Nedsittning i trav.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nedsittning i trav.

Japp jag tror att jag förstår. Men hur hjälper det dig att sitta ner i traven? Är det för att du själv sätter takten?

*KL*
Har nu haft praktik igen:)

Det var väl inte klockrent hela tiden, men vilken skillnad:banana:

Hästen känner ju av det oxå o blir lycklig, när matte inte bara ger upp eller suckar.:crazy:

Min häst är som en gummiboll- elastiskt, stortravande o :devil: taktmässig. Just det där taktmässiga upplever jag faktiskt som lite besvärligt- har ej gått att rubba den tidigare o dn har varit OBS! lite för långsam.
Tror att man som ryttare antingen påverkar hästen till att bli sävligare eller mer elektrisk/ nervig. Jag tillhör den första typen, men är medveten om det o jobbar på det.

Japp jag tror att jag förstår. Men hur hjälper det dig att sitta ner i traven? Är det för att du själv sätter takten?
Yes!........

Var det ngn som förstod min fina beskrivning av bollsätet?

Man kan träna det på en stol.

Jepp!
Fast jag har ju läst det förut!

Har hjälpt mig i min nedsittning väldigt mycket!! :bow: :bow:

Bra tanke att ha i huvudet!!

Jag förstår men sen gäller det att översätta i praktiken också:p

Dock är min häst bara 3½år så jag behöver inte sitta ner än men när jag rider barbacka så sitter jag ner och då går det jättebra...fast:angel: hon har jättemjukt trav och inte några jättesteg så det är ganska enkelt att sitta på henne...:o

Nej det är inte så konstigt tycker jag.:D

Jag tycker det är rätt vanligt att vilja knipa lite och inte riktigt våga sitta med i hela rörelsen särskilt om hästen har stor galopp. Det går ju ofta fortare eller känns fortare och rent instinktivt tror jag man då kan bli lite mer spänd. En del stryper nej galoppen istället:crazy: .

Men när du väl kommer dit att du vågar komma ner mer i sadeln även i galopp så tror jag du tycker det är lättare ändå:D

Jo.. I galoppen faller man ju liksom i ett moment. Det gäller att falla med hästen där, och våga accelera och retardera genom hela sätet fram och tillbaka genom galoppen. Tyvärr är det ju lätt att inte våga följa hela rörelsen. man ska ju kunna sitta med ett silkespapper under och ha det kvar :angel:. Hm måste testa nån gång om jag klarar det mer än ett par sekunder :D.

Ser nu att jag inte svarade på din fråga, utan ngt annat.
Jo jag tror att jag förstår hur du menar, och försöker påverka "bollen"
(ser hästen som bollen alltså) Tänker nästan "ta med upp" med sätet, inte bara följa upp.

Men jag förstod inte om du menade att du satt in i traven? Dvs att det var vad som fungerade?
Fast mest "ta upp" blir det i passagen.
Där intervallet blir ngt glesare.

Man ska inte trycka ner, utan dutta:mad: man ger en impuls.
om man gör detta behöver man inte använda sparkstöttingen.

Precis!! sóm när man håller en boll i studs.. följer sista vägen upp och lite ned.. så klarar bollen sig och så sista vägen upp och ned igen..

Har bara läst första halvan av tråden men har en liten fundering. Blir det inte väldigt enkelt att man övergår till något slags mellanting mellan att sitta ner och rida lätt? För att som jag förstod det så ska man alltså typ "lyfta" upp sig själv varje gång hästen kommer upp, och sen trycka ner sig lite extra när det går neråt igen. Hur gör man för att inte komma för högt? Det måste vara väldigt svårt!

du sitter ju ned hela tiden, men som Axel skriver "dutta" lite extra - eller ett mer "bestämt" säte i traven och det är du som bestämmer takten, rumpen ska inte lätta från sadeln, inte som jag gör i alla fall.

Men vem sa trycka ner då:mad: Fattar inte?:confused: Jag har inte menat trycka ner någonstans??

Men ang "ta upp" så blir det nog ännu mer i passage men där är jag ju inte...... Men för den fina traven:love: får jag tänka lite så med, men det behöver du nog inte lika mycket skulle jag tro.

Senast ändrad av en moderator:

Sitt på en stol o låtsas att du sitter på en skakig buss, utan att rumpan lättar från sätet.

Red samtidigt som en kvinna tränade för en A-tränare idag.
Hon skumpade o hästen bjöd inte.

Tänk vad svårt det ska vara att lära ut hur man gör för att kunna sitta bra.

Jag har bara tipsat en tant som skumpade både i galoppen o traven, med händerna i samma gung. tyckte synd om hela ekipaget o var på henne några ggr.
Hon fattade tydligen vad jag menade, för det blev en enorm skillnad, när hon red istället för att bara åka.

Härligt när ngn förstår mitt rabblande:angel:

Red samtidigt som en kvinna tränade för en A-tränare idag.
Hon skumpade o hästen bjöd inte.

Tänk vad svårt det ska vara att lära ut hur man gör för att kunna sitta bra.

Jag har bara tipsat en tant som skumpade både i galoppen o traven, med händerna i samma gung. tyckte synd om hela ekipaget o var på henne några ggr.
Hon fattade tydligen vad jag menade, för det blev en enorm skillnad, när hon red istället för att bara åka.

Härligt när ngn förstår mitt rabblande:angel:

Ja, eller hur? Att det ska vara så svårt att lära ut. Jag vet en tränare som jag ser ibland som aldrig ens tar i den biten vad jag har hört, och har frågat andra som inte hört det heller.:confused:

Det är skillnaden mellan att RIDA och åka med och försöka hänga med i studsandet, just det:idea:
Men det krävs stabilitet för det. Och styrka i bålen. Annars blir det trasdocka som hänger efter, eller :bump: :bump: . Jag har inte varit på gymet än, nej, kommer ihåg det ibland men blir inte av. Skulle inte skada.:o

Jag hakar på Zindy...
Menar ni den boll som man brukar tala om inom centrerad ridning, eller tänker ni på pratet om att sitta på en bad- eller pilatesboll?

Jag hakar på Zindy...
Menar ni den boll som man brukar tala om inom centrerad ridning, eller tänker ni på pratet om att sitta på en bad- eller pilatesboll?

Jag tycekr inte det är samma som Sallys boll. Men däremot tycker jag det är delvis samma tänk som badboll, faktiskt. Men inte helt, om man med badbollen även tänker att klämma o flytta luften osv.

Men som sagt, delvis så tycker jag det är samma tänk, med reservation för alla missförstånd som kan uppstå när man enbart diskuterar via internetinlägg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 337
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På privatlektionsstället vid världens ände är det inte så noga med terminer och så, så där har jag möjlighet att rida lektion då och då...
Svar
0
· Visningar
732
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30