Någon som NÅGONGÅNG lämnar bebis i bilen??

Sv: Någon som NÅGONGÅNG lämnar bebis i bilen??

Jag kan passa på att be om ursäkt för att jag inte har dessa fyfanvaddetärjobbigtattvarasmåbarnsförälder-tankar eller problem som många verkar ha.

Eftersom jag upplever allt på ett helt annat sätt, än många andra, så måste jag ju tro att jag är världens bästa mamma. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Ska från och med nu endast beklaga mig om jag skriver en tråd eller yttrar mig i en annan.

Hälsningar,
Mikaela

:confused:
Och det där lät ju precis som att du menade det.......:grin:

Nej jag har aldrig lämnat något av mina barn ensamma i bilen.
Jag har mest burit dem med mig.
Annars lagt dem i vagnen eller haft någon som suttit kvar med dem.
När jag har tankat så har jag använt kortautomat.
Motorolja och spolarvätska har jag köpt mycket av vid annat tillfälle och haft hemma.

En förälder hos en Dagmamma där mina barn gick hade sin son kvar i bilen en gång.
Sonen fick igång bilen och bilen körde själv ner för trappan in i Dagmammans port.
Som tur var skadades ingen men någon hade kunnat stått i porten och fått bilen över sig.
Barn har lyckats att få ner bilar för kajkanter och utför stup, så de är inte betrodda att vara själva i en bil.
Inte ens ett par minuter.

Barn har lyckats att få ner bilar för kajkanter och utför stup, så de är inte betrodda att vara själva i en bil.
Inte ens ett par minuter.

Är de så små att de fortfarande sitter i babyskyddet tycker jag det är säkrare att ha kvar dem sovande säkert fastspända där än att släpa dem med sig in i hagar etc.

Mina sov ofta klart i bilen, under uppsikt.

Gammal bil utan modern självantändande elektronik.

I en viss ålder däremot (när de skulle kunna börja spänna loss sig fram tills de är pålitliga) får de absolut inte vara kvar ensamma.

Men nu sitter ofta 8-åringen kvar och lyssnar på CD medan jag hämtar 5-åringen tex. Utan nyckel i bilen och på plan mark :p

Hundar dör också i bilden, många per år dessutom. Ska vi sluta lämna dem i bilen någon stund ibland? (ja, när det är varmt/solsken enligt mig, men när det regnar spelar det väl ingen roll?)
Barnet som dog hade suttit i bilen i MÅNGA timmar i solsken har jag för mig, det är idioti att lämna alla levande varelser instängda i en bil på det viset.
Men att lämna ett barn några minuter när solen inte ligger på är knappast någon fara, inte farligare än att ta med barnet.

För bara ett par veckor sen skällde jag ut en som lämnade sin hund i 10 minuter i solen, det var fruktansvärt varmt ute. Jag testade sitta i min bil och klarade 1 minut innan jag tyckte det var olidligt. Nej hon hade inget fönster öppet heller. (Varför jag nu skulle berätta det :D)

Nej det är nog inte farligt, jag bara tycker att det är onödigt i dom flesta fall. Men alla här har säkert vett att bedöma sånt själva.

För bara ett par veckor sen skällde jag ut en som lämnade sin hund i 10 minuter i solen, det var fruktansvärt varmt ute. Jag testade sitta i min bil och klarade 1 minut innan jag tyckte det var olidligt. Nej hon hade inget fönster öppet heller. (Varför jag nu skulle berätta det :D)

Nej det är nog inte farligt, jag bara tycker att det är onödigt i dom flesta fall. Men alla här har säkert vett att bedöma sånt själva.
Bra gjort! Jag tycker det är hemskt med såna som bara iakttar och skiter i att säga till/göra något, eller de som hoppas att någon annan ska ta tag i det.

Ja, man får väl helt enkelt hoppas att alla kan bedöma själva hur säkert det är vid det aktuella tillfället!

*kl*

Jag fick, under min uppväxt, spendera många stunder i bilen när mina föräldrar handlade/tankade/postade brev/utförde andra ärenden. Säkert uppemot 20 minuter utom synhåll ibland. Ibland med nyckeln i, ibland inte, men bilen var alltid olåst. Tror jag iaf. Om inte annat så visste jag hur man låste upp.

Jag lever uppenbarligen, ingen har blivit överkörd, ingen bil har brunnit. Att pilla på tändningen fanns inte i min föreställningsvärld.

Är bilar och barn mer opålitliga idag? Är farorna större? Var föräldrar mer ansvarslösa förr?

Ja, jag brukar lämna tremånadersbebisen i bilen en kort stund till exempel när jag hämtar de andra barnen på dagis (det är visserligen ganska sällan jag gör det meddelst bil). Men om hon sover gott och jag ska bära med mig babyskyddet in så är det ju alltid en hoper barn som vill titta, pilla på och gosa med den söta bebisen (och med två vildingar som ska kläs på har jag inte armar nog för att hålla dem borta heller). Dels kommer hon ju förmodligen att vakna och bli ledsen, vilket försvårar situationen ytterligare, dels känns det dumt ur smittsynpunkt även om jag verkligen inte är särskilt nojjig vad gäller sånt.

Alltså får hon ibland sitta kvar sovandes i bilen - som jag ser genom fönstret - med fönstret nedvevat en liten bit. Det är inte så att jag gör det lättvindigt, men det känns som den bästa lösningen i vissa situationer.

Skulle ha skrivit KL eller valt nån annan. Känns det bättre för dig då?

ööö, ja det hade det gjort.
Men det känns inte bättre just nu. För det känns inte som att du själv egentligen tycker att du agerat otrevligt. Jag ser åtminstone inga tecken på det.

Bli inte förvånad den dagen någon står och väntar vid bilen när du är 15 meter bort, den personen tror säkert att du har varit borta längre.

Perfekt! Då behöver jag ju heller inte stressa, då jag från min uppsikt över barnet ser att den någon som står vid bilen håller extra koll :idea:
Fast helt ärligt skulle jag snarare misstänka människan för att vilja sno bilstereon el dylikt.

Ska vi hårddra gränserna för vad man kan utsätta sig för risker med sitt barn så kan man ju likväl hamna mitt i ett rån på macken den dagen man tar med ungen in...

Själv tycker jag att riskerna att mitt barn råkar illa ut är som störst när man är ute och åker med barnvagnen. Blir barnet påkört av en vårdslös bilist så är det bye-bye, ingen bilbarnstol och 2 ton plåt som skyddar! Ska vi för den delen sluta ta ut ungarna i barnvagnar på gatorna, eller implementera bruk av bilbarnstol "för säkerhets skull" även vid promenader istället för sitt/liggvagn?

Jag skulle säga att det är en variant av samma sjuka som gör folk rädda för att flyga, men glatt kör bil kors och tvärs trots att risken är större för olyckor då. Att man är mer rädd för något spektakulärt men mycket mycket ovanligt (som självantändande bilar faktiskt är) än de vardagliga farorna som t ex barnvagnspromenader som Caballus nämner.

Jag skulle säga att det är en variant av samma sjuka som gör folk rädda för att flyga, men glatt kör bil kors och tvärs trots att risken är större för olyckor då. Att man är mer rädd för något spektakulärt men mycket mycket ovanligt (som självantändande bilar faktiskt är) än de vardagliga farorna som t ex barnvagnspromenader som Caballus nämner.

Håller med där. Tycker nog att en bil är ett hyfsat säkert ställe så länge det inte riskerar att bli för hett i den (och så länge barnen inte är stora nog att ta sig loss och hitta på hyss...).

Aven jag haller med. Fast Lambo t.ex. har ju tidigare sagt att hon inte ens vagade ga ut pa barnvagnspromenader utifall att barnet skrek, sa det kanske inte ar sa konstigt att hon tycker att lamna barnet i bilen ar hojden av vardsloshet :confused:

Ja för jag var ju väldigt otrevlig? Lovar att jag blev avstängd för betydligt värre saker än det här..

Ja det forstar jag att du har, om du har en sadan attityd som du har uppvisat i den har traden sa ar det inte svart att forestalla sig hur du blir nar det handlar om mer personliga amnen t.ex. :crazy:

Aven jag haller med. Fast Lambo t.ex. har ju tidigare sagt att hon inte ens vagade ga ut pa barnvagnspromenader utifall att barnet skrek, sa det kanske inte ar sa konstigt att hon tycker att lamna barnet i bilen ar hojden av vardsloshet :confused:

Men det har ju gått över sen länge ;) Tror inte jag är ensam om att vara nojjig över att gå ut första tiden.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 372
Senast: Enya
·
Äldre Igår hade jag ett ärende till en medelstor svensk stad. När jag kom ut från mitt ärende och skulle ta min bil så börjar en annan bil...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 206
Senast: AgentCarter
·
Övr. Hund Jag upphör aldrig att förvåna mig över hur en del "hundfolk" tänker, nu senast på utställningarna i Österbyhus. På mindre än 30 minuter...
Svar
1
· Visningar
795
Senast: Kimz0r
·
  • Låst
Övr. Barn Ja syrran var här igår. Första barnet, bara det bästa och dyraste som gäller. Jag fick min första 8 år sedan och då var det INTE så här...
2
Svar
27
· Visningar
2 636
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar