Ja så tänkte jag också. Men förut när jag "bara" hade två så var en alltid ensam. Dvs om jag tröstade den ena så var den andra själv. Nu medan jag tröstar den ena så leker dom andra två.Så kan jag också känna nu när jag har två, att ett barn bara är ju inga problem alls!
Angående jobbigt så tänkte jag också att det känns som att det måste vara jättesvårt om, man har många barn att ge varje barn en stund själv med föräldern som att berätta om sin dag, sitta en stund i knät och bara vara tyst, läsa en stund, tröstas för något, ge uppmärksamhet till ett legobygge eller något annat, sitta ner och bli bjuden på låtsasfika, etc. Rent logiskt borde det ju i det avseendet inte vara lättare att räcka till för tre än för två, eftersom man med tre barn har lika mycket tid men den ska fördelas på fler barn.
Sen när jag ammar lillan så har jag gjort så att vi kan sitta och gosa allihop tillsammans men det är oftast bara tvååringen som vill sitta och gosa.
Den äldsta vill mer prata och det gör vi på kvällen i sängen när dom andra sover. Ibland så pratar vi i över en timme. Visst pratar vi även under dagen men då kanske när jag ammar lillan.
Men någonstans så tar jag tiden och det är ju från mig själv. Dvs jag tittar inte på tv den dagen jag och sexåringen pratar till tio på kvällen.
Vi försöker även hitta på saker med varje barn för sig. Tex gå och simma med bara ett barn åt gången. Men oftast får man kommentaren sen "Det var roligt pappa men nästa gång vill jag att lillebror också går med".
Men jag tror att dom säger så just för att dom får så mycket egentid med oss vuxna så då vill dom gärna göra roliga saker ihop för då blir det ännu roligare. Dom känner inget behov av att konkurrera om vår uppmärksamhet eftersom dom får så mycket individuell uppmärksamhet ändå.
Men visst känner man ibland att man inte riktigt räcker till men det tror jag att de flesta upplever ibland oberoende av antal barn man har.