När för många anmält sig till en dressyrklass?

Sv: När för många anmält sig till en dressyrklass?

Vad lustigt, för jag har aldrig här i skåne råkat ut för lottning! Däremot ett par gånger att de stängt klassen.

Tävlar du häst eller ponny? Lätt-Msv-Svår?

(jag tävlar häst i Msv, men äv lättklass ett par gånger senaste åren)

Tänkt att det kan vara så olika hur man drabbas.

Jag föredrar självklart också att de stänger klassen. Lottning tycker jag är en styggelse.

Jag tävlar LB och LA i år, LC och LB förra året (tävlar 5 årigt halvblod).

Till denna helgs LB i Lillhagen var tex 56 st anmälda.

Har varit med om att över 40 anmält sig per klass flera gånger i år.

Har själv haft en oerhörd tur och endast hamnat på reservlista en gång (och då kom jag med pga många strykningar) men det skulle vara himla retfullt om det hände.

När jag tävlade LA-MSV (för 2 år sedan och åren dessförinnan) blev jag aldrig bortlottad- ju högre klass desto färre anmälningar verkar det som.

Jag föredrar att man stänger klassen, är ett elände att gå och vänta på att få veta om man öht har kommit med.
Man behöver ju inte öppna anmälan i samma ögonblick som proppen kommer, smartast att lägga ut proppen tidigt och sen öppna anmälan en viss dag enl proppen.

Jag tycker absolut att alt. 1 är bästa varianten.
Jobbar som sjuksköterska och vi har 10 veckors schema, där det är nästintill omöjligt att byta en inlagd helg. Därför måste jag planera mina tävlingar långt i förväg, och då är det verkligen irriterande när de tillämpar lottning.

Hann jag inte anmäla mig innan klassen stängdes, så har jag oftast tid att hitta en annan tävling att åka på. Blir jag bortlottade så blir jag det dagen innan, dvs en hel veckas ridupplägg åt helskotta! :devil:

Suck....

Tydligen tycker en majoritet HÄR att lottning INTE ska tillämpas men arrangörerna delar uppenbarligen inte vår åsikt.

Fick igår veta att jag är 18:e reserv till en klass på lördag, dvs HÖGST OSANNOLIKT att jag får rida.

Jättekul (NOT) när man varit anmäld i god tid medan kanske någon som anmälde sig i absolut sista minuten har kommit med.

Som någon sa.....hur lätt är det att planera....när man inte ens vet OM man får rida.

Lika jobbigt att kanske tro att man INTE ska rida och sedan bli uppringd kvällen innan och behöva ta ställning till om man ska rida trots allt.

Blääää!!!!

Tycker alternativ 1 är bäst.
Här i östergötland tillämpas däremot enbart alternativ 2 (iallafall på alla tävlingar som jag anmäler mig till)
Jag tävlar enbart lokalt.
Denna vår har det funnits kanske 2 tävlingar som inte har varit lagtävling. Dessa två har jag inte kunnat vara med i på grund av jobb.
Att anmäla sig till någon av tävlingarna där det ingår lagklass är hopplöst - du kommer utan tvekan att bli bortlottad, iallafall i ena klassen.
Jag har gett upp. Ska vara med på en hemmatävling där jag iallafall inte kommer att bli bortlottad, annars så åker jag på hopptävlingar.

Det är helt värdelöst att anmäla sig till en tävling, träna och se fram emot att få tävla och sen några dagar innan få ett mail: du har blivit bortlottad. :mad:

jag tycker att man ska stänga klassen, det är mest rättvist.

Har aldrig ens hört talas om alternativ 1 och förstår heller inte hur det skulle gå till eftersom typ 70% av anmälningarna kommer sista anmälningsdagen. Har tagit emot anmälningar till många tävlingar och sitter ofta nervös 3 dagar innan tiden går ut för att jag bara fått typ 5 anmälningar, sen helt plötsligt väller det ín.

Delvis KL

Som ryttare kan jag hålla med om att stänga klassen är mer rättvist, men precis som PathOfClovers säger är det faktiskt så att majoriteten anmäler de 2 sista dagarna.
Eftersom majoriteten av er här tycker alternativet med att stänga klassen är bäst, så undrar jag ju spontant, när anmäler ni er till tävlingar? I god tid innan anmälningsavgiften går ut eller som typ 80%, dvs. de sista två dagarna?!

Sedan vad gäller lottning, så brukar det här i alla fall vara så att de som INTE betalt in anmälningsavgiften är de som blir bortlottade i första hand. Det tycker jag är helt rätt!

Senast ändrad av en moderator:

Delvis KL

Som ryttare kan jag hålla med om att stänga klassen är mer rättvist, men precis som PathOfClovers säger är det faktiskt så att majoriteten anmäler de 2 sista dagarna.
Eftersom majoriteten av er här tycker alternativet med att stänga klassen är bäst, så undrar jag ju spontant, när anmäler ni er till tävlingar? I god tid innan anmälningsavgiften går ut eller som typ 80%, dvs. de sista två dagarna?!

Sedan vad gäller lottning, så brukar det här i alla fall vara så att de som INTE betalt in anmälningsavgiften är de som blir bortlottade i första hand. Det tycker jag är helt rätt!

Det spelar ju ingen roll NÄR folk anmäler sig för enligt förslaget att stänga klassen ska detta ju bara ske OM maxantalet är uppnått.

Är det bara 30 anmälda dagen innan anmälningsriden går ut så stängs ju INTE klassen.

När folk anmäler sig varierar nog jättemycket. Vissa gör det så fort det är möjligt, andra i "sista minuten".

Att bara lotta bland dom som som betalat blir ju lite svårt om man som vissa arrangörer har BETALNING PÅ PLATS (så är det denna helgen då 61 anmält sig till en och samma klass).

Jag tillhör undantaget som ofta anmäler i god tid. Efteranmält har vi enbart gjort en enda gång hitills.

Det förekommer ju bortlottning både på stor häst och ponny och har man otur så kommer man inte med där man har tänkt sig. Det kan ju tom bli flera tävlingar i rad om man har otur. På lokal nivå finns det ju massor med tävlingar, regional och nationell verkar ingen vilja anordna.

Senast ändrad:

Har aldrig ens hört talas om alternativ 1 och förstår heller inte hur det skulle gå till eftersom typ 70% av anmälningarna kommer sista anmälningsdagen. Har tagit emot anmälningar till många tävlingar och sitter ofta nervös 3 dagar innan tiden går ut för att jag bara fått typ 5 anmälningar, sen helt plötsligt väller det ín.

Men det är ju typiskt Stockholmare och inget annat :angel:

Härnere där folk planerar och inser att världen inte kretsar kring dom själva och att det givetvis finns plats för dom på alla tävlingar även om man anmäler sista dagen blir det fullt fort som attan ;)

och hur gor man da nar det inte utgar nagon anmalningsavgift, utan alla avgifter betalas pa plats?

och hur gor man da nar det inte utgar nagon anmalningsavgift, utan alla avgifter betalas pa plats?

Helt ovetenskapligt får jag en känsla av att då anmälningsavgift inte behöver betalas förrän på plats så anmäler sig fler.

Vet inte om de gör det på vinst och förlust och tänker att de inte kommer att bli debiterade något om de uteblir?

Lika ovetenskapligt tycker jag att fler stryker sig då tävlingar börjar 08.00 i stället för 09.00;)

Delvis KL

Ibland anmäler jag mig så fort proppen kommit ut, andra gånger 2 dagar innan anmälningstiden går ut.

Men så verkar jag leva ett tvärtom liv jämfört med andra här. Tävlingar går inte i första hand utan det gör familjen och övriga aktiviteter. Därför vet jag inte alltid 2 månader innan om någon ska ha födelsedagsfest, om vi ska köra hö, om någon dör, om hästen skadar sig (igen), om jag måste skriva uppsats eller om någon avlägsen släkting konfimeras. ;) Jag lever mitt liv på övertryck och hinner inte med allt som ska göras. Det fungerar helt enkelt inte alltid att bestämma i så god tid. Jag kan planera och sätta upp mål - det gör jag. Men sen går inte tävlingarna först.

Lagtävlingar är ju tvärt omöjligt att stänga när klassen är full eftersom lagdeltagare ska ges företräde. För övrigt är det ju bra på många vis. Förut, när jag levde ett mer normalaktivt liv så hade jag definitivt föredragit alt. 1, men i dagsläget gör jag inte det.

Fast å andra sidan har jag nu anmält mig till två tävlingar, den ena är jag säker på att jag komemr bli bortlottad ur 1 eller två klasser, den andra stänger de anmälan när den är full, så då vet jag att jag ska rida. Det är skönt. ;)

Ur arrangörssynpunkt finns det nackdelar med alt. 1. Jag har fått en känsla av att många anmäler sig för att vara på den säkra sidan, för att sedan avanmäla sig när anmälningstiden gott ut. Då sitter jag där och ska försöka hitta reserver.

Jag brukar nästan alltid anmäla mig i riktigt god tid. Det är bara om det är en helg som jag misstänker att det kommer krocka med något annat, eller jag är osäker på hästen av någon anledning som jag väntar med att anmäla mig till sista minuten.

Mitt liv måste planeras i sekund om jag ska få allt att gå ihop, så det blir naturligt samma sak som gäller för tävlingarna.

detta var mer an fraga till pemma som ansag att man skulle lotta bort de som inte betalt in anmalningsavgiften i tid.
eftersom alla tavlingar jag varit med pa inte haft nagon anmalningsavgift utan allt betalas pa tavlingsplatsen funderade jag pa hur hon tankt losa det da

Det beror nog på i vilken del av landet man håller till. Här har i princip alla tävlingar att man betalar in i förskott och då kan man lösa det på det sättet som jag skrev var vanligt här. Om det är rätt sätt eller inte är ju upp till var och en att bedömma.
Om man betalar på plats går det ju givetvis inte, det säger väl sig själv:)

Med det nya internetanmälningssystemet som Ridsportförbundet rekommenderar (www.sportochavel.se), så kommer det bli så att alla tävlingar får köra med förskottsbetalning. Sedan lär det dröja innan alla arrangörer byter till det anmälningssystemet, men det ska väl bli så framöver. Där löser sig problemet lite av sig själv, har man inte betalat in så tas anmälan bort om jag fattade det rätt.

Vad gäller anmäla i god tid, så tror jag att många resonerar som Rumpnissen.

Senast ändrad av en moderator:

Men om det kommer in 80 anmälningar sista dagen, stänger du klassen när du öppnat 40 kuvert eller? Det skulle aldrig funka här, eftersom klassen aldrig är full innan sista anmälningsdagen.

Fast OM Stockholmsklubbar började använda sig av "först till kvarn"-principen så skulle säkert även dessa anmälningar komma in i tid.

Det är faktiskt lite tråkigt att det numera är så många bortlottningar, både på stor häst och ponny.

Nu vet jag inte hur det ar runt om i landet, men i Upland sa anvander sig i princip alla klubbar av internetanmalan.
Jag ar ingen dataexpert, men att lagga in nagon kod att anmalan ska stangas efter 40 anmalada kan val inte vara sa svart.
Men, detta system funkar ju som sagt inte vid lagtavlan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: miumiu
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 623
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?