När är det okej att ha "dålig" sits?

Totola

Trådstartare
En sak jag har funderat på mycket är- hur mycket ska man prioritera sitsen och hur mycket ska man prioritera själva inlärningen (hur hästen går, vilka hjälper man använder, timing osv)?

Om jag utgår från mig själv som inte har någon bra sits som grund och inte har lyxen att ha en skolad häst att träna på utan hela tiden måste "rida" hästen för att vi ens ska komma i rätt riktning och gångart så känns det inte som att min sits har högst prio.:crazy: Jag KAN inte koncentrera mig på mer än ett par saker i taget, särskilt inte om hästen har enligt mig stora grundproblem. Däremot har jag märkt att ju bättre balans hästen får, ju mer lydig för hjälperna den blir och ju mer avslappnad den blir, desto bättre sits får jag. Automatiskt alltså. Om jag t ex tittar på bilder på mig och min förra häst från början när jag hade den och den gick som en kratta eller värre, och knappt ett år senare då den även hunnit vara på tillridning, så är det väldigt stor skillnad i min sits. Trots att jag inte fokuserat på min egen sits mer än hjälperna. :eek:

Tro nu inte att jag inte inser vikten och nyttan i att träna upp sin sits! Men jag vill höra era åsikter - om ni "måste" prioritera, väljer ni då sitsen och är mindre petig med hur hästen går, eller tvärtom? Och finns det någon gräns för hur "dåligt" man får sitta, eller fel som är mer oförlåtliga än andra?
Har ni någon sorts priolista - det här MÅSTE hästen kunna - innan ni blir mer petiga med detaljer?:confused:

Sv: När är det okej att ha "dålig" sits?

Har tränat för två olika tränare på sista tiden. Dom har konstigt no väldigt olika synd på det här med sits!

Den ena anser att när hästen går i en sådan form som gör att det inte är skadligt eller slitsamt för hästen så ska sitsen förbättras som bara den! Annars menar han på att det är väldigt svårt att gå vidare. Låter vettigt enligt mej.

Den andra tränaren anser (som du nämnde) att ju bättre hästen går ju bättre blir sitsen. Han menar på att blir hästen riktigt lösgjord osv så kommer sitsen av sej själv i princip eftersom det då är lättare att sitta! Med tanke på hur hans elever rider så verkar även denna teori ok.

Jag personligen tycker nog att alternativ ett är bäst! Men jag vet inte hur det "ska" vara igentligen!:)

Hmm, ja det är intressant hur två olika teorier kan verka "rätt" på sitt sätt :p

Om man jämför med centrerad ridning utgår ju så gott som ALLT efter ryttarens sits, vilket borde vara ett kvitto på att mycket sitter i sitsen så att säga ;-) lyssnar man på dressyrryttare på riktigt hög nvå är ju också de superpetiga med sitsen MEN jag funderar på om det kan vara för att de tränar såpass "duktiga" elever och hästar som redan har mycket gratis?

Rider jag en hyfsat "färdig" häst brukar jag tänka mycket på sitsen och även rida mer med sitsen än hand och skänkel. Men så är ju hästen också mer mottaglig för det än en häst i total obalans eller som behöver mycket "hjälp".
Om jag tar öppna som exempel - på en känslig, lydig och balanserad häst kan det räcka att tynga liite i inre stigbygeln (för att få ner inre sittbenet) titta på innerörat (i den vinkeln, inte nödvändigtvis nedåt) och lägga tyngdpunkten lite utåt för att hålla kvar hästen på spåret. Eventuellt förstärkt av någon liten kramning på innertygeln om hästen håller på att falla ur.
På en "oskolad" häst som jag tränar i rakriktningssyfte (där det verkligen behövs så att säga) kan det behövas femtielva olika hjälper beroende på hur hästen svarar och vilken del som "faller ur", om den vinglar iväg för snabbt framåt, om den förlorar avslappning osv i all oändlighet. Dessutom blir det inte små hjälper utan TYDLIGA hjälper eftersom en häst som fallit ur inte svarar lika snabbt som en häst som bara gör en ansats till det men fortfarande är i balans. När man måste ge så stora och tydliga hjälper blir det sisådär med sitsen...

Fast såklart kan det vara svårt att träna en häst om man har dålig sits och balans. Jag har alltid haft svårt att träna hästar i trav eftersom jag VILL ha en bärig trav men om hästen inte riktigt har styrka/balans/teknik till det är det kört, minsta lilla hästen står emot eller faller ur så tappar jag balansen och stör hästen :p Hästen blir ju mer mottaglig för sitsen när den går bra, men går den inte "stadigt" behöver den ju hjälp av ryttaren...

Ja, håller med till fullo! :d

Kan stämma att vissa tränare är petiga med sitsen eftersom deras elever kommit så pass långt med hästen redan. Svårt att jämföra det med sin egna situation.

När jag började rida min häst (är 5 nu) red jag enbart för tränaren som prioriterade sitsen. Han hjälpte mej med hästen i ca 1 år med övervägande häst-utbildning och bara lite sitskritik. Sedan när hästen gick i form och arbetade hyfsat för att tåla att ha ryttare på ryggen började det. Fick träla som fan med att korregera sitsen. Jag tyckte att jag hade helt ok sits innan men nu efteråt märker jag att så var inte fallet.
Lärde mej massor om hur sitsen påverkar hästen i alla situationer och när jag verkligen satt rätt var det mycket enklare att gå vidare med hästens utveckling! Är helnöjd med det eftersom jag nu sitter bra till på köpet!
När jag lär hästen nya saker måste jag ju vara tydlig. Och tränare uppmanar även att göra stora tydliga hjälper för att hästen ska förstå. Men eftersom min grundsits är bra tror jag inte att jag hamnar alltför mycket ur balans för det.

Nu för ett halvår sedan började jag rida för den andre tränaren. Det går kanonbra men jag tror inte det hade gått så snabbt framåt för denna tränaren om jag börjat rida för honom från början. Jag tror jag hade haft en sämre sits idag iaf. Men jag kan ju bara gissa! Går nog bra för att jag redan har en bra grundsits m.m.

Sedan vet man ju att man sitter betydligt sämre när man tex rider fram och hästen går som en stel åsna. Man tycker ju det ser riktigt fult ut när man sneglar i spegeln, för att sedan bli impad när man ridit en 20 minuter och hästen går bra. För då sitter man ju som en klocka också!

Inte är det lätta att inte sitta och flaxa med skänklarna när hästen tappar bjudning i en övning som den tycker är svår. Då sitter man ju sämre på ett sätt, men man vet ju att bara hästen förstår, får styrka så kommer det bli. bra!

Jag tror nog inte att vi blev smartare av det här inlägget, men det är iaf så här som jag personligen har gjort och är nöjd med! Tror allt handlar om övervägning och en lagom dos av varje. Men det borde vara väldigt mycket enklare att ha en bra grundsits att falla tillbaka på när hästen väl går bra!

:)

för min del har jag upptäckt att ju bättre jag inverkar desto bättre blir även sitsen. och när inverkan blir bättre går hästen bättre :)

så det enda "valet" :angel: jag kan göra är det mellan att inverka bättre eller sämre...

Jag prioriterar att jag ska försöka sitt rätt först och främst,
för när jag sitter rätt så inverkar jag rätt vilket leder till att
min ponny blir fin i sin frammåtbjudning, lösgjordhet etc :)

Sitsten är ju grunden i all ridning. Utan en bra sits kan du aldrig inverka korrekt på hästen. Sitter du bra så inverkar du bättre och därmed går även hästen bättre. ;)

En korrekt sits ger korrekta hjälper, alltså kan man inte inverka optimalt på hästen om man sitter dåligt.

Visst den kanske gör som man säger men den skulle gjort det ÄNNU bättre och man satt korrekt när man ger hjälpen.

Som svar till er som skrivit nu (eftersom ni skrev ungefär samma sak) jag håller fullständigt med om att bra sits är viktigt om man vill komma någonvart och få bra kommunikation med hästen. Men i de lägen man "måste" välja prioriterar jag som sagt inlärningen istället.

Skulle jag ha lyxen att alltid rida i sadlar som tillåter bra sits utan att försvåra, att rida hästar som inte provocerar till dålig sits, då skulle jag säkert också tycka att sitsen gick först.

En felaktigt sits är aldrig bra. Utan att inse det ger man fler felaktiga signaler till hästen än vad man ger rätta, vilket gör det svårare för hästen att förstå vad den sak göra och missförstånd sker och blir det rätt så är det sällan med speciellt bra kvalitet.

Att bli linad OFTA av en elak person, som inte är nöjd förän man kan sitta som en OS-ryttare, är ett av dom bästa sätten att rätta till en dålig sits :smirk:

Det krävs 10 000 upprepningar för att bryta ett invant mönster :cool:

Du tycker alltså inte det finns tillfällen när man kan låta bli att tänka på sitsen? Eller menar du snarare att man ska satsa på att få en super-sits så den kan hållas utan att man tänker på det i alla situationer på alla hästar? :p

Det finns ALLTID tillfällen då man inte kan välja att ha bra sits (fast egentligen är det lite off topic). Ponera att hästen är sned i framdelen och att bogbladen sitter olika högt, ingen sadling i världen kan få den bli jämn, och om ryttaren försöker kompensera kan sitsen ändå omöjligen bli perfekt. Vore enkelt att bara säga - "låt bli att rida såna hästar då, dom stackarna blir ju bara förstörda!" men det kommer alltid finnas såna hästar eller hästar som är ojämna på annat sätt och de behöver inte lida för det (många har nog inte ens märkt det).

Min åsikt är; självklart ska man sträva efter en så bra sits som möjligt. Och det optimala är att ha det så befäst att man kan ha bra sits oavsett vilken häst man rider. Men alla är vi barn i början. Ska man "offra" hästen genom att harva runt på en volt och bli longerad i all evighet tills man fått bättre sits? Och under tiden slita ut hästens ben?

Förstår vad du menar. En bra sits behöver ju nödvändigtvis inte vara en uppvisningssits, utan en sits som passar för stunden. med hänsyn till hästens utseende, utbildning osv. osv..

Jag tycker även att man kan sitta bra och ändå göra väldigt tydliga hjälper när man rider tex en outbildad unghäst. I en viss situation kan den rätta sitsen vara att sitta lätt i sadeln med axlarna något framför lodplan och väldigt tydliga hjälper med skänklar och tygeltag. Det är ju inte målet men kanske en perfekt sits just nu! För dagen bra!

Jag sitter och funderar på exakt vad du menar med dålig sits..
Jag har utgått ifrån att du menar att man sitter felaktigt. (Och det kan du väll aldrig prioritera bort mer än i nödsituationer?)

Du pratar ju om att prioritera hästens inlärning framför din sits, men hur kan du lära hästen något om du inte ger korrekta signaler till hästen när du gör det..? Sitter du rejält taskigt när du ger någon signal kan det inte vara särskilt lätt att få den (signalen) rätt, och det låter inte något vidare shyst emot hästen...

Jag tycker nog att jag påverkar hästen med min kropp lika väl som hästens påverkar min. Det gör att det är svårare att sitta bra när hästen inte är lösgjord eller som du skriver "har stora problem", med något.

Men det blir också svårare för hästen att arbeta rätt om jag sitter fel.

Så jag tycker nog att för min del så måste jag alltid tänka på hur sitsen påverkar hästen, för det gör den. Och om man inte sitter i balans och avspänd själv och inverkar MED hästen i rörelserna så kommer inte hästen kunna arbeta lika avpsänt och lösgjort som om jag gör det. Så varför gör det svårare?

Det är sant att om en häst är spänt och arbetar mot så är det svårare och är hästen sen är lösgjord blir det lättare att sitta avspänd och i balans men som sagt gälller det tyvärr omvänt för hästen:idea: Den får svårare om du inte har en bra sits.

Så det finns inga genvägar anser jag. Man kan behöva överdriva vissa hjälper ibland tex eller rida mer i unghästsits i början på en grön häst men det ska fortfarande var i balans och avspänt för att hästen ska kunna bli det.

Så jag anser att ryttaren SKA sitta rätt hela tiden för att hästen ska kunna bli lösgjord lättare.

Eftersom sitsen påverkar så mycket blir det så efter ett tag att hästen arbetar rätt mycket snabbare, redan från start, om ryttaren har en bra sits.:idea:

Du tycker alltså inte det finns tillfällen när man kan låta bli att tänka på sitsen? Eller menar du snarare att man ska satsa på att få en super-sits så den kan hållas utan att man tänker på det i alla situationer på alla hästar? :p

Det finns ALLTID tillfällen då man inte kan välja att ha bra sits (fast egentligen är det lite off topic). Ponera att hästen är sned i framdelen och att bogbladen sitter olika högt, ingen sadling i världen kan få den bli jämn, och om ryttaren försöker kompensera kan sitsen ändå omöjligen bli perfekt. Vore enkelt att bara säga - "låt bli att rida såna hästar då, dom stackarna blir ju bara förstörda!" men det kommer alltid finnas såna hästar eller hästar som är ojämna på annat sätt och de behöver inte lida för det (många har nog inte ens märkt det).

Min åsikt är; självklart ska man sträva efter en så bra sits som möjligt. Och det optimala är att ha det så befäst att man kan ha bra sits oavsett vilken häst man rider. Men alla är vi barn i början. Ska man "offra" hästen genom att harva runt på en volt och bli longerad i all evighet tills man fått bättre sits? Och under tiden slita ut hästens ben?
Det blir en märklig fråga för sitter du fel för att du inte klarar att sitta rätt utan måste longeras dit så påverkar du ju i längden hästen i alla fall?

Kolla upp hästen, i så fall, eller rid ut i skogen och träna den allsidigt i en riktig sits i så fall. Snedheten ska du ju arbeta för att få bort, ingte kompensera med dålig sits:confused:

De flesta felen uppkommer från sitsen och då är det smartast att börja där:idea: Givetvis ska man inte sitta och longeras varje dag, man kan träna sitsen oavsett vart och när man rider;) men longering brukar vara det bästa

Om hästen är "felkonstruerad" får man försöka att "bygga om" den med hjälp av muskler och samtidigt träna sitsen:idea:

*knapplån*

"Du pratar ju om att prioritera hästens inlärning framför din sits, men hur kan du lära hästen något om du inte ger korrekta signaler till hästen när du gör det..? Sitter du rejält taskigt när du ger någon signal kan det inte vara särskilt lätt att få den (signalen) rätt, och det låter inte något vidare shyst emot hästen..."

Hästar kan "läras" till saker även om man ger dubbelkommandon. Ett bra bevis på det är hästar som rids av handikappade ryttare. De kan gå bra och utföra rörelser trots att en del av ryttarna omöjligt kan sitta "bra".

Definitionen av "dålig sits" skulle jag faktiskt vilja ha av er, min egen är väl i princip allt där man inte sitter bra i balans och avslappnat, sitter snett, sitter kutryggig, drar upp hälarna osv. Med betoning på att sitta i balans och avslappnat för ibland kan man göra det även om smådetaljer faller ur ramen för det perfekta.

En av frågorna var ju också vilka fel ni tycker är okej och vilka som inte är det..?

"Om man börjar välja i detta läge gör man sig själv en björntjänst"

Kanske, kanske inte, beror helt på situatitionen. Om vi t ex tar en f.d. travare under inridning som exempel - den stötiga, spända snabba trav man får är det knappast någon som kan sitta riktigt bra i, och varför skulle man vilja? Hästen sliter ju på sig fruktansvärt i det läget. Hellre lära hästen att slappna av och göra bättre travövergångar tills man kan sitta i traven anser jag.

"Om man börjar välja i detta läge gör man sig själv en björntjänst"

Kanske, kanske inte, beror helt på situatitionen. Om vi t ex tar en f.d. travare under inridning som exempel - den stötiga, spända snabba trav man får är det knappast någon som kan sitta riktigt bra i, och varför skulle man vilja? Hästen sliter ju på sig fruktansvärt i det läget. Hellre lära hästen att slappna av och göra bättre travövergångar tills man kan sitta i traven anser jag.

Jo men varför skulle du inte få hästen attslappna av med korrekt sits? Korrekt sits innebär ju inte att du konstant ska sitta ner utan du har ju även en korrekt sits i lättridning/fältsits.

När hästen sedan är stark kan man börja sitta på den.

Det jag menar med björntjänst är ju att det är ju onödigt och ta hästen genom två faser. För när du sen vill börja rida med korrekt sits kommer ju hästen behöva ställa om sig efter det igen. Tydligheten kommer att försvinna för hästen.

Det blir en märklig fråga för sitter du fel för att du inte klarar att sitta rätt utan måste longeras dit så påverkar du ju i längden hästen i alla fall?

Om man börjar med att se till att hästen blir grundutbildad har man lättare att tänka på sin egen sits samtidigt som man rider. När man inte måste ha all koncentration på hästen och timingen i sina egna hjälper utan hästen kan gå mer självständigt utan att slita på sig själv.

Kolla upp hästen, i så fall, eller rid ut i skogen och träna den allsidigt i en riktig sits i så fall. Snedheten ska du ju arbeta för att få bort, ingte kompensera med dålig sits:confused:

Det jag fått lära mig är att snedhet inte går att träna bort (rent tekniskt sett går det men det tar väldigt lång tid och under den tiden har hästen vant sig så mycket vid att gå snett att det är svårt att vänja bort) utan det får man antingen acceptera eller se till att få tillrättat av såna som sysslar med just den biten (kiropraktorer/equiterapuefter osv.) och SEN träna hästen jämnmusklad. Skillnad på en häst som är sned och en häst som bara är ojämnt musklad (det senare är ju i princip alla från början). Men som jag skrev, det här är lite off topic, var bara ett exempel för att "bevisa" att det inte går att sitta bra på alla hästar.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 063
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka