Sv: Namnbyte

Knappen

På ridskolan här i stan finns en fin häst med felstavat namn och jag stöööör mej sååååå på det..
Ferry Tale. :cool: När ska de sluta låta småbarn stava i passen?

lite konstiga och fula namn jag stött på under åren...

Niezanpamanajka - Till vardags kallad Mackan. Ponnysto import från polen
"Grisan" - travarsto som hette nånting med Geisha, gissar att det va ett missförstånd eller bara lättare att säga=P
Piggelina Öhr - passande på en liten ponny, men inte på ett stort travarsto som nu detta är.
"Timmen" hette min första kuse, en travare.

nu står de helt still... finns säkert massa mer

Hehe, felstavning är kul :D När en kompis skulle registrera sin nya kattunge Bons ringde hon för att inte riskera att de läste fel (hon har väldigt dålig handstil). Efter lite förklaringar om var Bons är (stor röd hankatt, gotländska tror jag), att katten inte hette Måns eller nåt sånt skulle de skicka alla papper.
En vecka senare kom intyget med kattens namn på, men inte Bons. De hade skrivit Boris istället :D

Ingen säger min hästs namn rätt fast att det är ganska lätt:D Och när man anmäler honom till något så tror alla att han är en islänning:p

*Tombo Izor* "Izor"- till vardags

Här är två andra namn som är lite...

*Karies*
*Roberttina*- På en söt smäcker liten b-ponny... Hon kallas btw "Tina"

hej vill bara berätta hur puckade folket på avelskanlie kan vara !
jag har ett islands sto som heter Au∂ från namnet Audhumla ( ur kon och skapare av världen i fornordisk mytologi) tror ni att det gick att döpa hennes avkomma till Humbla ? NEEEJ det namnet finns inte kommer det. så vad heter häst stackarn nu ? Jo Mjallhvit, kul namn mjäll vit!
Ps morsan pratade med avels kansliet på telefon då jag inte va hemma så jag unde inte övertala dem/ informera om namnets ursprung.
Det är bestämt att islandshästar ska heta isländska namn och vad är då inte audhumba om inte totalt fornordisk och därmed islänskt nog. PS jag har fått igenom namn som är gerkiska /romerska tex Ólympía och Bakkus men det var det inga problem med bara stavningen e isländsk... slår vad om att jag skulle få igenom Mádònna

Förresten hade vi en liiten söt c-ponny på ca 25 bast i stallet innan. Han hade stått och gått på samma ridskola som Ferry Tale.

Där hade de döpt om den stackars stackars lilla söta fina ponnyn då de inte visste hans riktiga namn.
Ser han verkligen ut som en Bimbo??? :cool: Och JA det hette han i passet med.
25904354.jpg

Grannarna köpte en travare för några år sedan och "döpte" om den genast. Den heter egentligen Bäsan + någonting mer. Nu kallas den för Blade.

Tror att det är vanligt bland travare att de har helkonstiga namn. Som jag skrev tidigare så har min kallats för Fisken....

Min Travare heter egentligen Digital Camera. Hur knäppt är inte det? Frågade förra ägaren om han verkligen var seriös. Och ja det var han xD Men numera kallas han för Diablo. Passar bra då han är kolsvart med lång man som räcker till bogen. :love:

Kommer ihåg en travare som bor där jag bodde innan (utanför Borås) som heter Feber..

Min stackars häst heter BarryP.

P:et är förkortning av plåtslageri och punkten efter är också endel av hans namn.:crazy:

Ingen säger min hästs namn rätt fast att det är ganska lätt:D Och när man anmäler honom till något så tror alla att han är en islänning:p

*Tombo Izor* "Izor"- till vardags

Här är två andra namn som är lite...

*Karies*
*Roberttina*- På en söt smäcker liten b-ponny... Hon kallas btw "Tina"

Tror folk att Tobo Izor är en islänning? Finns ingenting i det namnet som låter islänskt tycker jag...

har två travare som heter Carlotta da Riva och In Excess, haha går inte att ropa på dem i hagen med de namnen, så carlotta kallas Lotta,Lortis eller Skalotten och den andra kallar vi Effie :)

Min stackars häst heter BarryP.

P:et är förkortning av plåtslageri och punkten efter är också endel av hans namn.:crazy:

Min förra travare hade också sådana där punkter i sitt namn. Sweet R.L. :D. i försäkringspapperna så hade dom skrivit det uttalat i stället - Sweet Arel....inte riktigt samma häst egentligen :p

Har träffat en del hästar med konstiga namn. Hade hästar uppstallade på samma gård som en shettis och russ uppfödare. Hon ville döpa en häst till Vilse I Pannkakan men det gick inte av nån anledning. Så hon delade upp namnet på tre hästar - "Vilse", "I" och "Pannkakan":D Vilse träffade jag aldrig men I var riktigt fin, Pannkakan var väl inte så vacker men en duktig ponnytravare.
Hon hade även en som hette Myrhästen(Mamma hette Myran så det blev ju en myrhäst...).

På skolan fanns en travare vid namn Lill-Snorre:crazy:

Min ena ponnytravare hette Bus Johan hans halvbror heter Bus Oskar.. Pappan hette Bus och uppfödarens söner hette Johan och Oskar, någon hade nog lite dålig fantasi;)

Vi köpte en häst som kallades för "Gurkan" och oj vad jag skämdes över det... "Idag ska jag rida gurkan!", man kan ju bara tänka sig vilka bilder som flashar förbi i huvudet då :crazy: I alla fall var jag i den åldern då detta var extremt pinsamt! :D

Min f.d stallägare köpte även en pålla som hette Wavani. Det var väldigt kul att ropa på hästen när man skulle ta in den. Man väntade sig nästan till svar: "Vid gräset längst bort i hagen". Tydligen hade uppfödaren döpt en av sina andra pållar till Herewi.

Min humor :rofl::rofl:

*kl*

Läste tråden med spänning för att se vilket namn det handlade om, blev nästan besviken när det var ett så vanligt namn som Leia :o men här har varit många andra underbara namn i tråden :D

När jag letade d-ponny för massa år sne var jag spekulant på en ponny som hette/kallades Frank. Jag tyckte faktiskt synd om honom, då hästen var fruktansvärt ful (jättesnäll o välriden o allt, men hur gärna man än ville säga att han var söt, så var han riktigt ful), och dessutom behöva heta Frank.. Dock så var han inte registrerad (inte så stor kontroll på den tiden) så om jag hade köpt honom så hade vi kunnat döpa honom till något annat. Vi pratade om det o eftersom han var en "Frank" hade vi nog kallat honom för det ändå, så hade han fått heta Frankie Boy eller nåt annat krystat :p
Jag köpte en annan häst, men inte för namnets skull.

Min C-ponny hette Freckman, det tyckte många var jättekonstigt, jag tyckte dte var gulligt! På vet.intyget hade veterinären skrivit "Fräckman" :p

Hej!

Där jag red när jag var lite yngre hade dom en polsk häst som kallades Psyket, vad han hette igentligen minns jag inte men det var nåt liknande typ psyckilittz eller nåt sånt..

/Lavinia som gillar Knoll och Tott tillsammans men när man bara har Knoll kvar blir det lite svårare.

Der påminner mig om min gamla ridskola där det fans två oonnyer som hetter Plus o Minus :D

Och vi hade för länge sen 3 stora herrar vid namn: Plus, Minus och Division:D

*KL
Populära namn brukar ju annars vara spritsorter (Tequila, Whiskey osv) och pojk/flicknamn (Hedda, Lisa, Hugo, Tommy...).
Vi har numer som policy på ridskolan att hästarna har kvar sina namn men det förekommer en del smeknamn såklart då barnen ibland har svårt att uttala eller om namnen är långa. Roligast är en valack som bland eleverna kallas för det riktigt namnet men där ridlärarna febrilt försöker få in ett smeknamn...Det ställer till en del då eleverna inte riktigt fattar vilken häst de blivit tilldelade:rofl:

Själv kallar jag min favvo för "knashästen" när jag pratar med honom och vid namn då det pratas om honom.

För den som tävlar så älskar vi i domartornet/speakern enkla och lätta namn typ Brunte (och Leia) och är mindre förtjusta i svåruttalade långa "tjusiga namn". Börjar man dessutom rao sig med att översätta de tjusiga utländska namnen till svenska kan man ju skratta i flera dagar:) Vi hittade en som med översättning blev "Röda hund" tex....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Övr. Barn Skäms nästan för att skriva här då jag ännu en gång gått på sambons lovord och blivit besviken och lurad igen. 🥺 Han har ett jobb som...
Svar
15
· Visningar
3 907
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka