NH? För och nackdelar? Bra, dårligt?

Sv: NH? För och nackdelar? Bra, dårligt?

För mig är NH att man kan prata med hästen på deras egna språk. Att man använder kroppsspråk och kan kommunicera med hästen även löst.

Så ja, för mig är han det. Men sen finns det ju olika typer av NH. Jag vill leka och ha kul med min häst. Jag vill ha ett förtroende med min häst och samtidigt kunna utveckla henne fysiskt och förbättra hennes rörelser. Därför tycker jag Hempfling är jätteduktig och jag tycker han förklarar bra också. Jag vill utveckla min häst och dansa med den, inte bara få den till en undergiven häst där jag är dens diktator. Jag vill att vi ska bli ett och samarbeta, inte att jag ska bestämma att du gör si och så, även fast jag alltid ska kunna göra det. Jag ska ha kontrollen, men min häst ska vara min lärare och lära mig dess kroppspråk.

han är värkligen jätte bra ! :bow:

Säkert finns det någon här som har ett jättebra svar, men om man går till sig själv kan man ju ofta se väldigt allvarlig ut när man koncentrerar sig.. Kanske samma med hästar? :idea:

Ja, det har du rätt i. :idea:

Några fler teorier? :)

litentravare: Ja han är jätteduktig! Har inte du några bilder på när du leker med din häst (eller vad man nu ska kalla det^^).

Förrästen så skulle jag gärna vilja ha lite tips på olika lekar man kan göra. Fast det kanske man ska skapa en annan tråd för, eller? :angel:

jo så kande ju vara :)

jag har en ^^
men då var det lite kaos och för mkt länge sedan, det började med att jag skulle tömköra på volt men det slutade med att vi hoppade runt i en ring och hade skitskoj! :D

narv-o-jag.jpg

oj vad fet han såg ut då :smirk:

ohja :bump:

synd bara att ingen är färdig med kameran någon gång, jag brukar inte fara ut "bara för att leka" utan det händer ibland under någon promenad eller longerin esc.

:)

Från NH bildtråden....:d

Men är det så att man måste leka, öva för att komma närmare varandra?
Går det inte att uppleva saker som får en att komma närmre varann? det har jag uppfattat flera ggr :)

Man leker lekar för det är det som hästarna gör med varandra.

Ella_99, det där om öronen på hästen :)

Jag tror lite som skuggi, att de har öronen bakåt under koncentration. Jag har då aldrig sett en häst med öronen framåt under ett roligt och koncentrarat pass, förutom under korta sekvenser då de möjligen tappar koncentrationen lite för att titta på något:p

Jag masserade/kliade min lillgris igår och han tyckte det va grymt skönt, men titta på öronen .. ;)
17025226.jpg

Ella_99, det där om öronen på hästen :)

Jag tror lite som skuggi, att de har öronen bakåt under koncentration. Jag har då aldrig sett en häst med öronen framåt under ett roligt och koncentrarat pass, förutom under korta sekvenser då de möjligen tappar koncentrationen lite för att titta på något:p

Jag masserade/kliade min lillgris igår och han tyckte det va grymt skönt, men titta på öronen .. ;)
17025226.jpg

Ajaj, ja titta vilka onda elaka öron :rofl::rofl:
Igår när jag var ute och red och hade unghästen med som handhäst tog vi en lång vild galopp i en uppförsbacke med ganska mycket snö. Han sprang utav bara sjutton (schyssta knälyft, han knockade nästan sig själv) med krökt nacke och öronen bakåt. Han såg FULLständigt koncentrerad ut, tittade rakt fram och öste på.
Jag tror vi kan slå fast helt enkelt:
Att hästar ofta har öronen bakåtriktade när de är koncentrerade :idea::p

Det viner säkert i framåtförda öron i full galopp med.. x)

osch, blåser ända ner till stigbygeln!

Det viner säkert i framåtförda öron i full galopp med.. x)

:rofl::rofl:
Ja, och på honom lär det bli värsta tromben där inne i hålrummet mellan öronen :rofl::rofl::D

Men då är det säkert därför han lägger bak öronen när han tänker också, så att det inte ska vina så förbaskat där inne :idea:

Tydligen har vuxna hästen mer hår i öronen, eller inte en lika stor vindtunnel i skallen, för han har örona framåt i galopp om vi inte kör "vild och galen tok-galopp"

Men du, du måste ju tejpa bak öronen om han inte är smart nog att lägga bak dem själv :O Så att det inte blåser in.. x)

AHA! Ja, det såg jag ju att de gör på travet :idea::rofl:

Undrar hur jag får bort tejpen sen från de luddiga örona? Kanske kan låta den sitta til våren? :idea:;)

Nej, nu blev det hemskt OT :o

Va det ingen som fattade mitt skämt? :(

JO! Jag tyckte det va en jättekul bild, jag tyckte jag svarade på ditt inlägg också.. men hittade det inte nu.. kanske inte lyckades skicka det... sorry
Fast han hade ju ingen stigbygel förståss :angel: (handhäst)

KL

Läste i ridsport igår och där stod det om han fransmannen som var i Globen (som fö var helt fantastisk :love:). Och han förklarade det här med öronen väldigt bra!

"Koprierar" från artikeln
Varje häst som följer honom koncentrerar sig hela tiden på honom med smått bakåtstrukna öron. De behöver inte vara på sin vakt mot omgivningen.
-De är inte det minsta aggressiva. Det är ett naturligt beteende att slappna av i öronen när de inte behöver vara vaksamma på annat.

Tycker jag lät som en jättebra teori/svar på frågan. Mycket sattes på plats i huvudet nu :idea:

JO! Jag tyckte det va en jättekul bild, jag tyckte jag svarade på ditt inlägg också.. men hittade det inte nu.. kanske inte lyckades skicka det... sorry
Fast han hade ju ingen stigbygel förståss :angel: (handhäst)

Nej nej nej! :rofl: Jag menade att det blåste ända ner till stigbygeln! :D Alltså stigbygeln i örat;) Bakom trumhinnan eller vart den nu sitter:p För hästar har väl också en stigbygel i örat? Förutom på sadeln, hehe.

Fattade du nu då? ;)

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 669
Senast: tott
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 107
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 956
Senast: fixi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama