När slutade era små äta på natten?

S

Snoffsan

Slutade era små äta själv på natten och i så fall hur gamla var de då? Eller har ni gjort på något speciellt sätt för att de inte ska äta på natten?

Linus är nu 4.5 månad och äter för det mesta 2 gånger på natten. Precis när han var runt 4 månader åt han 3-5 gånger men det var nog en utvecklingsfas.

Min förhoppning är att nattätandet ska minska i takt med att han äter mer på dagen. Nu äter han ca var 3:e timme och på lunchen är det grönsaks och fruktpuré och på kvällen är det gröt däremellan dricker han mjölk. Sista målet innan natten är också mjölk, provade ersättning 2 veckor men jag tyckte inte det gjorde någon skillnad.

Sv: När slutade era små äta på natten?

Min grabb på knappt 3 månader äter inte på nätterna längre. Vi har inte gjort något särskilt utan han har börjat sova hela nätterna helt av sig själv.

Elva månader, då orkade jag inte med nattsnuttandet längre. Vi fick gå den hårda vägen, jag åkte bort över en helg och pappan fick vyssja + ge napp under uppvaken. Barnet vande sig snabbt.

Jag har allvarligt borjat fundera pa att gora nagot drastiskt, Sam ar 13 manader och har inga intentioner att sluta ata hela natten. Nu senaste veckorna har han vaknat en gang i timmen tills jag lagt mig och sen vet jag inte hur manga ganger han ater pa natten. Jag brukar forsoka med bade valling och ersattning pa kvallen, men han kan latt ata bada tuttarna ocksa. Han ar noll intresserad av mat men erbjuds saklart var gang vi ater. frukt gar bra och choklad saklart men inget annat. han dricker inte mycket heller, mer an tuttmjolk da. Sa om nagon har bra tips, shoot, jag lyssnar.

Vid 3 månader.

Sen kan han äta på natten ibland och han t.ex. varit sjuk en tid och ätit för lite. Då behöver han lite extra påfyllning!

Ja "helt enkelt" att han ska äta mer på dagen. Jag tror inte sista målet har stört betydelse utan hela dygnsintaget.

Men hur sjutton får man dem att börja äta mat?? Ja ingen aning... Vår kille har bara ätit på... Nu äter han 4 dl välling, två stora burkar med mat, en portion gröt och ca ½ stor burk frukt varje dag, 1 portion yoghurt och 1 liten smörgås + att han plockar av vår mat när vi äter. Det blir en del som får plats i den lilla kroppen...

Hur gammal är din kille?

Jag har också tänkt att han ska äta mer på dagen, men som det är nu tycker jag inte att jag får i honom mer eftersom han äter var 3:e timme och på kvällen varannan. Men det kanske blir bättre när man kan börja med välling och byta ut ett mål till, till mat.

Min kille på 16 mån vaknar varje natt och vill ha välling. Vi har försökt att ge nappen och försöka få att somna om, men det hjälper inte.
Han äter välling, banan, smörgås och vanlig middag, men inget hjälper.

Mina andra tre har alla sovit hela natten utan mat sen de var ca 2-3 månader, så man blir ju galen!

De andra har iofs sovit i egna rum, så kanske det är att han hör oss eller att vi inte hörde de andra om de vaknade och skrek och sen somnade om.

Funderar på att sova i soffan och låta sambon ta över helt :D

Detta är min dröm att han ska börja sova hela natten av sig själv.

Jag slutade ge nattmål när sonen var ca 2 mån 1 v gammal. Det gick helt smärtfritt. Jag kompenserade genom att ge honom ett extra mål vid 22-tiden (eller strax därefter), tog helt enkelt upp honom sovandes och matade honom medan han sov. Det går, tror mig! De vaknar inte, utan äter sovandes! Så var han lite extra påfylld och det tog tre nätter sen var det fast rutin. Likaså tog det ca tre dagar innan han fått den nya rutinen befäst att äta desto mer dagtid istället.

Jag tror det är lättare att lägga om rutinerna när de är runt 2-3 månader, istället för att vänta tills man inte orkar längre själv och barnet är invant vid nattmaten och så blir det en kamp istället. Själv fick jag gå upp på nätterna ett bra tag till och pumpa ur, men sonen sov så gott i alla fall och det var huvudsaken. :)

Mina barn har självmant minskat ner på nattmålen och till sist sovit genom hela natten. Jag har inte gjort något särskilt för det.
Tjejerna var tidigare än sonen med att sluta äta på nätterna, men jag tror att alla hade slutat med det vid 3-4 månaders ålder. DÅ var det bara ett tiiidigt morgonmål kvar av nattätandet.

Sover han i egen säng eller samsover ni hela natten? Här har nattmatningarna blivit färre sedan Elias började sova i spjälsängen. När vi började vänja honom vid att sova själv fick han stanna i våran säng efter första nattmatningen. Sedan har han sovit i allt längre etapper så nu vaknar han inte förrän vid 6 på morgonen, då lyfts han över och så får han ligga kvar.

Så för oss verkar det som att färre nattmatningar har gått hand i hand med att han börjat sova i spjälsängen.

Vår lilla gosse på 2 1/2 äter fortfarande i alla fall en flaska välling på natten. Inte bra för hans tänder precis och tandläkaren har varit på oss, men vi har inte lyckats tyvärr :crazy:

Sonen var 3 veckor då sov han 19-08
Dottern var 2.5 år. Hon sov 19- 02 sedan lite mat sedan sov hon till 9-10 tiden.

Ja "helt enkelt" att han ska äta mer på dagen. Jag tror inte sista målet har stört betydelse utan hela dygnsintaget.

Ja, jag tror du har helt rätt. Men det är stört omöjligt. Vill han inte äta så flyger skeden all världens väg, drickan spottas ut illa kvickt och matbitarna flyger och far så hundarna börjar bli överviktiga :D

De flesta dagarna vill jag tro att han själv kommer välja att äta mer och då amma mindre så småningom. Men ibland känns det helt hopplöst, igår natt ammade jag i över en timme och han somnade ändå inte om. Sen försökte jag få honom att somna i en timme till utan att lyckas.
Han kan ju vara mitt uppe i nåt utveckingssprång också, får googla lite på det. Nu sover han iaf! :D

KL

Dottern som snart är 10 månader har sovit mellan 20-09 men vaknat för att äta välling runt 23. Den senaste månaden så har hon ätit mindre och mindre välling vid 23-tiden och de senaste dagarna så vaknar hon inte heller för det målet. Jag kan tycka att hon "borde" äta det målet men hon är av en annan åsikt :p Hon äter väldigt bra på dagen så hon är helt enkelt nöjd.

Hanna slutade jag nattamma när hon var 9 månader för hon ammade "hela nätterna", fick istället välling. Sen slutade vi ge henne välling när hon var 2 år.

Nova-li får en flaska välling på natten, och ammar allt från 1 till många gånger per natt. Ibland vill hon ha vatten också. Hon är 19,5 månader.

Ja, jag tror du har helt rätt. Men det är stört omöjligt. Vill han inte äta så flyger skeden all världens väg, drickan spottas ut illa kvickt och matbitarna flyger och far så hundarna börjar bli överviktiga :D

De flesta dagarna vill jag tro att han själv kommer välja att äta mer och då amma mindre så småningom. Men ibland känns det helt hopplöst, igår natt ammade jag i över en timme och han somnade ändå inte om. Sen försökte jag få honom att somna i en timme till utan att lyckas.
Han kan ju vara mitt uppe i nåt utveckingssprång också, får googla lite på det. Nu sover han iaf! :D

Tack! Det var skönt att få känna igen sig för en gångs skull! :D

Han sover i egen spjälsäng, det har han gjort sedan han var 2 månader. Den står bredvid vår säng med ena sidan borttagen. Hade dock tänkt flytta ut honom och se om det hjälper.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
2 125
Senast: Katti
·
Småbarn Dottern 2 år, har sedan hon föddes haft lätt för att kräkas det blev dock bättre när hon gick över till fast föda (jag var likadan som...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: Apollo 13
·
Kropp & Själ Som många här vet så har jag en ätstörning som jag försöker bli frisk ifrån. Det är åt alla håll och kanter. Jag svälter, räknar...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
16 786
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar