När är det vovvetid i livet?

Joyze

Trådstartare
Hej alla vovveexperter!
Jag har alltid varit en hopplös hundfanatiker och har velat ha en liten vovvsing sen jag var en liten tuss men då far min och syster min är allergiska har det aldrig varit möjligt. Nu är det tyvärr så att mina föräldrar skiljde sig för tre år sedan så numera bor jag med min mamma och lillebror, som alltså inte är allergiska och också är hundälskare.
Jag tog studenten i somras och för tillfället gör jag inget jätteavancerat om dagarna, mer än är i stallet typ hela tiden och jobbar som telefonförsäljare några kvällar i veckan. Min plan är att ha det så här fram till hösten och sen kanske börja jobba i något stall för att sedan ev plugga till hippolog.
Min mamma jobbar om dagarna, brukar gå hemifrån vid 8 och är hemma vid 16-17, samt jobbar hemifrån någon dag i veckan. Bror min är i skolan 9-15 varje dag.
Min fråga är nu, tror ni att det hade fungerat med en hund i min familj? Tilläggas bör att en hundälskande släkting bor 50 meter härifrån som gladeligen hade assisterat hundpassare ifall det skulle behövas. Så som mitt liv ser ut nu hade jag haft mer än gott om tid för en vovvsing (den lille hade ju fått följa med till stallet när jag är där) men min mamma oroar sig för hur det ser ut i framtiden. Samtidigt resonerar jag lite så att eftersom jag har haft häst i många år är jag väldigt van vid ansvaret av att ha ett levande djur och jag är van vid att anpassa mitt liv efter djuren eftersom de är min stora passion här i livet. Så om jag hade haft en vovvsing i mitt liv hade jag helt enkelt sett till att jag hade plats för den i mitt liv.
Eller hur resonerar ni? När är egentligen rätt tid för en vovve i livet? Måste man vara konstant arbetslös, jobba hemifrån eller vara pensionär för att ha tiden?
Hade varit så mysigt med ett litet knytte, har alltid varit lite av en dröm för mig... men är nu en dum tid i livet? :confused:

Sv: När är det vovvetid i livet?

Vovvetid är den tid man skapar sig. :) Den svåraste tiden är det första halvåret (om man köper valp), då är det större krav på passning och träning av rumsrenhet m.m. Är du helt säker på att du vill ha hund(valp) så passa på NU när du kan.

Framtiden löser sig så länge det är genomtänkt och man är medveten om att det kommer att krävas vissa uppoffringar. Man kan inte ge upp så fort man stöter på motstånd utan ibland är det kämpigt.
Hunddagis funkar, men kan vara dyrt och ibland kan man inte gå på den där festen man vill för att man saknar hundpassning m.m. Är det värt det att ha hund - go for it.

Mitt råd dock är att välj ras/hund noga så att den verkligen har förutsättningarna för att funka i ditt liv. Det blir så mycket roligare då.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 872
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 879
Senast: fixi
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 223
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 858
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