När är det nödvändigt att söva ?

Aprikos

Trådstartare
Ni med lite veterinär erfarenhet kanske kan hjälpa mig i mina funderingar;
Är det nödvändigt/normalt förfarande att söva en ganska livlig unghund av mindre ras för att kika på en inflammation i örat? Borde man åtminstone inte försöka kika först och prova med lite lugnande i första hand?
 
Sv: När är det nödvändigt att söva ?

Det kan vara mkt svårt att otoskopera en livlig hund som dessutom kanske har ont i örat. För hundens skull kan det många gånger vara bättre att ge lugnande.
Det är väl inte lika ofta man söver, men kan göras om man ska spola örat.
 
Sv: När är det nödvändigt att söva ?

Sen kan det vara svårt för ägaren att avgöra vad som är sövning o vad som är ett effektivt lugnande.
PL
 
Sv: När är det nödvändigt att söva ?

Tack för svaren, är det "effektivt lugnande" med två sprutor direkt och efter att öronkollen gjorts en ny vakna till spruta?
Jag har fullt förtroende för vet. men tyckte det var lite väl hårt artelleri på direkten..
 
Sv: När är det nödvändigt att söva ?

Det lugnande som finns idag ges ofta så, tex. Domitor och Torbugesic (brukar man blanda i samma spruta) vilket gör att hunden somnar inom 5-15 min.
Sedan ger man Antisedan och hunden vaknar igen på ungefär 15 min.

Där jag varit har man dock provat utan lugnande först, men på "livliga unghundar" brukar det behövas, dels för att man inte ska göra hunden illa men även för att den inte ska tycka det är obehagligt och man kan då plocka ur / spola rent på direkten om det behövs.
 
Sv: När är det nödvändigt att söva ?

Precis som hemlig skriver så är det du beskriver ingen sövning utan lugnande.
Visst finns det svagare lugnande som pleg men eftersom effekten är ganska lurig använder jag själv bara detta i speciella fall.
PL
 
Sv: När är det nödvändigt att söva ?

Ok, tack för svaren. Hunden mår bra och behandlas med örondroppar, blev bara lite konfunderad då jag haft hundar tidigare med samma symtom och ingen av dom har fått lugnande vid behandlingen.
Är väl typiskt oss djurägare att oroa oss i onödan...

Bara ett litet sidospår;
Händer det att hundar/katter inte tål det lugnande medlet? Vad kan hända?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 606
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 981
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Fejkljus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp