Så om din mamma kan göra samma sak med Ella som du kan, fast du har tränat fram det och hon inte har gjort det, då har hon ju bara lärt sig sin plats, att människan är högra i rang, inte bara Du?
Förhållandet Agnes-Ella är så mycket mer än bara en rangfråga. Att mamma också deltar i det förhållandet är väl inte konstigt?
Så alltså, att kalla sig NH:are är egentligen rätt så befängt, eftersom detta har blivit som en slags träning för er och hon förstår att det är rätt att göra så här, har inget med att just ni har en god "vänskap",som många kallar det, utan bara det att hon har lärt sig att tolka människans signaler som du har tränat henne att förstå.
Det dom har ÄR Natural Horsemanship, inget befängt i det. En sak du missar, vilket är vanligt, är att människan i lika stor utsträckning ser och lär sig hästens språk. Allt detta tillsammans kallas kommunikation, när man använder det.
Ursäkta att det blev lite luddigt, och du vet att jag verkligen gillar dig Agnes, och ditt arbete med Ella och ni komer säkert jätte bra överrens. Men om även din mamma kan hantera Ella likadant, då handlar der ju inte längre om 'vänskapsband' utan snarare att hästen är lydig??
Varför det? Varför skulle inte mamma och häst också ha vänskapsband och ömsesidig förståelse? Även om det inte ligger på riktigt samma nivå. Jag tror nämligen inte att dom gör riktigt likadant eller lika mycket.
Någon som förstod hur jag menade utan att göra några påhopp??
Japp, och eftersom jag tycker du är fel ute, bidrar jag med mina åsikter. I all vänlighet.
Jag säger inte att det är rätt att bli en anhängare av NH, men man är ju inte frälst bara för att man 'tränar' efter do metoderna som NH innehåller.??
Detta förstår jag inte alls!!
Jag har själv arbetat lite delvis med NH:inslag, men jag är inte en NH:are för det.
Vad är då NH:are enligt dig?
Jag gör det för att hästen skall förstå vem som är ledaren och att hästen skall kunna göra vissa saker inom hanteringen.
Som att stå still vid hantering, kunna vara lös, komma till mig när jag behagar det och lyssna gott vid ridning. Detta hötr bara till vanligt hyfs tycker jag..
Det tycker jag med! Men läs i olika trådar här, så ser du att många inte ens kommer dit!