Nedsittning i trav.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nedsittning i trav.

kl

Jag fick det förklarat som att kroppen (underlivet) är handen som ska hålla en boll i studs, följ med upp, och tryck till lite nedåt, flexibel i mage/bål/höft osv.. studsa bollen med handen

"studsa" hästen med rumpan :idea:

TYP!

Precis:bow:

kommer du ihåg att inte knipa med magen idag?
Träna på stolen innan o i skritten- som förberedande övning:bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Japp, ska inte knipa, bara försöka stabilisera så jag kan följa med.. *annans så lätt att skriva och så svårt att utföra*

jag vara boss, men jag inte knipa mage, jag bara stabilisera och hänga med och försöka dutta lite ändå

jag vara värdelös.. :crazy: Jag dutta mycket - jag spänna fläskmage - hästen spänna hela sig :eek:

kl

Jag fick det förklarat som att kroppen (underlivet) är handen som ska hålla en boll i studs, följ med upp, och tryck till lite nedåt, flexibel i mage/bål/höft osv.. studsa bollen med handen

"studsa" hästen med rumpan :idea:

TYP!

Jo så fattar jag med, men just tänket boll ang rörelsen är samma, så att säga. Sen skiljer det en del, men ja, jag tycekr inte det är helt olika.

*KL*
En liten parentes bara.
när jag började rida mitt stooora sto, var det som att sitta på en häst( i skritt) där "hela havet stormar".

en stor häst som tar långa kliv i alla gångarter måste tillåtas ett högre tempo. Jag lovar att det kändes som man red fort, när allt bara swischade förbi. I galoppen kändes det som om hon skulle gå omkull när vi galopperade så fort(arbetstempo) som tränaren ville.

*KL*
En liten parentes bara.
när jag började rida mitt stooora sto, var det som att sitta på en häst( i skritt) där "hela havet stormar".

en stor häst som tar långa kliv i alla gångarter måste tillåtas ett högre tempo. Jag lovar att det kändes som man red fort, när allt bara swischade förbi. I galoppen kändes det som om hon skulle gå omkull när vi galopperade så fort(arbetstempo) som tränaren ville.

Det låter som långbenshingsten, för mej:rofl:

Fast din bjässe måste ha gett sjösjuka:crazy: I skritt.

Men jag tror faktiskt det är skälet till dålig kvalité på galoppen hos vissa hästar. Ryttarna har aldrig vågat låta dem arbeta som de behöver. Alla träanre är inte heller så kloka, har jag sett exempel på med en stor unghäst, förra året.

Jag kan skriva under på det.

Min häst har långa ben, så när han dessutom var omusklad så måste han ju få springa på för att öht kunna galoppera (hej vad det gick och vi låg nästan i kurvorna :eek: men det var viktigt att han fick "springa på" tydligen). Nu känns även traven som ganska "fort" men jag måste tänka på att det är en STOR häst som kräver sitt utrymme, samt att han är LÅNG och det krävs också lite innan han jobbar "genom kroppen" och då blir det ett upplevt högre arbetstempo, men det är det inte egentligen. (Det jag vill är att han kliver på mer och använder sina långa ben, inte ökar takten)

Förra hästen hade ju nästan taxben, så det var en "liten" :angel: omställning till T´s stora trav, även om han inte är ngn gångartshäst så blir det lite extra när han slänger ut långbenen.

Vet inte vad jag vill med detta inlägg, det var mest ett medhåll ;)

Det är därför som jag brukar galoppera i lätt sits i början av passet, för att inte korta den naturligt stora galoppen o då även få en för kort samlad galopp.
man vill ha långa kraftiga muskler- även på hästen, som är tänjbara.

Jag kan skriva under på det.

Min häst har långa ben, så när han dessutom var omusklad så måste han ju få springa på för att öht kunna galoppera (hej vad det gick och vi låg nästan i kurvorna :eek: men det var viktigt att han fick "springa på" tydligen). Nu känns även traven som ganska "fort" men jag måste tänka på att det är en STOR häst som kräver sitt utrymme, samt att han är LÅNG och det krävs också lite innan han jobbar "genom kroppen" och då blir det ett upplevt högre arbetstempo, men det är det inte egentligen. (Det jag vill är att han kliver på mer och använder sina långa ben, inte ökar takten)

Förra hästen hade ju nästan taxben, så det var en "liten" :angel: omställning till T´s stora trav, även om han inte är ngn gångartshäst så blir det lite extra när han slänger ut långbenen.

Vet inte vad jag vill med detta inlägg, det var mest ett medhåll ;)
Detta är ett viktigt inlägg:bow:

Men om det är vardagsmat att rida i ett högt tempo(givetvis inte hela tiden) så behöver man heller inte vara rädd för att öka på max när man tävlar. Det är alltså inget som hästen tycker är så spännande o börjar att busa av.

Detta är ett viktigt inlägg:bow:

Men om det är vardagsmat att rida i ett högt tempo(givetvis inte hela tiden) så behöver man heller inte vara rädd för att öka på max när man tävlar. Det är alltså inget som hästen tycker är så spännande o börjar att busa av.

Det var klokt det med. :)

Han spänner sig!! :mad: Men jag har svaret!! :idea:

Sadeln var inte (inte den heller, suck) bra utan tryckte på ett mindre område så jag med min sits tryckte bort hela ryggen.. not so good :angel:

Shettisen: vad ska man säga... det är en tjurig j_vel :angel:

Jaha, så kommer då jag in i bilden och fattar NADA!!!!:eek: Red ut begreppet Axel! Du menar alltså att du först travade runt och sen satte dig ned i sadeln, då studsade du som hejsan. MEN när du istället saktade av till skritt och därifrån satt KVAR i sadeln och bestämde takten när du ökade till trav och DÅ funkade din nedsittning???:confused:
Är det så du menar?

Det var väl också en liten poäng att du slutade bromsa med sätet? Jag föreställer mig att det var lättare att avslappnat rida hästen nedsuttet i traven då.. :)

Nja, att jag använde bollsätet.

Fast hade det inte varit svårt att bara sätta sej från lättridning och därifrån rida med bollsätet (om du inte har stålmuskler:crazy: )?
Att ta det från skritt är ju lättare, om hästen är svår att sitta på pga stor trav. Tycker jag.

Det var väl också en liten poäng att du slutade bromsa med sätet? Jag föreställer mig att det var lättare att avslappnat rida hästen nedsuttet i traven då.. :)

Bromsa :confused: Försökte bara att hålla mig kvar o inte behöva ta upp njurarna ur stövlarna:rofl: ;) Häromdagen var det klockrent, men jag red inte länge o hästen kände ju att matte var glad:banana: o fick mkt godis o sträckte lite extra på sig.

Det var du själv som i första inlägget skrev att du inte kunde sitta i traven och vad gör man då, jo bromsar. Men jag inser nu att jag misstolkat dig. Jag trodde att du spände dig på grund av att pålle rörde sig så mycket och då inverkade bromsande med sätet, men du menade att du bröt av till skritt.

Men vad var skillnaden mellan första och andra gången du travade? Använder du inte alltid bollsättet när du travar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 337
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På privatlektionsstället vid världens ände är det inte så noga med terminer och så, så där har jag möjlighet att rida lektion då och då...
Svar
0
· Visningar
732
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur