När är det okej att dra hästen i munnen?

Sv: När är det okej att dra hästen i munnen?

Min erfarenhet av fjordingar är faktiskt att de är mer "skenbenägna." Möjligt att det varit en rad sammanträffanden, men de fjordingar jag mött har alla varit oerhört vänliga och många gånger känsliga och trevliga. Men de flesta har visat tendenser till att tippa över gränsen till flykt eller allmän okontrollerad galopp vid fler tillfällen än andra raser jag ridit/kört. Hårdnackade och envisa när de väl verkligen vill nÅgot, en riktig urras. Men min favoritras på mänga sätt.

Har fått höra några historier fram "gamla hästkarlar" också som haft fjording och tyckt att det egentligen inte är nåt för småtjejer eftersom de haft såna som dragit med dem i vagnen. Men som sagt, fina vänliga hästar!

Jag tror iof att ingen hästras är särskilt lämplig för småtjejer, i den bemärkelsen att dom ska ridas/utbildas av småtjejer. Har haft att göra med en mängd olika raser som blivit stick-/skenbenägna, och/eller fått andra "problembeteenden", av just den anledningen. Så det har nog inte bara med rasen att göra. Däremot är det kanske mer vanligt att man tror att just fjordingar (och andra liknande raser) är bra för oerfarna ryttare, just för att dom är väldigt lugna och fogliga för det mesta. Att det därför finns fler hästar av just den rasen med problem då dom oftare har handskats av mer eller mindre oerfarna människor.

Sen är dom ju en körhästras, lite tunga och bastanta och med stor stark hals/nacke. Vilket gör att när dom väl säger NEJ, då har man inte mycket att säga till om rent fysiskt. Så en sån ras kräver mer finurlighet samt att det är viktigt att hålla dem nöjda och glada och samarbetsvilliga hela tiden. Vilket kanske just småtjejer (eller oerfarna ryttare i allmänhet) inte har så stor erfarenhet av hur man gör. Det krävs kunskap helt enkelt.

Min erfarenhet av fjordingar är faktiskt att de är mer "skenbenägna." Möjligt att det varit en rad sammanträffanden, men de fjordingar jag mött har alla varit oerhört vänliga och många gånger känsliga och trevliga. Men de flesta har visat tendenser till att tippa över gränsen till flykt eller allmän okontrollerad galopp vid fler tillfällen än andra raser jag ridit/kört. Hårdnackade och envisa när de väl verkligen vill nÅgot, en riktig urras. Men min favoritras på mänga sätt.

Har fått höra några historier fram "gamla hästkarlar" också som haft fjording och tyckt att det egentligen inte är nåt för småtjejer eftersom de haft såna som dragit med dem i vagnen. Men som sagt, fina vänliga hästar!

Fjordingar är väl ändå inte särskilt lättskrämda och flyktbenägna?
Allmän okontrollerad galopp, dock...

Däremot är de starka och smarta och kan inse att de har övertag och utnyttjar gärna det.
Har precis fått hem ett "projekt" som är en "busig" åttaårig fjording.
Busig eller ouppfostrad och har tagit överhanden. Betslad med pessoa för att ryttaren skulle kunna kontrollera honom eftersom han "sticker".
Jag tror som sagt att det knappast handlar om "sken" utan snarast om "jag springer för att jag kan bestämma".

När jag testat att rida, har han snarast försökt maska och när jag inte har accepterat det, har han skickat upp rumpan. Tror dock att det kommer att lösa sig ganska fort.

*kl*

Alltså den här tråden...... så himla mycket det sämsta av Buke i ett nötskal. Ingen läser vad den andra skriver. Någon försöker mästra resten och de flesta är djurplågare. Herregud att ni ens orkar.

För att svara på TS fråga så ska man självklart aldrig rycka hästen i munnen men de flesta är inte så skolade, varken häst eller människa, att klara av att aldrig göra det. Men när hästen SKENAR, då menar jag inte bara sticker, utan SKENAR då skulle jag dra hästen i munnen allt vad jag hade. Och det har jag gjort de 2 ggr som det har hänt under mina 25 år som ryttare. Det har alltså inte handlat om överpigga eller olydiga hästar utan hästar som sprungit för sitt liv i panik.

Precis, vi har nog ungefär samma erfarenhet, därav citationstecken runt "skenbenägen". Helt enkelt och ta bettet och dra därifrån om något oväntat händer och de känner att de har kontrollen. Väldigt generaliserande uttalande förstås eftersom jag träffat på sorten som inte har den läggningen alls. För att återknyta till tråden tycker jag att man kan dra så mycket man kan i de lägena men förstås helst utrusta ryttare och häst med lite förberedelser som gör att de inte hamnar i det läget. Är det ens egen häst man haft i många år känner man förstås hästen och kan förebygga så mycket som möjligt. Och kanske i normalläget ha en kontakt lite mer åt det hållet fiador beskriver, om än inte lika perfekt.

Problemet var förstås mer framträdande när man var 12 år och red en överladdad fjording i kondition. I min värld var det bara fjordingar som "skenade" då, medan andra ponnysar alltid gick att stoppa. :p (måste också erkänna att jag fått mig ett par åkturer som vuxen också. På en fjording och en bakskygg fjordkorsning. Faktiskt aldrig nån annan häst fast jag ridit mer än 20år Otur kanske. Ändå min favoritras, som sagt. )

Jag skulle vilja svara aldrig, men så är det ju inte, i alla fall inte för mig. Igår kväll tex blev min rädd när vi var i skogen, tvärvände och galopperade ner för backen. På ren automatik drog jag tag i tyglarna. Skrittade upp för backen igen så fick han titta på detta monster som skrämt honom så; en traktor med släp och timmer på. Han ser traktorer dagligen, på gården, men i skogen ska de inte stå.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur