När vissa människorns hästar dör

C

chrysler

...mer än andra.
Skulle jag vilja skriva om.
Blir man inte lite tveksam att lämna sina hästar till vissa, om man kollar upp vissa hästägares bakgrund?
Nu menar jag inte direkt otur, utan var gränsen för otur & dålig hästhållning som orsakar hästskador går.

Jag var inne på en sida var man hade haft 9 egna hästar, varav 4 man hade fått avliva, dessa hästar hade endast varit i deras ägo högst 3 år.
En 5e häst var sjuk men såldes tydligen istället.:crazy:

En annan människa hade haft 3 hästar, varav en fått avlivas efter ngt år, som jag dessutom sålde en häst till, som den oxå fick avlivas efter lite mer än ett år(den hästen är inte betald än kan tilläggas, människan tycker tydligen inte döda hästar ska betalas fast avbetalning gäller).2 av 3 hästar.(3e hästen har en gammal skada som verkar uppkomma/gå upp varje år):smirk:
Kan det vara så att man ibland utmanar ödet för mkt?utsätter hästar för , för hård träning, sätter dem i hagar med hästar som egentligen inte ska stå med andra hästar då de är kända för att sparka?

Detta var bara 2 exempel, men det finns ju garanterat fler.
 
Sv: När vissa människorns hästar dör

Sådant är ju alltid lite märlligt. Klart att man kan ha otur, vilket jag har haft med min kaniner som dog på löpande band i början av alla möjliga olikasorters sjukdommar, men hästar är ju andrlunda... Man märker när dom blir sjuka och så...
En i mitt stalls första häst som dom fick i början av sommaren, hade ett sådant onödigt hästöde. Dom hämtad hem hästen, och släppte den i sommarhagen. Dagen därpå stod det inte riktigt till med kraken. Han hade fått 3 av 4 ben avsparkade i hagen...
 
Sv: När vissa människorns hästar dör

Men fy så hemskt:crazy:
Kaniner är ju känsligare än hästar, det är väl alla smådjur så de kan åka på det ena & det andra utan att det handlar om ovarsam skötsel.
 
Sv: När vissa människorns hästar dör

Ja ibland undrar man ju. En i stallet berättade tex om en tjej på henns förra stall som under fyra års tid hade fått avliva fyra unghästar pga olika skador och sjukdomar :eek:. Men den tjejen var inte dummare än att hon sedan drog slutsatsen att det inte var meningen att hon skulle ha häst.
 
Sv: När vissa människorns hästar dör

En mkt klok slutsats dessutom.Hade det hänt mej hade jag verkligen funderat samma sak.
 
Sv: När vissa människorns hästar dör

Har tänkt samma sak. Vet ett par styckan med hästar som får avlivas som på löpande band, där alla får samma skador.
DÅ kan man ju börja fundera. :cool:
 
Sv: När vissa människorns hästar dör

japp de som köpte min ponny har pressat honom mkt hårt, dom fick hem honom för 2 år sedan i höstas. Han var då 9år men inte så mkt gjord med egentligen, mest vardagsriden. Dom tränade o tränade o fodrade o fodrade, han fick fång. Han har varit fånghäst sedan 4 års ålder och jag förklarade hur dom skulle undvika det. Nu två år senare har han hunnit haft: kraftig hälta(aldrig halt i min ägo), fång 2 gånger, ansträgningsfång en gång, hovböld 2 gånger och har tappat sitt "go" som han var könd för häromkring:( Jättetråkigt att se, visserligen har dom tävlat upp till LA och ska starta MSV i sommar men tjejen som har honom har ridit ungefär lika länge som dom haft hästen. *Går för fort!!!*
 
Sv: När vissa människorns hästar dör

japp de som köpte min ponny har pressat honom mkt hårt, dom fick hem honom för 2 år sedan i höstas. Han var då 9år men inte så mkt gjord med egentligen, mest vardagsriden. Dom tränade o tränade o fodrade o fodrade, han fick fång. Han har varit fånghäst sedan 4 års ålder och jag förklarade hur dom skulle undvika det. Nu två år senare har han hunnit haft: kraftig hälta(aldrig halt i min ägo), fång 2 gånger, ansträgningsfång en gång, hovböld 2 gånger och har tappat sitt "go" som han var könd för häromkring:( Jättetråkigt att se, visserligen har dom tävlat upp till LA och ska starta MSV i sommar men tjejen som har honom har ridit ungefär lika länge som dom haft hästen. *Går för fort!!!*


NEJ, stackar hästapolle (du med sm vet detta):( :crazy:!!!!!!!!!!
 
Sv: När vissa människorns hästar dör

Alltså, det där är helt individuellt. Vet t.ex en fd jätte duktig hoppryttare i trakten som tävlade både i och utanför Sverige.
De sista åren hade familjen en väldig otur med deras hästar. Under bara ett par år tvingades de ta bort flera av dem pga olika skador. Detta berodde inte på dålig hästhållning utan ren och skär otur.

Tyvärr slutade det så att ryttaren inte längre orkade förlora fler, sålde resten och la ridningen helt på hyllan. :crazy:

Alltså, vissa personer drabbas av mer otur än andra. Sen så kan det givetvis förekomma tveksamma exempel med ägare som man borde akta sig för, men många har ändå en väldigt sund syn på hästvård och många är väldigt kunniga.
 
Sv: När vissa människorns hästar dör

Ja vissa har absolut otur, men när det blir mer rutin än otur att hästarna skadar sig hos vissa börjar man undra.Den där hoppryttaren hade ju inte otur hela tiden utan tävlade ju ett tag.Sedan vet jag inte vilken nivå av hoppning det var men det är ju känt att vissa sporter sliter mer på hästar än andra, tex hoppning:rygg/ben, trav:ben osv.
 
Sv: När vissa människorns hästar dör

Tror det förekommer alla möjlig varianter - folk som inte ´bryr sig, taskig hästhållning, folk som har begärnsat med pengar och köper "dåliga" häster.... Vill fortfarande vara så naiv att dom vill sin hästar så väl så väl, annars blir det ju vidrigt...

Men visst har man varit med om detena och det andra, med hästar som dött, som haft hyggligt högt försäkringsvärde. Men man har aldrig kunnat pekat på det exakt :cry:
 
Sv: När vissa människorns hästar dör

En av mina kompisar har haft 2 hästar, hon har fått avliva båda inom ett år (spatt och kissingspines). inte kul!
 
Sv: När vissa människorns hästar dör

Vad trist, antar att det var islandshästar?lät hon röntga dem innan hon köpte dem?
 
Sv: När vissa människorns hästar dör

Jag får nog räkna in mig bland dom hästägarna...

På tre år har jag avlivat fyra hästar. Den enda hästen som har överlevt under dessa åren hade tur som blev såld, annars hade han säkert också strykt med på ett eller annat sätt :(

Men jag räknar ändå in dessa skador/defekter under otur. En hovbensrotation + pålagring, en med kraftigt lynnesfel (livsfarlig häst), en med defekt kotpelare och en pga tumör i bihålan. Den sista kan man egentligen inte räkna med, det var hans första sjukdom på 20 år. De andra var alla under 6 år. Jag vågar knappt köpa nya hästar, känns som om det bara är ponnyer som överlever här.

Däremot skulle jag dra öronen åt mig om jag fick reda på att någon hästägare ständigt drabbades av hästar med muskelproblem och ledinflammationer - där kan man ju börja ifrågasätta hästhållningen.
 
Sv: När vissa människorns hästar dör

mjo det är jobbigt att se honom lida för något som han verkigen älskar!(hoppning)
 
Sv: När vissa människorns hästar dör

Mm.. Har en kompis, eller hade en kompis ska jag väl säga.. Vet inte hur många hästar hon har haft men allt som allt är det väl upp emot 10 st. Alla, ALLA hennes hästar har hon fått avliva! Det har varit både det ena och det andra, någon häst blev "knäpp" som hon sa, men sist hade hon tre samtidigt (i två olika stall, den ena fick stå själv) och alla dom fick kvickdrag så hon fick ta bort dom.
Vid det tillfället utfodrade hon med ett jättedammigt hö, och hon sa själv att hon inte borde göra det men gjorde det ändå..

Hon ställde in den ena hästen i samma byggnad som det bodde 20 höns i, och dom andra två i nån liten skrubb som dom nästan slog huvet i taket i, hon rökte i stallet och samtidigt som hästarna va inne..
Hästarnas hovar var ofta för långa och hon misskötte dom rent allmänt

A.. hon gör så mycket som man inte borde göra och det är så många saker som man skulle kunna ta upp..
men utifrån det hon gör är det iaf lätt att dra slutsatsen att hon inte borde ha häst. Alla har hon ju varit tvungen att avliva hittils.

Efter dom sista tre har hon inte skaffat nån ny men det beror på att hon har småbarn..
Jag hoppas inte att det blir några fler..
Ibland har det varit så illa så man nästan viljat anmäla det, men det är så svårt att veta hur man ska göra.. Man är rädd att överdriva och är liksom extra försiktig när det är en vän..
 
Sv: När vissa människorns hästar dör

vissa människor ska inte ha häst helt enkelt. vår "granne" skulle inte ha några, så fort dem blir minsta sjuka avlivar dem hästarna. det är alla möjliga fel på hästarnas ben bland annat. sett dem galoppera som galningar på asfaltsvägen en bit härifrån, det skär i hjärtat varje gång. en av hästarna hade fel i benen, jag frågade då flickan hur de skulle göra nu. hon svarade helt sonika: går han inte igenom nästa besiktning, är det BARA att skjuta honom. sagt och gjort, han är en hästängel nu. alla som råkar få ta bort flera hästar är ju inte dåliga hästägare, eller gör fel, turen kanske inte är med dem helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
327
· Visningar
31 735
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp