När meddela arbetsgivare att man vill tillbaka till jobbet

amalia

Trådstartare
Ja som rubriken lyder. När ska man meddela arbetsgivaren att man vill gå tillbaka till sitt jobb efter sin föräldraledighet?

Vi hade planerat att jag skulle vara hemma med dottern till januari nästa år, MEN i och med läget på arbetsmarknaden nu så är det dåligt med jobb för mannen som jobbar inom bygg-branschen.

Fortsätter trenden så har vi inget annat val än att jag får gå tillbaka och jobba tidigare än beräknat och mannen får vara hemma med dottern istället.

Vad har man för rättigheter/skyldigheter som arbetsgivare resp. arbetstagere i detta läge?

Sv: När meddela arbetsgivare att man vill tillbaka till jobbet

puttar lite...

ingen som vet?

Det är säker olika men jag som kommunanställd måste meddela 2 mån innan jag vill börja jobba.

Jag jobbar på ett privat företag och har 2 månaders förvarning till min chef. Tror att det är det vanligaste.

Vet inte om det gick rätt till, men på en tidigare arbetsplats var det en tjej som sa till 1 mån före och det var inga problem. Tjejen som vikade för den mammalediga blev då uppsagd 5 eller 6 mån före planerat, men hon kollade med facket och det var tydligen bara att acceptera. Hade hon tjafsat hade de bara sagt att det var arbetsbrist (vilket det ju också blev när den mammalediga kom tillbaka) och därmed haft sitt "på det torra".

Jag tyckte inte att det var så schysst, så försök säga till i så god tid som möjligt, iaf om det är vikarier intagna istället för dig, som tror att de har jobb nästan ett år till!

Återgång i arbete

15 § En arbetstagare får avbryta sin påbörjade ledighet och återuppta sitt arbete i samma omfattning som före ledigheten.
Om arbetstagaren vill utnyttja sin rätt att återuppta sitt arbete, skall arbetstagaren snarast möjligt underrätta arbetsgivaren om detta.
I det fall ledigheten varit avsedd att pågå en månad eller mer, får arbetsgivaren skjuta på återgången högst en månad efter det att arbetsgivaren tagit emot underrättelsen.

KÄLLA: Föräldraledighetslagen

Tack för alla svar!

Och tack mynta2 för att du letat fram detta!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 090
Senast: MML
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka