NH? För och nackdelar? Bra, dårligt?

Sv: NH? För och nackdelar? Bra, dårligt?

Nej nej nej! :rofl: Jag menade att det blåste ända ner till stigbygeln! :D Alltså stigbygeln i örat;) Bakom trumhinnan eller vart den nu sitter:p För hästar har väl också en stigbygel i örat? Förutom på sadeln, hehe.

Fattade du nu då? ;)

:rofl::rofl:
Jasså DEN stigbygeln!!
Alldeles för avancerat för mig såhär strax innan jul :angel:

Haha, jo, jag märkte det;) God jul påre :D

AHA! Ja, det såg jag ju att de gör på travet :idea::rofl:

oj gör de? :o

nu blev det liteskamligt att vara travarmänniska:angel:

det stämmer nog bra det där med öronen! Min pålle har öronen bakåt när han springer med mig annars brukar de fara fram otillbaka hela tiden :)

Man kan t.ex. binda fast den i en stolpe, piska den och slänga saker på den tills den lär sig att det inte är lönt att bli rädd, tvinga den, välta omkull den och sätta sig på den m.m. :P Det finns tyvärr folk som använder de metoderna med.

Men det är väl inte 'vanlig' hästhållning?? :confused:

Normal Horsemanship behöver inte nödvändigtvis vara ren misshandel, eller menar du att alla tävlingsryttare misshandlar sina hästar för att dom rider med skarpa bett och pisk i handen??

Självklart att det finns folk som hanterar sina hästar så där, alla gör på olika sätt!

Natural Horsemanship är inte heller alltid frid och fröjd, speciellt inte när små 'barn' försöker testa på det genom att ha läst en eller två böcker. Då blir det oftast fel och hästen arbetas allt annat än rätt. Man kan inte kalla sig "Nh:are" genom att försöka 'leka' fram en "vänskap" med hästen, Natural Horsemanship är ett sätt att umgås med hästen, ett sätt att leva, men då bör man hantera ALLA hästar så och jämt rida hästen så., och alla tror att detta skall funka helt utan utrustning jämt men det är INTE bra för hästen att jämt 'skumpa' runt barbacka för man tror att det är det ända rätta när man håller på med Natural Horsemanship. :crazy:

Natural Horsemanship är inte alltid det 'rätta'

Malin

Om ni kollar i detta albumet så ligger det ett par bilder från när vi lekte idag. Även mamma kunde leka med Ella. Jättekul hade vi!

http://www.pixbox.se/alb639636

Så om din mamma kan göra samma sak med Ella som du kan, fast du har tränat fram det och hon inte har gjort det, då har hon ju bara lärt sig sin plats, att människan är högra i rang, inte bara Du? :smirk:

Så alltså, att kalla sig NH:are är egentligen rätt så befängt, eftersom detta har blivit som en slags träning för er och hon förstår att det är rätt att göra så här, har inget med att just ni har en god "vänskap",som många kallar det, utan bara det att hon har lärt sig att tolka människans signaler som du har tränat henne att förstå.

Ursäkta att det blev lite luddigt, och du vet att jag verkligen gillar dig Agnes, och ditt arbete med Ella och ni komer säkert jätte bra överrens. Men om även din mamma kan hantera Ella likadant, då handlar der ju inte längre om 'vänskapsband' utan snarare att hästen är lydig?? :smirk:

Någon som förstod hur jag menade utan att göra några påhopp??

Jag säger inte att det är rätt att bli en anhängare av NH, men man är ju inte frälst bara för att man 'tränar' efter do metoderna som NH innehåller.??

Jag har själv arbetat lite delvis med NH:inslag, men jag är inte en NH:are för det.
Jag gör det för att hästen skall förstå vem som är ledaren och att hästen skall kunna göra vissa saker inom hanteringen.
Som att stå still vid hantering, kunna vara lös, komma till mig när jag behagar det och lyssna gott vid ridning. Detta hötr bara till vanligt hyfs tycker jag..

Malin

All hästträning går ju ut på att kontrollera hästen.
NH, eller ''hästvett'', vill kontrollera hästen med så lättfattliga och icke-våldsamma sätt som möjligt. Det går bara genom att få hästen att vilja göra som du säger.
''Det andra sättet'' går ut på att knäcka hästen så att den ger upp.

Hästhantering/träning är inte bara svart och vitt :mad:

Jo, visst hon har blivit känsligare för signalerna och förstår dem även. Men jag kan inte säga att jag lärt in dem, eftersom jag använt precis samma signalsystem när jag började, första gången som nu. Bara det att jag fått Ellas koncentration nu så att hon lyssnar och lyder mina signaler. Har jag inte hästens koncentration kan jag aldrig få den att lyda signaler som att komma till mig, byta varv osv på ett fint sätt.

Det är snarar det jag fått. Det jag byggt upp.

Sedan har jag ju fått ett visst vänskapsband med henne, men hon kan ändå signalerna och förstår mamma. När mamma använder samma signaler som mig blir ju reaktionen att hon följer dem eftersom hon helt plötsligt förstår mamma också. Och hon ger då också sin koncentration till mamma.

Så visst, vem som helst som är relativt insatt i vad man håller på med skulle kunna göra precis det jag gör med Ella. Men om det blir problem eller missförstånd, så måste de också kunna lösa dem. Ella måste fortfarande ha en lugn trygg hand som visar henne ur situationen, annars kommer hennes nerver ta över.

Och sen kan jag ju säga det att när hon förstår mig och jag förstår och lyssnar till henne knyts det också ett vänskapsband. Det är snarare jag som lärt mig hur jag ska ge signaler. Alltså om jag t ex vinklat bakåt ena axeln och höften och hon vänt mot mig så har jag lagt det på minnet. Hennes svar för mina frågor har jag lärt mig, och det har också gjort henne mer uppmärksam på mig.

Men jag kan inte säga att jag lärt in dem, eftersom jag använt precis samma signalsystem när jag började, första gången som nu.

Du har lärt henne att förstå signalerna, hon kan inte har förstått allihop precis när du startade, för då hade inte eran kommunikation påbättras, eller hur??

Hästar har blivit ett inlärningsdjur och man lär hästen alla saker man gör med dom, vare sig det gäller kroppsspråk, hjälper eller utrustning.

Malin

Skulle kunne tro att Litentravare sett extremisterna inom nh? De som använder det som affärsidé?
Kan de va så tro?

Hempfling, Parelli, Desmond, alla dom där har just NH som en affärsidé, att lära ut sina kunskaper är deras levebröd, men dom är väl inte sämre för det?? :confused: :smirk:

Jo då, hon förstod alltihop första gången. Men i takt med att JAG övat mig har JAG lärt mig använda signalerna i rätt tidpunkt och lärt mig se henne, och därmed lärt mig skapa en kommunikation mellan oss.

Men de grundläggande signalerna som att komma närmare/längre bort, öka/minska tempo och till och med stanna kunde hon första gången. Hon svarade alltså på mina frågor jag ställde till henne genom att testa att göra si eller så, och jag lärde mig alltså av hennes svar.

Jo då, hon förstod alltihop första gången. Men i takt med att JAG övat mig har JAG lärt mig använda signalerna i rätt tidpunkt och lärt mig se henne, och därmed lärt mig skapa en kommunikation mellan oss.

Men de grundläggande signalerna som att komma närmare/längre bort, öka/minska tempo och till och med stanna kunde hon första gången. Hon svarade alltså på mina frågor jag ställde till henne genom att testa att göra si eller så, och jag lärde mig alltså av hennes svar.

Men hon har någon gång lärt sig signalerna, vare sig du har lärt henne dom eller någon annan.

En häst förstår inte m'änniskans alla signaler till punkt och pricka, den hästen som kan det är övernaturlig och borde studeras av vetenskapsmän.

Malin

Inte till punkt och pricka, men den förstår om du t ex tar ett steg så du hamnar i position bakom hästen så blir reaktionen att den tänker framåt, fortare. Ställer du dig i position framför hästen blir reaktionen att den tänker bakåt, åt andra hållet (vänder, saktar av).

Tar du ett kliv tillbaka kommer hästen mot dig. Jag kan i princip skriva hur långt som helst på detta, men du förstår säkert principen ;)

Detta är såklart förutsatt att hästen är uppmärksam på dig, och känslig. Annars kommer den inte att reagera så snabbt eller ens alls på dina signaler, så du måste ha den utstrålningen så att hästen verkligen blir uppmärksam på dig. Du måste kunna få dess uppmärksamhet ännu bättre genom att korrigera den. Flytta den, ta kontroll över den men på ett fint sätt.

Och det första jag gjorde, första gången jag över huvudtaget såg min häst ordentligt var när jag longerade henne och vände min kropp och hon vände med mig och minskade volten kraftigt. Det hade jag inte lärt henne, utan jag testade och hon förljde min signal perfekt.

Och ägarna innan hade inte lärt henne detta. Det kan jag lova. Det är ju naturligt, logiskt för hästen.

Så om din mamma kan göra samma sak med Ella som du kan, fast du har tränat fram det och hon inte har gjort det, då har hon ju bara lärt sig sin plats, att människan är högra i rang, inte bara Du?
Förhållandet Agnes-Ella är så mycket mer än bara en rangfråga. Att mamma också deltar i det förhållandet är väl inte konstigt?

Så alltså, att kalla sig NH:are är egentligen rätt så befängt, eftersom detta har blivit som en slags träning för er och hon förstår att det är rätt att göra så här, har inget med att just ni har en god "vänskap",som många kallar det, utan bara det att hon har lärt sig att tolka människans signaler som du har tränat henne att förstå.
Det dom har ÄR Natural Horsemanship, inget befängt i det. En sak du missar, vilket är vanligt, är att människan i lika stor utsträckning ser och lär sig hästens språk. Allt detta tillsammans kallas kommunikation, när man använder det. :idea:

Ursäkta att det blev lite luddigt, och du vet att jag verkligen gillar dig Agnes, och ditt arbete med Ella och ni komer säkert jätte bra överrens. Men om även din mamma kan hantera Ella likadant, då handlar der ju inte längre om 'vänskapsband' utan snarare att hästen är lydig??
Varför det? Varför skulle inte mamma och häst också ha vänskapsband och ömsesidig förståelse? Även om det inte ligger på riktigt samma nivå. Jag tror nämligen inte att dom gör riktigt likadant eller lika mycket.

Någon som förstod hur jag menade utan att göra några påhopp??
Japp, och eftersom jag tycker du är fel ute, bidrar jag med mina åsikter. I all vänlighet.

Jag säger inte att det är rätt att bli en anhängare av NH, men man är ju inte frälst bara för att man 'tränar' efter do metoderna som NH innehåller.??
Detta förstår jag inte alls!!

Jag har själv arbetat lite delvis med NH:inslag, men jag är inte en NH:are för det.
Vad är då NH:are enligt dig?

Jag gör det för att hästen skall förstå vem som är ledaren och att hästen skall kunna göra vissa saker inom hanteringen.
Som att stå still vid hantering, kunna vara lös, komma till mig när jag behagar det och lyssna gott vid ridning. Detta hötr bara till vanligt hyfs tycker jag..
Det tycker jag med! Men läs i olika trådar här, så ser du att många inte ens kommer dit!

Ur ett annat inlägg:
Natural Horsemanship är inte heller alltid frid och fröjd, speciellt inte när små 'barn' försöker testa på det genom att ha läst en eller två böcker. Då blir det oftast fel och hästen arbetas allt annat än rätt.
Menar du att du betraktar det som Natural Horsemanship då?? Jag ser det som lek, jämförbart med när barnen gör sandkakor och matar dockor med. Ett steg i utvecklingen!

