När är det okej att dra hästen i munnen?

Sv: När är det okej att dra hästen i munnen?

Jo, jag tror de flesta talar om just nödsituationer eller situationer som vi just då uppfattar som nödsituationer.

OK, vad menar du med nödsituation då?

Det som tagits upp som exempel här är ju tex hästar som blir heta och okontrollerbara av att galoppera på öppna ytor, hästar som är baksskygga och som blir heta och okontrellbara när någon ligger bakom, hästar som varit konvalecenter och är heta och svårkontrolelrade för det, hästar som ska passera en trafikerad väg men som inte är tillräckligt förberedda för det utan (kanske) måste nödbromsas för att inte kasta sig ut i trafiken.

Är det nödsituationer för dig?

I mina ögon är allt detta situationer som kan undvikas genom att förbereda hästen ordentligt INNAN eller genom att träna den succesivt på det den har problem med under kontorllerade former, alltså inte i skarpt läge där man blir tvungen att dra i tyglarna för kung och fosterland....

Tillägger att min "nödbroms" är en övning som är noga inlärd tillsammans med ett proffs. Det är inte så att jag enbart sliter i ena tygeln, utan även min kroppsvikt etc spelar självklart in (även om det är det kraftiga tygeltaget åt ena hållet som hindrar hästen från att rusa vidare). Denna övning är något som hästen är väl bekant med och som jag också lägger in lite här och var för att den ska vara något naturligt som hästen svarar snabbt på (vilket han också gör).
Det är heller inte så att min häst sticker i fullt sken för minsta lilla, utan det är när han blir riktigt rädd - dvs en situation som blir en nödsituation. I vissa (numera sällsynta) fall då han blir överladdad och redan är spänd/nervös kan han också ånga iväg - inte att skena men likväl dra iväg med ordentlig kraft och ofta utan större kontroll. Då gör jag likadant som tidigare nämnt - om det krävs. 99 av 100 gånger inträffar dessa nödsituationer där det inte är möjligt att "bara" styra in hästen på en volt och vänta tills han stannar - och sitter jag bara kvar och väntar skulle han rusa hem (alternativt bryta benen av sig på vägen..). Hästen miljötränas så mycket det går i vardagen, och är lärd att stanna framför att skutta iväg när han blir skrämd av något "vanligt". Det är inte 100% av gångerna som han gör det, men i regel blir det några språng och sedan stannar han. Detta räknar jag inte som att sticka/skena. När jag köpte honom för ett par år sedan for han iväg istället för att stanna upp och kolla av om det verkligen var något farligt..

Nej vet du Lobelia, jag tycker inte det är en ok inställning. Lika lite som jag tycker det är ok att mina 17 åringar här hemma, dåligt förberedda ger sig iväg och kör bil i skarpt läge.

Det krävs förbererdelser, man måste tänka på att man har ett ansvar, inte bara mot sig själv och hästen, utan gentemot övriga, oskyldiga, som kan komma att drabbas när man ger sig ut i skarpt läge.

När olyckan väl inträffat så tror jag inte någon skulle tillstå att det räcker med att man "gjort så gott man kan".

Prestige är det minsta det handlar om. Mer förstånd och sunt förnuft.
Vad exakt är inte en okej inställning? För mig verkar det som ditt inlägg inte ens är riktat till mig då jag över huvud taget inte nämnt något om att man inte ska förbereda sig eller att man inte har ett ansvar och inte alls känner igen mig i dit svar.

PS. Olyckor är händelser man inte kan förutse, menar du att det inte är okej att hävda att man gjorde så gott man kunde när det oförutsedda inträffad?

de flesta här inne är mänskiga och gör så gott vi kan, ibland blir det mer hårdhänt än man önskar, alla har inte lyckats få en kontakt som är så perfekt att hästen lyder i allt i alla lägen, ärligt talat är du den enda som jag hört påstå det. Flertalet är antingen inte så enormt skickliga eller så har de åtminstone ett visst mått av ödmjukhet och vågar erkänna att de inte är perfekta. Det finns även ett annat alternativ, att man är "feg" och inte vågar ta risker. Jag skulle kunna rida så att hästen lyder minsta viskning, men jag gör det inte, lite mer utmaning än att rida ensamma på halvlång tygel vill vi båda ha.

Det var det här jag syftade på....och mitt svar till dig hänger ihop med min uppfattning om att man behöver förbereda sig INNAN, annars bör man avstå från att ge sig iväg ut i skarpt läge....eftersom du protesterar mot mina argument, antar jag att du inte heller anser det vara särskilt viktigt att vara förnuftig och då tolkar jag ditt svar till mig utifrån det....

Mina argument handlar inte bara om huruvida det är sjysst mot hästen eller ej, utan också om vilket ansvar man har gentemot sig själv och sin omgivning....appropå att vi diskuterar hästar som sticker okontrollerbart (eller försöker) med sina ryttare...

Hur som, grundproblemet, som jag ser det, är just att du stannar hästen med tyglarna i grunden.

Nej, jag ser det inte som kritik, jag står för mitt signalsystem. Men du tömkör/kör inte längs väg speciellt ofta, antar jag, om du menar att man inte får stanna en körhäst genom signal i bettet, och upprepa denna med större fasthet om man inte får den reaktion man behöver?

Min förra häst gillade inte tygelkontakt så den fick man rida med sytrådskänsla och efter det tycker jag själv att det är mycket behagligare än att ha mycket i handen, därför strävar jag aldrig efter speciellt tung kontakt. Det ska finnas en förbindelse där jag känner vad hästen gör och hästen känner vad jag gör och ingen av oss hänger på den andre, men detta föregås förstås av en inlärningsperiod där det gäller att vara tydlig framför allt så att hästen så snabbt som möjligt räknar ut hur jag vill att den ska reagera på mina hjälper.

Som jag ser det skulle man förmodligen kunna lära en häst vilka signaler som helst, tex fatta höger galopp genom att klappa på vänster sida av halsen eller toucha höger öra eller nästan vad som helst, och därmed ser jag det inte som ett "grundproblem" alls att jag signalerar med tyglar/tömmar/bett. Oavsett vilka signaler man vill använda sig av så är valet att kombinera tillåtandet att göra rätt med avbrytandet av en ev felaktig reaktion eller att låta bli att kombinera. Personligen tycker jag att jag får snabbare framsteg genom att kombinera - men med tillägget att jag ytterst sällan finner någon anledning att bestraffa en häst, för det första för att det sällan behövs, för det andra för att all forskning visar att man inte lär sig något nytt fortare för att man blir bestraffad när man gör fel, snarare tvärt om.

För mig är det en annan sak att dra i tyglarna än att hålla emot när hästen drar. Det händer att jag drar i tyglarna, tex ökade jag trycket när en ponny vägrade backa häromdagen för att han skulle titta färdigt på något i skogen först vilket jag inte tyckte var OK. Så fort han tog ett steg bakåt släppte jag trycket helt och sedan var det inte mer med det.

Jag har redan beskrivit det tidigare i tråden och jag tänker inte upprepa mig.

Det var det här jag syftade på....och mitt svar till dig hänger ihop med min uppfattning om att man behöver förbereda sig INNAN, annars bör man avstå från att ge sig iväg ut i skarpt läge....eftersom du protesterar mot mina argument, antar jag att du inte heller anser det vara särskilt viktigt att vara förnuftig och då tolkar jag ditt svar till mig utifrån det....

Mina argument handlar inte bara om huruvida det är sjysst mot hästen eller ej, utan också om vilket ansvar man har gentemot sig själv och sin omgivning....appropå att vi diskuterar hästar som sticker okontrollerbart (eller försöker) med sina ryttare...

Det enda jag har berört som ens handlar om min inställning är att jag kan få den "perfekta" lydnaden på halvlång tygel men det är inte ett alternativ för varken mig eller hästen. Är det det du syftar på med att det inte är en okej inställning? Eller att alla gör så gott de kan inklusive jag själv om det kan tänkas vara det som triggar ditt svar?

I övrigt beskriver jag verkligheten som den ser ut och det handlar om observationer, inte inställning över huvud taget.

Jag förstår fortfarande inte ditt inläggs relation till mitt.

Senast ändrad:

Nej, jag tömkör inte ridhästar. Tömkörning blir för mig alldeles för mycket fokus på tygeln och hästen blir mer eller mindre tygelstyrd. Det vill jag inte och behöver inte på en ridhäst.

Men jo jag har haft körhästar, bla en mycket välutbildad bruksnordis som jag bla körde i skogen med och vagns- och slädturer som kompliment. Jag kan villigt erkänna att jag inte har särskilt mycket körhästavana/kunskap, men just denna hästen var definitivt inte beroende av tygeln för samarbete. Han blev tex mycket stressad och het om man drog i tyglarna och han lärde mig att han var van vid att kommunicera främst med rösten, så nej just den körhästen fick man inte stanna med tygeln. När han väl visste vad han skulle göra så var det inte mycket man behövde förklara heller. En fantastisk häst som verkligen var en sjysst kompis och som var van att arbete, jag har lärt mig mycket av honom.

Men körning och ridning är för mig olika saker rent tekniskt. Man lär inte en körhäst samma saker som en ridhäst, eller behöver inte i alla fall. Därför skulle jag inte använda körhästmetoder på en ridhäst, förutom i sånt som är gemensamt då så som samspel och kommunikation och miljöträning. Men rent tekniskt är det helt olika saker man behöver lära in och man har också helt olika förutsättningar, tex att man kan böja en ridhäst och få den att flytta i sidled. Kan man iof med en körhäst också, men inte på samma sätt med skaklar och vagn bakom. Olika tenkik, men kanske samma tänk.

Men du har ju helt klart en poäng här, att det troligtvis är från körhäst kulturen detta sätt att hantera bettet/tygeln kommer ifrån. Vi bor ju dessutom i ett land där just brukskörning är en del av vår kultur. Vi har inte så mycket historia med bruksridning på samma sätt.

Sen tänker jag samma som dig angående att hålla emot, att det är hästen som drar i tygeln då. Men det problemet försvinner ganska tidigt och har åtminstone för mig inget att göra med att hästar ibland blir svårkontrollerade pga att dom ligger på, eftersom jag inte hanterar en stressad situation så. Eller åtminstone undviker det är det väl bäst jag tillägger.;)

OK, då har jag troligen missuppfattat innebörden i det du skriver. Liksom du har missuppfattat mig, angående att det handlar om hur skicklig man är eller att jag skulle ha påstått/menat att det handlar om "perfekt lydnad". Jag är nog den första att skriva under på att det inte alls handlar om det. Jag vill inte ens tänka i banor som "lydnad", det får mig direkt att tänka på "herre och slav". För mig handlar det om samspel, som antingen fungerar eller inte. Och om det inte fungerar så bör man fundera på varför. Ingen prestige alls, utan bara eftertanke. Lite klokhet. Vi är ju lite smartare än våra hästar så vi borde ju kunna tänka till INNAN, till skillnad från hästen som verkligen behöver öva sig på att tänka och inte bara reagera....

Ja du måste ha läst in massor jag inte ens berört.

En häst som alltid gör vad man tänkt sig är i mina ögon en slav och inte en parner, likaså är den disciplin du beskriver inte i mina ögon samarbete! i stort sett alla jag känner har hästen mer eller mindre som slav. Det är inbyggt i att ha hästen på stall, bestämma över matsedel och motion.

Jag går aldrig på vad folk säger de de vill ha utan på vad de beskriver. Samarbete handlar om att ge och ta, att båda får sin vilja igenom och kunna uttrycka den om att ibland vara oeniga och bråka men efter dispyten komma överens igen. Det du beskriver är total makt, åtminstone i mina öron.

Senast ändrad:

Ja du måste ha läst in massor jag inte ens berört.

En häst som alltid gör vad man tänkt sig är i mina ögon en slav och inte en parner, likaså är den disciplin du beskriver inte i mina ögon samarbete! i stort sett alla jag känner har hästen mer eller mindre som slav. Det är inbyggt i att ha hästen på stall, bestämma över matsedel och motion.

Jag går aldrig på vad folk säger de de vill ha utan på vad de beskriver. Samarbete handlar om att ge och ta, att båda får sin vilja igenom och kunna uttrycka den om att ibland vara oeniga och bråka men efter dispyten komma överens igen. Det du beskriver är total makt, åtminstone i mina öron.

Total makt, oj oj oj, du använder starka ord du:meh:

Det är inte total makt då att kontrollera hästen, mot dens uppenbara vilja, genom att dra den hårt i tyglarna för att man har bestämt att den ska stanna kvar? Det är bar en liten dispyt för att man är oenig? Med en häst? Där man sen kan komma överens?

Nej vet du vad, nu snärjer du in dig i en massa missförstånd igen. Du har helt rätt i att en häst är underordnad, så tillvida att vi är smartare och kan "lura" den att vilja detsamma som vi vill. Det är det som är samspelet enligt min uppfattning, att vi kan göra det trevligt och bekvämt att följa våran vilja och att vi även tar ansvar för att inte utsätta den för mer än den klarar av.

I stort tror jag inte vi tänker jätteolika, mitt mål är också att göra saker med så små hjälper som möjligt och jag är helt med att i en brukssituation kan man ge många röstkommandon och ganska lätt få en häst som fungerar väldigt bra så, men så är också brukssituationen väldigt konkret och ganska pedagogisk till sin natur.

Om man jämför den situationen med dressyrkörning så inser man rätt fort att det inte är lika lätt att köra en dressyrbana med röstkommandon, du kan till exempel inte lära in ett röstkommando för halvhalt och även om du kunde det så skulle det vara ganska svårt att få en sådan halvhalt precis lagom för den situation den behövs i. Jag skulle nog säga att kör- och kanske framför allt tömkörningssituationen är mycket knivigare att agera rätt i, just eftersom du i stort sett bara har tömmarna att kontrollera hela hästens kropp med. Exempelvis blir det fullständigt nödvändigt att ha bjudning i hästen eftersom du inte kan rakrikta med skänklar när du tömkör och även eftergiften från tömhållarens sida är helt nödvändig eftersom det är den enda typ av belöningskonsekvens du har att ge hästen. Nackdelar finns absolut också, definitivt kan det vara en nackdel att du inte kan ge en eftergift på tömmen och hålla hästen rak med skänklarna istället :p.

Men nu har vi halkat OT, anledningen till att jag funderade över frågan är att hästen jag satt på reagerar dåligt på kortare ram framtill men konsekvent vägrar lyda sidförande hjälper i sin "comfortram". Då hjälper det föga att jag gör skillnad på dra och hålla emot, jag tycker jag får alldeles för mycket i handen i alla fall...

genom att dra den hårt i tyglarna för att man har bestämt att den ska stanna kvar?

För mig handlar det lika mycket om ansvar, både mot hästen och mot resten av omvärlden. En vild häst i en skrämd situation flyr tillsammans med sin hjord och förhoppningsvis finns det inte någon trafiksituation vare sig då eller längre fram som innebär att den behöver lära om sitt reaktionsmönster för att vara välbehållen. Det är inte heller någon som bryr sig om ifall den är halt eller inte efter denna springtur.

Vi människor har försatt hästen i en situation där den märkligt nog klarar att lära om sig för att det ska passa oss och den värld vi har makten att bestämma oss för att hålla hästen i. Mycket av inlärningen vi gör på våra hästar handlar som jag ser det om avtrubbning. Att hästen ska lära sig att det vi vill utsätta den för inte är farligt. Och det går faktiskt, det är de flesta här inne ett levande bevis för. Den som tror att man på riktigt kan stå kvar och hålla emot om en häst verkligen skulle ge sig fan på att dra iväg i tömmarna har inte en verklig syn på hur det fungerar. Det fungerar på en häst som om och om är tränad till en reaktion på en signal tills den ursprungliga, instinktiva reaktionen på signalen är ersatt med den nya, som passar oss och våra behov bättre. Och det är i sig ett ansvar att förvalta gentemot hästen, genom att göra denna träning så trevlig som möjligt för hästen.

/SNIP/
Sen kan jag väl som sagt tycka att man inte rider en sådan dåligt förberedd häst alls ut i trafiken....då slipper man dra den i tyglarna....detta oavsett om du har gjort det i verkligheten eller ej....bara som en hypotetisk åsikt...

Om jag skulle undvikit all trafik hade jag aldrig kommit från ridbanan... De grusvägar och skogsvägar jag oftast ridit på är trafikerade, både av bilar och traktorer. Riktigt spännande är det när man möter en traktor med något skramligt på släp på en smal väg med taggtrådsstaket på båda sidor. :crazy: Större vägar har jag sluppit rida på, men däremot korsat. Jag föredrar att korsa dem i skritt, efter jag sett till att det inte kommer bilar. Komma ut på dem i full karriär är inte i min smak.

Annars kan jag bara säga att nej, normalt sett har jag aldrig behövt råslita i en häst. Däremot har det hänt i enstaka fall att hästen har dragit iväg mot något farligt, som en korsande bilväg. Då har jag gjort vad som krävts för att få stopp i tid.

*KL*

Hej!

Min häst blir mycket sällan dragen i munnen, mestadels för att hon rids bettlöst. Med henne har jag aldrig hamnat i en situation där jag behövt dra ordentligt i tyglarna, hon lyssnar för minsta hjälp och är snudd på helt orädd.

Med förra hästen fick jag ibland dra till ordentligt när hon inte ville vänta tills bilarna kört förbi när vi skulle korsa 70-vägen på väg hem.

Rycka ordentligt i munnen bör man i min värld endast göra i extrema nödfall och i farliga situationer. Sen blir det tyvärr inte alltid så i verkligheten...

/Lavinia

Ja, så olika är det nog inte. Olika signalsystem pga av olika sätt att "bromsa" hästen kanske. Jag bromsar med sätet, men medans jag lär in det så böjer jag hästen tills den stannar. Du kanske använder sätet du med, men använder förhållning med tygeln som inlärningshjälp?

Har man en god grund, spelar det nog ingen roll vilken teknik man har, det är när man använder förhållningen (via tygeln) som brosmpedal metodiskt som det till slut falerar. Hästar tenderar att bli döva då, ju mer man håller och drar, desto mindre lyssnar hästen.

Sen angående hästen som du som du satt på och upplevde som tung och hängig i tygeln (om jag nu fattade dig rätt). Byte till bettlöst kan vara ide om hästen blivit stum för bettet? Enkelt bettlöst då och inte engelskt hackamore som är för skarpt och skapar oftast ändå mer "hårda" hästar.

Många hästar som blivit "döva" för tygeln kan man ganska enkelt få lyhörda igen när man byter till något dom inte har erfarenhet av. Sen kan man rida med "dubbla" tyglar ett tag och föra över den ny känsligare lyhördheten till bettet igen.

Jag drar enbart när det går åt pipsvängen. Hänt två gånger. En gång när ridsällskapets häst fick fnatt och bara dundrade iväg i 100 knyck på en grusväg rakt mot en trafikerad väg och min häst ville promt hänga på så jag fick verkligen inte stopp på han, han saktade inte in öht. Jag satt på hans rygg medan han galoppera säkert 600 meter och försökte stoppa han på något bra vis. Men inget funkade.

Så jag drog i ENA tygeln för att tvinga hans huvud mot bogen och därefter kunde jag hoppa av och leda. :) sedan en gång red vi i grupp på 4 där hästarna triggade varandra (särskilt en av dom var super laddad - denna som jag skrev om ovan) och jag red barbacka - av någon korkar anledning haha - vilken gjorde att jag fick sämre sits och balans. När vi skulle galoppera kom min ponny så nära en annan häst och sen blev han taggad att han ville dra på (kände hur han sköt på med bakbenen) då skulle jag be han lugna sig (han brukar lyssna) men inte riktigt denna gång och en häst galopperade bredvid i samma takt (storhäst, jag har ponny) och en häst bakom super laddad och en annan häst bara fortsatte galoppera långt framför - och dit ville min ponny ;) jag brukar stå fältsits och låta han rulla på och öka. Men eftersom jag red barbacka och inte ville ramla av mitt bland alla hästar tog jag tag i ena tygeln igen för att få han att stanna men han började istället galoppera "i sidled" - visst ett lugnare tempo men inte direkt balanserat. Så jag bad ryttaren som galoppera bredvid att sakta ner och då gjorde han det. :)

Jag drar helst inte alls i tyglarna utan använder röst och sits. Brukar 99% funka klockrent. Men vissa gånger får jag krama/"dra" lite extra tydligt exempelvis när vi ska korsa en väg och bilar passerar, så fortsätter han gå några långsamma steg mot vägen fast jag ber han att stå still. Jag kan även dra upp huvudet lite när jag känner att han kanske ska bocka/dyka med huvudet.

Annars tycker jag att jag är ganska mjuk och följsam, snubblar han och hans huvud åker med så är jag oftast alltid med och följer med händerna så jag inte rycker han i munnen. Även om det tyvärr råkar hända om han snubblar till ordentligt, har jag tur rider jag med långa tyglar (rider ut, knölig mark osv). Lika så om han blir rädd och studsar iväg/tar ett galoppsprång, även där åker jag bara med utan att dra (även om min instinkt är att dra lite i tyglarna, jag vet hur han fungerar nu så jag har märkt av att jag slutat) han saktat ändå ner direkt.

Senast ändrad:

Tja, en fjording som har för vana att dra iväg besinningslöst på bogarna så fort det galopperas i sällskap med hästar är jag inte säker på att bettlöst är ett alternativ på, tyvärr. Däremot mer dressyrarbete för att göra hästen lydigare, på den utrustning som krävs för att lära den det man vill, absolut. För mig är både utrustning och övningar uttänkta för att fungera som kortaste vägen till eftergift/beröm, eftersom det är där inlärningen sker. Om jag ska välja mellan att rida pass efter pass på banan med en häst som inte går att påverka på bettlöst eller rida på ex vis pelham med dubbla tyglar som är mitt favorit-korrigerings-bett (vilket jag aldrig behövt använda på någon av mina egna hästar) under någon eller några veckors tid och sedan trappa ner ur, ja då vet jag vad jag väljer ;).

Där har vi nog olika uppfattning och erfarenhet. Alla hästar går att påverka med rätt tillvägagångssätt. Ingen häst är omöjlig av sig själv. Dom kan bli det av dåliga erfarenheter, men aldrig pga av sin egen vilja. Alla hästar lyssnar och följer när dom känner att dom förstår och det finns en mening med kommunikationen och övningarna. Alla hästar vill känna sig väl till mods och bli förstådda och respekterade, för sina reaktioner och ageranden. När dom blir det så blir dom också följsamma, lyhörda och villiga att lyssna. Detta är en grund som man måste lägga nogsamt innan man börjar med några som helst avancerade övningar eller tempon.

Ett skarpt bett på en häst som saknar den grunden skapar bara en tvångssituation. Den kan aldrig känna sig väl till mods med den, ej heller särskilt förstådd eller respekterad. Inte kan ryttaren göra sig särskilt förstådd heller, det gör bara ont. Speciellt bett med hävstångseffekt som ger ryttaren en farlig illusion av kontroll så att ryttaren avancerar i övningar och gångarter allt för snabbt. För hästen blir smärta och tvång den största erfarenheten.

Vi har den stora fördelen gentemot hästen att vi kan tänka och analysera. Vi kan ha övningar och kommunikationssystem som syftar till att lära, inte att tvinga. Det är så himla enkelt egentligen, ändå blir det så ofta fel. Men hästar är fantastiska djur, dom kan lära om, dom är väldigt öppna och villiga för detta, i synnerhet när dom ser att det finns en mening.

Fjordingar är inget undantag, dom skulle aldrig fungera så bra som brukshästar som dom faktiskt gör om dom vore särskilt svåra. Men dom är starka och därför funkar aldrig dragkamp. Dom lär sig bara att dom är starkare. Att lära om då är en utmaning. Man måste "tänka" igenom innan och ha en plan för att gå förbi såna situationer eller bara låta dom löpa, om och om igen tills dom självmant tröttnar.

Ett skarpt bett skulle jag dock aldrig ta till.

Tips, läs boken "Think harmony with horses" av Ray Hunt

Där kan man få mycket tips på hur man löser olika "problem", men i synnerhet får man många tankeställare om sin eget ansvar i dom problem som man själv eventuellt har (skapat).

"If you are going to teach a horse something and have a good relationship, you don't make him learn it - you let him learn it." Ray Hunt

Senast ändrad:

*KL*
Jag anser att om det verkligen behövs för att undvika olycksfall så är det okej.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka