NH? För och nackdelar? Bra, dårligt?

Sv: NH? För och nackdelar? Bra, dårligt?

Men är det så folk använder det? ;)

Nä, det är ju inte jämt så;) Jag tror många kanske använder "NH" fast det är egentligen inte riktigt NH. Men på vissa fungerar det skitbra ändå och på andra inte.

Men det är iallafall min grundtanke i det hela:p Annars kan man kanske översätta NH till vanligt sunt hästförnuft :smirk: Är ju på sätt och vis samma "känsla" bakom .

:)

Man kan t.ex. binda fast den i en stolpe, piska den och slänga saker på den tills den lär sig att det inte är lönt att bli rädd, tvinga den, välta omkull den och sätta sig på den m.m. :P Det finns tyvärr folk som använder de metoderna med.
Det allra mesta är nog en mix av ''NH'' och de metoderna; inridning t.ex; många vänjer hästen normalt vid sadel, sen får den bocka av sig tills den inser att sadeln inte flyger av, utan att vänta tills hästen accepterat den helt innan man ber den flytta sig. Bara ett exempel.

Lekarna och de specifika övningarna är bara olika människors sätt att använda NH i praktiken, det är långt ifrån det enda NH som finns. Det är väl snarare som att sälja actionfigurer; man tar en ide (filmen/serien) omvandlar den och tjänar pengar på den (gör en figur och säljer). Vissa actionfigurer är roliga uppskattade leksaker av barn, och vissa är supertrista, men det ändrar ju ingenting om hur bra filmen/serien är.
NH skulle lika gärna kunna kallas hästvett, man är kanske lite mer medveten om varför man beter sig på ett visst sätt (man vet mer om hästens instinkter på ett medvetet plan och kan förklara det) men i grunden är det ju samma; att göra sig lättförstådd opch få hästens uppmärksamhet.

Så ser jag det.

''Vanlig'' hästhantering är allt från ren NH till en mix mellan att göra sig förstådd och att tvinga hästen till underkastelse.
Anser jag :P

men det är en sak som jag inte fattar...

När jag säger hur jag hanterar min häst så sa någon att det är NH.

Om det är NH, vad är då vanlig hästhantering? (för er)
Jag är så inne i NH-tänkande så för mej är vanlig hästhantering NH :o
Förut innan jag höll på med NH så tror jag jag var "hårdare" som ryttare/"hästhanterare", jag bad hästen mindre, sa till den istället, att göra en viss grej. :o
Men detta med att be en häst att göra en uppgift, finns ju även utanför NH´s väggar ;)

vet ej om jag svarade på din fråga riktigt ...

bra liknelse! :D

Från början var det väl bönderna som kom på hästmannaskapen, det behövdes i skogen.

Men att backa för att en tvåbening säger så borde ju vara stor underkastelse, om inte förnedring?
Men om hästen gått för långt och man inte når stocen som ligger där och man måste backa, då är det ju e anledning, ett arbete. Det måste ju kännas så mkt bättre för de?

Ytterst lösa tankar,
ska gå ut en sväng med hunden nu. See U Soon :bump:

Själv skiljer jag på Horsemanship, dvs all hantering av häst, och Natural Horsemanship, kommunikation på hästens villkor.

Om inte jag backar hästen när det behövs är det ju hästen som backar mig. Och då får jag problem.
Tror inte hästen ser någon direkt skillnad på det.. för den är det väl inte mindre begripligt att backa för att vi säger det eller att backa för att vi säger det för att vi ska kunna hoppa upp.. det är nog mer HUR man backar den.
Man ska inte backa hästen i tid och otid, men t.ex. om jag ber den att stå still, och den går fram så är ju lättaste sättet att få tillbaka den på rätt plats att backa den. Tar den ett steg åt sidan flyttar jag ju tillbaka den genom ett steg åt andra sidan.
Korrigerar jag inte det, hur kan den då lära sig att den ska stå still? Stannar jag den bara så kommer den ju närmre och närme det den vill komma till, och lär sig att stilla=små steg framåt.
Det måste även vara tydligt vem som ska flytta sig för vem; hästen ska flytta sig för mig. Har vi inte ett ut det så blir det bråk; hästen vill flytta på mig men jag måste ju flytta på hästen, det är trots allt jag som vet vad som är farligt i den här miljön, och jag måste kunna hantera hästen för att ge mat etc. Vi klarar oss inte om hästen bestämmer hel enkelt.
Hästen ska underkasta sig människan, och det mår den bra av om det är en rättvis och bra människa som hästen känner att den kan lita på. Inte mer förnedring att backa från en tvåbening än från en fyrbening.

Människor vill ju också veta var de står i förhållande till andra. Jag har inget emot att lyda min chef på jobbet; han vet hur allt bör organiseras. Hos kompisar är det ibland jag sm ''tar kontrollen'' ibland de, det beror ju på situationen. Hemma hos mig och när vi gör saker som jag är bra på är det ju naturligt att jag visar och bestämmer, hos dem och när vi gör saker de är bra på låter jag ju de visa mig och lär mig av dem. Det betyder inte att vi inte pratar med varandra och kommer fram till gemensamma beslut :P
Samma sak funkar med hästar; du kan ha noll koll från marken, men bra koll i ridningen. I boxen är han otrevlig men på gården är han snäll. Fast med hästar är det viktigt att man har kontroll hela tiden, just för att de är starkare än vi och omöjligt kan förstå farorna och lagarna i vårt onaturliga samhälle. Samtidigt måste hästen ha rätt att ifrågasätta hur, vad, varför och få ett bra svar. Annars knäcker man dem ju istället för att bygga upp fortroende och tillit.

Lösa tankar här med..x)

Lösa tankar kanske, men du är knappst ensam om att ha dem.
Det är ju naturligt för hästen att följa någon som den anser vara en stark ledare, och de mår bra av det också. Då är det ju rätt klokt av oss att använda sig av den instinkten genom att kommunicera med hästen på deras språk.

Jag försöker alltid förstå mina hästar och har lyckats bra hittills. Jag håller dock inte på med NH. Har man hållt på med hästar ett tag blir det naturligt att ha ett visst förhållningssätt (kroppshållning, röst osv.). Tror att det helt enkelt handlar om erfarenhet och känsla, och det är något man inte lär ut på en helgkurs som många tycks tro när det gäller NH.

Men varför är det inte NH, det du gördå? :P Vad gör det till ''icke NH''?

det är något man inte lär ut på en helgkurs som många tycks tro när det gäller NH.

Självklart!
Det handlar ju, enligt min åsikt, om att komma till insikt och förståelse, och få en känsla för vad man gör. Som sagt inget man lär sig över en helg, eller ens några veckor. Visst kan man lära sig en hel del, absolut, men som i allt annat blir man ju aldrig fullärd.

Jag försöker alltid förstå mina hästar och har lyckats bra hittills. Jag håller dock inte på med NH. Har man hållt på med hästar ett tag blir det naturligt att ha ett visst förhållningssätt (kroppshållning, röst osv.). Tror att det helt enkelt handlar om erfarenhet och känsla, och det är något man inte lär ut på en helgkurs som många tycks tro när det gäller NH.

Exakt samma här!

Zab:
Men när du flyttar tillbaka hästen till dess ursprungliga posission i "träna-att-stå-still" grejjen så finns det ju en tanke bakom det. Jag försökte få in det i min förra lilla ponnys hjärna att man ska stå still, men det gick när jag gjorde så :)
Men sen tappade hon det och vi fick göra om det ett halvår senare, fast å hoppade jag till varje gång hon rörde sig. Då såg hon fundersam ut och stod stilla, mkt effektivt ! ;)

Men ja har uppfattat att hästen har tagit hand om mig flera gånger, inte tvärtom. Sen tror jag mkt på vad min lärare en gång sa:
"Min häst är din lärare och jag är din guide"

Och jag tror värlkigen att häster är kloka, och att vi är lite förvirrade. så när det gäller att hästar ska underkasta oss, ?????

ne, de tror jag inte är så sj-klart.

Även om jag är ledare, så måste jag ju låta min häst styra och stämma lite, för mig är det viktigt att de får ha kvar den fria viljan.
(det här vart lite överdrivet. nu ska jag glasera pepparkakor! :d )

KL

Efter att ha läst tråden tror jag att det är så att de som ser sig själva som NH-människor är ute efter något mer. De tränar/leker med sina hästar. De gör det till en grej. Visst "vanlig" hästhantering där man bara plockar in och ut hästen från hagen och rider lite, där hanterar man ju också hästen och man använder sig av kroppspråk. Men man sätter sig inte in i det lika mycket. Man har inte som mål att kunna utföra olika saker (t ex att få hästen att ligga ned på kommando, att kunna följa än utan någonting i alla gångarter osv). Man kämpar inte för det utan är nöjd om hästen går att rykta, leda och åka runt på tävlingar med.

Jag tror att de som håller på med NH (eller vad man nu ska kalla det) är ute efter att få en riktigt stark kommunikation med sin häst. Ungefär som en dressyrryttare vill kunna utvecklas från att göra öppna och sluta till att göra piaff och passage så vill en NH-människa utvecklas från att ha jätteproblem med att lasta sin häst till att bara kunna säga till hästen att traska in i transporten, eller lägga sig ned eller nått annat sånt. Jättesvårt att förklara hur jag tänker, men hoppas nån fattar :p

Visst vill "vanliga" ryttare också ha en fin relation till sin häst, men det är inte på samma sätt.

Rätta mig om jag har fel. Bara en teori...

Hästen ska alltid ha rätt att protestera ch ifrågasätta, som jag sa tidigare:P Och det är ju just för att ibland har de faktiskt rätt. MEN det ska ju ändå vara jag som har det sista ordet. Oavsett hur kloka och snälla de är kan de omöjligt veta om alla faror i vår värld. T.ex går det inte att ha en häst som hoppar bort från en plastpåse - och rätt ut framför en bil som kommer. De kan inte heller veta att man inte får springa runt och äta på grannens havreåker.. där måste den ju lyssna på när jag säger ''nej'' även om den inte förstår att det är för att jag får problem om vi springer där. Jag vill kunna lita på min häst, rida i skogen på lös tygel och inte behöva tänka på minsta steg den tar, och jag tror att hästarna uppskattar den tilliten en hel del. Jag tycker inte att den ska behöve be om tillåtelse att andas, om du förstår hur jag menar.. utan så länge den inte gör något jag inte vill att den ska göra, får den göra som den vill. Om den går höger eller vänster runt trädet som står mitt i vägen spelar ju inte mig nån roll, så länge jag inte redan sagt ''vänster'' till den. Luddigt..men tja..
Men blir den osäker eller något händer vill jag att den ska fråga mig vad som behöver göras innan den flyr eller börjar bocka..

Men i vilka situationer låter du hästen bestämma?

Hästen är ens lärare.. javisst. Men det den lär ut är hur jag ska göra mig förstådd, den visar när jag gör rätt och fel. Men den kan inte bestämma så som vårt samhälle fungerar idag. Hade jag bott i en vildhästflock på stäppen hade jag nog kunnat underkasta mig en klok hästledare:P

Underkastelse är ett skumt ord.. Den är min vän, inte min slav. Lite kärleksgnabb får man ta, men det är för farligt att ha en häst som inte lyssnar när det gäller.
Så länge man visar uppskattning och hästen känner att den gör rätt, är omtyckt och inte behöver oroa sig så är jag övetygad om att den mer än gärna lyder.

Jag har inte heller gått nån kurs i NH, utan det jag lärt mig har jag lärt mig av att läsa av min häst och testa mig fram. Men jag har ett mål. Att vi ska bli så samspelta som möjligt. Ungefär som man har i dressyr eller hoppning så har jag också mål i våra lekar. Allt ska bli mer och mer avancerat och hela tiden bygga på att vi har kul tillsammans. Jag älskar känslan av att leka med min häst. Och hon blir tryggare av det. Vi lär känna varandra och vet vart vi har varann. Vi blir som ett team som utforskar nya världar och kan tillslut göra vad som helst. Där bara fantasin sätter gränser! Det är mitt mål, och mitt måtto (stavning?) är att vi alltid ska ha kul :bump: Sen har jag ju även mål i dressyr och små mål i hoppningen också.

Kan nog stämma, till viss del. Men jag hävdar ändå att vanlig hästhantering oftast är NH, oavsett vad folk kallar det.. så länge man använder kroppspråket..
Men visst, låter logiskt.. skillnaden mellan oss vanliga dödliga och NHare..:P
Fast vad är då jag? Anser mig inte vara en NHare men vill ha en fin relation och en häst som litar blint på mig (utan att vara nerbruten, utan som är positiv) och använder NH tänk..? O_o

Jo, men jag vill också att min häst ska utvecklas och vara positiv. Tycker Klaus Ferdinand Hempfling beskriver det otroligt bra. Ungefär som han jobbar med sina hästar (som jag tolkar det), så leker jag med Ella. Jag vill alltid ha kul och jag vill att min häst också ska ha det! Om bara jag har kul finns det ingen mening i det, enligt mig. Visst, jag ska alltid ha högst rang och kunna säga vad jag vill, men hästen ska också kunna påverka. Det är ju trots allt två varelser som ska bli en. Gränserna mellan vem som leder och vem som följer ska suddas ut. Men detta funkar aldrig om hästen inte vill vara med en, inte tycker att det är kul eller känner sig trygg. Och detsamma med oss.

Eller?

zab: tror att jag måste börja skriva mina inlägg lite mer "rätt-tolknings-vänliga", klart man ska ha en säker häst!

Ella: Hempfling är såååå bra ! enligt mig

Vad heter han som är så stor innom NH? Inte parelli, utan en annan? Han var ju till sverige för ett tag sedan..?
han sa iaf en intressant sak:
"den bästa hästen att jobba med är en valack"

Hemfling fick frågan om vilken som var bäst och han sa:
"hingst såklart, de är de mest naturliga"

Vad kan bli mer onaturligt än en valack?
Den har ju ingen naturlig läggning överhuvud taget!

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 671
Senast: tott
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 107
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 957
Senast: fixi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?