Sv: Namnbyte

Åh, får man fråga om du köpt CK One nu på senare tid?:laugh:
Det borde vara samma häst iaf för såå vanligt är ju inte namnet hehe, men har alltid bara kallats för CK innan så blev konstigt att höra calle nu hehe:)
Till poängen iaf, jättefin häst, gillar honom!=)) (Om det nu är samma då;D)

Jag köpte CK One i jan 2010. Men det är nog inte samma häst, frågade uppfödaren vad han kallades för när jag köpte honom, & då var d Calle. Därav har jag fortsatt med d.

Han är född 2008 & är efter Szkopul. & så klart oxå väldigt fin :)

*lånar knapp*

En som kanske passar in bland konstiga namn är min fd sköthäst Oxytropos (hbl, dansk import), jag tycker att det låter som nåt man har i en grön flaska i städskåpet :D

Eller en sjukdom...

På min förra ridskola satsade man på flygnamn, Bowing (Boeing) Cessna, Take Off, Cockpit. En häst fick namn efter sin förra hemort, Öland, en annan kallades Koftan, varför vet jag inte, hon hette Kastanjette.

kl*
MIn ponny som jag hade förut och tävlade med förr hette kort och gott Lasse. I början var det många som höjde på ögonbrynen och skrattade men mot slutet när folk fattat att Lasse var bättre än hans namn lät så var det inte någon som hånade oss. Han kommer dock från ett ställe där alla hästar heter människonamn (bortsett från skäckarna som heter "indiannamn"; typ Vargtand och Sparvöga). När jag köpte Lasse provred jag även Kajsa, Ville och Frasse.

Men för att hålla sig OT så tycker jag inte Leia är fult, utan väldigt fint. Det är ju tämligen modernt just nu på människor så varför kan inte en pålle heta det?

*kl*
Jag har hört talas om en islänning som heter samma som sin häst och tävlar. Kommer tyvärr inte ihåg namnet men typ -" Här kommer Baldur på Baldur" .

:D

Islandsnamn betyder ju alltid saker, och där jag red för en del år sedan fanns ett föl var namn översatt var "röda ögonfransar", vilket låter dumt på svenska med på isländks var det fint. Mamman till den hette översatt "Säkerhetsnål" förstår inte riktigt hur de tänkte då..

Läste resultatlistor från en tävling för ett tag sen och såg namnet "Handsken", ingen personlig favorit kanske...

kl*
MIn ponny som jag hade förut och tävlade med förr hette kort och gott Lasse. I början var det många som höjde på ögonbrynen och skrattade men mot slutet när folk fattat att Lasse var bättre än hans namn lät så var det inte någon som hånade oss.

En kompis till mig i Skottland har en ponny som kort och gott heter Cal folk undrar alltid varför den inte har något shownamn. Där har nästan alla hästar ett shownamn och ett stallnamn.

Lejja kan även vara leda, alltså "leda hästen", = "lejja hästen".
Annars tänker man på lejja = anlita typ..

Men Leia tycker jag var väldigt fint till och med :) April tycker absolut också om.
Jag själv hade inte tur med mina hästars namn... Pugh som är ett sto och Sanna Karin som är ett varmblod... Hon kallas (tyvärr) fortfarande Bäbis, sitter kvar sen hon kom till mej när hon var en bäbis haha.. ;)

Jag har nog haft ganska tur med mina hästar vad gäller namn, även om vissa namn kanske är lite udda. Mitt quartersto som jag nyss sålde heter Gators Cyberdream och det är ju ett namn som många tycker är lite konstigt (åtminstone om man inte är insatt i westernridning). Och shettisen jag hade heter Make Me Happy Hanna.
Nu har jag bara en häst, han heter Petroff Ali, och en gång när vi skulle tävla ropade speakern ut "Petrossali" :D

Man har ju sett en del konstiga namn på hästar, särskilt inom travet. En ponnytravare som heter Namnlöse, en travare som heter Fat Pig, och såklart Elila Oråsa :D

Jag har haft en Tjocka Berta :D och tycker det är toppen!

Leia är väl fint!

Handsken är efter Hand in Glove xx så det skulle väl vara roligt, men jag håller med dig om att det är gräsligt!

Japp, visst är det RKD. :laugh: När hängde du där? Jag var mest där 1989-93, skötte en häst som kallades Älgen. :D Minns du honom?
Lector är ju e Electro, gissar att de bara slängt om lite bokstäver.

Å nu minns jag att de hade tre polacker till, som hette Ivan, Ivro och Czeladnik (osäker på stavningen där typ...:D)

Jag hängde där av och till genom åren från ca 91-92. Red några år på ridskolan där men efter att odjuret med det opassande namnet Maskot drämde mig i backen med rejäl kraft blev det 5 års uppehåll.

@Namn
ett namn som inte direkt känns dåligt men ändå lite speciellt tycker jag är namnet på min nuvarande hästs pappa. Han hette Gullmin vilket jag tycker är väldigt sött. Mammans namn var itne lika fint om man säger så. Fast å andra sidan var det norskt så det kanske betydde något fint för dem som jag inte förstår.

Kom också på en av hästarna i ett av mina f.d stall. Hon var tjuvbetäckning och dök nog upp rätt oväntat. Hon fick namnet Nice Surprise.

Maskot minns jag. En gång sprang han under en bom (som stagade upp staketen mellan två hagar) och tjejen som red åkte av.
Men annars var han rätt söt.

@TS
Leia är nog ett så pass välkänt namn att det inte är någon risk för att det blir misstolkat. Jag tycker det är ett rätt fint och bra namn. Hellre ett sådant än de där galet komplicerade namnen som man vrickar tungan när man ska uttala.

*kl*
På tal om konstiga namn... Travarnamnen är ju i en klass för sig. Vi hade en travare på skolan där jag gick som hette Ingen Ispuck.

Min f.d stallägare köpte även en pålla som hette Wavani. Det var väldigt kul att ropa på hästen när man skulle ta in den. Man väntade sig nästan till svar: "Vid gräset längst bort i hagen". Tydligen hade uppfödaren döpt en av sina andra pållar till Herewi.

Du gick på berga alltså=) (om det inte finns flera "ingen ispuck"=P)

Var intresserad av en häst som hette Kortison ett tag, so far so good... men tänk om man kunnat bli sponsrad av Hydro (bensinkedjan) :D

Hydrokortison = bästa salvan som finns mot myggbett och annat kli :p

Kotten som stod hos Lisen bratt för en sisådär 10 år sen? Han borde va runt 15 år nu. Jobbade en sommar där och red honom nästan varje dag=)

*kl*
Jag har hört talas om en islänning som heter samma som sin häst och tävlar. Kommer tyvärr inte ihåg namnet men typ -" Här kommer Baldur på Baldur" .

En ridskolehäst i samma stall där jag har min kuse heter Katina (islänning), och en tjej som red där förr (har nu egen häst) Heter åxå Katina. och såklart va Katina Katinas favvohäst=P

(Uttalas dock olika)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Övr. Barn Skäms nästan för att skriva här då jag ännu en gång gått på sambons lovord och blivit besviken och lurad igen. 🥺 Han har ett jobb som...
Svar
15
· Visningar
3 907
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka