Sv: När är det okej att dra hästen i munnen?
Jag vet inte hur känslig du är, eller om du kommer att uppfatta detta som personlig kritik, men modig är du som vågar förklara hur du gör/tänker.
Att du börjat tänka i dom här banorna och funderar över vad du egentligen gör och varför är ju ett steg i rätt riktning.
Hur som, grundproblemet, som jag ser det, är just att du stannar hästen med tyglarna i grunden. Du har ju då inget annat sätt att ta till än det inlärda. Var detta sätt att stanna hästen kommer ifrån blir jag inte klok på. Jag har ju anammat det själv en gång i tiden, men då inte funderat över det. Numera, när jag kommit (nästan) helt bort från det, så har jag börjat fundera över varför man använder den tekniken öht.
Hästar är flyktdjur, deras största fobi är att bli hindrade/fastlåsta/hållna, ändå använder vi en teknik som skapar just den frustrationen. Tränsbettet är inte ens designat för att användas med båda tyglarna samtidigt, det trycker på tunga/gom och laner då, inte särskilt behagligt ens om det är en relativt mjuk förhållning.
Tränsbettet är designat för att användas med en tygel i taget principen, via böjning och sidoförflyttning, visar man hästen hur man vill att den ska göra. Man ska inte "dra" då heller, men det skapar inte lika mycket frustration om man ändå skulle göra det, iom att hästen inte blir fasthållen.
Det är först och främst själva träningsfilosofin som gör det möjligt att få "kontroll" på hästen enligt detta koncept, detta att man tänker att man "aldrig" ska hindra, alltid bara visa en annan väg.
Rent tekniskt så via böjning så kan hästen inte heller dra iväg så fort/långt, eftersom man ur denna böjning kan påverka bakbenen att korsa i sidled så att "energin" kan dirigeras till något där hästen hela tiden rör sig framåt, utan att bli hindrad, men ändå under kontroll iom att den inte kan använda båda bakbenen till att skjuta på framåt.
Ur denna enkla grund kan man komma ifrån "dragande" i tyglarna. Men det krävs ett mycket nogsamt och långsiktigt grundarbete. Det tar tid, man kan inte sätta sig upp på en häst och bara gasa på då, utan man måste först lägga denna grund nogsamt så att man kan böja och flytta utan motstånd och spänning från hästen. Detta grundarbete gör jag från marken först, mina unghästar är i stort sett redan inridnina innan någon ens suttit på dom.
Sen när man kommer ut i stora vida världen (men jag har då haft mina unghästar som handhästar under lång tid, vilket gör att den stora vida världen inte är särskilt främmande ändå
) så kommer man ändå troligtvis att stöta på situationer där hästen blir spänd, böjning kan i det läget vara svårt även på en väl förberedd häst, då är det viktigt att man har en bra "relation" till hästen i grunden, en relation som man byggt upp under den grundläggande inlärningsprocessen, en relation som leder till att den söker sig till ryttarens reaktion innan den agerar hals över huvud och faktiskt efter en stund lugnar ner sig.
Men det viktigaste av allt är att vara "förståndig" och inte utsätta sig själv och hästen för situationer som man inte kommer att behärska. Att vara förutseende och ta det succesivt. Det är den absolut säkraste metoden för att slippa onödigt dragande och onödiga erfarenheter som hästen inte alls har någon nytta av.
Ja, det är min reflektion på det du skriver, hoppas du inte tar det negativt nu, jag har ju själv varit i din situation även om jag faktiskt aldrig har hamnat i någon dragkamp med häst som stuckit, inte i vuxen ålder i alla fall.
Men sen har jag ju ridit hästar som även stuckit med mig, men då har jag ju varit medveten om problemet innan och inte dragit i tyglarna, medvetet, utan faktiskt ridit på med hästen ända hem och runt på ridbanan och tillbaks till "problemstället" i syfte att på psykologisk väg få hästen att ändra uppfattning om att sticka med ryttare.