När man vill olika

Hyacinth

Trådstartare
Rakt på: jag är nöjd med ett barn, min sambo längtar innerligt efter fler.

Hur har ni andra resonerat, när ni vill olika?

Sv: När man vill olika

När vi fick vårt tredje barn så var min man mer än nöjd med det. Han ville inte ha fler barn.

Jag ville dock ha en till.

Så efter lite funderande kom min man fram till att min önskan att få ett fjärde barn var viktigare för mig än hans önskan för honom att inte få ett fjärde barn.

Inte alltså att min önskan var viktigare i förhållande till den önskning som betyder mest utan sett till hur viktig önskan var för respektive person.

Mitt resonemang framgår klart och tydligt antar jag :p

Rakt på: jag är nöjd med ett barn, min sambo längtar innerligt efter fler.

Hur har ni andra resonerat, när ni vill olika?

Det finns förstås inget rätt och fel, men vad jag har sett på föräldrar i min omgivning är ett barn ganska enkelt, medan två kan bli en betydande belastning. Om man då inte är helt överens och båda inte är lika motiverade att hugga i och dela på bördorna tror jag att det kan vara en väg mot separation.

En rak motfråga. Hur ställer du dig till att sambon väljer att skaffa barn med någon annan?

Om sambon så innerligt längtar efter efter en till finns ju ett troligt scenario att sambon lämnar dig och uppfyller sin innerliga önskan.

Vi har resonerat som så att ingen av oss vill ha särkullsbarn. Därför försöker vi gemensamt få till en nummer två. Även om sambon är nöjd med ett barn för tillfället.

Svårt när man vill olika. Jag tror lite på som Tora är inne på. Vems önskan är starkast och vad blir konsekvensen av att den inte uppfylls. Därav min raka fråga.

Mvh Miks

Tror nog att min man resonerade lite åt det hållet (inte alltså att jag skulle skaffa barn med någon annan för jag hade ju accepterat att det inte blev ett fjärde barn).

Däremot så hade jag för resten av livet levt med en liten tagg i hjärtat att det inte blev en fyra. En saknad som aldrig skulle försvinna riktigt. En känsla av att blivit berövad något.

Medan min man dock inte skulle känna vare sig bu eller bä. Så då funderade han om det extra jobbet skulle vara väldigt betungande och kom fram till att om man har tre eller fyra barn spelar inte så stor roll. Visst blir det mer jobb men grundproblemen finns redan där så att säga. (I Ts fall är det då frågan om två barn istället för ett)

Så då kom han fram till att min önskan att få ett till barn var viktigare för mig än hans önskan för honom att inte få ett till barn.

Men det är en svår fråga för visst är det så att ett till barn innebär mer av allt men samtidigt finns redan allt där sedan innan (men inte lika mycket).

Jag vill bara ha ett barn, sambon vill ha mer än ett, jag har sagt att han får hoppas på tvillingar (eller hoppas att jag ändrar mig när vi väl fått det första, men det är nog lägre odds på tvillingarna).

Vad betyder "nöjd med ett barn" för dig?

Jag som har ett barn, vuxet dessutom, har hela tiden känt att två barn eller fler skulle vara ett effektivt sätt att beröva mig det roliga med barn. Jag kan inte se någon som helst charm i att ha ett syskonpar, och jag står inte ut i ens tre minuter med syskon som tjafsar som syskon ofta gör. Jag är inte det minsta road av barn i "flock". (Givetvis hade jag älskat dem, men jag hade verkligen inte älskat mitt liv om jag hade haft flera barn.)

Sen blev det ändå så att vi hade ett foster barn under några år, men då var båda ganska stora och självgående, så det blev inte alls som en "barnflock" att hantera.

Däremot så hade jag för resten av livet levt med en liten tagg i hjärtat att det inte blev en fyra. En saknad som aldrig skulle försvinna riktigt. En känsla av att blivit berövad något.

Precis så kände jag angående vår "trea" men jag hade accepterat att min sambo var nöjd med två. Nu blev det en helt oplanerad (men ytterst välkommen!) trea så vi hann inte riktigt diskutera igenom saken men jag tror nog att det hade kunnat bli vilket som, ett till barn eller att vi hade stannat vid 2.
Jag är också inne på resonemanget om exakt hur viktig en önskan är för båda föräldrarna (vi kör så i vår renovering:D) men ett till barn är en så stor händelse att jag inte vet om det är lämpligt att köra enligt det konceptet. Mest handlar det nog om en diskussion med sig själv, är jag villig att stanna i förhållandet trots att det inte blir som jag vill och hur viktigt är det egentligen att jag/han får min vilja igenom?

Vi har ett barn, min man vill ha fler.... Jag vill INTE! Jag har fullt upp med att orka sköta livet, huset och det barn vi har..... Med depressioner i vågor och en man som jobbar 65 tim i veckan så har jag lagt in mitt VETO. Det blir inga fler barn! Jag hade inte orkat vara en bra mamma till 2 barn som vår situation ser ut. Jag orkar nu tack vare att när gubben inte jobbar så ägnar han sig åt barnet och jag får chans till egentid och lite andlig återhämtning.

För mig är det viktigast att känna att jag kan vara en bra mamma, och om jag känner att jag inte orkar det till ett barn så ser jag ingen anledning att tro att det blir bättre med två barn. Det kan mycket väl vara så att min man lämnar mig pga detta, jag vet att hans barnlängtan är stark, men jag ser ingen annan väg för min egen del......

Om den är så stor så kan han dra ner på arbetet och ta föräldraledigheten, det hade varit mitt motbud.
Förstår verkligen att du inte orkar med fler. Man är bara människa:)

Vi har ett barn, min man vill ha fler.... Jag vill INTE! Jag har fullt upp med att orka sköta livet, huset och det barn vi har..... Med depressioner i vågor och en man som jobbar 65 tim i veckan så har jag lagt in mitt VETO. Det blir inga fler barn! Jag hade inte orkat vara en bra mamma till 2 barn som vår situation ser ut. Jag orkar nu tack vare att när gubben inte jobbar så ägnar han sig åt barnet och jag får chans till egentid och lite andlig återhämtning.

För mig är det viktigast att känna att jag kan vara en bra mamma, och om jag känner att jag inte orkar det till ett barn så ser jag ingen anledning att tro att det blir bättre med två barn. Det kan mycket väl vara så att min man lämnar mig pga detta, jag vet att hans barnlängtan är stark, men jag ser ingen annan väg för min egen del......

Vill man ha något så får man ju offra något. Precis som Kethets skriver så vill din man ha fler barn så får han ju dra sitt strå till stacken. Kan han inte hjälpa dig så kan han ju inte heller ställa några krav.

Du är ju ingen övermänniska.

Så stor skillnad tyckte jag inte att det blev med två barn men det blir ju absolut INTE lättare på något sätt eller mindre att göra.

Senast ändrad:

Jag som har ett barn, vuxet dessutom, har hela tiden känt att två barn eller fler skulle vara ett effektivt sätt att beröva mig det roliga med barn. Jag kan inte se någon som helst charm i att ha ett syskonpar, och jag står inte ut i ens tre minuter med syskon som tjafsar som syskon ofta gör. Jag är inte det minsta road av barn i "flock". (Givetvis hade jag älskat dem, men jag hade verkligen inte älskat mitt liv om jag hade haft flera barn.)

.

Hur kan du veta det?

Jag tycker det är jättemärkligt att kunna veta hur du kan veta att du inte hade älskat ditt liv bara för att du hade fått fler än ett barn. Du kan ju inte veta hur ditt liv hade tett sig då. Man har ju bara ett facit liksom.

Vi är inte heller helt överens. Maken vill ha ett eller två barn, jag vill helst ha tre... Men, förhoppningsvis kan vi få två och så ser man ju hur det känns, jag hoppas jag kan känna mig nöjd då!

Jag hade varit helt nöjd med ett barn. Min man som inte har syskon ville hemskt gärna ha två barn.. Nu är jag gravid och jag hoppas det ska lösa sig till det bästa. Han lär få hugga i och hjälpa till en hel del men det tror jag han är på det klara med. Om jag inte får fortsätta ha egentid så tror jag inte han vill vara ihop med mig. Jag bara måste få pausa och bara vara själv en liten stund nästan varje dag.
Jag är inte alls sugen på alla kommande år av syskonbråk, men jag hoppas att syskonen kan få lika mycket glädje av varandra när de blir stora som jag och min syster har idag. För det behöver ju inte vara skit sen, det kan ju även bli så att man står varandra otroligt nära.

Förlåt för en avstickare från TS, men grattis! :banana:

Vi har inte haft några syskonbråk alls (än), bara en massa syskonkärlek! Men lillebror är ju fortfarande rätt liten.

Ett svar som är lika rakt som frågan: Jag ville ha ett barn. Pappan ville ha två. Vi har ett barn men vårt förhållande tog slut för snart ett år sen. (Det var iofs inte den enda anledningen men troligen den största.)

Vi hann aldrig diskutera frågan klart eftersom vi inte riktigt var där än.
Min man ville ha två och jag tre. Jag frågade min man då hur vi skulle göra och han svarade lite skämtsamt "du får väl köpa en till häst istället!" ;)
Sen blev det så att vi knappt hann få ut nummer ett innan nummer två var på väg. Den senaste kommentaren han sa var "jag säger inte att jag inte vill ha fler, MEN inte så här tätt iaf" haha! Däremot kändes det som att han köpte mitt argument att han aldrig skulle ångra en trea, men att jag skulle kunna få livslång hjärtesorg av att inte få en trea.
För mig har det dessutom varit sådan berg och dalbana eftersom graviditeten inte var planerad, eller helt självklar när vi väl fick reda på det, så nu är jag mer passiv och känner "vi ser hur det går med två först" ;)

Jag skulle mer än gärna haft en tvåa, men sambon vill absolut inte.
Det hade blivit en tvåa för mig, men en femma för honom.
Så jag förstår och accepterar. typ

Hur kan du veta det?

Jag tycker det är jättemärkligt att kunna veta hur du kan veta att du inte hade älskat ditt liv bara för att du hade fått fler än ett barn. Du kan ju inte veta hur ditt liv hade tett sig då. Man har ju bara ett facit liksom.

Okej då, så långt jag känner mig själv är det så. Och känns det så verkar det vara något av etg högriskprojekt att skaffa fler bar bara för att få visshet.

Sen blev det ändå så att vi hade ett foster barn under några år, men då var båda ganska stora och självgående, så det blev inte alls som en "barnflock" att hantera.

Ungefär det du säger. Jag kan tänka mig en klar 4-5 åring om ett par år, men är inte alls sugen på bebistid, graviditet, föräldraledighet osv. Vi skulle dessutom behöva flytta från innerstad till förort, då vi har en tvåa idag.

Miks: Det är klart att det kan hända, men det kan mycket annat också. Lämnar han mig för att han vill ha fler barn, så fine. Jag kan dock inte förstå att man kan vilja ha fler barn så mycket att man väljer att träffa sitt befintliga hälften så mycket. Större förståelse om det står mellan ett eller inget.

Jag kanske ska vända på det- hur ska jag stå rakryggad i mitt beslut utan att känna det som jag berövar min sambo något?

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 506
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag har tänkt länge att jag vill åka till Tom Tits med barnen, och nu kommer en stängningsdag när jag kan vara kompledig. Vi har dock en...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar