Sv: NH? För och nackdelar? Bra, dårligt?
Om inte jag backar hästen när det behövs är det ju hästen som backar mig. Och då får jag problem.
Tror inte hästen ser någon direkt skillnad på det.. för den är det väl inte mindre begripligt att backa för att vi säger det eller att backa för att vi säger det för att vi ska kunna hoppa upp.. det är nog mer HUR man backar den.
Man ska inte backa hästen i tid och otid, men t.ex. om jag ber den att stå still, och den går fram så är ju lättaste sättet att få tillbaka den på rätt plats att backa den. Tar den ett steg åt sidan flyttar jag ju tillbaka den genom ett steg åt andra sidan.
Korrigerar jag inte det, hur kan den då lära sig att den ska stå still? Stannar jag den bara så kommer den ju närmre och närme det den vill komma till, och lär sig att stilla=små steg framåt.
Det måste även vara tydligt vem som ska flytta sig för vem; hästen ska flytta sig för mig. Har vi inte ett ut det så blir det bråk; hästen vill flytta på mig men jag måste ju flytta på hästen, det är trots allt jag som vet vad som är farligt i den här miljön, och jag måste kunna hantera hästen för att ge mat etc. Vi klarar oss inte om hästen bestämmer hel enkelt.
Hästen ska underkasta sig människan, och det mår den bra av om det är en rättvis och bra människa som hästen känner att den kan lita på. Inte mer förnedring att backa från en tvåbening än från en fyrbening.
Människor vill ju också veta var de står i förhållande till andra. Jag har inget emot att lyda min chef på jobbet; han vet hur allt bör organiseras. Hos kompisar är det ibland jag sm ''tar kontrollen'' ibland de, det beror ju på situationen. Hemma hos mig och när vi gör saker som jag är bra på är det ju naturligt att jag visar och bestämmer, hos dem och när vi gör saker de är bra på låter jag ju de visa mig och lär mig av dem. Det betyder inte att vi inte pratar med varandra och kommer fram till gemensamma beslut :P
Samma sak funkar med hästar; du kan ha noll koll från marken, men bra koll i ridningen. I boxen är han otrevlig men på gården är han snäll. Fast med hästar är det viktigt att man har kontroll hela tiden, just för att de är starkare än vi och omöjligt kan förstå farorna och lagarna i vårt onaturliga samhälle. Samtidigt måste hästen ha rätt att ifrågasätta hur, vad, varför och få ett bra svar. Annars knäcker man dem ju istället för att bygga upp fortroende och tillit.
Lösa tankar här med..x)