När för många anmält sig till en dressyrklass?

dressyrtjejen

Trådstartare
Vilket tycker ni är mest rättvist om det är (för) många anmälda i en dressyrklass:

1. Stänga klassen för fler anmälningar innan anmälningstidens utgång

eller

2. Lotta bland alla som anmält sig inom anmälningstiden

Sv: När för många anmält sig till en dressyrklass?

Stänga klassen, för då behöver man inte vänta på om man kommer med eller inte och kan ev välja annan tävling om det finns.

Självfallet det förstnämnda. Då premieras de som har en tävlingsplanering.
Det görs för övrigt då och då i hoppning och fälttävlan.

Det viktigaste tycker jag är att arrangören i proppen talar om vilket alternativ man väljer att använda sig av. Står det inget specifikt i proppen så ska man ju lotta bland alla som anmält sig i tid.

Personligen tycker jag nog att alternativ ett är ett bra sätt att slippa "leva i ovisshet".

Personligen tycker jag också alternativ 1 är bättre men faktum är att man i vart fall i Skåne mycket oftare tillämpar alternativ 2.

Och eftersom det numera inte alls är ovanligt med över 40 anmälningar per klass känns det trist att som någon skrev "leva i ovisshet" eller i värsta fall bli bortlottad om man själv anmält i mycket god tid medan kanske någon som anmält i sista minuten kommer med.

Jag tycker nog bäst om alternativ 2 i alla fall. Jag planerar nogrant tävlingsterminen men ibland uppkommer det saker som gör att man behöver tänka om.

Problemet med alt 1, som iof sällan händer på dressyrtävlingar är att man kanske inte får en rimlig chans att anmäla sig. När Helsingborg hade ponny tävling i hoppning i vintras stängdes anmälan efter 2-3 dygn. Man kan ju inte sitta och vakta heller?

Ur arrangörssynpunkt så tycker jag inte det spelar så stor roll.

Jag tycker det där med stängning av klassen är det dummaste som finns (När det gäller dressyr).
Om de kan ta emot många tävlande kanske det är bra men inte annars..

Alla har ju tyvärr inte möjlighet att planera månader i förväg och sitta och vakta proppen så man kan anmäla direkt.
Det är ju synd om man ska straffas för att man ex har ett rullande schema på jobbet eller vad som.
Vid lottning sker ju alltid slumpen.

Jag tycker den första. Det finns inget värre än att bli bortlottad från en tävling - bortlottningskort till trots. Om klassen stängs kan man ju som sagt se sig om efter andra tävlingar.

Nej, alla har inte heller möjlighet att strunta i tävlingar bara för att man blir bortlottad.
De kanske har lyckats planera in en dag med ledigt från jobbet för att åka och tävla. Blir den personen då bortlottad så blir det utebliven inkomst och utebliven tävling.
Ingen höjdare!

Nej, premiera de som planerar säsongen i god tid. Det tycker jag är värt mer än att turen får avgöra.

Stänga klassen givetvis, jag har sett i några proppar tex till Nordhallands tävlingar den 6 juni , där stänger dom proppen när antalet uppgått till 140 starter , proppen ligger ute redan nu men öppnas inte för anmälan förrän den 27 april, då slipper man vakta och ha sig.

Alla har väl möjlighet att "strunta" i det. Får man ledigt från jobbet = ingen inkomst. Ingen tävling = ingen utgift. = Det spelar knappast någon roll.

Det har som sagt inget med planering att göra om man inte har möjlighet att anmäla sig till en tävling månader innan...

Sen även det med vissa klasser som blir fulla redan efter några dagar. Ska man behöva straffas för att man inte har internet också? (möjlighet att hålla utkik...)

Men man kan ju ha bytt arbetspass till en annan dag där man nu "måste" tävla istället.
Jag vet inte om du hört talas om tävlingsmål? Då gör man en plan vilka klasser man tänkt rida vilken tävling och knåpar sen ihop det med träning och jobb. Och handlar det om ft-ryttare måste man kanske rida en viss hopptävling för att få sina hoppkval så man kan starta den ft-klass man tänkt sig. Det kan också handla om unghästkval till championat eller dylikt.

Det finns internet på bibliotek. Annars får man be ngn annan anmäla. Att vara utan internet är ett pseudoproblem i dagens Sverige.

Jag tycker att alt. 1 är bäst helt klart.
Om man nu vill vara med i en tävling då får man faktiskt se till att vara planerad och anmäla i god tid.

Altrnativ 1 skulle jag foredra, men hemma i Uppland anvander de sig mest av alt. 2.
Nu har man aven lagt till en skrivelse i proppen att fortur ges till ryttare fran arrengerande klubb, darefter ryttare for klubbar i Uppland, darefter ovriga ryttare. Detta for att klasserna blir overfulla.
Man har aven borjat ha t.ex LC-LB pa fm och LB-LA pa eftermiddagen for att fa storr variation.

Personligen tycker jag också alternativ 1 är bättre men faktum är att man i vart fall i Skåne mycket oftare tillämpar alternativ 2.

Vad lustigt, för jag har aldrig här i skåne råkat ut för lottning! Däremot ett par gånger att de stängt klassen.

Tävlar du häst eller ponny? Lätt-Msv-Svår?

(jag tävlar häst i Msv, men äv lättklass ett par gånger senaste åren)

Tänkt att det kan vara så olika hur man drabbas.

Jag föredrar självklart också att de stänger klassen. Lottning tycker jag är en styggelse.

"Problemet" är väl att i TR II (dressyr) så står det uttryckligen i en paragraf att om det är fler än 40 ekipage anmälda så skall lottning ske alternativt uppdelning av klassen.

I hopp TR däremot står det att man kan välja att lotta eller stänga anmälningen i förtid när maximerat antal uppnåtts.

I TR I (det generella) står det samma sak som i hopp TR. Dock måste man skriva i proppen vilken metod man använder ... annars gäller lottning. Men vad jag vet så följer man i första hand specifikt gren TR vilket innebär att stänga klassen i förtid egentligen ej skall förekomma i dressyr.

Talade med Ridsportsförbundet om detta när vi skulle arrangera tävling och det var tydligen en miss att dressyr inte har synkat det med övriga TR. Så det kommer säkert i framtiden. Men vi vart iallafall uppmanade att följa TR - dvs. ha lottning och ej stänga klass. Tyvärr. För jag personligen föredrar att stänga klass när den blivit fylld.

Ja men då spelar det ju ingen roll, för då får man ju sin inkomst ändå.
Att ha tävlingsmål och planera är självklart bra, men det är ju ändå inte livsviktigt OM man inte jobbar proffesionellt med hästar och har det som sin enda inkomst.
Det är enda gången det spelar någon roll..

Det är inte så lätt för alla. Alla kanske inte har hästintresserade vänner, eller folk som använder sig av internet.
Och jag syftar ju då på när det gäller att anmäla sig fort om det skulle komma in många anmälningar. Man kanske inte kan hålla utkik hur länge som helst. Är det däremot inte så stor risk att klassen blir full så kan nog alla ordna det :)

Ja men då spelar det ju ingen roll, för då får man ju sin inkomst ändå.
Att ha tävlingsmål och planera är självklart bra, men det är ju ändå inte livsviktigt OM man inte jobbar proffesionellt med hästar och har det som sin enda inkomst.
Det är enda gången det spelar någon roll..

Vilket resonemang?? Det finns mkt fler elitryttare i landet som inte lever av hästarna än som lever av hästar iallafall i dressyr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: miumiu
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 623
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?