Man kan inte kalla sig "Nh:are" genom att försöka 'leka' fram en "vänskap" med hästen, Natural Horsemanship är ett sätt att umgås med hästen, ett sätt att leva, men då bör man hantera ALLA hästar så och jämt rida hästen så., och alla tror att detta skall funka helt utan utrustning jämt men det är INTE bra för hästen att jämt 'skumpa' runt barbacka för man tror att det är det ända rätta när man håller på med Natural Horsemanship.
Det här blev för rörigt för mig, men att Natural Horsemanship är ett sätt att leva har du alldeles rätt i. Helt utan utrustning har jag aldrig hört någon förespråka, däremot inte mer än vad som verkligen behövs. Sadel är en sådan sak, den är ju en adapter för att passa ihop hästrygg med människorumpa (förenklat), vilket inte hindrar att det är positivt med vissa stunder utan.

Natural Horsemanship är inte alltid det 'rätta'
Varför inte? När är Natural Horsemanship fel?

LIA

Jag har aldrig sagt att det är vanlig hästhantering. Det är så trevligt när folk inte citerar hela inlägget. Man tar saker helt ur sitt sammanhang och gör en snedvriden bild av det. :smirk:
Om du läst (men det har du väl läst och struntat i) hade du sett att jag pratade om två ytterligheter, varav att piska hästen till underkastelse är den ena, och att arbeta helt utan våld genom att enbart be hästen lyda är den andra.
Jag tror att den mesta hästhanteringen är en mix mellan 100% kommunikation utan våld eller skarpa hjälpmedel och 100% att ''knäcka'' hästen. Vissa människor använder mer av den ena än den andra och det är väl det som skapar variation och uppfattningar av rätt och fel. På så sätt anväder en människa kanske 30% våld och en annan 25%, bara för att förenkla.
All hantering GÅR ut på att kontrollera hästen, det står jag fast vid. Det är bara sättet att få kontroll som skiljer.

xD är inte det typ samma tidning? Eller var det kvällsposten?

Jo, visst hon har blivit känsligare för signalerna och förstår dem även. Men jag kan inte säga att jag lärt in dem, eftersom jag använt precis samma signalsystem när jag började, första gången som nu. Bara det att jag fått Ellas koncentration nu så att hon lyssnar och lyder mina signaler. Har jag inte hästens koncentration kan jag aldrig få den att lyda signaler som att komma till mig, byta varv osv på ett fint sätt.

Det är snarar det jag fått. Det jag byggt upp.

Sedan har jag ju fått ett visst vänskapsband med henne, men hon kan ändå signalerna och förstår mamma. När mamma använder samma signaler som mig blir ju reaktionen att hon följer dem eftersom hon helt plötsligt förstår mamma också. Och hon ger då också sin koncentration till mamma.

Så visst, vem som helst som är relativt insatt i vad man håller på med skulle kunna göra precis det jag gör med Ella. Men om det blir problem eller missförstånd, så måste de också kunna lösa dem. Ella måste fortfarande ha en lugn trygg hand som visar henne ur situationen, annars kommer hennes nerver ta över.

Och sen kan jag ju säga det att när hon förstår mig och jag förstår och lyssnar till henne knyts det också ett vänskapsband. Det är snarare jag som lärt mig hur jag ska ge signaler. Alltså om jag t ex vinklat bakåt ena axeln och höften och hon vänt mot mig så har jag lagt det på minnet. Hennes svar för mina frågor har jag lärt mig, och det har också gjort henne mer uppmärksam på mig.

Fruktansvärt bra svar på ett rätt så grinigt påhopp. Man kan tro att det är du som är vuxen :)

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 669
Senast: tott
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 107
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 956
Senast: fixi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama