NH? För och nackdelar? Bra, dårligt?

Sv: NH? För och nackdelar? Bra, dårligt?

Det är ju precis det jag menar:P

zab: tror att jag måste börja skriva mina inlägg lite mer "rätt-tolknings-vänliga", klart man ska ha en säker häst!

Jag förstår att du menar det:P Men det är ju det tillvänjningslekarna går ut på; hästen ska vara van vid sånt som verkar läskigt, och van vid att om ryttaren säger att det är ok, så kan han lita på det = säkerhet. Jag hade nog inte orkat hålla på så mycket med att vänja dem om jag inte tyckte att det är så obehagligt när de blir rädda..
Ledarskapet är ju också en säkerhetsfråga. Har man inget ledarskap kan tre saker hända;
1. Man tvingar hästen att lyda med hårda medel, bryter ner den tills den ger upp.
2. Hästen tar saken i egna hovar och man kan bara hoppas att den väljer rätt. (t.ex stannar kvar, inte skenar hemåt)
3. Hästen bestämmer sig för att sätta dig på plas och springer över dig/attackerar.

Men hästen måste ju känna sig delaktig och uppskattad. Den måste få tänka själv också.. annars blir det ju som i ex. 1. NH metoderna kan användas väldigt fel om man missar att läsa hästen, de kan bli mycket skarpare än bett och sporrar.

En av våra hästar vi hade förut (mammas häst, men hon hade slutat rida pga hennes skada) red jag mkt. Han var ett jättestort och tungt halvblod på 19 bast. Och jag kunde inte rida då, jag satt på hästen, men jag red inte. Och han tog hand om mig. Jag kunde ju inte äns styra honom! Svängde jag höger med alla hjälper så gick han fortfarande vänster. Man kunde ju sätta på sporrar, hjälptyglar, skarpare bett osv. men det gjorde vi intee.. jag behövde ju inte styra igentligen :smirk: kom det en bil så gick han åt sidan osv.
Detta var jag bara nöjd med en kortare tid, men båda fick ändå som vi ville. Ett kul extremfall dock utan happy ending.

Han kunde ha struntat i att lämna gården, men jag bad honom och vi tyckte jätte bra om varann, så han gick med på det :)
Hade man en sådan gång börjat kräva en massa saker och inte nöja sig med att han fick som han ville ibland så hade det nog inte gått så bra..

Jag tror att jag var 13/14 då och han var så mkt klokare, och han visste det! :angel:

älska fallstudier!

Jo, fast jag skulle nog ändå föredra att det går att styra hästen^^ Kan ju bli farligt annars... Men gullig historia!

Jag är förrästen 14 år :angel:

Jag förstår att du menar det:P Men det är ju det tillvänjningslekarna går ut på; hästen ska vara van vid sånt som verkar läskigt, och van vid att om ryttaren säger att det är ok, så kan han lita på det = säkerhet. Jag hade nog inte orkat hålla på så mycket med att vänja dem om jag inte tyckte att det är så obehagligt när de blir rädda..
Ledarskapet är ju också en säkerhetsfråga. Har man inget ledarskap kan tre saker hända;
1. Man tvingar hästen att lyda med hårda medel, bryter ner den tills den ger upp.
2. Hästen tar saken i egna hovar och man kan bara hoppas att den väljer rätt. (t.ex stannar kvar, inte skenar hemåt)
3. Hästen bestämmer sig för att sätta dig på plas och springer över dig/attackerar.

Vet inte direkt om de tre sakerna. Tror det finns så mkt mer :)
Det finns ju genomsnälla hästar också, som tar hand om m dig. kanske ser dig som en liten patetisk krabat som behöver hjälp (titta förra inlägget) ^^

Men nog finns det hästar som är allmännt rädda?
och som har en bakgrund som får de att vara lite extra rädda?

Genomsn'lla hästar faller också in under de kategorierna:P Läs nr 2.
2. Hästen tar saken i egna hovar och man kan bara hoppas att den väljer rätt. (t.ex stannar kvar, inte skenar hemåt) En snäll, säker häst kanske stannar, men en rädd häst skenar.

Självklart finns det rädda hästar, men även de hamnar ju under de tre kategorierna. Man kan tvinga dem, låta de bestämma själv (vilket på en rädd osäker häst är i det närmaste självmord), en rädd häst kanske inte attackerar dig av rangordningskäl men kan ju känna sig trängd).
Dåär det väl bättre att ha kommunicerat och vunnit hästens förtroende som ledare? Så att den litar på att du vet bäst och känner sig lugn med det? Tycker det är extra viktigt på rädda hästar att de har någon att ta stöd från. Rädda hästar brukar ha låg rang i flocken.
Liten sidnotis, har sett flera ranglåga, rädda hästar stiga i rang i flocken efter invänjningträning (pressenningar m.m.) eftersom de fått mer självförtroende och blir lugnare individer:P
Risken är att de blir för självsäkra och försöker ta kommandot.. har hänt det med... :rofl:

En annan sak, NH kan innebära en hel del hårda nyp från människans sida, men det ska ju alltid föregås av ett snällare nyp.. så fort hästen reagerar blir det beröm. Det är ju som den mesta träning idag.
Nedbrytande träning är när man inte ger eftergift och slutar när hästen reagerar.. Såg en fin träningsvideo..
De band fast hästen i flera dagar, slog den med pressenningar, välte den och satte sig på huvudet, band upp benen m.m. för att den skulle ge upp och aldrig mer försöka ta egna beslut. Tyvärr funkar det på många hstar (och människor).
NH går ju tvärt om, ut på att hästen ska försöka ta reda på vad du vill, och göra så. Göra det för att den vill, inte för att den blir tvingad, och det är ju omöjligt om den är rädd för dig (då vill den bara fly). Om den inte försöker får du ju ''tvinga'' den att reagera genom starkare retningar, annars kommer man ingenstans.. O_o'' Om du inte visar att du vet vad du vill, utan ger upp direkt, varför ska hästen anstränga sig liksom..
Nu kom jag från ämnet en aning..

All hästträning går ju ut på att kontrollera hästen.
NH, eller ''hästvett'', vill kontrollera hästen med så lättfattliga och icke-våldsamma sätt som möjligt. Det går bara genom att få hästen att vilja göra som du säger.
''Det andra sättet'' går ut på att knäcka hästen så att den ger upp.

Det jag oftast ser är olika blandningar av dessa två; som vid inridning. Man är lugn med sadeln och lägger på den försiktigt, sen får hästen springa runt/longeras. Blir den rädd eller bockar får den göra det tills den ger upp. Vänja vid bett; lägg in bettet så att hästen inte blir rädd, låt den tugga och gapa tills den inser att det inte går att spotta ut och ger upp.
Vill hästen inte hoppa, piska på den. (men andra bitar i hanteringen av samma häst kan vara ''ren NH'')
Exempelvis.
Ibland måste man vänta ut hästen, som med bettet.. man kan bara göra det så snällt och positivt som möjligt, men hästen måste ju märka att det faktiskt sitter där. Och ibland är man lite snabb att tvinga fram hästen.

Och visst.. det kan gå jättebra fast man inte har nån kontroll (annars skulle många fler olyckor hända varje år :angel: ) men för att vara säker måste man ändå ha kontroll på hästen.

kul att du utveklar det :)
Men apropå allt
"om-du-inte-är-ledaren-så-blir-det-hemskt"...

...vem har så noll känsla så att den inte blir hästens ledare/får det att funka?
Jag känner ingen :angel:

Hade en häst förut som folk beskrevs som aggressiv, och hin skulle aldrig erkänna att jag var ledaren. Men det var uppenbart att det var så ändå.

Den som lyckas få en häst aggresiv(lr annat) och få ästen till ledare måste vara hemskt skicklig (lr?)

vad räknas som att använda nh?
om man aldrig hanterar sin häst?
Altså, aldrig går ut i hagen "bara för att hantera"?

Man tar ut sin häst till hagen osv men aldrig tränar på komunikationen?

om den går jätte bra ändå,
lika bra som om man har tränat i tre år?

är man NHare då? :bump:

Du hanterar ju alltid hästen (utom på sommarbetet kanske..x).
När du leder den, kratsar hovar etc.. det är HUR du gör det som bestämmer vilken typ av hantering du har. Sen finns det ju massa extra övningar,.. men du kan i princip gå igenom de 7 lekarna (som ska vara mycket NH) och ändå inte ha NH när du gör det, om du gör fel.

Har inte sagt att du måste vara ledaren för att det ska vara säkert, men du måste ha kontroll. Man måste inte vara ledare för att ha kontroll, man kan ocks helt enkelt tvinga fram det helt utan respekt och ledarskap. :crazy: Ledarskap kommer aldrig utan ömsesidig respekt, men tvång och uppgivenhet kan göra det.

Om man är NHare är väl upp till en själv... jag ser mig inte som NHare men tänker lite NH,...

Tycker att många här verkar vara runt 3, med tanke på stavning och grammatik.. x)

Ja, det kan kanske kallas NH, men jag har gjort såhär sedan jag började med hästar och då fanns inte begreppet NH. Det är vanligt sunt förnuft och respekt för mina hästar. Dessutom ifrågasätter jag vissa metoder som en del NH tränare gör. För mig har NH inte enbart en positiv klang.

Grundtanken bakom det som kom att kallas NH är ju fortfarande detsamma. Att kommunicera på ett sätt hästen förstår och vill lyda.
Att det sen är samma sak som sunt förnuft, eller att vissa människor hittar på en metod som säkert funkar jättebra för de som har känsla för det, men blir väldigt fel för de som bara lär sig metoden, kan ju inte jag hjälpa.. :angel:

Ja, det kan kanske kallas NH, men jag har gjort såhär sedan jag började med hästar och då fanns inte begreppet NH. Det är vanligt sunt förnuft och respekt för mina hästar. Dessutom ifrågasätter jag vissa metoder som en del NH tränare gör. För mig har NH inte enbart en positiv klang.

Jag har hatat NH i alla sammanhang i alla tider, men nu säger zab att jag kör NH :o
För mig har NH enbart negativ klang och blev lite chockad, fast riktigt intressant :)
hihi

stavning tycker vi inte om! mina fingrar går snabbare än hjärnan många gånger, och stor bokstav hinns helt enkelt inte med ;)
hur gammal är ni andra?

Men vad är målet med nh?
att komma närmare sin häst osv.
men vad gör ni när ni nått det då?

Har bara lite svårt att göra saker utan mål/andledning :crazy:

Grundtanken bakom det som kom att kallas NH är ju fortfarande detsamma. Att kommunicera på ett sätt hästen förstår och vill lyda.
Att det sen är samma sak som sunt förnuft, eller att vissa människor hittar på en metod som säkert funkar jättebra för de som har känsla för det, men blir väldigt fel för de som bara lär sig metoden, kan ju inte jag hjälpa.. :angel:

fattar inte :S
känner mig korkad och liten :angel:

Målet med att jag leker med min häst är att vi ska ha kul! Det är jätteroligt:bump: Sen är det omväxlande ifrån ridningen och allt annat arbete och så blir man ett med hästen :love: Målet är väl egentligen bara att vi ska utvecklas och ha kul tillsammans. Men sen är det klart att när man ser frihetsdressyren i Globen t ex, så tänker man att sådär samspelta ska jag och min häst bli någon gång. Det är som en konst. Man leker och har kul, testar nya saker och utvecklas tillsammans. Det är ju ungefär som man är med en kompis (människa). Då har man kul tillsammans, man känner sig älskad och man vet att den andra tycker om en (ni fattar;)). Men det finns ju inget mål med att man är med kompisar, eller hur? Det är liksom bara kul och någonting man känner att man mår bra av, annars skulle man ju inte göra det!

Hmm... ska försöka komma på ett bättre sätt att beskriva det^^ Men när man leker med hästen och man ser att den har kul och att man får kontakt och blir ett, då blir iaf jag varm i hela kroppen! Tror att man kanske kan jämföra det med när ens barn kommer springande till en när man hämtar dem på dagis och skriker "Mamma, mamma! :love:". Eller?

Ganska bra liknelse iaf :angel:

lek är ju kul!

rukad elongera min och så började jag hoppa runt i en ring och han började bocka ^^ sen lugnade jag ner mig och då gjorde han det :) det är underbarty, absolut!

men när det gäller annat än lekar, typ backa, kom, flytta m.m?

Du är inte alls korkad.. =)

Det man vill med NH är helt enkelt att komunisera med hästen på ett sätt den förstår utan att bryta ner den eller dess vilja.
Det man gör med vanligt hederligt bondförnuft är att komunicera med hästen på ett sätt den förstår utan att bryta ner den.
NH är inte att svinga rep, men man kan svinga ett rep och ändå hålla på med NH.
Man kan rida dressyr och hålla på med NH.
NH är ett tänk, INTE en metod.
Det finns många NH metoder, men grundtanken bakom allihopa är att komunicera med hästen.
Skillnaden mellan en duktig NHare och en duktig hästhanterare är den att NHaren brukar ha en del teoretiska grundkunskaper om varför han beter sig på ett visst sätt för att få hästen att göra som han vill.
Den vanliga hästhanteraren går oftare på känslan och har lagt märke till hu hästen reagerar om han gör på ett visst sätt, men har aldrig tänkt på varför hästen gör så.
Båda två använder dock ''NH'', och ''NH'' kan lika gärna kallas ''kroppspråk'', ''komunikation och ledarskap'' eller ''god hästhantering''. (Men alla tycker väl att deas hästhantering är god, även om de inte ens kan leda hästen utan att bli översprugna).
NHaren försöker medvetet bli ledare över hästen, medans hästhanteraren kanske bara reagerar på det sätt som han vet får hästen att lyda, utan att tänka på ledarskap, occh därmed blir ledare iaf.

Sen finns de extremister eller vad man ska kalla dem.. de har tagit begreppet och gjort en affärside av det. I vissa händer blir det ett tortyrredskap, men det beror på att hjärnan bakom de händerna inte hittat känslan och insett grundiden. Iom att affärsiden/metoderna blir visade, behöver den som lär sig det inte ha känslan för att hitta rätt knappar och påverka. Men utan känsla blir det väldigt lätt för skarpt. Precis som ett bett blir för skarpt om du glömmer eftergiften eller tar hårda tag utan att ge hästen en chanc att svara.

Men JAG är eg inte speciellt kunnig på NH, eller NH metoder.. O_o jag försöker bara förmedla min bild av NH... vad det är bakom metoderna som spridits..

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 671
Senast: tott
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 107
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 957
Senast: fixi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama