Nedsittning i trav.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nedsittning i trav.

Iom att min andra är bekväm har jag inga problem på den alls, mwn som jag skrev i början har jag inte suttit ner på gummibollen på nästan 2 år o då var det svårt att få till det. Jag hade ju oxå förväntat mig att dt skulle bli svårt.

Innan han blev sjuk, red jag mkt för min tränare som hade lärt mig hur jag skulle göra. Jag hade då inga problem, men det krävs mktmer på den hästen.

Det är BARA hon o Tinne som har kunnat sitta ner på honom, utan att det har sett ut /känts som guttaperka-bollvarning.

Jag tycker det är bättre att träna små stunder varje dag i sånna fall, börja med en 30 sek och jobba upp sen, för att hästen ska ha det bekvämt me! Lär dig sakta med säkert, så hästen slipper få ont och spänningar, då blir det ju bara mer skumpit i längden...

Jag tycker det är bättre att träna små stunder varje dag i sånna fall, börja med en 30 sek och jobba upp sen, för att hästen ska ha det bekvämt me! Lär dig sakta med säkert, så hästen slipper få ont och spänningar, då blir det ju bara mer skumpit i längden...

:confused: :confused: :confused:

jag vet inte riktigt vad du svarar på, nu.

Om man har svårt att sitta i traven öht, har du ju rätt, eller om hästen är mkt ung men det här handlade om hästar som har så stor gång tex att det blir svårt att sitta. Då är det lättare för ryttaren att från skritt sitta in i trav.

Jag har ingen sån häst, utan en som är lätt att sitta på, särskilt när hon går i sin stora trav, som inte är samma som axels hästs stooora trav, skulle jag gissa.

Han är ju bara normalstor, men en tränare som aldrig hade sett honom förut sa i veckan -Viilken stor!. Svarade att :-nää, det här är lilla Plutten.
-Ja, men den ser så stor ut när den började att röra sig.

Är det ingen på den här tråden som provat dressyr???
Hur fattar ni trav om ni inte sitter ned???

Det är bara på ridskolan eller inom hoppningen man fattar trav med skänklarna..

Använd sätet om ni vill upp i klasserna annars får ni problem med den ökade skritten..

Är det ingen på den här tråden som provat dressyr???
Hur fattar ni trav om ni inte sitter ned???

Det är bara på ridskolan eller inom hoppningen man fattar trav med skänklarna..

Använd sätet om ni vill upp i klasserna annars får ni problem med den ökade skritten..
Vi ska precis börja med dressyr.

Jag använder inte säte eller sk. utan bara spänner till magen- när jag övar på gunghästen- hej o hå vad det går:angel:

bollsits? har precis börjat rida efter 5års paus, skuttar som en gummiboll i trav.... kan nån beskriva bollsits så kan jag kanske lära mej jag oxå!!

Första gången jag skulle sitta ner på min nya var det verkligen svårt att hänga med!! :eek: :eek:

Men med hjälp av den mentala bilden jag får när jag tänker på Axels bollsäte så går det mycket bättre!!

När man väl hittar dit så är det en väldigt härlig känsla!!

Jag gör det stundtals, och längre och längre stunder för varje gång jag rider. Det krävs ju lite muskler i mellandelen också, och de kommer ju inte av sig själv, så det tar ett tag innan man kan göra det utan att man ser ut som tomat i ansiktet!! :o :o

Men som sagt det går lättare för varje dag!! :)

För mig är det lättare när jag gör en igångsättning till trav, än att jag ska försöka påverka hästen från en obalanserad sits- att få den att lyssna på mig.

Det är oxå lättare om jag har ridit den bekväma innan- blivit påmind om känslan, som jag då kan ta med mig lättare.

Tycker också att det är lättare med igångsättningar!
Då är sitsen som bäst det första halvvarvet eller så på volten.

Saktar alltid av till skritt innan jag ska trava under nedsittning.

kl

Det är ju så mkt enklare i undertempo.. när sätter mig ned från lättridning så känner jag mig som en liten båt på havet.. typ.. Även om man behöver muskler för att sitta ned, så ska man ju använda RÄTT muskler.. skitsvårt.

Så nu sitter jag ned enbart då jag tränar övergångar.. igångsättningar m "kvalite" (sån kvalite som vi kan få... säkert inge bra i andras ögon.. :crazy: ) och avsaktningar med bara sätet. Övar på snabba reaktioner nu då han ändå ska sättas igång nu och ska inte trava så mkt än och inte jobba på böjda spår.

Jag vet ju hur jag ska använda "bollsätet" men mäktar inte med det just nu, men vi övar :o

Tillägg: vilken skillnad sadeln gör!! Nu får jag en sån härlig känsla av att hästen växer under mig.. skithäftigt!! Jag har inte känt det så tidigare! Jag mäktar inte med att behålla uppförsbacken hela tiden, men nu vet jag vad det är jag strävar efter. (tragiskt egentligen att jag har haft skitsadeln så länge på pållen)

Senast ändrad:

Tillägg: vilken skillnad sadeln gör!! Nu får jag en sån härlig känsla av att hästen växer under mig.. skithäftigt!! Jag har inte känt det så tidigare! Jag mäktar inte med att behålla uppförsbacken hela tiden, men nu vet jag vad det är jag strävar efter. (tragiskt egentligen att jag har haft skitsadeln så länge på pållen)

Grattis! :D
jag noterade själv idag, fast jag nu börjat vänja mig vid sadeln och inte uppskattar den lika mkt som första veckan när jag var euforisk dygnet runt :angel: att jag kunde lägga om skänkeln utan svårighet utan att tappa ngt ALLS av sitsen, vilket förra sadeln orsakade att jag drog med mig själv i obalans totalt. Helt fascinerande. Min sadel är ju dessutom inte ens djup i sitsen, så det är inte att den låser mig heller, utan helt enkelt att den är skuren på ett sättt som passar mig, och tillåter mig att sitta optimalt.

babbel babbel!

Glömmer jag andningen så skiter det sig helt - vilket det ofta gör.

Anl till att jag måste tänka på andningen är att jag annars spänner mig, mitt största problem oavsett vilken idrott jag har hållit på med :mad:

Hur menar du?
Antar att du gör så

Kan svara på hur jag menar :)

När jag spänner mig så andas jag högt uppe i bröstkorgen, not so good

Andas jag med magen, som många gör "naturligt" och behöver således inte tänka på andningen - så blir även tyngdpunkten låg, kroppen är avslappnad på "rätt" sätt och jag blir mer följsam.

Cristobal, hur menade du?

Då är vi lika:crazy:

Cristobal: Jag tänker för lite på det, men om hästen är stissig tänker jag på andningen för att vara "överdrivet " vilket brukar påverka hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På privatlektionsstället vid världens ände är det inte så noga med terminer och så, så där har jag möjlighet att rida lektion då och då...
Svar
0
· Visningar
732
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025