Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?
Min 6 åriga som är autistisk och hans pappa har ADHD...... Jag är rätt härdad kan man väl säga....:smirk:
Jag har lärt min son MASSOR ända sen han var liten. Han började inte tala förrän han blev 4 år. Jag får massor med hjälp av vården nu men det tog efter att jag sa till att han var autistisk 2 år innan man utredde honom och sen 1 år till innan han fick hjälp.
Jag fick SKRIKA och GRÅTA för att få hjälp.
Han går på nått som heter IBT, intensiv beteendeträning vilket funkar KANON.
Jag använda samma sätt att lära honom saker som jag använde när jag lär djur saker dvs ett icke verbalt inlärningssätt.
Jag har lärt mig att bakom den tomma blicken man får så hör han och noterar precis ALLT, han bara skiter i det/orkar inte engarea sig/hoppas att du slutar och låter honom vara etc.
Så tala till honom som om han hör för det gör han.Förvänta dig dock inte att han förstår följder eller trestegsreaktioner etc.
För att få honom att sammarbeta har jag använt shema, med tydliga delmål och tydliga belöningar.
Min son åt knappt nått första åren, ingen mat fick röra vid varandra för då flög tallriken all världens väg. Ingen frukt, inga grösnaker, ingen sås, ingen soppa... Han åt köttbullar, korv, potatis och pasta och ingenting annat.....
Han är en snäll och charmig kille, mkt tack vare en duktig personlig assistent. tyvärr behöver han denna intensiva personliga ssitent kontakten även hemma och det gör livet med honom till ett helvete ibland. Mest med tanke på hans lillasyster som alltid fått stå till sidan för hans agressiva vredesutbrott.....
Angående närhet så tålder min son det bra så länge jag inte rör honom, Jag får hålla om honom, krama honom, ha honom i knäet men inte pille eller kela för det gör ont på honom. Han älskar dock om jag tar hela handen och trycker hårt på nån kroppsdel (så hårt att jag tycker att det borde vara obehagligt). Är han hysterisk så blir han lugn om jag tar hans skalle mellan bägge händerna och trycker jämnt och hårt, det känns tryggt för honom...
Han kramas men det känns fejkat och tillgjort för han gör det för min skulle men får inte ut nått av det eller uppskattar känslan själv, men han vet att det gör mig glad. Känns som att krama en trasdocka eller nått. Men jag uppskattar att han försöker för min skulle
Du får gärna fråga om du undrar nått.