När är det okej att ha "dålig" sits?

Sv: När är det okej att ha "dålig" sits?

Det är egentligen svårt att säga, för på min nuvarande 3 åring så kan jag inte sitta "rätt" i början. Hon brallar och springer hit och dit under de första 15-20 min. I det fallet måste jag koncentrera mig på att få henne att lyssna på mig och gå framåt för mina hjälper. Var efter hon blir mer och mer lösgjord och lyssnar mer och mer på mig så rätar jag på mig mer och mer och på slutet av träningspasset sitter jag "som man skall". Rak i ryggen, blicken framåt armbågarna rätt osv.

Men tar man min förra mer utbildade ponny så var jag tvungen att sitta "rätt" från första början för att få henne att arbeta rätt, men jag tror att det handlar om olika ridstilar eller vad man skall säga. Om du rider en välutbildad häst som inte bockar och har sig så man måste ha koll på det hela tiden så skall man verkligen prioritera sitsen, men om du sitter och korringeringsrider så kanske man skall prioritera det att hästen lyssnar på dig innan du börjar ändra din sists och försöka kontrollera både sitsen och kanske inte en helt okomplicerad häst. Det är i alla fall min syn på det hela..

Det är ok att ha dålig sits när hästen försöker att kasta av dig och du redan hänger runt halsen...

Sitsen är ju som sagt väldigt viktig. Själv är jag ju såpass "begåvad" att jag inte kan sitta någolunda rätt, innan hästen går någolunda bra.
Å sen sitter man ju i rätt sits för att man ska inverka på hästen så korekt som möjligt. Så enligt min mening är det viktigt med sitsen, men att hästen går rätt är ju viktigare, för det är ju trotts allt därför som man vill sitta rätt! Men sen är det ju alltid lite trevligt om man inte sitter exakt som en hösäck:smirk:

Jag tycker att många skyller sitsproblem på att hästen är si eller så och det är verkligen inte ok. Särskilt på barock har jag sett de mest långsökta förklaringar.:o

Vill bara förtydliga att jag inte anser mig ha "sitsproblem" och att det inte var det jag menade i första inlägget, utan snarare "avvikelser från det perfekta" för att prioritera inverkan. Alltså att man prioriterar inverkan högst och att sitsen ska SE bra ut får komma i andrahand. Sen är det såklart så att målet är högt men det är inte alltid man kommer ens över staketet, mao kan resultatet med den tanken variera även om "tänket" är detsamma. Men det här är ju bara i inlärningsfaser, sen får man såklart ta perioder där man fokuserar mer på sitsens perfektion.

Det är egentligen svårt att säga, för på min nuvarande 3 åring så kan jag inte sitta "rätt" i början. Hon brallar och springer hit och dit under de första 15-20 min. I det fallet måste jag koncentrera mig på att få henne att lyssna på mig och gå framåt för mina hjälper. Var efter hon blir mer och mer lösgjord och lyssnar mer och mer på mig så rätar jag på mig mer och mer och på slutet av träningspasset sitter jag "som man skall". Rak i ryggen, blicken framåt armbågarna rätt osv.

Men tar man min förra mer utbildade ponny så var jag tvungen att sitta "rätt" från första början för att få henne att arbeta rätt, men jag tror att det handlar om olika ridstilar eller vad man skall säga. Om du rider en välutbildad häst som inte bockar och har sig så man måste ha koll på det hela tiden så skall man verkligen prioritera sitsen, men om du sitter och korringeringsrider så kanske man skall prioritera det att hästen lyssnar på dig innan du börjar ändra din sists och försöka kontrollera både sitsen och kanske inte en helt okomplicerad häst. Det är i alla fall min syn på det hela..

Jag tror vi är inne på ungefär samma spår!
Lite som jag skrev i början av tråden, det är ju inte att man väljer dålig sits utan att man är totalfokuserade på andra viktiga detaljer innan man kan komma vidare. :idea:
Som på min förra kuse - han hade alldeles för högt tempo, det dumma var att det var hans "stil" eller mentalitet eller vad man ska säga så det var lätt att han smyghöjde tempot och att man blev så van vid det att man glömde bort sig. Men i hans normaltempo blev det omöjligt att hinna korrigera och RIDA dessutom blev han väldigt bogtung. Då är det ju en klar fördel att alltid börja ett pass med att enbart fokusera på tempot för att ha ett bra utgångsläge. Då tar man till alla medel man kan för att få en tydlig inverkan på hästen (jag försökte överföra känslan av ett sakta tempo till kroppen och spjärna lite med magmusklerna för att sakta ner tempot men släppa upp ryggen med sätet) och den kusen var väldigt känslig för INVERKAN med sitsen men inte att man satt perfekt sålänge man höll sig i balans.
Samma kuse hade nog aldrig i sitt 13-åriga liv lärt sig att söka sig framåt/nedåt utan var stel som en planka och stjärnkikare. Så från allra första början var det full fokus på sökning framåt nedåt om jag så var tvungen att vara extremt övertydlig och luta mig framåt och sänka händerna stundvis. Även om den blev bogtung av det var det ju minst lika illa i den form hästen själv valde, så ju snabbare man kommer ur det desto bättre. :crazy:

Eftersom du gör det svårare för både dig och häst, varför satsa på det?
det är svårt nog att rida redan som det är :p

Som sagt så är det inte fråga om att satsa på att "inte få bra sits" utan att "inte satsa lika mycket" på att få bra sits som på inverkan och timing, i de lägen man känner att "bra sits" inte ger något så länge hästen går som en kråka oavsett sits.
Är en *:devil: * skillnad på att sitta och träna galoppombyten eller piaff, mot att sitta och träna en knappt grundriden häst i att inte trycka ut bogen i skritt ;)

Det lättaste är ju för hästen om du sitter så korrekt så möjligt.. det blir då lättare för hästen att lära sig sakerna på rätt sätt och den behöver inte lära sig det två gånger..

Även på unghästar eller på hästar som inte är så mkt utbildade..

Som min ponny han är vanvid att jag alltid sitter stilla och du kan styra honom genom att tänka och genom att flytta sittbenen, nya tjejen har lite problem då för han är extemt känslig på sittsen och där kan du inte sitta fel, för han bli rätt utsagt rädd.. Bra eller dåligt? Bra säger både jag och hennes tränare för att hon lär sig att rida korrekt och har då lättare för att utbilda och rida andra hästar sen..

Sen visst kan du inte ha korrekt sitts om hästen drar 20 repor med dig, men annars så tycker jag det är viktigt, och med korrekt sitts så menar jag en sitts som inverkar rätt..

Säger inte att jag har det men jag jobbar på det iaf och jag försöker att alltid tänka på vad det är jag gör och på att sitta så korrekt som man bara kan..

Nej jag fattar inte vad du är ute efter fortfarande och vad som är bra eller dåligt för dej`?

Säger som jag sagt förrut och flera andra också att en korrekt sits är i balans och underlättar för hästen att utföra det man vill. Och den "korrekta" sitsen är ju den som hjälper hästen bäst. Ju bättre jag sitter ju bättre och lättare rör sig hästen. Oavsett ålder.

Som sagt så är det inte fråga om att satsa på att "inte få bra sits" utan att "inte satsa lika mycket" på att få bra sits som på inverkan och timing, i de lägen man känner att "bra sits" inte ger något så länge hästen går som en kråka oavsett sits.
Är en *:devil: * skillnad på att sitta och träna galoppombyten eller piaff, mot att sitta och träna en knappt grundriden häst i att inte trycka ut bogen i skritt ;)

Sitsen är ett måste i dressyr, det är en bedömningssport och sistsen betygsätts. Men ska egentligen inte välja korrekt sits eller inte. Den ska finns där helt enklet. Sen är det klart att man behöver tänka på sina svagheter och öva på dom.

När du talat om en knappt grundriden häst så är det ett helt annat forum, när man utbildar en häst är sitsen minst lika viktig men den anpassas efter utbildningen.

Men vad är "bra" respektiv "dålig" sits för dig då?

En "bra" sits ser jag egentligen som en sits som ser bra ut och är "by the book" en halvbra sits är en som inte ser perfekt ut och kanske inte är perfekt men som inte hindrar det man vill att hästen ska göra och som är i balans. Det är väl egentligen det jag menar med "dålig" sits också (alltså inte dålig utan "dålig" ;) ).

Sitsen är ett måste i dressyr, det är en bedömningssport och sistsen betygsätts. Men ska egentligen inte välja korrekt sits eller inte. Den ska finns där helt enklet. Sen är det klart att man behöver tänka på sina svagheter och öva på dom.

När du talat om en knappt grundriden häst så är det ett helt annat forum, när man utbildar en häst är sitsen minst lika viktig men den anpassas efter utbildningen.

Även de som rider dressyr på låg nivå har väl såklart svagheter i sina hästar? Annars vore man väl redan på MSV eller högre?
Rider dressyrryttare likadant hemma som på en dressyrtävling?:confused:

Okej, kan hålla med om att jag kanske fått mer varierande svar om jag lagt tråden i t ex fritidsridning MEN det var ju de ambitiösa jag ville rikta frågan till :p

Riktat allmänt:
Kanske är det så att det finns ryttare som är bra på att utbilda och utveckla hästar, och så finns det ryttare som är bra på att plocka fram max i hästen av vad den redan kan? Med vissa variationer däremellan såklart, för man behöver ju inte vara kass på det andra bara för att man är extra bra på det ena! :p
Men om det är så, skulle det inte kunna vara så att det finns en "utbildningssits" som inte alltid ser korrekt ut, men som är anpassad efter hästen och för att ge maximalt rätt inverkan för det man gör för stunden och det man vill lära ut, kanske att man verkligen vill vara övertydlig "nej, nu går du snett, SÅ HÄR ska du gå!", "jag vill att du läääänger överlinjen!" (att man överför sina tankar till övertydlighet i sitsen när hästen inte förstår, med risk för att sitsen blir dålig på andra sätt men bara tillfälligt) för att sen bli finare ju mer hästen förstår? Och en "uppvisningssits" när det ska se bra ut och allt måste vara perfekt för att få bra poäng, men såklart också ska ge bra inverkan på det hästen redan förstår?

Jag tycker oxå det är svårt att koncentrera sig på allt samtidigt! Stämmer det ena stämmer inte set andra.
Men man kan ju koncentrera sig på olika saker vid olika tillfällen.
Ett tillfälle kan man ju t.ex låta ngn longera hästen medan man sitter på och bara tänker på sin sits. Nästa träningspass kan man endast tänke på hästens form. Sen när båda sakerna blivit bättre kan man lägga ihop dom så dom "gynnar varandra" :smirk:

Jag skiter fullständigt i hur jag ser ut, bara jag använder mig själv så bra som möjligt är för häststackaren.
Diskussionen verkar ibland vara svår att hålla distinkt, men konstigt vore det väl annars...
Man kan jämföra med polariteten form - funktion.
Tycker jag.

En "bra" sits ser jag egentligen som en sits som ser bra ut och är "by the book" en halvbra sits är en som inte ser perfekt ut och kanske inte är perfekt men som inte hindrar det man vill att hästen ska göra och som är i balans. Det är väl egentligen det jag menar med "dålig" sits också (alltså inte dålig utan "dålig" ;) ).
Jag är fundersam till vad du menar "by the book", alltså menar du att man sitter i trepunktssits och att ditt "halvbra" alternativ då skulle vara att man inte gör det?
För i mina öron låter det lite som att det som du beskriver som en "halvbra" sits, där man sitter korrekt efter vad man gör och inverkar därför korret, är en bra sits?
En dålig sits blir för mig att man helt enkelt inte sitter korrekt och därför stör hästen, motarbetar det man egentligen vill och att man där inte kan ge några rätta signaler - eftersom man sitter så pass fel att det inte går ordentligt eller nått...

Jag har lite svårt att sätta mig in i ditt tänkande efter ditt orval... Det blir liksom fel för mig och jag hakar upp mig på hur du formulerar dig, för det blir fel för mig, fastän jag tror att du egentligen menar något sådär detsamma som jag tänker :crazy: :p

Ja, eftersom vi är inne på dressyrforumet och det börjades prata om "bra sits för att plocka poäng" så tog jag såklart den ideala "så här ska det se ut på tävlings-sitsen" som exempel på bra sits och en "halvbra"/"dålig" sits en som inte följer mallen för vad som är bra för att man prioriterar bort utseendet i sitsen för just den inverkan man är ute efter att förstärka.
Ett valdigt "basics"-exempel skulle kunna vara att man lutar sig lite framåt för att förstärka att man vill få hästen framåt/nedåt eller för att hitta hästens tyngdpunkt och kunna "plocka upp" den successivt dit man vill ha den. Det gör man ju bara tillfälligt och skulle INTE se bra ut på tävling, exemplet med framåtlutningen är ju dessutom "dåligt" på så vis att hästen blir framtung, men i längden kanske det leder till att hästen förstår bättre att den ska söka sig framåt/nedåt dvs man har ett syfte.

På min förra häst red jag extremt mycket med sitsen och försökte verkligen överföra allt jag ville till sitsen. Eftersom det kändes mer effektivt än att använda hand och skänklar. Ville jag få hästen att övergå till trav utan att öka tempot t ex så tänkte jag tvåtakt och lyfte även sittbenen lite ett i taget som för att släppa upp hästens rygg i takt med att hästen skulle svinga ryggen i trav. men den "kommunikationen" blev ibland väldigt överdriven, särskilt när hästen är väldigt stel eller skjöt över mig på ena sidan och man verkligen ville säga till hästen med sitsen vad den skulle göra. Ergo - inte snyggt, och andra detaljer blev garanterat fel under tiden man gjorde det.

Ja man rider förhoppningsvis likadant hemma som på tävlig. Och en korrekt sits är viktigt vid utbildning, att luta sig framåt för att få hästen att söka sig nedåt är i mina ögon helt fel. Det ger endast obalans.

Har man sådan svagheter på sin häst så man inte kan rida i korrekt sits har man inte på tävlig att göra ännu.

Nu är inte jag någon tävlingsryttare, så det är sak samma för min del.
Undrar hur det fungerar för de som kombinerar centrerad ridning med tävlingsdressyr? För ser man till centrerad ridning är det alltid "fel" att inte sitta i balans med hästen, även om hästen går framtung. Mao är det de som sitter rakt som sitter fel oftast ur den synvinkeln (eftersom hästen som utgångsläge inte är särskilt samlad utan flyttar vikten bakåt när man rider samlade rörelser/gångarter).

Som du säger, vi är på dressyrforumet. Men även här borde det väl finnas folk med olika metoder och träningsfilosofier?

"Såna svagheter" har garanterat hästar ute på tävlingsbanorna. Börjar oftast ordna upp sig i de högre LA-klasserna.
Att rakrikta en häst t ex är ju något som pågår under hela utbildningen, många hästar når inte ens ända till bra rakriktning. Det räknas ju liksom inte att dölja det genom att driva bakbenen och fånga upp i handen för att bristen på rakriktning inte ska synas.
Jag blottar hellre felen så mycket det bara går, med risk att det ser väldigt illa ut.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 063
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka