När slutade era små äta på natten?

Sv: När slutade era små äta på natten?

Somnar han själv när du nattar honom eller somnar han när du ammar?

Jag försöker få Linus att somna själv utan att han får mat samtidigt, vilker inte alltid är helt lätt. Jag inbillar mig att han lättare ska somna om på nätterna sen när vi vant av honom med att äta på natten.

Han somnar aldrig själv. På dagarna somnar han oftast i vagnen på promenad eller i bilen. På kvällen somnar han alltid enbart om jag ammar. Det är helt klart bra om de kan somna av sig själva, men det funkade inte på denna killen :D

Jag har väl iofs aldrig försökt sådär jättehårt heller, har tyckt att det är toppenmysigt att amma och samsova. Men jag trodde i min enfald att han skulle börja äta vanlig mat ;)

Han börjar väl äta mer mat när han är redo/vill det. Alla barn är ju olika:)

Jag samsov också med Linus tills han var 2 månader, tyckte det var jättemysigt:love: Då började han röra sig mer när han sov så det slutade med att jag inte sov alls, så då flyttade jag honom till hans säng som står bredvid vår med ena sidan borttagen. Tyckte först det var hemskt att han sov så långt borta, men sen var det hur skönt som helst att ha sängen för sig själv.

Ja det är så jag tänker, att han börjar äta när han är redo. Kan tänka mej att det är skönt att ha sin säng för sig själv, jag hade inte tackat nä nu, och då sover vi ändå i en 2.80 säng!
Men det är säkert bara ett utvecklingssprång, han håller på att utforska sin egen vilja :angel: och hur konsekventa vi kan vara. Så det är väl bara att vänta ut det!

I natt har han bara ätit en gång:banana:. Kan vara att han fick gröt kl. 20 istället för kl. 18. Tycker också han borde vara hungrig nu morgonen, men tji fick jag. Mjölk gick inte alls så jag provade gröt istället och då åt han en halv portion och lite fruktmos. Spännande att se om det funkar inatt också eller om det bara var en engångsföreteelse.:D

Emil som är 15 månader nu har ätit på natten jämt...dom ggr han sovit hela natten kan jag nog räkna på en hand. Fram tills han var ½ året så åt han var 3.e timme. Nu lägger han sig vid 19 & sover till 7, brukar vakna 1 gång på natten och äta. Han somnar dock alltid om direkt. Har inte gjort någonting för att få honom & sluta äta på natten, tror att det kommer & "växa bort" av sig själv ju äldre han blir.

Jesper däremot är en riktig sjusovare. Han är snart 5 månader & där är de tvärtom, där kan jag räkna gångerna han vaknat för att äta på natten på en hand. :D Han äter sista gången vid 21 & lägger honom då, sedan sover han tills 7 tiden på morgonen utan att vakna. Dock har han haft några nätter nu sista veckan då han vaknat och velat äta 2-3 ggr/natt. Antar att han ät inne i en växperiod och behöver mera mat? Funderar på att börja ge honom gröt på kvällarna (han äter det på morgonen redan) och se om han står sig längre på det.

Minns att vi började ge Emil gröt på kvällarna då han var runt ½ året och då började han att sova mkt bättre/längre. Vaknade inte lika ofta för att han var hungrig.

Hur gammal är din kille?

Jag har också tänkt att han ska äta mer på dagen, men som det är nu tycker jag inte att jag får i honom mer eftersom han äter var 3:e timme och på kvällen varannan. Men det kanske blir bättre när man kan börja med välling och byta ut ett mål till, till mat.

Nu är han snart 1 år. Han har ätit så mycket mat sen har var ca 8 månder om jag inte minns helt fel. När han var 6 mån åt han fortfarande bara 2 teskedar grönsakspuré en gång per dag. Sen gick det snabbt.

Ja äter han var 3:e timme känns det inte som att det finns så mycket att göra. Min son ammade varannan timme tills han var ca 6 månder och jag började byta ut mat mer och mer. Sen var det äta eller amma varannan timme. Jag hade svårt för att börja ge honom mat var 3:e timme! Men det är vad han äter nu. Han har sen nyfödd haft strategi att äta HELA tiden på dagarna. Det var verkligen jättejobbigt. Men sen åt han inte så mycket på nätterna och slutade tidigt med det. Men på dagarna var det bara tanka tanka.

Jag tror att barnen har sin egen strategi och man kanske inte kan påverka hur mycket och ofta de vill äta. En del äter mycket och sällan och en del lite och ofta. Jag tror att de bestämmer det själva...

Ja, jag tror du har helt rätt. Men det är stört omöjligt. Vill han inte äta så flyger skeden all världens väg, drickan spottas ut illa kvickt och matbitarna flyger och far så hundarna börjar bli överviktiga :D

De flesta dagarna vill jag tro att han själv kommer välja att äta mer och då amma mindre så småningom. Men ibland känns det helt hopplöst, igår natt ammade jag i över en timme och han somnade ändå inte om. Sen försökte jag få honom att somna i en timme till utan att lyckas.
Han kan ju vara mitt uppe i nåt utveckingssprång också, får googla lite på det. Nu sover han iaf! :D

Jag hoppas min ironi gick fram om att det "bara är" att få dem att äta. Jag tror att det kan vara helt hopplöst om de inte vill...

Men det är bara att kämpa på. Förr eller senare så...

Vi har lite samma problem här hemma. Alice vägrar somna om vi inte vaggar henne eller ammar till sömns.
Vi börjar tröttna på detta och har införskaffat oss en bok efter mycket efterforskning på nätet efter det sätt vi tror passa oss.
Hittade en bok som heter "Somna utan gråt" som är en mild och familjevänlig guidebok om småbarns sömn. En helt annan klass en vissa andra metoder.
Så nu håller vi på att läsa igenom boken och introducera detta för Alice...
Vi samsover och ammar fortfarande och detta skka inte vara ett problem enligt boken.

Vi får väl se om vi får något resultat......

Jag körde någon egen variant. Vår son har alltid vägrat sova.

Jag buffade honom a la Anna W när han blev ledsen i sängen. Man buffar för att lugna. När han lugnat sig så har jag antingen legat tyst bredvid eller sjungit lite eller så. Sen ligger jag alltid kvar tills han somnar. Sen införde jag strikta sovtiden och banne mig om inte ungen har börjar krypa till sovrummet på kvällen nu ;) Tre dagar stenhårt med tider och nu somnar han på 30 min på kvällen utan gråt eller ö h t ledsen. Han skrattar och leker i sängen medans jag surfar med telefonen eller läser en bok. På dagarna somnar han på ett kick direkt jag lägger ned honom. Men det som löste själva knuten var att jag kunde lugna honom i sängen. När det var löst så rullade allt bara på!

Det blev vårt hopkok som fungerade för oss och det bästa är att hans pappa kan ta och lägga honom när som helst också! Tidigare har det bara varit jag som kunnat det... *puh*

I natt har han bara ätit en gång:banana:. Kan vara att han fick gröt kl. 20 istället för kl. 18. Tycker också han borde vara hungrig nu morgonen, men tji fick jag. Mjölk gick inte alls så jag provade gröt istället och då åt han en halv portion och lite fruktmos. Spännande att se om det funkar inatt också eller om det bara var en engångsföreteelse.:D

När man som minst anar det.;) Hoppas det håller i sig.

Kryper han? Annars är det nog det utvecklingssprånget; de vill ta sig fram, undersöka och så "som alla andra", och har rätt mkt att "sortera" på nätterna :)

Gry ger vi välling vid 7 när hon lägger sig, sen får hon en flaska till vid 11 när vi går och lägger oss. Då vaknar hon inte nes utan äter "i sömnen". Då sover hon resten av natten till kl 6, då det är dags för välling igen.
Hon är lite dålig att äta på dagarna, mat har inte riktigt slagit, men det går iaf. Hon äter gröt till frukost, lite välling till lunch och nån burk till middag. Därimellan lite frukt och majskrokar och sånt till mellis.

Hon har sovit mellan 23 och 06 nu i minst en månad, minns inte exakt när vi började. Hon är 6+ månader nu.

Jag säger bara ANNA WAHLGREN!! Både barnaboken och "sova hela natten", men kanske främst "sova hela natten".

Jag säger bara ANNA WAHLGREN!! Både barnaboken och "sova hela natten", men kanske främst "sova hela natten".

Tack för tipset men nej tack.

Brandgul jodå ironin gick fram ;)

Nu har han sovit från åtta till elva och fortfarande inte vaknat, jag har inte ens vågat gå in och se om han lever :D Var tredje timme är ok att han vaknar tycker jag, men inte en gång i timmen. Han är ju inte direkt undernärd heller... :angel:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
2 125
Senast: Katti
·
Småbarn Dottern 2 år, har sedan hon föddes haft lätt för att kräkas det blev dock bättre när hon gick över till fast föda (jag var likadan som...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: Apollo 13
·
Kropp & Själ Som många här vet så har jag en ätstörning som jag försöker bli frisk ifrån. Det är åt alla håll och kanter. Jag svälter, räknar...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
16 786
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar