Ni andra aspergerare, och vänskap?

Fast sånt är - som regel - bara "charmigt personligt" om man kan väga upp med andra delar som passar smärtfritt in. Är man kantig åt alla håll blir klädkoder och liknande snarare "men du kan väl åtminstone klä dig som folk!"...

Japp, det har du rätt i. Jag framstår möjligen som lite excentrisk men kan väga upp det med en jäkla pondus när det behövs. Jag vill inte förringa problematiken, jag försöker förstå den.

Jag kom på att vi har en bekant med Asperger (som vi vet om) i vänkretsen, men det är en man som inte anstränger sig för att passa in alls vad jag förstår. Det blir lite annorlunda upplever jag, där är problematiken övertydlig och han är som han är vilket jag är helt fine med. Vi småpratar ibland när vi ses om han vill, men det är helt på hans villkor (han är bara intresserad av att umgås med min partner då de har gemensamma intressen) och handlar då om hans intressen.

Jag kom på att vi har en bekant med Asperger (som vi vet om) i vänkretsen, men det är en man som inte anstränger sig för att passa in alls vad jag förstår.

Det här tror jag är ett farligt antagande. Massor av människor som träffar mig utanför min comfort zone betraktar mig på samma sätt - mina egna syskon tex. Jag framstår för dem som extremt excentrisk och helt utan socialt vett eller ansträngning att passa in.

Vi kan aldrig veta hur hårt en annan människa anstränger sig!

Det här tror jag är ett farligt antagande. Massor av människor som träffar mig utanför min comfort zone betraktar mig på samma sätt - mina egna syskon tex. Vi kan aldrig veta hur hårt en annan människa anstränger sig!

Korrekt! Det var tämligen klumpigt uttryckt. Sorry!

Jäklar vad bra du är:)

Oj är det bara jag som gillar kläder och smink:o

Dock känner jag mig alldeles för fet att klä upp mig något vidare, men önsketänker mycket.

Jag brukar ha fullt sminkat ansikte med läppstift och mjukbyxor och någon ful mjuktröja på stan:nailbiting:

Oj är det bara jag som gillar kläder och smink:o

Dock känner jag mig alldeles för fet att klä upp mig något vidare, men önsketänker mycket.

Jag brukar ha fullt sminkat ansikte med läppstift och mjukbyxor och någon ful mjuktröja på stan:nailbiting:

Jag använder smink som krigsmålning. Typ att ska jag göra något jobbigt där jag vill att folk inte ser 'mig' utan bara den yta som jag projicerar använder jag smink

Jag använder smink som krigsmålning. Typ att ska jag göra något jobbigt där jag vill att folk inte ser 'mig' utan bara den yta som jag projicerar använder jag smink

Vilket skönt sätt att se det :D

Jag brukar tona ner smiket när jag ska göra något jobbigt, nästan ingen ögonskugga och inga lösfransar eller läppstift :p

Och till skillnad med många andra här inne, måste jag ha folk runt mig dagligen för att må bra. Har dock inte många vänner.

Jag fick min AS diagnos som 8 åring,jag har nog alltid vart en ensam varg och när jag var liten satt jag i timmar i ett hörn med min telefonkatalog. Har inga vänner på de sättet nu som vuxen, svårt att umgås med folk för vet aldrig vad jag ska säga eller göra, vad de helt enkelt förväntar sig av mig. I April ska jag börja på vuxenhabiliteringen i en grupp med andra med AS. . Känns sådär men samtidigt så ja kanske de kan vara nyttigt vad vet jag. Har väl iför sig bekanta och en sambo sedan 6 år ;-) Så helt ensam är jag inte men föredrar mina djur speciellt min häst :heart

Jag fick min diagnos som trettonåring, det kanske är tidigt för att vara tjej?

Jag fick min vid 12. Tror att de tyckte jag var konstig pga av jag blev mobbad och inte ville vara med på klass aktiviteter och det tolkade dom som att jag är socialt handikappad.
Hatar lärare, doktorer och rektorer.

Jag fick min vid 12. Tror att de tyckte jag var konstig pga av jag blev mobbad och inte ville vara med på klass aktiviteter och det tolkade dom som att jag är socialt handikappad.
Hatar lärare, doktorer och rektorer.

Jag hade ALLA tecken på AS, seriöst. ALLA.

Dock klarade jag ju dock skolan bra, så mina sociala svårigheter förklarades bort med att jag blev mobbad.

Jag hade ALLA tecken på AS, seriöst. ALLA.

Dock klarade jag ju dock skolan bra, så mina sociala svårigheter förklarades bort med att jag blev mobbad.

Hade också äckligt lätt för mig i skolan. Vg och mvg utan att ens följa med på lektionerna.

Hade dock skitiga lärare och skitig rektor, ''det finns ingen mobbning på den här skolan'' osv jävla ljug. 2 elever bytta skola pga av mobbning året före detta. Ingen mobbning eller hur.

Jag vet inte vad de människorna tänkte.

Jag fick diagnos vid 14 års ålder, och vi fick tjata oss till en utredning för att alls komma så långt. Då hade jag redan hunnit bli mobbad stenhårt sedan förskolan, så jag mådde helt åt helvete och var väldigt utåtagerande. Allt detta för att jag inte kunde passa in, och tydligen därför skulle förstöras till varje pris. :crazy:

Den här fördomen att vi är helt sympati- och empatilösa, är det nåt ni möter?

Jag har full förmåga att sätta mig in i hur nån känner och förstå varför de känner som de gör (empati) men jag har inget "intresse" av att göra det. Det hjälper inte andra och det hjälper verkligen inte mig att jag tänker på det. Jag har fullt upp med mina egna problem. Så jag har av och till fått höra att jag är totalt empatilös när jag bara fortsätter mitt liv som vanligt när nåt händer nån annan.
Sympati har jag problem med på det sättet att det blir jättestort för mig om nån i min närhet är ledsen. Jag blir superledsen för att de är ledsna men vet verkligen inte alls hur jag ska hantera dem eller mig själv. Så det blir typ total kortslutning och jag gör ingenting.
Tänker att det har med vänskapsfrågan att göra då det här varit ett stort problem i just vänskapsrelationer, speciellt sympatigrejen.

En annan sak som påverkat vänskapsrelationer är mina perceptionsstörningar, för folk har tagit illa upp när jag inte klarar av kramar (beröring kan vara jättejobbigt), deras mat (viss konsistens/textur kan få mig att kräkas) eller deras lukt (vilket jag förstår för det är superkänsligt). Att vissa typer av ljud gör det supersvårt för mig att koncentrera mig (så jag uppfattas som ointresserad och otrevlig). Att ljuset i en lokal på riktigt kan få mig att må dåligt och att jag inte vill gå för att jag ogillar sällskapet osv. Det enda av mina sinnen som fungerar "normalt" är smak.
Det har skapat oerhört många jobbiga situationer och det har aldrig hjälpt att förklara. Vännen hör inte ljudet eller störs inte av ljuset så jag "hittar bara på", och "kommer med undanflykter". Nånting har "helt normal konsistens, vad är det för feeeel på dig?". "Men vafan drar du dig undan för, har du nåt problem med mig eller!?" osv. Och alla typer av förklaringar viftas bort som undanflykter och jag stämplas som otrevlig och elak.

Jag säger inte att jag inte klarar av någons lukt för att vara elak :(, utan för att förklara ett verkligt problem som får mig att må dåligt. Jag kan inte ljuga heller och att linda in ord kommer inte naturligt så jag är ofta alldeles för rakt på sak. Blöööh.

Jag blir superledsen för att de är ledsna men vet verkligen inte alls hur jag ska hantera dem eller mig själv. Så det blir typ total kortslutning och jag gör ingenting.

Och detta är ju del av problemet. Folk ser handlingsförlamningen som att man inte bryr sig. Fast man känner så mycket att hjärnan slår knut på sig själv.

och sen hjälper det inte när man liksom inte vet hur andra vill bli stöttade, och då blir jag också passiv.

Vännen hör inte ljudet eller störs inte av ljuset så jag "hittar bara på", och "kommer med undanflykter". Nånting har "helt normal konsistens, vad är det för feeeel på dig?". "Men vafan drar du dig undan för, har du nåt problem med mig eller!?" osv. Och alla typer av förklaringar viftas bort som undanflykter och jag stämplas som otrevlig och elak.

Vänner har inte gjort detta, men däremot släktingar.

Visst är det kul?

Den här fördomen att vi är helt sympati- och empatilösa, är det nåt ni möter?

Jag har full förmåga att sätta mig in i hur nån känner och förstå varför de känner som de gör (empati) men jag har inget "intresse" av att göra det. Det hjälper inte andra och det hjälper verkligen inte mig att jag tänker på det. Jag har fullt upp med mina egna problem. Så jag har av och till fått höra att jag är totalt empatilös när jag bara fortsätter mitt liv som vanligt när nåt händer nån annan.
Sympati har jag problem med på det sättet att det blir jättestort för mig om nån i min närhet är ledsen. Jag blir superledsen för att de är ledsna men vet verkligen inte alls hur jag ska hantera dem eller mig själv. Så det blir typ total kortslutning och jag gör ingenting.
Tänker att det har med vänskapsfrågan att göra då det här varit ett stort problem i just vänskapsrelationer, speciellt sympatigrejen.

En annan sak som påverkat vänskapsrelationer är mina perceptionsstörningar, för folk har tagit illa upp när jag inte klarar av kramar (beröring kan vara jättejobbigt), deras mat (viss konsistens/textur kan få mig att kräkas) eller deras lukt (vilket jag förstår för det är superkänsligt). Att vissa typer av ljud gör det supersvårt för mig att koncentrera mig (så jag uppfattas som ointresserad och otrevlig). Att ljuset i en lokal på riktigt kan få mig att må dåligt och att jag inte vill gå för att jag ogillar sällskapet osv. Det enda av mina sinnen som fungerar "normalt" är smak.
Det har skapat oerhört många jobbiga situationer och det har aldrig hjälpt att förklara. Vännen hör inte ljudet eller störs inte av ljuset så jag "hittar bara på", och "kommer med undanflykter". Nånting har "helt normal konsistens, vad är det för feeeel på dig?". "Men vafan drar du dig undan för, har du nåt problem med mig eller!?" osv. Och alla typer av förklaringar viftas bort som undanflykter och jag stämplas som otrevlig och elak.

Jag säger inte att jag inte klarar av någons lukt för att vara elak :(, utan för att förklara ett verkligt problem som får mig att må dåligt. Jag kan inte ljuga heller och att linda in ord kommer inte naturligt så jag är ofta alldeles för rakt på sak. Blöööh.
Det låter väldigt jobbigt.

Det jag tänker angående antagandet med empatilöshet, det jag upplever är att det är sällan en person med AS frågar tillbaka om jag frågar "hade du en bra helg?" eller "hur mår du?" etc. Jag kan se att det inte är av ondo eller för att vara empatilös (och jag bryr mig inte, för jag fortsätter med mina inövade fraser till alla) men det kan kanske göra att andra tror att personen är empatilös.

På tal om fördomar om bristen på empati.

Jag har ett barn, och jag har en gång fått frågan "om jag älskar mitt barn som 'normala' människor gör".

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 311
Senast: LovingLife
·
Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
16 979
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 512
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alltså. Det finns ju organisationer för de som inte har någon att "fira" ihop med, att umgås med och bara är allmänt ensamma på...
2
Svar
20
· Visningar
2 270
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar