Barn lämnat i bil - vad hade ni gjort?

Fast finns väl mer saker som kan hända än att barnen tar sig ur bilen... Med tanke på vad för sorts folk det finns idag hade jag absolut inte lämnat mina barn ensamma i bilen.. Har inte hört att det hänt förvisso, men inget av mina barn ska bli den första som blir bortförd efter att blivit lämnad i bilen. Eller att nått pucko kommer och kör rätt in i bilen.. Eller stjäl bilen med barnet i..

Fast finns väl mer saker som kan hända än att barnen tar sig ur bilen... Med tanke på vad för sorts folk det finns idag hade jag absolut inte lämnat mina barn ensamma i bilen.. Har inte hört att det hänt förvisso, men inget av mina barn ska bli den första som blir bortförd efter att blivit lämnad i bilen. Eller att nått pucko kommer och kör rätt in i bilen.. Eller stjäl bilen med barnet i..

Det fanns gott om våldsverkare, barnamördare och idioter redan på 1100-talet - före Kristus. Självklart finns det fler saker som kan hända. Vagnen kan välta inne i affären och barnet kan slå ihjäl sig genom att halka på ett bananskal när man handlar en köttbit.

Jag tycker fortfarande att det är en enorm skillnad på att lämna en fastspänd 3-åring inlåst i bilen en varm sommardag, jfrt med en 9-åring som sitter kvar och kan ta sig ut. Det är liksom inte samma problem, ens i närheten. Även om man säkert kan ha åsikter om det sistnämnda också.

Jag tycker fortfarande att det är en enorm skillnad på att lämna en fastspänd 3-åring inlåst i bilen en varm sommardag, jfrt med en 9-åring som sitter kvar och kan ta sig ut. Det är liksom inte samma problem, ens i närheten. Även om man säkert kan ha åsikter om det sistnämnda också.

Det håller jag med om. Ålder spelar in. Det här gällde ju en treåring.

Eller att nått pucko kommer och kör rätt in i bilen..

Händer nog betydligt oftare när bilen är i rullning än när den står stilla på en parkeringsruta. Jag menar att man aldrig kan eliminera alla risker, och det är för min del inte ens önskvärt. Man får helt enkelt göra en bedömning från fall till fall. Jag har knappt ens hört talas om att barn blivit medvetet bortrövade från bilar, eller stulna, men svåra bilolyckor inträffar tyvärr varje dag. Så det är en större rädsla hos mig.

Fast nu var det ju inte en 9-åring vi diskuterar?

Självklart kan allting hända, men att lämna en 3-åring själv i en bil på en parkering... Saker kan hända ändå, men man behöver ju inte hjälpa chansen på traven sas..

Händer nog betydligt oftare när bilen är i rullning än när den står stilla på en parkeringsruta. Jag menar att man aldrig kan eliminera alla risker, och det är för min del inte ens önskvärt. Man får helt enkelt göra en bedömning från fall till fall. Jag har knappt ens hört talas om att barn blivit medvetet bortrövade från bilar, eller stulna, men svåra bilolyckor inträffar tyvärr varje dag. Så det är en större rädsla hos mig.

Jag har knappt aldrig hört talas om det heller, å andra sidan kan jag inte komma ihåg att det tidigare varit så uppmärksammat med barn som är lämnade i bilar... Klart det är en risk att ha barn i biltrafik, men det är ju svårt att ta bort. Tyvärr är man ju ganska beroende av att kunna ta sig till olika ställen med bil. Jag tror inte folk är så beroende av att lämna barn kvar i bilen när dem ska handla, det är nog snarare lathet.

Jag minns, med fasa, för några år sedan ett barn i Sverige som lämnats sovande i familjens bil på uppfarten till huset. Bilen fattade eld (!!) och barnet hann inte räddas. Ok, risken att sådant ska hända är ju minimal, men ändå. Jag kan tänka mig hur många skräckscenarion som helst.

Samtidigt upphör min (brittiske) make aldrig att förvånas hur vi i Sverige (i norrland i alla fall) lämnar bebisar sovande utomhus om vintern, nedbäddade i sina vagnar.

Beror om på ålder på barnet, vädret och hur det mådde.
Om det var så att ett ungt barn var inlåst i en varm bil i solen som nästan höll på att svimma då hade jag först kollat i affären och sen ringt polisen om jag inte hittade föräldrarna.
Hoppas att det gick bra med barnet!

Jag tror inte folk är så beroende av att lämna barn kvar i bilen när dem ska handla, det är nog snarare lathet.

Jag skulle säga att föräldrar kör sina barn till förskolan och närbutiken av exakt samma anledning. På många förskolor har just trafiken blivit ett problem. Jo, en del körande är förstås ett måste. Men jag hade nog kunnat rationalisera bort en hel del, och kommit i mycket bättre form på kuppen, men väljer av tidsbrist att inte göra det.

Jag minns, med fasa, för några år sedan ett barn i Sverige som lämnats sovande i familjens bil på uppfarten till huset. Bilen fattade eld (!!)

Att bilen självantänder måste rimligtvis vara mer sannolikt - om det ens inträffar - när motorn är varm. Men bortsett från detta är väl en brinnande bil en katastrof oavsett om det sker på uppfarten eller på motorvägen. Bensin brinner bra.

Jag minns, med fasa, för några år sedan ett barn i Sverige som lämnats sovande i familjens bil på uppfarten till huset. Bilen fattade eld (!!) och barnet hann inte räddas. Ok, risken att sådant ska hända är ju minimal, men ändå. Jag kan tänka mig hur många skräckscenarion som helst.

Samtidigt upphör min (brittiske) make aldrig att förvånas hur vi i Sverige (i norrland i alla fall) lämnar bebisar sovande utomhus om vintern, nedbäddade i sina vagnar.

Usch så fruktansvärt.. Minnet av pojken i eslöv sitter fortfarande fast ganska så bra i huvudet. Passerade Eslöv ett par gånger den dagen i jobbet, var dessutom bara ett par månader innan min son föddes och mådde så fruktansvärt dåligt av det när jag fick höra det på radion. Har aldrig blivit så illa berörd av nyheterna innan, jag sörjde barnet länge, trots att jag aldrig träffat varken pojken eler föräldrarna..

Jag skulle säga att föräldrar kör sina barn till förskolan och närbutiken av exakt samma anledning. På många förskolor har just trafiken blivit ett problem. Jo, en del körande är förstås ett måste. Men jag hade nog kunnat rationalisera bort en hel del, och kommit i mycket bättre form på kuppen, men väljer av tidsbrist att inte göra det.

Tror tidsbrist är ett problem hos många. Sen är det väl att man lämnar på väg till jobbet, även om dagis är nära .

Man kan också kontakta Trafikverket och med hjälp av registreringsnumret få namnet på ägaren. Ibland hjälper det att ropa ett namn i affären och kanske får man tom ett telefonnummer. Upplevde det samma som TS på en parkering igår när ett affärsbiträde på Jysk börjar rusa runt och söka ägaren till en bil då det satt ett barn i bilen....det känns inte som att barnen glöms längre utan att det blivit en vana

Förstår mig inte på de som tycker det är okej att lämna mindre barn obevakad och ensamt i bilen. Inte ens fem minuter känns OK.

Min nyblivna tvååring kan -om hon vill- ta sig ur bilstolen, klättra till förarsätet och öppna dörren...

Förstår mig inte på de som tycker det är okej att lämna mindre barn obevakad och ensamt i bilen. Inte ens fem minuter känns OK.

Jag blev utskälld av en främmande person när min son var två år och hade somnat i bilen. Fullt påklädd, vinter, kallt ute, men behaglig temperatur i bilen. Vi skulle åka vidare till en annan destination och jag väntade på min man som skulle klä på sig kläder och komma ut. Lät sonen sova vidare under tiden. Stod i porten i 5 minuter och gick sedan ut. Då står det en kvinna och tittar in i bilen och börjar skrika åt mig att det absolut inte är okej att lämna barnet obevakat. Nähä? Jag förstår inte de personer som tycker att man ska väcka barnet i det läget för att - ja vaddå?
Min son är äldre än ditt barn och kan absolut inte inte ta sig loss ur bältet, än mindre öppna bildörren, det har han inte fysisk styrka till. Du måste ha en råstark 2-åring.

Eller så är ditt för svagt @Hiddeous Min tvåårig kan ta sig loss, öppna bildörrar och även starta bilen med nyckel. Ingen som lämnas i bilen ensam sovande eller ej

Nej, det förstår jag. Men vad gör ni om detta händer under bilfärd?

Om dottern börjar krångla sig ur bältet under färd så säger jag såklart åt henne, slutar hon inte får jag stanna bilen och se till att allt är lugnt innan vi åker igen. Vad skulle mer kunna hända menar du?

En bildörr är inte särskilt svår att öppna.

Om dottern börjar krångla sig ur bältet under färd så säger jag såklart åt henne, slutar hon inte får jag stanna bilen och se till att allt är lugnt innan vi åker igen. Vad skulle mer kunna hända menar du?

En bildörr är inte särskilt svår att öppna.

Risken är ju uppenbar att du tappar koncentrationen och olyckan är ett faktum.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 084
Senast: mars
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar