När är det okej att dra hästen i munnen?

Sv: När är det okej att dra hästen i munnen?

Funderade nyss över frågan: När är det okej att dra/slita hästen i munnen? Vad skulle ni svara på det? Tänk er såna situationer då hästen exempelvis skenar i fullfart på banan eller utomhus och man inte får stopp på den, då hästen bockar och man vill få den att sluta eller om hästen inte lyssnar på banan och man blir irriterad.

Alla får ha egna åsikter och spekulationer :)

Aldrig! Eller kanske i en situation för att undvika allvarlig fara, typ om jag möter en bil i en skarp kurva som ligger för nära min sida, då skulle nog jag också dra i tyglarna på ett eller annat sätt.

Situationen du beskriver uppstår bara om man misslyckats med grunden, har faktiskt aldrig varit med om att en häst betett sig så. Inte ens problemhästar med mångårig vana att sticka och skena och slänga av ryttare fortsätter med det om dom får lära sig att man kan lita på att ryttarens reaktioner inte blir så kraftfulla och att det inte blir något dragande så fort hästen känner sig spänd och osäker.

Man brukar ju säga att det egentligen inte är hästen som skenar, utan ryttaren. Det ligger något i det, för hästen reagerar FÖRST men händer inget från ryttaren då så blir det inte mer än några hastiga steg eller något ryck i sidled. Ryttaren, som har en långsammare reaktionsförmåga, reagerar på hästens reaktion, oftast med att hålla i sig, både med ben och tyglar, samt drar i tyglarna för att få stopp. Alla dom reaktionerna är själva skälet till att hästen skenar.

Om hästen inte lyssnar så är det heller inte ok, för då har ryttaren inte varit tillräckligt tydlig eller haft tillräcklig förmåga att motivera, i det läget är det i sånt fall ryttaren som ska bestraffas, inte hästen.

Men under inlärning, när hästen kanske tror att den ska ligga på och går emot tyglen i ett försök att´utforska betydelsen av dessa tingestar, då är det ok att hålla emot (EJ DRA) tills dess att hästen släpper. Bara för att vara tydlig att det är inte så det ska vara. Men då är det iof hästen som drar i tyglarna:D

Man brukar ju säga att det egentligen inte är hästen som skenar, utan ryttaren. Det ligger något i det, för hästen reagerar FÖRST men händer inget från ryttaren då så blir det inte mer än några hastiga steg eller något ryck i sidled. Ryttaren, som har en långsammare reaktionsförmåga, reagerar på hästens reaktion, oftast med att hålla i sig, både med ben och tyglar, samt drar i tyglarna för att få stopp. Alla dom reaktionerna är själva skälet till att hästen skenar.

Fast det där är en sanning med modifikation. Jag har haft flera hästar som varit tittiga men eftersom jag är ganska lugn och trygg som ryttare så har reaktionerna blivit små, precis som du beskriver. MEN jag har haft en häst på foder som det inte spelade någon roll hur lugn jag än var. Han tvärvände och drog järnet om det dök upp ett rådjur eller en älg och det gick på millisekunder. För det mesta åkte jag av på stört så jag hann liksom aldrig dra honom i munnen förutom en gång när jag lyckades sitta kvar. Jag lovar att jag drog honom ganska rejält i munnen den gången på ren reflex.

Fast det där är en sanning med modifikation. Jag har haft flera hästar som varit tittiga men eftersom jag är ganska lugn och trygg som ryttare så har reaktionerna blivit små, precis som du beskriver. MEN jag har haft en häst på foder som det inte spelade någon roll hur lugn jag än var. Han tvärvände och drog järnet om det dök upp ett rådjur eller en älg och det gick på millisekunder. För det mesta åkte jag av på stört så jag hann liksom aldrig dra honom i munnen förutom en gång när jag lyckades sitta kvar. Jag lovar att jag drog honom ganska rejält i munnen den gången på ren reflex.

Både ja och nej. Jag menar inte att det funkar så på alla hästar per automatik. En häst utan tidigare erfarenheter sticker inte bara sådär. Men om man har en häst med redan inövat problem måste man ställa in sig på en del fartfyllda turer hem till stallet innan den blir övertygad, trots att man håller sig lugn och inte drar och/eller klamrar sig fast.

Så det jag menar är inte att det alltid funkar per automatik på alla hästar bara för att man är lugn. Hästar lär sig att sticka med ryttare, precis lika mycket som dom lär sig något annat, och den kunskapen/erfarenheten försvinner ju inte bara över en natt för att man byter ryttare eller ridsätt.

Hästar är flyktdjur, de behöver inte lära sig att fly det är en instinkt. Försöker en häst fly med en människa på ryggen så skenar den. För att den ska lita på att det är ofarligt utifrån ryttarens reaktion så måste de lita på denne, det är inget medfött direkt.

Du får det att låta som att alla hästar är kolugna och så länge inte en människa kommer med i bilden så blir det ingen panikflykt.

När det går åt helvete och situationen är farlig för häst/ryttare/omgivning.

När min häst flyr, då flyr han på riktigt - i full kareta och utan större koll vare sig på sina egna ben, var han sätter ner hovarna eller omgivningen. För mig är det detta som är att skena: en mer eller mindre okontrollerad flykt. När instinkterna smäller till ordentligt är det inte mycket som tränger fram till honom. Du kan då hänga med full kroppsvikt i tyglarna - det hjälper inte på min. Nu syftar jag på flykt, inte på "hoppsan-där-var-nå't-skumt"-hopp åt sidan eller något enstaka språng framåt. Det har också hänt (bl.a. när han testade mig kort efter köpet) att han stuckit iväg utan att bli skrämd, men med samma brist på koll på sina ben/omgivningen.
Det som får stopp på honom snabbast och effektivast är en variant av one rein stop (inlärt med hjälp av tränare inriktad på problemlösning) - dvs jag drar i ena tygeln och släpper i princip den andra.

Jag räknar inte en "normal" förhållning som att dra i tyglarna. Jag drar inte vid en förhållning, men jag tar i tyglarna. Jag förespråkar förhållningar (ta och lätta, i kombination med sits och rösthjälper) så långt det är möjligt. Naturligtvis är träning A och O. Men vi kan alla hamna i oförutsedda situationer - det är levande, stora och starka flyktdjur vi sitter på.

Håller med om att det är en befogad fråga, jag skulle vilja lägga till att det är skillnad när hästen drar i tyglarna (eller hänger) och när männsikan gör det.

Ja, så tänker jag också. När det är hästen som hänger sig på tygeln, vilket kan hända med ett par av mina och särskilt vbl-travaren som representant, så är det på något sätt deras val.
Självklart tränar jag för att få bort "oskicket" men att kontakten kan bli för tung i de lägena är ju en träningssak.

Men visst innebär det att jag ibland blir för "brysk" mot vbl-travaren eftersom han måste sakta ner när jag ber om det.

Det går att tycka olika, förstås, men jag kan tänka att enstaka tillfällen med lite övertydlighet är OK för att på sikt förbättra lyhördheten. Och ja, det är mitt ansvar att egentligen ge ny signal innan hästen hinner bli för tung, men ibland är man ett par steg för sen och då är det redan "klippt".

Nej det jag säger är att en häst som är väl grundtränad, dvs har lärt sig att tänka istället för bara reagera, har respekt och förtroende för ryttaren/tränaren, har ett kommunikationssystem som den känner sig bekväm med, sticker inte i full sken utan att ryttaren har ett finger med i spelet.

Medans en häst som redan har ett inövat problem kanske sticker ändå, oavsett ryttarens reaktion/agerande. En sån häst måste man ge mer tid och låta den få springa eftersom den uppenbart behöver det. Men att även den med tiden och med en ryttaren som inte drar i tyglarna, inte klamrar sig fast och spänner sig, kommer att sluta sticka och börja lyssna och tänka istället föra att bara reagera.

Delvis kl

Jag tänker så här, dra aldrig i tyglarna för att få stopp. ALDRIG, inte ens när hästen inte svarar på övriga signaler. Om hästen inte stannar direkt när jag ber om det så leder jag energin någon annan stans, tex in i en böjning och väntar tills den stannar. Gäller även längre komna hästar som normalt sett stannar på bara tanken, för om en äldre välskolad häst inte lyssnar så finns det en anledning och det handlar inte om olydnad.

Om hästen är spänd så försöker jag inte ens få den att stanna eftersom jag då mest troligt inte kommer att få något sådant svar. Jag vill att min kommunikation ska fungera, alltså frågar jag inte om sånt jag vet att jag inte kommer att få bra svar på. I det läget leder jag bara bort energin tills den försvinner så att hästen känner sig tillräckligt lugn och motiverad för att stanna.

Jag gillar inte tanken att hästen ska "lyda". Jag vill att hästen ska lyssna och förstå, VILJA göra det jag ber om. För att hästen ska kunna lyssna och känna sig motiverad behöver den först och främst förstå. Och för att jag ska kunna förklara så att den förstår, innan den har lärt sig, måste den först och främst vara bekväm med situationen (avslappnad) så att den kan lyssna och berabeta.

Detta gäller även hästar som redan kan, så fort dom blir stressade så slutar dom tänka och lyssna, då är det lugn och fokus som måste återställas först. Att dra hårt i tyglarna lär inte skapa det lugn och den motivation som behövs, bara lägga ytterligare frustration på en redan frustrerad situtation.

Kl

Jag ställer väl mig i raden då som drar i bettet om hästen sticker för att jag anser att det är den nödbromsen som fungerar.
Och då pratar jag om en häst som drar på riktigt, full kareta och inte lyssnar på något annat.

Jag är väl en kass ryttare som inte kan stanna en häst som sticker med vikt eller säte men som inte vill sitta i full galopp kilometer efter kilometer över trafikerade vägar innan jag kaanske får stopp på hästen framför stalldörren..

Jag sällar mig till skaran av lika kassa ryttare som dig.

Jag förvånas över att jag inte fått något erbjudande om hjälp med min överladdade konvalescenthäst. Det hade onekligen varit skönt.

Problemet är nog snarare att man ser det som normalt att hästen sticker då och då, och att man därför behöver ett verktyg för att få stopp.

Jag skulle vilja vända på steken och fråga, varför sticker hästen?

Om den känner sig väl till mods med ryttaren och uppgiften, varför sticker hästen?

Om den förstår kommunikationen och den är logisk och enkel och inte skapar frustration, varför sticker hästen?

Om den blir skrämd, men har förtroende och respekt för ryttaren, varför sticker hästen?

Det handlar inte om prestige, det handlar om att vara lite självkritisk. Om hästen sticker och skenar upprepade gånger, har man en fungerande lösning på problemet då? Varför slutar inte hästen att sticka i sånt fall?

Man behöver gå till botten med grundproblmet menar jag, inte symptombehandla och låta hästen få fortsätta sticka (fortsätta utöva ett negativt beteende) bara för att man har en nödbroms som man tycker fungerar. Inte bara för hästens skull, utan för sin egen. För en häst kan aldrig bli "säkrare" än den förståelse och kunskap ryttaren har eller åtminstone är villig att skaffa sig.

Har jag antydit att det är normalt?

Nej jag rider inte hästar som sticker i normalfallet, men när det händer så sitter jag inte uppepå och gör ingenting.

Som ryttare har man ett ansvar att skydda sin omgivning och krävs det att man drar eller rent av sliter hästen i munnen vid händelse att den drar iväg så gör man det.

En hästs instinkter kan vi aldrig råda över till 100% så är det.

Nej det jag säger är att en häst som är väl grundtränad, dvs har lärt sig att tänka istället för bara reagera, har respekt och förtroende för ryttaren/tränaren, har ett kommunikationssystem som den känner sig bekväm med, sticker inte i full sken utan att ryttaren har ett finger med i spelet.

Medans en häst som redan har ett inövat problem kanske sticker ändå, oavsett ryttarens reaktion/agerande. En sån häst måste man ge mer tid och låta den få springa eftersom den uppenbart behöver det. Men att även den med tiden och med en ryttaren som inte drar i tyglarna, inte klamrar sig fast och spänner sig, kommer att sluta sticka och börja lyssna och tänka istället föra att bara reagera.

jaja, lyckas man lobotomera hästen så att den inte längre är häst utan en maskin så kanske. Det är osunt med en häst som aldrig någonsin reagerar på något. Oupsan, vi blir jagade av vargar som biter mig i hasen, oupsan blixten slog ner framför mulen, oupsan där kom visst hells angels och lekte skrämma hästen...

Genom miljöträning klarar man mycket och än mer genom att hästen litar på en men att träna bort den mest grundläggande instinkten helt från hästen oavsett grundläggning och oavsett vad som händer, då behövs nog snarast hjänkirurgi eller att kusen är totalt apatisk och stuntar i allt.

Senast ändrad:

Jag tror inte de flesta ser det som normalt, men det händer, kan hända vilket ekipage som helst, såvida hästen inte är av trä.

Genom miljöträning klarar man mycket och än mer genom att hästen litar på en men att träna bort den mest grundläggande instinkten helt från hästen oavsett grundläggning och oavsett vad som händer, då behövs nog snarast hjänkirurgi eller att kusen är totalt apatisk och stuntar i allt.

:bow:

Jag är lite anti mot att andra anser att andra inte får vara felbara och beskyller om ditten och datten samt påstår att andra är totalt värdelösa som ryttare och inte har någon bra relation till sin häst och har urkass grundträning...jag tror ingen med avsikt sliter i en hästmun utan gör man det finns det nog en bra anledning till att man tar sig till nödlösningar i nödsituationer.

Jag anser att det finns situationer vi ryttare inte fullt kan råda över eftersom att det är flyktdjur vi håller på med.
Men all heder absolut till den som stoppar hästar som sticker utan att lägga minsta tyngd i tygeln, själv har jag aldrig kunnat bemästra sådana situationer genom att inte göra nånting..prio ett för mig har varit att få stopp på hästen med nästan vilka medel som helst.

Senast ändrad:

Normalt och normlt, att hästen blir rent paniskt rädd och rusar långa sträckor är inte vanligt men det förekommer. Mig har det inte hänt men jag ser det inte som uteslutet, det är för övrigt inte uteslutet att jag skulle rusa i panik själv. Högst osannolikt men inte omöjligt, väluppfostrade, miljötränade människor klarar inte heller de precis allt.

Det kan hända då, det finns alltid situationer man inte kan förutse eller förbereda hästen för.

Det var åratal sen min stack, hon är en riktigt bombsäker häst. Timmerbilar, tåg, åska rakt över huvudet, raketer kastade vid hovarna på henne - hon reagerar inte mer än att hon kanske blir lite sur för att hon blir störd. Men. Hon är fortfarande vid liv och jag utesluter inte att hon trots sin trygghet kan komma att reagera på... tja, kanske en fågel som sprätter upp oväntat och av nån anledning triggar flyktinstinkten.

Fast nu lägger du in egna tolkningar hej vilt, som vanligt. Vi pratar inte om "reaktioner", vi pratar om hästar som sticker och skenar med ryttare. Det är en stooooor skillnad.

Att hästen reagerar får man räkna med om man rider på en häst. Mina egna både skyggar, rycker till och kastar sig iväg några steg här och där vissa dagar/perioder mer frekvent än andra, men skena det har dom aldrig gjort. Jag har heller aldrig behövt dra i tyglarna för att få stopp då dom stannar av sig själv efter några meter. Även unga oerfarna hästar funkar detta klockrent på.

Dom "problemhästar" som jag hjälpt, dom reagaerar JA, precis som mina andra hästar, men dom sticker inte, inte efter att ha kommit att lita på att min reaktion på deras reaktion inte förstärker något.

Sen finns det alltid undantag, om ett flygplan störtar precis bakom rumpan eller om man möter en björn på vägen, då lär hästen vilja springa fort (jag med:D)...så men vem sjutton vill/behöver få stopp då?;)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur