NH? För och nackdelar? Bra, dårligt?

Sv: NH? För och nackdelar? Bra, dårligt?

Ja, det är ju dels för att man ska kunna flytta hästen i alla situationer. Och sen, om man kan flytta hästen vart man vill, vilken del av den som helst, så kan man också utveckla detta jättemycket, och hitta på nya lekar och roliga övningar. Waldorff (stavning?) här på buke är ett bra exempel på detta!

Om hästen vet att den ska backa när man höjer handen t ex, eller att den ska flytta framdelen när man pekar mot bogen, eller sänka huvudet när man sätter handen över nacken, så kan man göra detta i alla situationer. Man kan, om hästen är rädd, höja handen över nacken. Då förstår den att den ska sänka huvudet och då förstår den att matte är inte rädd, då behöver inte jag heller vara det. Sen kan man även lära hästen att härma ens egna rörelser på så vis, och då kan man i framtiden få hästen att hoppa, piaffera, snurra runt mm. (jag kan t ex byta varv när jag löslongerar Ella bara genom att snurra runt ett varv)

Kan ge ett par filmer som exempel på detta... Ska bara leta fram dem först ;)

Backa och flytta är ju delvis metoder. NH inspirerade metoder att få hästen att göra som du vill och acceptera att du bestämmer. Men du backar och flyttar väl hästen i all hantering? Att gå framåt är också att flytta.
Inom AR och dressyr flyttar man ju hästens kroppsdelar åt lika håll likaväl som inom NH metoder. Den bästa ledarskaps/NH övningen jag vet har jag faktiskt lärt mig från AR. ;)

Att komma eller följa med utan grimskaft är väl mest en lek. Men den är praktisk :P
Och det är ju himla kul när hästen lyssnar!

KL

Efter att ha läst tråden tror jag att det är så att de som ser sig själva som NH-människor är ute efter något mer. De tränar/leker med sina hästar. De gör det till en grej. Visst "vanlig" hästhantering där man bara plockar in och ut hästen från hagen och rider lite, där hanterar man ju också hästen och man använder sig av kroppspråk. Men man sätter sig inte in i det lika mycket. Man har inte som mål att kunna utföra olika saker (t ex att få hästen att ligga ned på kommando, att kunna följa än utan någonting i alla gångarter osv). Man kämpar inte för det utan är nöjd om hästen går att rykta, leda och åka runt på tävlingar med.

Jag tror att de som håller på med NH (eller vad man nu ska kalla det) är ute efter att få en riktigt stark kommunikation med sin häst. Ungefär som en dressyrryttare vill kunna utvecklas från att göra öppna och sluta till att göra piaff och passage så vill en NH-människa utvecklas från att ha jätteproblem med att lasta sin häst till att bara kunna säga till hästen att traska in i transporten, eller lägga sig ned eller nått annat sånt. Jättesvårt att förklara hur jag tänker, men hoppas nån fattar :p

Visst vill "vanliga" ryttare också ha en fin relation till sin häst, men det är inte på samma sätt.

Rätta mig om jag har fel. Bara en teori...

Jag förstår hur du menar i inlägget. Så som du skriver är jag. Håller på med Parelli och det är bara det, tex vårt mål är att jag ska övertala min häst att gå in i transporten utan att tveka. Men mkt sitter fortf. hos mig andra kan lasta henne mkt lättare men hon känner att jag tvekar. Ska väl tillägga att jag har skitdåliga upplevelser i samband med lastning. Även av andra hästar och det sitter i huvudet. Det är ett utav målen vi/jag har.

Inspirerande filmer:

"Mikey plays with Red Sun"
http://www.youtube.com/watch?v=Ow2yDdRK_Zc

"Hempfling - Dancing with horses II"
http://www.youtube.com/watch?v=KACA4212weI&feature=related

"Hempfling - Dancing with Horses"
http://www.youtube.com/watch?v=ppmnDUQDMis&feature=related

"Honza Blaha, at liberty part 2"
http://www.youtube.com/watch?v=ht2T7x5AXIE

Det är precis denna känsla jag upplever nä jag leker med min häst, fast på en mycket mindre avancerad nivå :p

Skulle kunne tro att Litentravare sett extremisterna inom nh? De som använder det som affärsidé?
Kan de va så tro?

Jag ser ingen anledning till att göra något med min häst utan mål/anledning heller, och oftast finns det även en anledning. Som Ella_99 vill bli mer samspelt med sin häst, Zab är mer inriktad på säkerhet likaså jag.

När jag tränar med presenning med min häst så är det inte för "atthan helt enkelt ska lära sig", jag vill helt enkelt att han ska koppla presenningen med beröm och det ger då mer säkerhet den gången vi kommer stöta på en presenning på en uteritt.

Eller som då jag tränar att hästen ska stå still och jag ska kunna traska därifrån. Jag kanske vill kunna hoppa upp på hästen utan att den går därifrån eller jag kanske glömde hjälmen inne i stallet, då kan jag ställa kvar hästen utanför dörren medans jag hämtar hjälmen (säkerhet, vet ej :angel:)

vet inte om jag medförde något vettigt att säga här.. Trevligt med en tråd där man akn diskutera utan bråk :banana: Respekt! :bow:

Nu ska 17-åriga Sparf sova, innan ögonen faller ihop helt....

Ja, det är så skönt att man kan diskutera saker med folk utan en massa elaka påhopp och taskiga ord! :bow:

NH är ett tänk, INTE en metod.

:bow: det förklarade mkt! :bow:
Då blir jag nog en vanlig hästhanterare med NH tänk!

Sparf: Jodu haha, några hästar vars livsgnista helt har slocknat och ignorerar allt vad en människa är har hänt att man får ta sig i tu med ;)
Bra iaktagning, kul med fler i tråden!

Lite komentarer om filmerna:

Mikey plays with Red Sun - Vars tittar gubben? Och hur många gånger har hästens svans piskat? Ne, han skulle inte å leka med min hst ;)

Hempfling - Dancing with horses II
Janosch har jag alltid tyckt varigt likt russet, men det här slår allt! Han har exakt samma sura min! :bump:

Hempfling - Dancing with Horses - Jag anser inte att hempfling är NH, hur han lät hästen stegra i den här vidion skulle aldrig en "NH-gubbe" låtit göra. Tyckte jätte bra om hästen med ett band runt halsen, den så lite kattlik ut :love:

Honza Blaha, at liberty part 2 - titta svansen! :eek:
Den här gubben värkade inte träna med alls samma lätthet i det hela som hempfling ..

Det var mina första tankar iaf .

Sen så önskar jag att min häst kunde följa varje dag, han kör på det bara några gånger i veckan ^^ humör ponny!

Jag tror inte att jag är den bästa ledaren.
Förut hade jag magkatarr och då fick min häst också det..
Det smittar ju inte, men han måste ha kännt det iaf :confused:
Sen så måste man ju ha gjort någonting rätt, för vi är nog bästa kompisar eller vad man säger!

Lite komentarer om filmerna:

Mikey plays with Red Sun - Vars tittar gubben? Och hur många gånger har hästens svans piskat? Ne, han skulle inte å leka med min hst ;)

Janosch har jag alltid tyckt varigt likt russet, men det här slår allt! Han har exakt samma sura min! :bump:

Hempfling - Dancing with Horses - Jag anser inte att hempfling är NH, hur han lät hästen stegra i den här vidion skulle aldrig en "NH-gubbe" låtit göra. Tyckte jätte bra om hästen med ett band runt halsen, den så lite kattlik ut :love:

Honza Blaha, at liberty part 2 - titta svansen! :eek:
Den här gubben värkade inte träna med alls samma lätthet i det hela som hempfling ..

Det var mina första tankar iaf .

Okej. En liten motivering till varför jag visade filmerna :)

"Mickey plays with Red Sun"- Man ser hur hästen hela tiden är med honom. Koncentrationen är riktad till 110% mot människan och detta gör att de kan utföra i princip vad som helst. Hästen läser hela tiden av människans kroppsspråk och är hela tiden beredd på att det ska hända nått. De dansar tillsammans! Ett sådant samspel och ett sånt starkt förtroende. Hästen är hela tiden lugn och harmonisk, och utstrålar ändå energi och lekfullhet.

Angående svansviftningarna så är det inga slag med svansen utan bara lugna viftningar i takt med stegen.

"Hempflings filmer"- Underbart att se hur han lockar fram hästens bästa sida. Hur han leker med Janosch är jättekul att se. Precis så leker jag med Ella med, fast i hagen då jag inte vågar ha henne lös, ifall nått skulle hända^^

"Honza Blaha"- De här rörelserna har han ju förstås lärt hästen. Hästen kan dem, men han följer också människans kroppsspråk in i minsta detalj. Hästen är fullt koncentrerad trots att det är massor av folk runt omkring. Den dansar, även fast jag kan hålla med om att det kanske ser lite mer ansträngt ut om man jämför med Hempflings film. Men å andra sidan, om man jämför Hempflings båda filmer på är ju Janosch sämre byggd än PRE-hingsten och har sämre rörelser, så därför kanske man får mer intryck av dans och harmoni när man tittar på filmen med PREn.

Men jag tycker alla filmerna visar ett otroligt starkt förhållande mellan häst och människa. Hästarna har sin koncentration riktat mot sin ledare till 100% och härmar människans rörelser. Iaf jag blir inspirerad av dessa filmer.

Tror ni att hästar med en del "vildhäst-flock-vana" är bättre på att uppmärksamma och läsa av ledaren?

Närv är nog lika konsentrerad som en del hästar på filmerna och han växte upp på lojsta hed. Men det kanske bara är en del av hans personlighet, jag vet inte.
Fast det blir som ett stort kontrollerat kaos när vi leker, men lite för mkt närgånghet (jag jobbar på att inte bjuda in lika mkt!).

Men står fast vid att den första fimens helhetsintryck var på gränsen till lite besvärad(?)

ps
tack kära bukefalister! Den här tråden har gett jätte mycket! :bump: :bow:

Ja, det kan de nog vara. Hästar som aldrig gått i flock har visserligen fortfarande språket i sig, men det är inte lika vältrimmat eller vad man ska säga.

:bow: det förklarade mkt! :bow:
Då blir jag nog en vanlig hästhanterare med NH tänk!

Fast jag tycker att "sur" min är fel uttryck...
Janosch hotar ju inte Hempfling, försöker inte driva, vilket jag tycker är "surt" beteende.
Sådär ser ju mina hästar ut varje dag när de leker med varann, de rusar, tvärvänder och grejar precis som Janosch, med öronen bakåt till stor del.
Hästar kan ha öronen bakåt av andra skäl än att de är sura. Det är en av de många viktiga saker jag lärt mig av NH...

Fast jag tycker att "sur" min är fel uttryck...
Janosch hotar ju inte Hempfling, försöker inte driva, vilket jag tycker är "surt" beteende.
Sådär ser ju mina hästar ut varje dag när de leker med varann, de rusar, tvärvänder och grejar precis som Janosch, med öronen bakåt till stor del.
Hästar kan ha öronen bakåt av andra skäl än att de är sura. Det är en av de många viktiga saker jag lärt mig av NH...

Nej, såklart han inte är sur!

Men för det ser han ju inte glad ut, bara ett enkelt uttryck att säga att båda två såg ut på samma sätt ;)

ok, då e jag med :idea: många tolkar såna miner för att hästen är sur nämligen, visste inte om du var "sån" ;)

Ja, jag har funderat på det. Alltså jag vet att min häst inte är sur, hon älskar att leka med mig och hon följer mig och jag kan stanna henne när jag vill (alltså, hon jagar inte mig). Men hon har öronen bakåt. När man ser hästar i stora flockar som springer har de ofta också öronen bakåtstrukna, men de är ju inte arga. Några som har några teorier/kan förklara detta för mig? Så fort jag stannar åker öronen fram igen. Men om jag backar åker de bak igen (på hästen allstå ;)). Någon som vet?

jag tycker att det inte spelar någon större roll med öronen så länge de inte är riktigt bakåtslickade. Dock tycker jag att man ska se upp om de är bakåt sammtidigt som näsborrarna har "borrat" upp sig eller om de är allmännt stor och flåsar.

Sen kan man ju inte döma hur en häst mår/känner sig pga dess öron och näsborrar ^^

Jag uttryckte mig helt enkelt dårligt :idea:

de kanske inte behöver lyssna så mkt då?
jag hoppas det är därför för min häst gör likadant och jag vill inte att han ska vara "sur" :angel:

Hehe, ja. Men det är rätt konstigt iaf. Hon gör det bara när vi leker tafatt och hon följer mig. Om jag t ex löslongerar henne och hon går runt mig i en ring har hon bara det inre örat vinklat emot mig. Alltså bara när hon följer mig i ett högre tempo än skritt. Kan det vara för att jag är i zon 1 (framför henne) där jag har mest inflytande på henne och hon minst (eller är det så?). Haha, känner mig dålig på det här.

Kan ta ett par bildexempel.

Bredvid henne= öronen framåt.

Svänger= örat vinklat mot mig. Samma sak när jag löslongerar (låter henne gå runt mig i en ring)

Leker tafatt. Här befinner hon sig ganska nära mig= öronen bakåt.

Även här.

Men här är jag ganska långt ifrån henne= öronen vinklade bakåt, men inte bakåtstrukna.

Samma här.

Skulle bara va kul att höra vad ni har för teorier om detta? Kanske nån kan hjälpa mig att förstå^^ Egentligen spelar det inte så stor roll. Hon väljer ju att följa mig och tycker att det är kul, men vore ändå intressant att höra...

Senast ändrad av en moderator:

jo pricis, samma här :)

Zonerna tycker jag är lite skumma...
Hempfling har 3 zoner och fokuserar på vars man haar mäst inflytande hos hästen.
I en nh bok såg jag 5 zoner som fokuserade på vaars man kan flytta hästen...

Leder alltid hästen i zon 2 och ibland bakom hästen (vi har speciell humor, jag om min häst :p)

Måste bara få fråga:
Tycker ni att Helpfling är NH?

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 669
Senast: tott
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 107
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 956
Senast: fixi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama