När är det okej att dra hästen i munnen?

Sv: När är det okej att dra hästen i munnen?

Har jag skrivit att det skiter sig ofta? Har jag skrivit att det har skitit sig, säg, sista fem åren? Nä, precis. Det sker ytterst sällan men om det så skulle ske, typ hästar rusar i full kareta mot en 70-väg, jo, då drar jag hästen i munnen.

Jag med kan jag lova.

Jag rider i vanliga fall med mjuk hand och mycket sits, eftersträvar en mjuk och harmonisk kommunikation.

Om en häst drar iväg i fullt sken, inte bara att hästen är glad och drar iväg lite utan okontrollerat sken. Ja då tar jag verkligen till alla metoder som finns för att få stopp på den. Inklusive att dra den i munnen. Hellre att den får ont i munnen än att vi går omkull/drar ut på en trafikerad väg/jag åker av och bryter sta mig och hästen fortsätter på egen hand med risk för andras liv.
En häst i sken reagerar inte på några subtila hjälper, den som tror att det hjälper vågar jag påstå aldrig suttit på en häst som skenat på riktigt.

Fy fan blir alldeles svettig, det är verkligen inte kul att sitta på en skenande häst. Ryser av minnena. Aldrig i livet att jag skaffar en sådan häst igen..

KL

Jag känner väl att om man ofta hamnar i en situation där hästen skenar/man måste dra hästen i munnen ordentligt får man utvärdera situationerna man sätter sig i. Jag, tex, som har en galoppglad häst får ju låta bli att rida ut med kompisar och galoppera/galoppera i bredd/på stora öppna ytor, för att bibehålla möjligheten attkommunicera med hästen på mjuka sätt. Skenar hästen tar jag hellre ett stort blåmärke/sår i munnen än brutna ben eller eventuell död. så prioriterar jag. Lyckligtvis händer det väldigt sällan att hästen verkligen skenat, men då det händer, ja, då händer det oavsett hur mycket jag minskar med sätet eller kramar i tygeln liksom.

inte jag heller.Är glad över att domare/speaker börjat säga till då de ser det på tävling häromkring. Ryttarna blir jättearga för visst är det pinsamt för dem att få tillsägelse i högtalaren, men förhoppningsvis gör de inte om det. om inte annat sänder det budskap till de yngre ryttarna som kollar på tävlingar, att sådär gör man inte.

Ja du, drar hästen iväg då drar jag nog i hästen för att desperat få stopp på den. Sitter jag på en häst som gör så så lullar jag iaf inte med den. Det finns det andra situationer man kan hålla på med sånt i.
Sen är det ju inte snällt mot hästen men ärligt talat så blir jag rädd när sånt händer och gör vad jag kan för att få stopp på hästen.

Jag har kört en skenande häst och tro mig, inte satt jag där och gav henne långa tyglar. Faktum är att jag till slut bestämde mig för att hoppa ur vagnen, och gjorde det.

Ja du, drar hästen iväg då drar jag nog i hästen för att desperat få stopp på den. Sitter jag på en häst som gör så så lullar jag iaf inte med den. Det finns det andra situationer man kan hålla på med sånt i.
Sen är det ju inte snällt mot hästen men ärligt talat så blir jag rädd när sånt händer och gör vad jag kan för att få stopp på hästen.

Jag har kört en skenande häst och tro mig, inte satt jag där och gav henne långa tyglar. Faktum är att jag till slut bestämde mig för att hoppa ur vagnen, och gjorde det.

Tömmar ska det såklart vara, inte körde jag med tyglar :p

Jag drar min häst i munnen när han är uppenbart olydig och medvetet går mot mina tygeltag (går vänster om jag styr till höger).

Jag drar honom också i munnen om han vill stanna och äta gräs när vi tränar. Jag kan ju inte 'följa med' med handen och låta honom få käka hejdlöst...

Jag ger honom också smisk på rumpan om han är uppenbart olydig och exempelvis medvetet går mot skänkeln i stället för att flytta sig för den.

Skulle säga att det beror på orsaken till att den drar iväg, en häst som försöker fly från ett problem skulle jag bara rida frammåt och försöka kontrollera mig själv istället, dvs vara lugn andas och följa med hästen, då blir det inte kul längre, det har fungerat på flera hästar som drar för att ngt är jobbigt, sen får man gå till grundproblemet med en sådan häst, varför har den utvecklat problemet att fly vid krav? Om hästen blir skrämd för ngt så använder jag one rein stop men även sitsen för att försöka styra runt hästen tills den stannar. självklart ska man inte hoppa av i farten eller dra i båda tyglarna, man kan aldrig stoppa en skenande häst på det viset men den absoluta grunden för att undvika risken måste vara ömsesidigt förtroende och samarbete, dock tycker jag det är ytterst sällan så att hästen drar helt utan förvarning och om man är med och vaken så kan man förekomma hästen INNAN det har blivit sken/full fart

Hade jag fått frågan för en vecka sedan så hade jag sagt; Aldrig!

Men med nya erfarenheter i bagaget måste jag nog säga; När det börjar bli farligt. Har exempelvis en superpigg häst vars hage är en sjö för tillfället = full fart framåt så fort det ska ridas. Har aldrig behövt ta ordentligt i henne innan, men efter en galopptur som slutade mitt på en nyplöjd åker så var det i princip bara att dra som gällde, innan hon bröt benen av sig :(.

hästar lyssnar till hur pass bestämd man är, precis såsom hundar. det är min erfarenhet i allafall om hästen inte vill stanna. när man TILLSAMMANS med att få tyngd på dess bakdel på ett MJUKT sätt ( ej ryckigt) drar i tyglarna. sedan har jag varit med om en häst som bockade i full fart, så det kan dom även om det går väldigt fort, och en annan häst som bockade ännu kraftigare ju mer jag drev på den.

Skulle säga att det beror på orsaken till att den drar iväg, en häst som försöker fly från ett problem skulle jag bara rida frammåt och försöka kontrollera mig själv istället, dvs vara lugn andas och följa med hästen, då blir det inte kul längre, det har fungerat på flera hästar som drar för att ngt är jobbigt, sen får man gå till grundproblemet med en sådan häst, varför har den utvecklat problemet att fly vid krav? Om hästen blir skrämd för ngt så använder jag one rein stop men även sitsen för att försöka styra runt hästen tills den stannar. självklart ska man inte hoppa av i farten eller dra i båda tyglarna, man kan aldrig stoppa en skenande häst på det viset men den absoluta grunden för att undvika risken måste vara ömsesidigt förtroende och samarbete, dock tycker jag det är ytterst sällan så att hästen drar helt utan förvarning och om man är med och vaken så kan man förekomma hästen INNAN det har blivit sken/full fart

Det är ju precis det här (det fetade) som jag menat innan, men har väl inte uttryckt mig tillräckligt klart.

För mig känns det faktiskt inte aktuellt att hästen skenar (visst kan de springa av rädsla, men det blir ju bara en kortare sträcka), har man koll på hästen och ett bra samarbete så känns det som att hästen inte skenar iväg, och ja, jag har suttit på skenande hästar, men det är så länge sedan och då var min ridning inte tillräckligt bra för att ha ordentlig ordning på hästen...

Kl
När klassar man det som att man drar i hästen?
Tänker att det någon kallar dra tycker någon annan är en helt vanlig förhållning...

För mig känns det faktiskt inte aktuellt att hästen skenar (visst kan de springa av rädsla, men det blir ju bara en kortare sträcka), har man koll på hästen och ett bra samarbete så känns det som att hästen inte skenar iväg, och ja, jag har suttit på skenande hästar, men det är så länge sedan och då var min ridning inte tillräckligt bra för att ha ordentlig ordning på hästen...

Nu finns det hästar som skenar och stäckan är inte så interessnt , även om det bara är 100 meter så kan det vara 100 högst olämpliga metrar där både häst och människor kan komma till skada.

Vad är ryck och slit i munnen i jämförelse med en krock med ett tå eller en översprungen barnvagn?

Kl
När klassar man det som att man drar i hästen?
Tänker att det någon kallar dra tycker någon annan är en helt vanlig förhållning...

Mycket adekvat fråga.

Jag har ett gäng olika hästar, och eftersträvar så snäll ridning jag kan och så små signaler som vi kan arbeta fram. Hästarna är dock olika individer.
Vissa kan välja att "hänga sig på bettet" ibland. Självklart hjälper det inte att dra emot och hamna i dragkamp för då vinner alltid hästen.

Jag har en vbl-travare, fd tävlad. Han har lärt sig att man ska ha ett ganska tungt häng på bettet. Det innebär att när han kommer igång och får lite mer fart under hovarna, behöver jag "dra" honom i munnen för att bromsa.
Detta är något som jag tränar för att få bort, men det går inte över en natt. Han är inte så utbildad att han svarar momentant för förhållningar med sitsen, och inte alltid heller för bettet.

De som aldrig behöver dra en häst i munnen har antagligen hästar som är mer välutbildade än några av mina.

Eller en annan syn på vad dra är...

Min häst är en känslig häst som är lätt i handen och lyssnar bra på säte i normalfallet. Ibland blir han rädd för något och tvärdrar iväg i full kareta.
Genom att sitta emot och ta rejäl förhållning kan jag hejda det på tio m kanske. Om jag skulle försöka med sitsen hade han hunnit få upp farten och då går det inte dra stopp längre... Men tar man tag just när accelerationen ska ske så funkar det ju tom med galopptränade hästar.

Det svåra är ju när man galopperar fort och hösten lägger sig i handen och drar. Har de fått upp farten är det omöjligt att stoppa genom att bara dra- om inte hästen själv vill;) De behöver inte skena i panik för att något skrämt dom....Själva farten i sig kan ge hästen smått panikångest
Det är ett träningsmoment i sig själv att hästen är ridbar även i högre fart och vi amatörer är dåliga på träna det!
De gånger jag känt att kontrollen börjar fallera låser jag vänster tygel kort vid framvalvet och tar hårt uppåt- bak med höger tygel. Lärde mig den nödbromsen av en gammal militär. Men det är som sagt en nödbroms och inget som utbildar hästen.

Måste man dra så måste man. Men sen får man träna på att inte hamna i de lägen där det behövs:D

Håller med om att det är en befogad fråga, jag skulle vilja lägga till att det är skillnad när hästen drar i tyglarna (eller hänger) och när männsikan gör det. Jag uppfattade dock TS fråga som verkligen ta tag och slita och inte "normalversionerna" av att ha för hård kontakt när hästen/ryttaren inte är tillräckigt utbildad.

När min fröken är het på gröten så är det hon som drar i tyglarna mest, inte jag, men jag har mycket i handen. Det enda sättet att bryta är att göra det innan hon får upp farten - óch det kan bli hårdhänt. Mest handlar det dock om att ínte ge efter på tyglarna. Hon stannar för det mesta (läs när hon inte är för upphetsad) på muntligt kommando och sätet, men ibland så är det bara såååå roligt att springa - tokhäst - hon har aldrig skenat.

Har under alla mina år med hästar bara varit med om ett tillfälle då det sket sig totalt. Jag och häst var ute i skogen och stötte på en älg som plötsligt stod bakom ett träd. Häst vänder om i totalpanik och verkligen skenar hem till stallet. I detta fall hjälpte ingen av mina försök att stoppa hästen. Och jag förstår att man i ett sånt tillfälle drar i tyglarna då man är rädd att hästen håller på att gå omkull eller ramla då man skenar på en skogsstig. Sen vet jag inte vad som är mest effektivt vid en sån situation. En panikslagen häst kanske bara blir mer rädd om man drar i munnen men jag vet inte det bästa sättet att få stopp.
I mitt fall fick jag inte stopp förrän vi var nästan framme vid stallet. Och på något mirakulöst sätt blev ingen skadad.

Senast ändrad:

Givetvis ska bettet inte vara till för att dra i men om hästen skulle sticka/skena och det skulle bli farligt, säg bilväg nära exempelvis - då tycker jag inte att det är konstigt att man drar i hästen (ta och släppa, inte bara hänga i tygeln), sedan om det händer hela tiden så att man behöver "dra och slita" i hästen så måste man ju undra varför det är så. Jag föredrar alltid att styra in på en volt eller i sicksack på vägen om hästen sticker, men att sitta på en skenande häst och hoppas att den ska sluta utan att ens försöka bromsa vore ju totalt livsfarligt och rentav dumt i mitt tycke, hellre få stopp på den och kunna analysera varför det hände och förebygga så att det inte händer igen.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur