Z
Zab
Sv: NH? För och nackdelar? Bra, dårligt?
Det är ju precis det jag menar:P
Det är ju precis det jag menar:P
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
zab: tror att jag måste börja skriva mina inlägg lite mer "rätt-tolknings-vänliga", klart man ska ha en säker häst!
har ni ingen SNÖ?!
såg trevligt ut om man inte tänker på marken
Jag förstår att du menar det:P Men det är ju det tillvänjningslekarna går ut på; hästen ska vara van vid sånt som verkar läskigt, och van vid att om ryttaren säger att det är ok, så kan han lita på det = säkerhet. Jag hade nog inte orkat hålla på så mycket med att vänja dem om jag inte tyckte att det är så obehagligt när de blir rädda..
Ledarskapet är ju också en säkerhetsfråga. Har man inget ledarskap kan tre saker hända;
1. Man tvingar hästen att lyda med hårda medel, bryter ner den tills den ger upp.
2. Hästen tar saken i egna hovar och man kan bara hoppas att den väljer rätt. (t.ex stannar kvar, inte skenar hemåt)
3. Hästen bestämmer sig för att sätta dig på plas och springer över dig/attackerar.
Jag är förrästen 14 år
Jag är 15
säg det inte till nån! ^^
Ja, det kan kanske kallas NH, men jag har gjort såhär sedan jag började med hästar och då fanns inte begreppet NH. Det är vanligt sunt förnuft och respekt för mina hästar. Dessutom ifrågasätter jag vissa metoder som en del NH tränare gör. För mig har NH inte enbart en positiv klang.
Grundtanken bakom det som kom att kallas NH är ju fortfarande detsamma. Att kommunicera på ett sätt hästen förstår och vill lyda.
Att det sen är samma sak som sunt förnuft, eller att vissa människor hittar på en metod som säkert funkar jättebra för de som har känsla för det, men blir väldigt fel för de som bara lär sig metoden, kan ju inte jag hjälpa..