själv men också att förstå och förklara att alla är olika.
Även i jobbet som fritidsledare stöter jag på Asperger. Ofta så är dessa ungdomar med i gruppen men på nåder. Andra ungdomar håller distansen och det blir märkliga situationer. Så jag tycker det är underbart att ni delar med er. Det ger mig verktyg att möta dessa ungdomar.

Eller att det skaver på insidan fast det inte märks utåt även om man inte låtsas?
Jag vet inte hur jag ska formulera det.

Kontentan är att jag syftar på att vi tror ofta att småsaker märks mer än de gör, och att man är sin hårdaste kritiker. Jag gillar inte att sitta och stirra folk i ögonen (gör någon det?) äter jag och min partner själva sitter vi oftast en på långsidan och en på kortsidan just för att det är mysigare och mer bekvämt. Jag tror ni reflekterar långt mer över ert kroppsspråk och agerande än andra, vilket kan behövas till viss del men man kanske inte behöver anstränga sig så himla mycket att det förtar allt nöje med socialt umgänge? Eftersom relationer med folk ni känner funkar väl så är det ju också ett ok agerande? Eller är jag ute och cyklar?

Skillnaden är graden av hur jobbigt det är. Du kanske tycker det är lite obekvämt att stirra folk i ögonen, någon med AS får ångest och en del får skräck-känslor av det, det går inte att jämföra. Det kan handla om att inte kunna hantera flera intryck samtidigt - om jag behåller ögonkontakt så kan jag inte lyssna på vad personen säger. Om jag lyssnar, så måste jag titta på något annat i rummet.

Självklart reflekterar vi mycket över oss själva, för vi får ju ofta kommentarer "gör inte så, skärp dig, det är opassande" osv.. till slut blir det lätt en ond cirkel av själv-analys.
Anstränger jag mig inte alls i ett socialt sammanhang så händer inget alls (jag sitter helst på toa och läser en bok), jag måste anstränga mig för att det ska kallas socialt överhuvudtaget... hur vet man vad som är för mycket och för lite ansträngning? Hur vet man vad en lagom nivå av "nöje" är när ens hjärna är kopplad till att fungera bäst när man är ensam, och inte fungera alls i en grupp?

Nej, relationer med de jag känner och står närmast funkar inte smidigt heller. Denna sociala inkompetens gäller exakt ALLA relationer för mig. Min fästman, min dotter, mina föräldrar, min kära syster..

Väldigt intressant tråd! Hur fungerar arbetet för er? Vad jobbar ni med?

Privat kan man ju välja vilka man vill umgås med gå på kalas m.m men det går ju inte i arbetet, jag sitter i hop med "fel" personer som jag inte passar ihop med alls och hatar alla efter jobb aktiviterer som AW, konferanser m.m men man är såklart tvungen att vara med.
Jag är sjukpensionär och man har bedömt att jag troligtvis aldrig kommer kunna arbeta. Har istället sysselsättning 2 dagar i veckan via daglig verksamhet.
Jag har dock en sömnstörning också, försenad sömnfas av en free running-variant, som är väldigt handikappande och som medicin inte fungerar hundraprocentigt mot. Det gör att jag inte klarar av många normala arbetstider och att jag periodvis är riktigt jävla snortrött om dagarna, vilket förstås inte hjälper i sociala situationer det heller.

Har sökt aktivitetsersättning från FK men fått avslag för "AS är övergående" :cautious:
Ptja, Malou gjorde tydligen ett program om att bajstransfusioner botar autism. FK har kanske kollat på för mycket frukost-tv? :meh:

Skillnaden är graden av hur jobbigt det är. Du kanske tycker det är lite obekvämt att stirra folk i ögonen, någon med AS får ångest och en del får skräck-känslor av det, det går inte att jämföra. Det kan handla om att inte kunna hantera flera intryck samtidigt - om jag behåller ögonkontakt så kan jag inte lyssna på vad personen säger. Om jag lyssnar, så måste jag titta på något annat i rummet.

Självklart reflekterar vi mycket över oss själva, för vi får ju ofta kommentarer "gör inte så, skärp dig, det är opassande" osv.. till slut blir det lätt en ond cirkel av själv-analys.
Anstränger jag mig inte alls i ett socialt sammanhang så händer inget alls (jag sitter helst på toa och läser en bok), jag måste anstränga mig för att det ska kallas socialt överhuvudtaget... hur vet man vad som är för mycket och för lite ansträngning? Hur vet man vad en lagom nivå av "nöje" är när ens hjärna är kopplad till att fungera bäst när man är ensam, och inte fungera alls i en grupp?

Nej, relationer med de jag känner och står närmast funkar inte smidigt heller. Denna sociala inkompetens gäller exakt ALLA relationer för mig. Min fästman, min dotter, mina föräldrar, min kära syster..

Alltså word på detta. Skriver under på vartenda ord i alla tre stycken.

Jag tycker det är lite synd att många känner behovet av att bete sig så annorlunda mot hur de fungerar. Men det kanske är tvunget pga sociala normer?
Men jag önskar att det fanns mer spelrum att att vara sig själv, särskilt när jag läser att många män inte alls anpassar sig i samma utsträckning.

Jag misstänker att många kvinnor är så duktiga på det sociala spelet att vi andra aldrig märker att det skaver och därmed inte heller anpassar oss efter det i någon mån.
Jag visar gärna hänsyn, men då måste jag veta hur jag ska göra:).

Eller att det skaver på insidan fast det inte märks utåt även om man inte låtsas?
Jag vet inte hur jag ska formulera det.

Kontentan är att jag syftar på att vi tror ofta att småsaker märks mer än de gör, och att man är sin hårdaste kritiker. Jag gillar inte att sitta och stirra folk i ögonen (gör någon det?) äter jag och min partner själva sitter vi oftast en på långsidan och en på kortsidan just för att det är mysigare och mer bekvämt. Jag tror ni reflekterar långt mer över ert kroppsspråk och agerande än andra, vilket kan behövas till viss del men man kanske inte behöver anstränga sig så himla mycket att det förtar allt nöje med socialt umgänge? Eftersom relationer med folk ni känner funkar väl så är det ju också ett ok agerande? Eller är jag ute och cyklar?

Ett problem med "diagnoser" är att allvaret i dem sällan kommer fram när man pratar om dem så här. Ja, alla har drag av allt möjligt men en diagnos får man när det är ett hinder i vardagen.

För mig handlar det inte om att titta lite vid sidan av, jag kan ofta tycka att det är jobbigt att ha personens ansikte i mitt synfält öht. Det handlar inte om att sitta lite bredvid istället för mitt emot utan om att jag tycker att det är jobbigt bara att dela bord öht. Osv. När jag tittar vid sidan av en person eller när vi sitter på lång-kortsida har jag redan anpassat mig massor för att det ska fungera. Det tar massa energi och jag får krypande ångest så jag kan inte hålla i det länge för då blommar ångesten ut.

Angående att bete mig annorlunda än vad som kommer naturligt rent generellt så är det är ett krav för att jag ska kunna ta mig genom livet. Vad som kommer naturligt för mig när jag kommer in till en läkare är att sätta mig ner, inte röra en muskel i ansiktet och stirra ner i golvet. Hur ska läkaren kunna hjälpa mig då? Nej då får jag slänga på ett noga utvalt leende, inte för flinande, och vara artig och säga hej. Förhoppningsvis slippa ta i hand men vill inte vara oartig så jag tar den om läkaren sträcker fram handen. Noga tänka igenom hur jag vill få fram vad jag har att säga, vilket i sådana situationer tack och lov snabbt tas över av att läkaren ställer frågor istället. Extremt skönt att slippa ha "kommandot".

Är lillebror på besök (han bor 70 mil bort och kommer endast hit drygt två veckor kring jul och nyår varje år :cry:) så sitter vi ofta helt avslappnade och bekväma vid varsin skärm. Jag sitter vid min dator och gör min grej, sambon vid sin dator och lillebror vid TVn. Det kan gå timmar innan nån säger nånting.
Och alltså, vi har också stunder då alla tre sitter runt matbordet och högljutt spelar brädspel eller ser film/spelar multiplayer tillsammans i soffan, går ut med hunden eller whatever. Så att ni inte tror att all tid med lillebror spenderas på att ignorera honom. :D

Men när mamma är här (hon bor 100 mil bort och besöker oss en gång om året i 3-5 dagar) kan vi inte vara oss själva utan att hon tar illa upp. Om vi bara sitter där och gör våra saker i tysthet så känner hon sig obekväm. Hon vill göra saker tillsammans, fika, laga mat, åka och handla, promenera, you name it. Dessutom ska det föras aktiv konversation under hela tiden. Så om vi trots allt sätter oss vid datorerna så förväntas vi ändå vara sociala med henne. Så då tar det all min energi. Jag brukar helt enkelt bara svassa efter henne och göra som hon vill för att det inte ska bli konflikter. Efteråt kan jag inte gå utanför dörren på en vecka men så är det liksom.

När "svärmor" kommer på besök så skulle jag helst bara vilja sitta kvar och titta på min skärm. Men jag vet att jag verkar totalt ointresserad och otrevlig trots att jag lyssnar på vad hon säger ifrån soffan bakom mig. Vill absolut inte göra henne obekväm så då slänger jag på det där noga uttänkta leendet och nickar och tittar så nära henne jag kan. Bjuder på te och kollar upp det hon funderat på (vilken låt radion spelade en viss tid, vad det kan ha varit för snygg bil hon såg), lyssnar på när hon pratar om sina barnbarn osv.

Så jag är obekväm för att hålla kontakten med människor jag ändå uppskattar finns i mitt och sambons liv, istället för att de ska vara obekväma och i slutändan kanske inte vilja ha med oss att göra. Detta gällde alla möjliga situationer förr. Skola, praktik och liknande. Men insåg att det inte var hållbart för mig.

Skulle älska om fler kunde "umgås" på mina villkor, acceptera mina egenheter, förstå att jag inte är ointresserad för att jag fipplar med telefonen osv. Men det funkar inte så i verkligheten och då får man spela teater.
Valen är i princip att lägga energin på att hålla uppe en positiv bild och sen krascha hemma.
Eller att vara sig själv men behöva lägga energi på konflikter och tjafs så att allt blir dåligt och man ändå går under. Så då känns det bättre med alternativ ett.

Väldigt intressant tråd! Hur fungerar arbetet för er? Vad jobbar ni med?

Privat kan man ju välja vilka man vill umgås med gå på kalas m.m men det går ju inte i arbetet, jag sitter i hop med "fel" personer som jag inte passar ihop med alls och hatar alla efter jobb aktiviterer som AW, konferanser m.m men man är såklart tvungen att vara med.

Jag är sjukpensionär, eller vad det nu heter nu för tiden, jag orkar inte fundera ut det.. Men det är inte bara på grund av AS utan även av kronisk depression med mera. Aktiviteter har jag däremot så det räcker och blir över, för mycket helt enkelt så har en tendens att bli utbränd av vardagen i sig..

Jag klarade grundskolan med väl godkänt och mvg (som det hette då) i flera ämnen trots enorma svårigheter på alla möjliga områden. Sen kraschade jag efter 1 termin på gymnasiet, när det blev frivilligt som det var då var det som att jag helt enkelt gav upp.

Är utbildad lärare och har jobbat som det men krashar med långa sjukskrivningar som följd. Har sökt aktivitetsersättning från FK men fått avslag för "AS är övergående" :cautious:

Jag klarar av undervisningssitutionen men arbetsrum som man delar med många andra, kontakten med (idiot)föräldrar - speciellt de som vill att man ringer - samt viss stress (fick arbetsbelastningen ökad från 1000 undervisningsminuter till 1400 undervisningsminuter/vecka, vilket också innebär många fler elever osv). Samt möten. ATPer? GAH

Deltid där jag jobbade lite varje dag (så som FK tycker att man skall göra) funkar inte heller. Jag behöver hela dagar där jag kan ladda batterierna igen.

Det fick jag också höra. Min diagnos var "för gammal". Jag fick därför göra en kompletterande utredning och den visade utan några som helst tvivel på; AS. No shit sherlock liksom.. :cautious:

Word!

Jag fortsatte tänka lite på vilka fördomar jag möter på i vardagen.

Bland annat har jag fått höra
"men.. du pratar ju inte alls monotont."
"Vad är ditt specialintresse?"
"Blir du inte ledsen om någon dör?"
"Men? Du pratar ju med alla möjliga, hur kan du ha asperger?"

Något jag tycker är jobbigt är när jag ses som elak eller opassande i situationer där jag på riktigt, hur jag än vrider och vänder på det, tycker att jag har rätt. Exempel:
Mina föräldrar umgås med ett par där mannen, som jobbar som polis, ofta uttrycker sig homofobisk, transfobiskt, rasistiskt och allmänt misogynt. Om jag säger ifrån (men vad säger du nu? Det där är inte okej) så blir JAG den som förstör stämningen och är elak och opassande.

Jag HATAR när människor kallar mig elak. Jag tycker själv inte att jag är elak, tvärtom.

Jag visar gärna hänsyn, men då måste jag veta hur jag ska göra:).

För mig personligen är den bästa hänsynen att se mig som en person, inte en person med AS utan bara som mig. Om du förstår.

Har aldrig klarat att bli nära med folk som beter sig annorlunda pga AS dock kommer jag väldigt nära de som inte bryr sig, utan bara ser mig.
Om personen anstränger sig för att visa hänsyn så märker jag det direkt och vill bar sjunka genom jorden.

Knapplån

Är det bara jag som svär något jävligt? Är det bara jag som är sån eller har ni andra det ''problemet'' också?
Det är inget problem egentligen men gamla damer brukar bli lite chockade :o

@Energi Japp...
Jag är ung än och får mycket ''hjälp'' via Värmlands framtid, ett EU vad det nu är, för ungdomar med AS. Handläggaren där är jätte schysst och sådär, men jag stör mig på att vi ungdomar bli jämförda med varanda.
'X kan inte göra detta, vad duktig du är' om kroppspråk
'jaha men x,y och z klarar inte detta så jag tror inte du gör det heller' om praktik på ridksolan i stan
osv osv

Va fan, de om några ska väl veta att det inte går att jämföra.

För mig personligen är den bästa hänsynen att se mig som en person, inte en person med AS utan bara som mig. Om du förstår.

Har aldrig klarat att bli nära med folk som beter sig annorlunda pga AS dock kommer jag väldigt nära de som inte bryr sig, utan bara ser mig.
Om personen anstränger sig för att visa hänsyn så märker jag det direkt och vill bar sjunka genom jorden.

Knapplån

Är det bara jag som svär något jävligt? Är det bara jag som är sån eller har ni andra det ''problemet'' också?

Jag tänker utifrån jobb nu, och försöker tänka hur jag ska nå alla mottagare. Jag jobbar mot tusentals, och vill att så många som möjligt ska kunna tillgodogöra sig vad jag ska leverera. Jag har även klassrumsundervisning och där man ju helt klart ha olika koncept och metoder beroende på mottagare. Jag ska ju försöka pricka in alla olika typer av människor när det går.
Inlärning är min grej, jag är väldigt intresserad av hur man lär och vad man tar med sig från utbildningar och varför.

Jag svär konstant. Verkligen precis hela tiden. När jag skriver här går jag igenom inläggen innan jag skickar för att byta ut minst två-tre svordomar mot snällare varianter eller trevligare ord. Både jag och sambon svär fritt och obekymrat i konversationer med varandra men tänker efter mer noga bland andra. Ogillar att jag känner att jag måste låta bli bland folk för jag känner mig begränsad när jag pratar och det blir onaturligt. Men vet att folk blir obekväma annars.

Jag läste just i tråden om klädval på arbetsplatsen, och får direkt känslan att jag aldrig i hela mitt liv någonsin ever vill träffa folk igen. Fy sjutton så ytligt och dömande baserat på hur mycket en tröja kostar eller om det är resår i byxorna. Ska jag utöver allt annat jag kämpar med i sociala sammanhang dessutom behöva klä ut mig med plagg jag inte trivs med så finns det ingen som helst energi kvar till att fungera.

Att se att folk får gå hem och byta om för att de har munkjacka på jobbet gör mig så jäkla ledsen. Det finns verkligen ingen plats för en annan inom det "normala" arbetslivet.

Jag läste just i tråden om klädval på arbetsplatsen, och får direkt känslan att jag aldrig i hela mitt liv någonsin ever vill träffa folk igen. Fy sjutton så ytligt och dömande baserat på hur mycket en tröja kostar eller om det är resår i byxorna. Ska jag utöver allt annat jag kämpar med i sociala sammanhang dessutom behöva klä ut mig med plagg jag inte trivs med så finns det ingen som helst energi kvar till att fungera.

Att se att folk får gå hem och byta om för att de har munkjacka på jobbet gör mig så jäkla ledsen. Det finns verkligen ingen plats för en annan inom det "normala" arbetslivet.
Precis. Den och ögonkontaktstråden får mig att känna att det inte är någon idé att ens försöka för folk kommer döma mig så jävla hårt ändå.

Och sen funkar bara vissa material och vissa 'fits' (vad heter det på svenska?). Annars får min hypersensitivitet spel och så kan jag inte koncenterar mig på nåt.

Klart det gör! På min arbetsplats har folk allt från kostym och dräkt till foppatofflor och fleecetröjor med vargar på.
Jag avviker från normen men har aldrig fått annat än positiva kommentarer. Jag har kommit till jobbet med en örn på huvudet... piffig hårprydnad tycker jag.
Jag älskar enorma smycken och glitter, och prickiga skor. Jag sitter på huvudkontoret till en av Sveriges största privata arbetsgivare.

Klart det gör! På min arbetsplats har folk allt från kostym och dräkt till foppatofflor och fleecetröjor med vargar på.
Jag avviker från normen men har aldrig fått annat än positiva kommentarer. Jag har kommit till jobbet med en örn på huvudet... piffig hårprydnad tycker jag.
Jag älskar enorma smycken och glitter, och prickiga skor. Jag sitter på huvudkontoret till en av Sveriges största privata arbetsgivare.

Fast sånt är - som regel - bara "charmigt personligt" om man kan väga upp med andra delar som passar smärtfritt in. Är man kantig åt alla håll blir klädkoder och liknande snarare "men du kan väl åtminstone klä dig som folk!"...

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 311
Senast: LovingLife
·
Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
16 979
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 512
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alltså. Det finns ju organisationer för de som inte har någon att "fira" ihop med, att umgås med och bara är allmänt ensamma på...
2
Svar
20
· Visningar
2 270
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar