När är det okej att dra hästen i munnen?

Sv: När är det okej att dra hästen i munnen?

NEJ, vi talar om skenande hästar som det inte går att få stopp på annat än med drag i tyglarna. Och det jag säger är att hästen reagerar inte med att skena, den reagerar med att rycka till, spänna sig, skygga, tvärstanna, mm. Själva skenandet kommer först när hästen fått någon annans reaktion på sin egen som förstärkning, tex ryttarens dragande i tyglarna.

Hästar kan ha olika stark flyktbenägenhet och alla reagerar inte på exakt samma sätt så jag tycker det är dumt att generalisera.
Och, jo, det finns hästar som kan reagera med att skena även om det inte är så vanligt. Har hänt mig en gång när en stor St Bernhardshund kom utrusandes ur en trädgård mitt framför oss. Överraskningsmomentet var det som gjorde det den gången. Hade hästen sett hunden i god tid så hade det inte varit något problem.

Ja, vad är en normalsituation när du rider på en häst? Reagar den på sin omgivning? Hoppar till ibland? Tvärstannar? Spänner sig och blir orolig?

Det är kanske är det som är problemet, att folk inte förväntar sig att en häst reagerar som en häst? Och därför blir så överaskade, eftersom dom är oförberedda och inte har förberett hästen heller, så det enda som finns att ta till är att dra i tyglarna så att hästen känner sig tvungen att sticka.

Jag förstår faktiskt inte vad du pratar om? Nej mina hästar far inte omkring och slänger sig hit och dit i normala situationer..det låter lite som du får jobba på ditt ledarskap om dina djur håller på sådär i tid och otid. Menar du att du stressar upp dina djur i vardagen för att förbereda dom?

Det känns som du talar emot dig själv här...som vanligt.

Konstigt nog så sticker inte mina hästar, trots samma förutsättningar på reaktionsförmåga. Då har jag ridit många hästar, även problemhästar som just haft som största problem att dom sticker och skenar hejdlöst med ryttare.

Duktig ryttare, hmm, jag rider ju även unghästar, även inridning, jag upplever minst problem med dessa trots att dom inte hunnit med att bli särskilt duktiga ännu och absolut inte enbart går på sätet. Men jag skulle förstås aldrig ge mig ut på en trafikerad väg med en sån häst heller, för det är ju det det handlar om, detta att förbereda hästen INNAN man utsätter den för saker den inte kan hantera. DÅ slipper man dra och slita den i munnen.

Ja, jag hävdar att det går att träna hästen, i normalsituationer inte nödvändigtvis i katastrofläge (för det var väl inte det som ursrpungsfrågan handlade om).

Tja självklart går det att träna bort tendensen att skena när hästen blir riktigt rädd om man bortser från att hästar kan bli riktigt rädda.

Men läs vad folk skriver här, om sina erfarenheter och om i vilka situationer deras hästar sticker, eller i vilka situationer dom tycker det är OK att dra dom i munnen för att hindra dom från att sticka. Nu senast tex Yennork. Det är ju DESSA situationer som jag menar är "normala/vardagliga" (eller border vara), situationer som man bör vara införstådd med att hästen kommer att reagera på och att man då har förberett den tillräckligt innan. Situationer då hästen faktiskt kan reagera men inte nödvändigtvis så starkt att den bara vill/förmår att fly. Men faktiskt ändå gör det, ganska vanligt också.

Alla andra katastrofsituationer är ju inte särksilt vanligt att det händer öht. Om det kommer en helikopter, om man blir jagad av en varg, om man möter en björn, osv, är ju inte situationer man ens vill stanna kvar i själv. Dessa OVANLIGA situationer är ju situationer där man inte ens bör fundera på om det går att få hästen att "slappna av" och kommunicera med.

Däremot är det väldigt vanligt att hästar skenar för att dom blivit skrämda av bilar, cyklister, skidåkare, traktorer, presseningar, mm. Alltså normala (vardagliga) situationer, något man bör vara medveten om att man kommer att utsätta sin häst för. Det är DESSA situationer jag diskuterar. Och då är det inte ok att dra hästen i munnen bara för att man inte har förberett sig tillräckligt.

Jag förstår faktiskt inte vad du pratar om? Nej mina hästar far inte omkring och slänger sig hit och dit i normala situationer..det låter lite som du får jobba på ditt ledarskap om dina djur håller på sådär i tid och otid. Menar du att du stressar upp dina djur i vardagen för att förbereda dom?

Det känns som du talar emot dig själv här...som vanligt.

Så utomordentligt fånigt. Först blir man utmålad för att ha hästar som INTE reagerar för något, lobotomerade:D Sen blir man attackerad för att man har hästar som reagerar mer än "normalt".:meh:

Hur ska ni ha det nu? Känns det kanske bättre nu när du (ni) utan riktiga argument själv i sakfrågan kan trycka ner en användare på personnivå och beskylla den för en massa dumheter? Sandlåda?

Så utomordentligt fånigt. Först blir man utmålad för att ha hästar som INTE reagerar för något, lobotomerade:D Sen blir man attackerad för att man har hästar som reagerar mer än "normalt".:meh:

Hur ska ni ha det nu? Känns det kanske bättre nu när du (ni) utan riktiga argument själv i sakfrågan kan trycka ner en användare på personnivå och beskylla den för en massa dumheter? Sandlåda?

Vi? Hur ska du ha det är väl mer befogat att fråga?

Ja dina argument är då "utmärkta", du kan träna en häst att inte skena utom de tillfällen den kan tänkas skena känns ordentligt tunt må jag säga.

I min värld skenar hästar väldigt sällan, åtminstone längre sträckor, hästar kan vara lättskrämda men oftast kastar de sig undan eller springer en bit - men det räknas knappast som sken. Det du beskriver att du lyckas med är att träna bort olater, göra hästen trygg med dig som ryttare.

Däremot är det väldigt vanligt att hästar skenar för att dom blivit skrämda av bilar, cyklister, skidåkare, traktorer, presseningar, mm. Alltså normala (vardagliga) situationer, något man bör vara medveten om att man kommer att utsätta sin häst för. Det är DESSA situationer jag diskuterar. Och då är det inte ok att dra hästen i munnen bara för att man inte har förberett sig tillräckligt.

Är det? Har jag inte läst någonstans? Däremot har jag läst att folk skriver ovanliga situationer som inträffar en gång vart femte år typ... troligtvis möter man bilar, cyklister mm mer än en gång var femte år så tror knappast det är dessa situationer som avses.

Och skenar en häst vid för den vardagliga situationer så känns den i det närmaste livsfarlig.

Så har jag inte uppfattat dina tidigare inlägg.

Och allvarligt, är det vanligt tycker du att hästar skenar för cyklister, bilar etc? Dvs i normalfallet, vardagliga vanliga trafikmöten?

Nej..då är dina erfarenheter inte stora anser jag. Det är inte normalt och representerar inte majoriteten!

Vad har du för uppfattning om ryttare eller hästekipage i överlag egentligen??

Är det? Har jag inte läst någonstans? Däremot har jag läst att folk skriver ovanliga situationer som inträffar en gång vart femte år typ... troligtvis möter man bilar, cyklister mm mer än en gång var femte år så tror knappast det är dessa situationer som avses.

Bara några exempel på vardagliga situtaioner som beskrivits i denna tråd.

Tänk er såna situationer då hästen exempelvis skenar i fullfart på banan eller utomhus och man inte får stopp på den, då hästen bockar och man vill få den att sluta eller om hästen inte lyssnar på banan och man blir irriterad

Jag kan säga att de senaste dagarna varit förenade med viss skaderisk, både för mig och hästen, att hantera henne i rastningssituationer. Hon är stark som en oxe och en kung på att bocka även i normala fall, nu är hon milt uttryckt tio resor värre.

Red en häst för ett par år sen som stack med mig ute i skogen. Och då menar jag verkligen stack!!
Vi galopperade när vårt sällskap kom lite för nära bakifrån (fortfarande ett par meter ifrån) och han tog bettet.
Jag försökte med alla metoder jag då hade kunskap om, och tillslut tog jag även i rejält. Men inget funka, jag fick istället kasta mig av när vi passerade en gräsplätt för att mildra landningen lite.

Har en häst som i unga år var extremt bakskygg och reagerade med att rusa tills ryttaren ramlade av.(bristfällig inridning eller en följd av någon händelse) Tog över hästen efter en syster och fick mig många turer. Även flera varv på ridbanan i fullt sken med foten farligt nära staketstolparna.

Har exempelvis en superpigg häst vars hage är en sjö för tillfället = full fart framåt så fort det ska ridas. Har aldrig behövt ta ordentligt i henne innan, men efter en galopptur som slutade mitt på en nyplöjd åker så var det i princip bara att dra som gällde, innan hon bröt benen av sig

Det svåra är ju när man galopperar fort och hösten lägger sig i handen och drar. Har de fått upp farten är det omöjligt att stoppa genom att bara dra- om inte hästen själv vill De behöver inte skena i panik för att något skrämt dom....Själva farten i sig kan ge hästen smått panikångest
Det är ett träningsmoment i sig själv att hästen är ridbar även i högre fart och vi amatörer är dåliga på träna det!

Så har jag inte uppfattat dina tidigare inlägg.

Och allvarligt, är det vanligt tycker du att hästar skenar för cyklister, bilar etc? Dvs i normalfallet, vardagliga vanliga trafikmöten?

Nej..då är dina erfarenheter inte stora anser jag. Det är inte normalt och representerar inte majoriteten!

Vad har du för uppfattning om ryttare eller hästekipage i överlag egentligen??

Självklart inte om hästarna är väl förberedda, men om dom inte är det och har ryttare som drar i tyglarna för att få hejd på reaktionen, ja då är det vanligt att det slutar med att hästen sticker.

Och skenar en häst vid för den vardagliga situationer så känns den i det närmaste livsfarlig.

Och det är det inte menar du? Det är OK och fullt acceptabelt att hästar reagerar så starkt i vardagliga situationer så att dom skenar, okontrollerbart. Men det är ingen fara....skena på bara....:meh:

Jag drar inte hästen i munnen oavsett situation. Hästar som jag rider ofta tränar jag att lyssna på lätta hjälper. Om en häst jag rider verkligen skulle sticka i väg med mig, och inte lätta hjälper fungerar, så har det antagligen gått så långt att dragande i munnen inte fungerar heller.

Däremot hade jag en gång på en turridning som jag ledde en häst som stack iväg med en kund. Då skrek jag åt henne att dra tag i ena tygeln för att få honom att stanna. Hon var inte särskilt erfaren och kunde inga speciellt bra tekniker. Mellan oss och hästens hem fanns så en stor väg. I den situationen orsakade jag hellre hästen lite smärta i munnen än att både hästen och kunden skulle bli överkörda...

Jag har inte hört om en enda häst som i för hästen vardagliga situationer verkligen skenar blir livrädd och springer ifrån det farliga helt okontaktbar och en längre sträcka. Gott om hästar bråkar, är olydiga, bockar,tar bettet bara för att de kan men få hästar blir helt plötsligt livrädda och skenar okontorllerat då de får syn på den 5:e bilen för dagen, den 3:e cyklen, den andra skottkäran, den 20:de människan, den 53 stenen osv. Eller så är det något människan inte en uppfattat som triggar ( och det kan ju enigt dig per definition inte ske då hästar

En sådan häst bör man utreda noggrant eller ta bort, på tok för oberäknelig. I den mån de existerar.

Senast ändrad:

Typ kl

Den gången jag berättade om tidigare i tråden om när hästen jag körde började skena med mig gick till så här,

Vi körde vanliga rundan, där hon kördes tre dagar i veckan (travhäst) och denna gången tog vi tunga vagnen och skulle ut och skritta och det gjorde vi på långa tömmar i nästan två timmar medans vi lunkade på. Nästan hemma igen så fick hon syn på en stock vid vägkanten på vänster sida och hon flög åt höger, sprängde staketet och skenade iväg med mig rakt in på en fälttävlansbana. Där var det enbart hennes reaktion som orsakade att hon skenade iväg. Tömmarna var slappa och när hon drog så jag tappade den ena och jag bestämde mig rätt snabbt för att hoppa ur vagnen då hon sprang rakt mot hinderna och jag hängde med som en vante bakom henne i vagnen.

Aldrig gjort något sådant tidigare, och gjorde aldrig efter igen. Var alltid en av dom snällaste att köra, men den gången skrämdes hon av den dumma stocken och då kan det gå så här. Jag själv hann inte reagera förens hon sprängde staketet och det enda jag hann tänka på var att rädda mig själv.
Hon stannade efter ett tag och var rejält skärrad. Chefen fick komma och köra hem henne själv.

Knapplån

Jag tror att vi får göra klart vad man menar med att skena. För mig är en häst i sken en häst som springer blint i panik och som lika gärna kan springa in i en vägg eller över ett stup just för att den springer i panik och därför varken ser eller hör. På en sådan häst spelar det ingen roll hur mycket man sliter och rycker hästen i munnen för då förstärker man enbart det obehagliga och säger verkligen till hästen att ja, det är livsfarligt, spring allt vad du har. Att få en häst som skenar att stanna är i stort sett omöjligt men det man kan göra är att sitta tungt, ta och ge i tygeln och prata lugnande med hästen. Jag vet att det inte är enkelt men då har man störst chans att faktiskt få stopp på hästen. Att en häst skulle skena inne på banan runt runt runt ser jag som helt omöjligt att det ens skulle finnas en häst som gör så. Jag har aldrig sett en häst som skenar svänga eller väja för ett hinder utan den brakar rakt in i hindret isåfall. Jag vet en häst som kom i sken på en skogstur och den stannade hängande i en gungställning i en trädgård...
En häst som kommer i sken på banan stannar alltså inte på banan utan den fortsätter rakt ut i terrängen. En häst som tar bettet däremot, den kan rusa runt runt.

Om ni andra med sken menar när hästen tar bettet och galopperar iväg så är det en helt annan sak. I sådana situationer hade jag också kunnat ta hårt i munnen men slita och rycka hade jag inte gjort. Jag hade gjort hårdare förhållningar än vanligt utan att bli hängande i tygeln. Hästen är så många gånger starkare än oss att enda sättet vi har att få en häst som har stuckit att lyssna är just att ta och ge i tygeln för blir man hängande så är hästen ändå så mycket starkare att den fullkomligt skiter i ryttaren däruppe och börjar man slita och rycka så är risken att hästen blir rädd istället. Ett tryck som är konstant är mycket enklare att strunta i än ett tryck som kommer och går och ett tryck som blir när någon rycker och sliter gör ont och gör en upprörd. Prova själv vilket som gör ondast, att trycka hårt på låret under fem minuter eller att slå lika hårt på låret eller att trycka hårt några sekunder för att sedan släppa och sedan upprepa under fem minuter. Av vad får du mest reaktion av om du hade gjort det på någon annan? Hade någon tryckt mig hårt på låret (när jag var frisk) så hade jag sagt lägg av. Hade någon slagit mig hårt på låret upprepade gånger så hade jag flugit upp och sagt ifrån på skarpen och undrat om denne var dum i huvudet. Hade någon däremot tryckt mig hårt på låret under några sekunder för att sedan släppa lika många sekunder och hållt på så så hade jag undrat vad denne ville. Hästen reagerar likadant och därför är det ingen ide att slita och rycka eller bli hängande i tygeln utan man tar och ger fast med en hårdare förhållning.

Det här att hästar drar stup i kvarten som det verkar som vissa hästar gör visar ju att det har fallerat i grundträningen. Jag hade aldrig (sedan jag var i tonåren för då satt jag upp på vad som helst) satt mig på en häst ens när jag var frisk som inte kunde start och broms. Det är ju något man lär in innan man ens sätter sig på hästen första gången. Kan inte hästen det så är det ju grundridningen det är fel på. Sedan kan hästar visst vara studsiga och bete sig vid diverse tillfällen i livet som vid boxvila osv. men jag anser att en häst som har haft vila under några veckor och gått i stor hage med kompisar som vanligt ska ju ändå komma ihåg den grundläggande ridningen och vad signalerna innebär. Den ska inte studsa iväg i värsta bocksprången och den ska inte ta bettet och sticka. Bocka och dra rejsgalopper får hästen gärna göra i hagen. Gör hästen det med ryttare på så ja, då går man igenom hästen hos en veterinär och man kollar utrustning och foderstat för någonstans är det något som inte är som det ska.

Om man inte hittar något fel så kanske man helt enkelt får acceptera att den hästen faktiskt inte är något att rida på för vem (som inte är tonåring och odödlig) sätter sig upp på en häst som bockar vilda bocksprångsserier hela tiden där man riskerar att skadas svårt och faktiskt dö? Antingen gör man om grundträningen och då företrädesvis genom tömkörning tills hästen har lärt sig vad som förväntas av den så att man slipper riskera att skada sig lika mycket eller så låter man helt enkelt hästen gå som sällskap eller så tar man bort den om man nu inte hittar någon som vill ta hand om en sådan häst och inte har möjlighet till det själv. Observera att jag nu menar bocksprångsserier där hästen verkligen inte är tillfreds eller där hästen börjar bocka när ryttaren börjar kräva något av hästen. Inte att hästen gör ett lyckobocksprång i galoppen på skogsvägen för det anser jag är helt okej.

Du kan stryka mig från listan. Det är inte en vardag att min häst står i sjukhage och sedan beter sig överladdat vid konvalescentrastning. Det är heller inte en situation jag tränar på speciellt ofta, då jag vanligtvis ser till att min häst får utlopp för sina naturliga behov och därför inte får samma uppdämda rörelsebehov och frustrationen det medför.
Snarare så tillhör hon den kategorin i vårt stall (25 hästar) som inte ballar ur för skitsaker, är svår att leda, bekymmer att möta lastbilar etc. När hon var 5 år fick hon agera ledarhäst för äldre valacker som inte vågade ridas ut och gå förbi saker som buskage, bilar, traktorer etc.
Men hon är en häst, och dom brukar kunna ändra beteende när saker sker i deras vardag som inskränker deras naturliga behov och vanor lite mer långvarigt. Det är svårt att träna bort. Har någon ett knep för detta mottages det tacksamt.

Att hon är stark som en oxe i normala fall betyder inte att jag drar henne i munnen, snarare att hon kan ligga på självmant. När hon bockar däremot håller jag upp huvudet och driver på. Det kan behövas viss muskelstyrka till det ja, men jag tycker inte att det platsar i kategorin onödigt dragande i hästmun, vilket jag anser att denna trådens huvudämne var...

Senast ändrad:

Delvis kl

Jag tänker så här, dra aldrig i tyglarna för att få stopp. ALDRIG,

Det är bra att det finns människor som är sådana proffs att de aldrig behöver stanna hästarna med tyglarna. Det är fantastiskt att det finns människor som alltid lyckas i kommunikationen med alla hästar.

Och det är fantastiskt att de tar sig rätten att kritisera majoriteten som inte är lika fantastiska.
Och det är fantastiskt att inte alla hästar är automatiskt väl inridna och välskolade och alltid "vill" göra som ryttaren ber.

Fiador, du brukar skriva mycket vettigt men här är du för kategorisk. Visst handlar det om kommunikation och visst ska man jobba för att det ska bli bättre och bättre.
Men de flesta kombinationer av häst och ryttare är inte på super-nivå utan på hobbynivå (och en hel del av proffsen tar också i för att behålla kontroll över sina hästar) och en lite mer ödmjuk inställning än att beskriva hur fantastisk man är själv, är mer konstruktiv.

Sorry för personlig kritik, men man behöver inte döma ut alla andra.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka