Barn lämnat i bil - vad hade ni gjort?

Risken är ju uppenbar att du tappar koncentrationen och olyckan är ett faktum.
Fast att barn i den åldern vill försöka ta sig loss är nog inget ovanligt. Vår äldste är 2½, och jag har fått stanna för att han tycker att han inte vill sitta fast längre. Än har han inte fått upp bältet, för låsningen är ganska trög på den stolen emn han försöker kravla sig ur bältet. Lillebrors stols låsning är lättare, den hade han kunnat få upp om han suttit i den.

Fast att barn i den åldern vill försöka ta sig loss är nog inget ovanligt. Vår äldste är 2½, och jag har fått stanna för att han tycker att han inte vill sitta fast längre. Än har han inte fått upp bältet, för låsningen är ganska trög på den stolen emn han försöker kravla sig ur bältet. Lillebrors stols låsning är lättare, den hade han kunnat få upp om han suttit i den.

Nej, det är säkert inte ovanligt, men betydligt riskablare än om fordonet står stilla. Jag hade inte lämnat ett barn som öppnade bildörrar och bälten ensamt i bilen, jag bara konstaterar att samma beteende under bilfärd är mycket farligare. I tät trafik är det inte bara att stanna.

Risken är ju uppenbar att du tappar koncentrationen och olyckan är ett faktum.

Varför tycker du det?

Jag sitter och pratar med henne under våra bilresor och märker direkt om hon skulle börja visa tendenser på att inte vilja sitta i stolen mer, och kan alltså antingen be henne sluta eller så stannar jag bilen.

Jag tappar inte koncentrationen på bilkörningen. Att stanna för att rätta till bältet är ju inte värre än att behöva stanna bilen för att byta cd-skiva, eller stanna bilen för att någon åksjuk passagerare måste kräkas.

Jag tappar inte koncentrationen på bilkörningen. Att stanna för att rätta till bältet är ju inte värre än att behöva stanna bilen för att byta cd-skiva, eller stanna bilen för att någon åksjuk passagerare måste kräkas.

Intressant hur olika man ser på riskfaktorer och vad som är farligt. Ouppmärksamhet orsakar nästan alla trafikolyckor och det krävs inte mycket för att det ska ske. Det kan räcka att du kastar en blick bakåt för att missa att en bil framför har bromsat in. Och då har barnet i värsta fall inget skyddande bilbälte. Jag är inte ute efter att måla fan på väggen, utan ställer riskbedömningar mot varandra. Är det ngt jag har lärt mig som mamma, är det att det inte finns två föräldrar som tycker exakt lika när det kommer till säkerhet och omdöme.

Intressant hur olika man ser på riskfaktorer och vad som är farligt. Ouppmärksamhet orsakar nästan alla trafikolyckor och det krävs inte mycket för att det ska ske. Det kan räcka att du kastar en blick bakåt för att missa att en bil framför har bromsat in. Och då har barnet i värsta fall inget skyddande bilbälte. Jag är inte ute efter att måla fan på väggen, utan ställer riskbedömningar mot varandra. Är det ngt jag har lärt mig som mamma, är det att det inte finns två föräldrar som tycker exakt lika när det kommer till säkerhet och omdöme.

Fast ofta har man väl så små barn i passagerarsätet. Har man dem i baksätet har man en spegel så att man snabbt kan kasta ett ett getöga på vad ungen gör. Tror inte att man utgör någon större risk för att man kastar ett öga på spegeln. Ser man vad ungen gör stannar man vid första bästa tillfälle om ungen inte lyssnar när man säger till. Det är liksom inte värre än att man stannar vid första bästa tillfälle efter att ett barn har sagt att det börjar bli åksjukt. Man behöver inte ställa sig på bromsen och stannar omedelbart.

Tror inte att man utgör någon större risk för att man kastar ett öga på spegeln.

Jag satte min son i baksätet när han var liten pga körsäkerheten. Just för att undvika att vända på huvudet och kanske styra snett eller tappa uppmärksamheten framåt.

Men i allmänhet verkar det som i den här typen av diskussioner att sådant man gillar att göra anses vara förknippat med en fullt acceptabel, ganska låg risk (typ bilkörning generellt, tala i mobiltelefonen när man kör bil, ridning, etc) medan sådant som ger obehagskänslor överdrivs (att en stillastående bil plötsligt ska självantända eller bli påkörd, eller att barnet ska bli bortrövat). Medan statistiken säger någonting annat.

Med detta sagt är givetvis varma bilar alltid en risk, och det är väl alla överens om.

Apropå det här ämnet tänkte jag länka till en intressant artikel, för den som vill läsa mer om riskbedömningar och varför vi tänker som vi gör:

http://www.psychologytoday.com/articles/200712/10-ways-we-get-the-odds-wrong

Jag tycker det är mycket intressant och dessutom tycker jag att det ingår i mitt uppdrag som förälder att lära mina barn att göra bra, väl avvägda riskbedömningar. Och det betyder att man inte ska behöva vara rädd för allt.

En intressant länk. Rädsla för terrorhot är ju något som fått hela världen att gå bananas tex.
Tar sista ...När jag såg barnet i bilen var faktiskt inte den risk jag såg primärt vare sig brinnande bilar, bilar som rullar, pedofiler eller ens överhettning ... Utan den ångest och rädsla som kan framkallas hos ett barn som upplever sig övergivet eller inlåst... När min son var 3-4 år så lyckades han låsa in sig på en toalett .. Han var helt förtvivlad trots att jag stod utanför och fick upp låset inom ca 5 min . Det tog flera år innan han vågade gå in själv på en toa ...jag minns också förtvivlan hos min andre son då han var i samma ålder och vaknade när jag var ute och tog in hästarna, dvs ute på gården! Han blev jätterädd , öppnade dörren och stod på trappen och gallskrek fast han ju såg mig...och jag kände mig som en usel mamma ...det här tror jag alla föräldrar känner igen på ngt vis, dvs barnet tror sig vara ensamt en kort stund och blir rädd ... men att då lämna ett barn i en bil i 30 min ... Tala om att grunda känsla av att vara övergiven ...

När min son var 3-4 år så lyckades han låsa in sig på en toalett .. Han var helt förtvivlad trots att jag stod utanför och fick upp låset inom ca 5 min .

Fast till och med jag får panik när toaletten går i baklås! Det är ju lite skillnad mellan det och att komma överens med barnet om att sitta kvar i bilen i 5-10 minuter medan mamma köper en bulle på macken. Nu är ju alla små olika, jag vet det, men min son brukar be om att få sitta kvar så att han kan få vila/sova. "Jag vill sitta här och tänka mamma, jag är trött" kan han säga. Vore onödigt taskigt att beordra honom ut då, tycker jag. Oftast har han somnat när jag kommit tillbaka till bilen och ledsen blir han aldrig. Dessutom vill han gärna ha den där bullen, om han nu skulle vara vaken! :)
Having said this, jag tyckte att du gjorde rätt i övrigt. Det skrivna ovan var OT.

Mandalaki - tack : lärde mig ngt nytt!
Hiddeous: Jag har nog också lämna mitt barn i bilen för att just handla i en kiosk, posta ett brev eller snabbt lämna/ hämta ngt vid ngs dörr utan att barnet blivit hysteriskt - skillanden är väl att man har bilen under uppsikt och att barnet är tryggt med att man bara går ur en mkt kort stund. Om larmet gick ( fast jag skulle nog inte larma bilen i det läget) eller barnet skrek så skulle man höra det och vara där igen på 10 röda ....Att bilen på parkeringen larmade utan att ngn reagerade var ju det som satte fart på mig ....Hade ngn kommit när larmet gick så hade jag sannolikt inte gjort ngt - annat än att tycka det hela var lite konstigt ...

Senast ändrad:
Att bilen på parkeringen larmade utan att ngn reagerade var ju det som satte fart på mig ....Hade ngn kommit när larmet gick så hade jag sannolikt inte gjort ngt - annat än att tycka det hela var lite konstigt ...

Jag hade reagerat som du, absolut. För mig är det också ett konstigt beteende.

Mandalaki - tack : lärde mig ngt nytt!
Hiddeous: Jag har nog också lämna mitt barn i bilen för att just handla i en kiosk, posta ett brev eller snabbt lämna/ hämta ngt vid ngs dörr utan att barnet blivit hysteriskt - skillanden är väl att man har bilen under uppsikt och att barnet är tryggt med att man bara går ur en mkt kort stund. Om larmet gick ( fast jag skulle nog inte larma bilen i det läget) eller barnet skrek så skulle man höra det och vara där igen på 10 röda ....Att bilen på parkeringen larmade utan att ngn reagerade var ju det som satte fart på mig ....Hade ngn kommit när larmet gick så hade jag sannolikt inte gjort ngt - annat än att tycka det hela var lite konstigt ...

Fast där är det ju lite skillnad, man har bilen under uppsikt, eller som @Hiddeous gör, lämnar en snabbis för att bara vara borta ett par minuter. Det är ju ingen fara. Men jag kan inte förstå hur man kan lämna barnet i bilen så länge, utan uppsikt som den i ts första inlägg gjort. Tycker du gjorde rätt som ringde Polisen, det hade jag också gjort. Speciellt när barnet inte verkade må bra.

Jag är jätterädd att glömma barnet i bilen och har som en regel att om jag ska in i huset för att gå på muggen eller så är dörren öppen på vid gavel. Att lämna barnet utanför affär oavsett anledning är i min värld inte okej. Detta för att jag är rädd att sätta det i system och då en vacker dag glömma bort henne. Det lät som om det var farmor till barnet som lämnat det i bilen den här gången? Hoppas att det kom fram till föräldrarna i så fall för den farmodern hade ALDRIG mer varit barnvakt till mitt barn..

En allmänt riktad fråga: Är det många bilar som saknar möjligheten till s.k. barnlås/-spärr på dörrarna? Alltså att dörrarna bara går att öppna utifrån. Min bil har det på båda dörrarna till baksätet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 084
Senast: mars
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar