När är det okej att ha "dålig" sits?

Sv: När är det okej att ha "dålig" sits?

Jag är inte heller en tävlingsryttare :smirk: men jag strävar fortfarande att rida i korrekt sits, för att det är det som är bäst för hästen och det handlar inte om att dölja något! Och NEJ det är aldrig OK att ha "dålig" sist.

Det får vara mitt slutgilitiga svar för jag tror inte att vi kommer vidare i detta.

Jag har inte läst hela tråden, men jag tycker att du har en poäng.

Själv rider jag privatlektioner på lånad häst och försöker bli en skaplig dressyrryttare även om jag har långt kvar. Min tränare säger visserligen åt mig att korrigera sitsen nu och då. Men hon är inte alls så noga som hon skulle kunna vara. Jag gör diverse fel: flaxar med ytterarmen, höjer hälen, etc. Ändå brukar hästen börja jobba korrekt efter en stunds ridning.

Och när jag väl sitter på en lösgjord häst som bär sig själv är det mycket enklare att korrigera sitsen. Jag kan sänka hälen, höja blicken, stabilisera överlivet och allt det där andra som jag liksom inte riktigt hinner med inledningsvis (eftersom jag fortfarande är lite nybörjare.)

Jag tycker inte att det är något dumt sätt. När hästen väl är lösgjord får jag uppleva känslan av hur det verkligen ska vara, hur jag ska sitta när allt fungerar. Plötsligt har jag full kontroll. Och den känslan kan jag förhoppningsvis utveckla så att det går allt snabbare att komma dithän.

nej, nej och åter nej!

Det är min absoluta övertygelse att all ridning handlar om god sits, därigenom kommer balansen, förmåga att använda kroppen rätt och gör man det, så går även hästen i en korrekt form.

Annars får du sitta och korrigeringsrida din egen dåliga sits, snacka om nedåtgående spiral i ridningen!

Alla ridlärare och tränare borde ha detta som ett absolut måste, men tyvärr vill många inte rida "rätt" utan de vill börja med krumelurer på en gång.. och då har de inte riktigt fattat vad ridning går ut på. Eller är helt fixerad över var hästen har sitt huvud, skit i ryttaren.. såga på så kommer den tillslut knäppa av och då ser det ju bra ut.. eller?? :smirk:

Kyra är väl ett exempel på att man kan rida *host* väääldigt bra, men inte kanske ha en optimal sits... men hon lirar lixom i en helt annan division och inte bland oss vanliga dödliga...

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 063
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka