Nedsittning i trav.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nedsittning i trav.

Alla; jo, det var litet så jag tänkte också, att då jag lyckas få med mig andningen, kan det funka - annars skiter det mesta sig...

Jag har inga problem med andningen till vardags, men det räcker med små störningar på tävling ( kommer för sent, kan ej programmet-felridning /-ar, känns eländigt på framridningen)då har det hänt att jag inte vet om jag har hållit andan hela programmet eller om jag har flåsat runt- 0 koll:angel:

Senast ändrad:

kl
idag begav jag mig faktiskt till ridskolan för att få hjälp med nedsittningen då jag inte har suttit ner i trav på flera år och absolut inte kan sitta på min.. Fick en jättetravlig häst och lyckades sitta ner i traven hela tiden *stolt* Hon hade rätt liten gång, men det gör inget. Jag fick en aning om vad ni menar med bollsätet och försökte påverka med det och det gick faktiskt. Kul. Nu gäller det bara att lära sig på sin gen... hua

Jag läste igenom tråden där Susan inte tyckte att man skulle förändra takten.
Grejen är att man inte ändrar den till att bli otaktmässig, utan ändrar till en annan jämn takt.
min val. vill gärna bli stor i traven o är fruktansvärt taktmässig- går ej att rubba, men med bollsätet går det.

igår fick han småtrava, för att bli kvickare när han ska trampa.
Han fattar snabbt vad man vill.
vi har oxå tränat på igångsättningar till trav som ska ske snabbt o med energi. då måste man vara lätt lätt i handen.
Han blir då kvickare o mer elastisk.

Han ökar fint, men vi måste träna på upptagningarna mer.
På stoet har jag ju använt passagesätet till att ändra den långa steglängden till att istället växa i höjd, måste trimma det med honom oxå. Han fattar ju det, men jag rider dem så olika:crazy:

Man behöver då inte bromsa något:bow:

Efter sadelbytet kan jag inte sitta ned på min häst :(
Positivt är att han rör sig
Negativt är att jag håller på att hoppa ur sadeln.. jag har tappat all muskulatur, känsla och takt

bläh!

Jag tänkte på dig o att du tycker att man ska använda magmusklerna- medvetet.
Jag har ju inte gjort det, utan bara använt hållningsmusklerna där de ingår.

Jag har ju inte ridit mkt den senaste månaden eller mer, o efter i sön. när jag red bägge i r.h hade jag ont i alla bukmuskler, även de sneda på sidorna.
tror att det är av ridningen på val. även om jag inte red särskilt länge alls.
var förkyld oxå vilket kan spela roll.

Appropå sadel.
När val. sadel var ny (stenhård i 2 år) var den så hemsk att sitta i så jag undvek att sitta ner i traven-länge....

den är ju rätt så hård min nya, men skön ändå

Vad har jag sagt nu då :o

Citat:

Jag tänkte på dig o att du tycker att man ska använda magmusklerna- medvetet.
Jag har ju inte gjort det, utan bara använt hållningsmusklerna där de ingår.

Hållningsmusklerna är ju de jag menar, samt att man får "trycka till" ibland för att hålla takten.. eller pratar vi om olika saker.

jag har inte ens hållningsmuskler alltså!!! :eek:

Hmmm-
situps som gäller:D :angel:

Ja för sen när jag vill ha mer tryck, så TAR JAG jag verkligen I med magmusklerna.
Men det är oftast bara ngn sekund vid igångsättningar, galopp på liten volt eller vid piruettgalopp.

Skämtar du!!?

Ibland när jag sitter i soffan framför TV:n så sätter jag mig längre fram och lutar mig bakåt utan att ha ryggen i ryggstödet, åsså sitter jag där tills hela magen/jag skakar.. (ser helt rubbad ut säkert :angel: )

försöker göra sit ups också.. men har varit för sjuk för att komma igång med träningen, men nästa vecka borde jag var kurant, och då ska jag utnyttja det gym vi har i källaren på jobbet :devil:

Hästar är olika svåra att sitta ned på, och gångartshästar rör sig mer förstås. Men jag tror ändå att när hästen går rätt, blir de sittbara.

Är de inte sittbara är de inte "framme" än. Sen finns det ryttare som kan sitta ner på vad skump som helst, men frågan är om det är helt nyttigt för hästen. Tänker jag i varje fall?

Men det är ju när man sitter ner som man kan påverka dem betydligt mkt mer.
Sen är det en del teknik som krävs för att sitta på hästar som rör sig stort.

Sen att hästar som går i otakt med fram o bak, är obekväma är en annan 5:a. Man hamnar då emellan två olika takter:bump: :bump:

Jag tycker man kan påverka väldigt väl i lättridning också.

Jag anser också att det är tuffare att sitta ner på en häst som rör sig stort, det skrev jag i mitt första inlägg. Det här med olika takter fram och bak har jag inget att säga om, för jag förstår inte riktigt hänsyftningen.

T är inte skumpig alls i den bemärkelsen "stötig"!! Men han rör sig så jag inte orkar sitta.. men det säger mer om mina obefintliga magmuskler och oförmåga att slappna av.
Jag har ju ingen "gångartshäst" men han rör på sig tillräckligt för att jag ska ha lite "problemas..."

Kanske blir det lättare när jag börjar med mer samling, vad vet jag :crazy:

Jag vet inte om jag missuppfattas, jag menade givetvis inte att du inte ska sitta på din häst, och jag tyckte också jag skrev att hästar som rör sig mkt _är_ svårare att sitta på. Men jag tror ändå att hästen är mer sittbar i vissa stadier av sin utbildning (eller ryttarens utbildning).

OK!
Jag är väl inte kompetent att sitta ner på min snart 16-åriga häst.
Den har aldrig varit ryggöm, men det kanske är tack vare all lättridning:idea:

Du är välkommen hit o rida till den.:banana:

Jag vet inte om jag missuppfattas, jag menade givetvis inte att du inte ska sitta på din häst, och jag tyckte också jag skrev att hästar som rör sig mkt _är_ svårare att sitta på. Men jag tror ändå att hästen är mer sittbar i vissa stadier av sin utbildning (eller ryttarens utbildning).

Nej, nej, nej.. jag menade bara med det du skrev ang att de blir "sittbara".

Min häst är fullt sittbar, de flesta har inga problem att sitta på honom mer än att han rör sig stort.. det var mest det jag menade.. tragiken i att JAG inte kan sitta. Det gör mig irriterad - min svaga klumpiga och klantiga kropp

OK!
Jag är väl inte kompetent att sitta ner på min snart 16-åriga häst.
Den har aldrig varit ryggöm, men det kanske är tack vare all lättridning:idea:

Du är välkommen hit o rida till den.:banana:

Tror INTE att det var så hon menade... faktiskt.

Det beror också på hur man gör. Hingsten kunde man strypa ner till "sittbar" men det var ju inte nån vits med kanske.:crazy:
Han hade stor gång och det krävdes 2 år att lära mej sitta på honom utan att förstöra hans trav Han var välutbildad och även de ryttare som red honom före mej, som tyckte samma sak om svårigheterna att sitta på honom (om nu jag var för dåligt utbildad för att klara det)
Det handlar inte om skump, skump utan om stora stora rörelser som det gäller att komma in i och samtidigt klara att inverka. Helt annat än på min egen tex som jag hade då, samtidigt.

Om man tar en häst som bara springer runt är den svår att sitta på, men när man sen lyckas få den att arbeta mer med bakbenen under sig blir det lättare. När den sen kommer ännu längre och arbetar genom ryggen och tar ut rörelserna igenom hela kroppen, så blir det svårare igen.

På den här hästen blir det ibland svårt i längningar när hon är helt igenom,och arbetar genom hela kroppen, rörliga bogar, ryggaktivitet, mm, och hon är ändå rätt lätt att sitta på. Det blir en stor rörelse att hänga med i.
Det känns ibland som max vad jag klarar, men jag borde också lägga mer tid på gymmet....

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inga som helst problem o har aldrig haft det, att sitta på min stora häst med då riktigt stora rörelser, men den andra är mer som en gummiboll att sitta på.

Men visst handlar det om teknik. De riktigt skickliga har aldrig gnällt om detta. Tror heller inte att det brister i hur hästen arbetar, för då hade jag inte fått förfrågan om han var till salu.

Jag har inga som helst problem o har aldrig haft det, att sitta på min stora häst med då riktigt stora rörelser, men den andra är mer som en gummiboll att sitta på.

Men visst handlar det om teknik. De riktigt skickliga har aldrig gnällt om detta. Tror heller inte att det brister i hur hästen arbetar, för då hade jag inte fått förfrågan om han var till salu.

Nej det är nog en fråga om HUR de rör sej också. Mitt sto hade lika stor gång som hingsten men var inte svår.

Nej de riktigt skickliga rider väl så många hästar varje dag att dom klarar alla varianter:crazy: Fast även dom kanske tycker att vissa är svårare än andra:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På privatlektionsstället vid världens ände är det inte så noga med terminer och så, så där har jag möjlighet att rida lektion då och då...
Svar
0
· Visningar
732
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025