Namn på dom små...

Sv: Namn på dom små...

Jag hade kollat namnböcker, på internet, almenackor, överallt innan lillan kom. Min man tyckte att vi kunde vänta, när barnet är fött försvinner ju ändå 50% av namnen (när man vet könet)... Trodde själv lite att man skulle "veta" när man såg barnet, men det gjorde iallafall inte vi!!
Tog nån vecka innan vi kom överens, slutade med att vi skrev en lista om 10 namn var, bara 1 var samma!! Så det blev en liten Alice =) Sen fick hon Engla som andranamn, bara för att vi tycker det är så fint, (det tyckte vi även innan den tragiska händelsen förra våren men pga det tyckte vi det var svårt att ta det som tilltalsnamn... )
Inga släktnamn här alltså!

När jag blev gravid med sonen så krävde jag av pappan att vi skulle vara överrens om tilltalsnamnet. Ingen skulle ge med sig utan det skulle kännas rätt för båda.

Rätt tidigt kom jag på att jag ville ha Wanja som tjejnamn men den blivande pappan var inte så förtjust men det kom med på vårat 5-topps lista med tjejnamn. Leah, Wanja, Nova och 2 namn till som jag glömt stod med på listan när jag var höggravid. Men vi kom bara överrens om ett enda killnamn. Jag ville ha namn som Benjamin och Sebastian men dom gillade inte den blivande pappa och jag gillade inte hans förslag. När vi åkte in på planerat kejsarsnitt veckan innan BF så hade vi 1 killnamn och 5 tjejnamn som förslag. På skämt sa jag att det är lättare om det blir en kille för då är namnet klart.Jag vägrade bestämma namn innan bebisen kom ut och det visade sig stämma, att han är en Dominic.

Sonen heter Dominic Dan Marino , varav Dan är efter hans pappa och Marino är efter min avlidne morfar som aldrig fick uppleva barnbarnsbarn. Dominic är släktens första barnbarnsbarn och dessutom betydde min morfar vädligt mycket för mig.

Sam har hetat Sam sen han blev till. När han kom ut var han en Sam fast ibland tycker jag han ser ut som en Daniel, men då skulle han bara kallas Dan här och då var Sam lika bra.

Vi hade några flicknamn som vi gillade båda två, pojknamn var svårare. Men vi hade tur och fick en tjej och hon passade bra i vårat förstahandsval :D

Jag tycker också Nova är fint :love: men det gör inte maken!

Jag gillar att man namnger barnet efter någon i ens liv som har betytt mycket för en!

*kl*

Matilda var det enda namn vi kunde komma på som vi tyckte skulle passa. Vi hade ingen aning om vad det var för kön men vi tänkte att blir det en Matilda så blir det och blir det en pojke får vi väl se vad den lille ska heta. Och att den födda tjejen var en Matilda visste vi ju inte förrän hon föddes, men det var det.

För mig är namn viktigt. Det ska ha rätt symbolik samtidigt som det skulle fungera med vårt efternamn. Vi ville ha ett välkänt (eller kalla det traditionellt) namn men som inte var jättevanligt just nu. Matilda passade finfint in där, och så tycker jag det går att göra så fint smeknamn av det - Tilda eller Tilde.

I andranamn heter hon Lisbeth efter min fenomenala mormor, och det är också släktnamn på vår sida. Ingrid heter hon efter makens farmor som betydde så enormt mycket för honom. Två starka kvinnor att inspireras av.

Åh jag håller med dig fullständigt!
Och Matilda är jättefint :love: både jag och maken tycker om det, men min kusin namngav sin dotter till det, dessutom associerar jag till en jätteskum person som heter det! Känns tråkigt!

Jag drömde innan jag blev gravid att jag skulle få en liten Linus och visst var det en liten Linus som tittade ut. Flicknamn var mycket svårare att komma överrens om, så om vi någon gång får en flicka får vi nog fundera igen.

Lina, kanske ? :D

jag o sambon var båda väldigt överens om att namnet helst inte ska vara för kort eftersom vi har ett väldigt kort efternamn.
sambon var väldigt inne på hans generations vanliga namn typ henrik, peter, osv men de sa jag nej till direkt!
de namn vi verkligen gilla båda två är ellen/elin och elias, men en ellen visade det sig på 3dUL att det inte är, så det lutar åt pojken får heta elias men det kanske inte alls passar när han väl tittar ut, maken har oxå gått och blivit förtjust i liam men jag är lite tveksam till det, men vi får som sagt se när han kikar ut:)

Vi funderade o diskuterade innan födelsen. Vi var ganska snabbt överens om pojknamnet och de sista veckorna kom vi på ett flicknamn som båda gillade. Det blev en pojke o han fick just det namnet vi hade tänkt oss.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 352
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar